Nemrég a Hazumi koncepcióautó világpremierje kapcsán interjút kértünk az autó főtervezőjétől. Rijo Janagiszava egy RX-8-as Mazdával jár, márkán belül kedvenc autója az NB-s MX-5, igazi nagy vágya pedig egy Wankel-motoros MX-5 volna. Az ifjú designert a vörösben pompázó koncepcióautóról és az új Mazda2-ről kérdeztük, amely a jövő év első felében jelenik meg Magyarországon
Mi volt a legfogósabb a Hazumi tervezésekor?
Formanyelvünk, a Kodo, a mozgás lelke. Ezt a formavilágot egy kisautóba átültetni, kiskategóriás méretekben megvalósítani nagyon nehéz.
Az autó mely részével kezdték a munkát? Az orr az első, amit kialakítanak?
Nem. Mint más autóknál, ezúttal is az oldalnézeten kezdtünk dolgozni. A sziluett a legfontosabb tényező számomra az autók külsejében.
407 centiméteres a tanulmányautó. Miért hosszabb ennyivel a Mazda2-nél?A jelenlegi modellek hossza is eltér, mert nem egyforma a lökhárítók mérete. Az Egyesült Államokban jóval nagyobb a lökhárító, amitől az autó hosszabb, mint Európában. A méretnövekedéssel a kategória legmagasabb biztonsági színvonalát szeretnénk nyújtani, minden piacon.
Mi a különbség a kínai, japán, amerikai vagy európai ütközésbiztonsági előírások között?
Mindenütt másképp értékelik a biztonsági színvonalat, más módszerrel vizsgálják és eltérő sebességgel ütköztetik az autókat. Az amerikai előírásoknak igen nehéz megfelelni, de más szempontból a japán és az európai elvárások rendkívül magasak.
A Mazdák súlya csökkenni szokott a modellváltásokkal. A Mazda2-nél ezt megtorpedózza a méretnövekedés?
Fejlettebb acélfajtákkal sikerül csökkenteni a fém karosszéria lemezvastagságát, ezért a jövőre bemutatkozó autó könnyebb lesz a jelenleginél.
Formatervezőként örül annak, hogy egyre nagyobb a fém aránya karosszériában és mind kisebbek az üvegfelületek?
A most futó modellhez képest tényleg több a fém. Az A-oszlop hátrább került és magasabban ível az övvonal. Ezzel a robusztussággal az a célunk, hogy az autó erősebbnek hasson és formája sportosabbá váljék.
Leguggoltam a pódiumon forgó autó elé és sokáig néztem az orrát. A tükörben megpillantva kisautó létére elég magas lenne az előzési presztízse. Ezt hogyan érték el?
A designváltás célja az volt, hogy szemből az autóra nézve a gepárd mozgását idézzük fel a szemlélőben. Az orr a zsákmány elejtése előtti pillanatot idézi, a Hazumi talán ezért hat önre tekintélyes autóként.
Érzésre egyre agresszívebbek, erőteljesebbek az autók. Ennek az emberek félelemérzete az oka?
Nem megfelelni akarunk az egyes országok igényeinek, hanem a saját ötleteinket próbáljuk megvalósítani és ezeket felkínálni a piacoknak. Például az előző generációknál nálunk is használatban volt a design clinic (Ezeken a szeánszokon az adott kategóriából választó tulajdonosokat kérnek fel az újdonságok véleményezésére. Az adott márka új terméke a konkurensekkel együtt látható egy szigorúan őrzött designstúdióban. Az autókon többnyire nincs embléma vagy típusfelirat, hogy a résztvevők márkabefolyástól mentesen ítélhessenek a formákról. Talán hihetetlen, de sokak ugyanúgy nem tudják azonosítani a típusjelzés nélküli autókat, mint én a parfümös üvegcséket, hiába más a formájuk.) Az itt magasabb pontszámot kapó tervek erősen befolyásolták a szériaautó formáját. De a CX-5-tel kezdődően nem szervezünk hasonló eseményeket. Maeda úr vezetésével a designercsapat elhatározta, hogy azt az autót kínáljuk az ügyfeleknek, amit mi jónak gondolunk, és akinek tetszik, az ezt választja. A Mazda3 és a Mazda6 alapján úgy tűnik, hogy ez a módszer bevált.
Mennyi a koncepcióautó alaktényezője?
Ezt még nem árulhatom el, de a szériaváltozaté a legjobbak között lesz a kategóriában.
Mivel sikerült lerövidíteni a túlnyúlásokat?
A mostani Mazda2-énél sokkal rövidebb a tanulmányautó első túlnyúlása. A hűtők elhelyezésével sikerült ennyit rövidíteni rajta. A motort is áthelyeztük: előrébb toltuk és hátradöntöttük, hogy megvalósíthassuk ezeket az arányokat.
Janagiszava úr, köszönjük a beszélgetést!