Nemrég a TT világpremierje kapcsán alkalmunk nyílt beszélgetni Thomas Faustmannal, az autót gyártó Audi Hungaria ügyvezetésének elnökével. A menedzsert az új TT-ről és a paletta bővítéséről kérdeztük Genfben.

Mennyiben más feladat az új TT gyártása az eddigiekhez képest?

A TT valódi hungarikum, 1998 óta gyártjuk és kizárólag Magyarországon készül. Nagy kihívás számunkra, hogy a harmadik generáció teljes egészében győri termék, motorjaival együtt. Az összeszerelésen túl a présüzem, a karosszériagyártás és a fényezés is itt működik.

Júliusban kezdődik az új Audi TT gyártása. A sportautóból ismét lesz öthengeres és talán egy sportos crossover is

Olvasóink az interjúval első kézből kapnak információkat az új TT-ről. Balra a szerző

Olvasóink az interjúval első kézből kapnak információkat az új TT-ről. Balra a szerző

Nehezebb a sportautót előállítani, mint az A3 modelleket?

Mindhárom autó az MQB padlólemezre épül, de teljes egészében alumínium karosszériaborításával a TT gyártása jóval nagyobb feladat. A tornádóvonallal a könnyűfém motorházfedélből kell átmenni az ajtóra és ez a fénytörő él végigível az autó farán is. Ezt a formát legyártani különleges feladat, az élek összefutása nagy pontosságot igényel.

Az előd is vegyes építésű volt. Mi a különbség a két generáció között?

A mostani TT önálló futómű-konstrukcióval készül, váza és orr-része van alumíniumból. Az új az MQB alkatrészeket használja és vázában sok a nagyszilárdságú acél. Ezt az acélvázat borítja az alumínium karosszéria.

Váza acél, karosszériája alumínium. A második generációnál 50 kilóval könnyebb az új TT, az elsőnél 140-nel

Váza acél, karosszériája alumínium. A második generációnál 50 kilóval könnyebb az új TT, az elsőnél 140-nel

Hogyan előzik meg a felületi rozsdásodást az alumíniumhoz kapcsolódó acélelemeken?

A kontaktkorrózió elkerülése érdekében az acélfelületeket műanyaggal szigeteljük el az alumíniumtól. Tizedmilliméteres ragasztórétegekről van szó.

A TT-t az eddigi csapat készíti vagy vettek fel új dolgozókat gyártásához?

Mindkettő. A kapacitás miatt is szükség volt új munkatársakra, de az a 2500 ember, aki eddig is a TT-n dolgozott, továbbra is a sportautó gyártását végzi. A 20. hétig még gyártjuk a mostani modellt. Nagyon hálás vagyok ennek a csapatnak, hogy ekkora elánnal és csúcsminőségben készítik az autót, az utolsó példányig.

Időigényesebb a TT gyártása, mint az A3 limuziné vagy a kabrióé, de megfelelő ütemezés révén egy soron készül majd a három modell

Időigényesebb a TT gyártása, mint az A3 limuziné vagy a kabrióé, de megfelelő ütemezés révén egy soron készül majd a három modell

Jobb minőséget kell produkálni a TT-vel, mint az olcsóbb termékekkel?

Nem, az Audi világszerte az összes gyárában, az összes típussal egyformán magas minőséget követel meg. Ám a ráfordítás, amivel a TT-nél ezt elérjük, nagyon-nagyon magas. De ha megnézi a kész autókat, nem talál a típusok között minőségi különbséget.

Izzik az acél néhány munkafolyamat során?

A B-oszlopnál és a padlólemezben a legmagasabb szilárdságú acélokat használjuk. A melegformázási eljárásnál az acélt vörös izzásig hevítjük, 900-1000 fokos hőmérsékleten kerül a présgépbe. A szerszámban az acélt vízzel 300-400 fokosra hűtjük, az alkatrész a formában szilárdul meg.

A Volkswagen-birodalom egyetlen üzemében sem indult még be ilyen rövid idő alatt ennyiféle modell gyártása, mint Győrben

A Volkswagen-birodalom egyetlen üzemében sem indult még be ilyen rövid idő alatt ennyiféle modell gyártása, mint Győrben

Sokkal több időt vesz igénybe a TT, mint például az A3 limuzin gyártása?

Valamivel időigényesebb, de a folyamatok és munkaállomások beosztása olyan, hogy a TT ugyanazon a karosszériagyártó-, fényező- és összeszerelő-soron készül, ahol a több modell.

Egy soron készülnek, közös az MQB padlólemez is. A TT csak egy szebbre rajzolt A3?

Nem, egyáltalán nem. A menetdinamika egészen más, a formanyelv önálló és a szabadon programozható műszerfal valóban forradalmi megközelítés.

Győr a világ legnagyobb motorgyára, ahol évente mintegy kétmillió motor készül. Idén a teljes, évi 125 ezres kapacitással termel majd az autógyár is

Győr a világ legnagyobb motorgyára, ahol évente mintegy kétmillió motor készül. Idén a teljes, évi 125 ezres kapacitással termel majd az autógyár is

Győrben járműfejlesztés is működik. Mi az, amit itt fejlesztettek a TT-n?

Kollégáim például rezgésvizsgálatokat végeztek a karosszérián a prototípus-stádiumban. A próbapadi mérésekből meg lehetett állapítani, hogy a váz mely részeit érdemes tovább szilárdítani új kötésekkel vagy ragasztással. Az autó ettől halkabb és dinamikusabb lett. Mérnökeink a hűtés optimalizálásán is dolgoztak, azt vizsgálták, miként öblíti át a motorteret a menetszél.

Detroitban kint volt a Shooting Brake tanulmány. Van esély még egy karosszériavariáns gyártására?

Azt hiszem, hogy lehet esély hasonló járműkoncepciók megvalósítására. Winterkorn úr arról beszélt a Genfi Autószalon előestéjén, hogy az autóiparban tovább kell lépni, a modellciklusokat nagy valószínűséggel rövidíteni kell és több karosszériaváltozatot kell piacra dobni. A TT-ből először a Coupé jön, aztán a Roadster. Meg kell várnunk, hogyan reagál a piac az autóra, aztán meglátjuk. Talán más modellek is érkezhetnek.

Egyre többen szeretnének izgalmasabb, újszerű autókat, kategóriák közötti modelleket. Az Allroad Shooting Brake tanulmány is megvalósulhat, győri gyártással

Egyre többen szeretnének izgalmasabb, újszerű autókat, kategóriák közötti modelleket. Az Allroad Shooting Brake tanulmány is megvalósulhat, győri gyártással

Mikor? 4-5 éven belül?

Ha az Audi úgy dönt, hogy bővíti a választékot, akkor az nem tart ilyen sokáig. De először a TT-t kell a szériaérettségig eljuttatnunk és beindítanunk a gyártását, hogy ősztől teljesíthessük ügyfeleink rendeléseit.

A3 limuzin, A3 Cabriolet, új TT Coupé és hamarosan TT Roadster.  Nem jellemző az autóiparban, hogy egy gyár ilyen rövid idő alatt ennyi termék gyártását kezdje meg.

Már húsz éve dolgozom a konszernben, de tudomásom szerint, nincs olyan gyár a Volkswagen-csoport több mint száz üzeme közül, ahol ennyire rövid idő alatt ennyire sok újdonság gyártását sikerült volna beindítani. A győri munkatársak rendkívül motiváltak, mindenki nagyon érti a szakmáját, így képesek vagyunk erre a teljesítményre. De azt is el kell mondanom, hogy ez nagyon megterhelő időszak mindannyiunknak. Esténként későn és fáradtan, de büszkén fekszünk le aludni.

Faustmann úr, köszönjük a beszélgetést!