Idén a magyarországi autógyártás átellenes végein történnek a legnagyobb események. Az esztergomi Suzuki Splash befejezi pályafutását, amivel a legolcsóbb magyar autótól búcsúzunk, az Audi pedig elindítja az új sportautó gyártását. Gyártását, nem összeszerelését, mert az új TT teljes egészében Győrben készül, vázát és karosszériáját is itthon préselik. Meg persze ragasztják, szegecselik, csavarozzák és nyilván hegesztik is.




140 kilóval könnyebb az elsőnél
A BMW nagyon jól csinálja, mert az i3-ban bevetett szénszálas műanyagot nem kell elmagyarázni a népnek, a közönség tudja, hogy hightech és a Forma-1-ben is ezt használják. Az Audi marketingszempontból szerencsétlenebb utat választott a súlycsökkentésre a vegyes építéssel, de az eredmény önmagáért beszél.
Vezető nélkül a kétliteres benzines 1230 kilós, ötvennel karcsúbb elődjénél. Érdekes, hogy 16 éve az első széria 140 kilóval nehezebb volt az ősszel piacra lépőnél, tehát a második generáció is fogyott 90 kilót.
A karosszéria váza ultranagy szilárdságú acél, amit öntőformában megszilárduló acélelemek egészítenek ki. A váztól kifelé haladva találkozunk vákuumöntésű alumíniummal és extrudált alumínium alkatrészekkel is. Ebből a könnyűfémből készül a teljes karosszéria-borítás is (sárvédők, oldalfal, ajtók, fedelek, tető), tehát a TT-t nem fogja a mágneses síléctartó. A teljes karosszéria vázzal, borítással csupán 276 kilós.

Váza és padlója acél, karosszériája alumínium. A második generációnál 50 kilóval könnyebb az új TT, az elsőnél 140-nel
Kívül alig, belül sokat fejlődött
Kívülről a TT alig változott, belül viszont merőben új az elektronikus műszerfallal. Ha nem volna a digitalizálás, a műszerfal közepére nagyba kirakható rajzolat 25 ezer négyzetméternyi térképet helyettesít. Aki szerint az elektronika fúj-fúj és csak megrontja a modern autókat, az forgasson nyugodtan 2,5 tonnányi papírtérképet (1:20 000 lépték esetén). A műszerfalon válthatunk kis műszerekre, nagy információs képernyővel, de az órák is lehetnek dominánsak.
A monitor képe gyönyörű, a 12,3 collos képernyő felbontása 1440×540 képpont. Az MMI vezérlőrendszer az eddig négy helyett két gombbal, könnyebben és gyorsabban kezelhető. Nagyon tetszett benne, hogy nem kell országot, várost választani a cél beadásához, hanem beírjuk a címet és a kereső megtalálja.
LED-del többmillió fényvariáció
A műszerfal abszolút világpremier, de a mátrix LED-es fényszóróval is csak a modellfrissítés utáni A8-ban találkozhattunk. A diódák fantasztikus lehetőségeket csillantanak meg.
Az autó képes az eddigi adaptív xenon- és LED-fényszóróknál sokkal pontosabban visszavenni a kévét a szembejövőt vakító sávban, akár egyetlen fénypontot körbevilágítani távfénnyel. Például a soksávos úton szembe csalinkázó motorost nem elvakítva, de mellette fényözönt zúdítani az út széleire.

Balra az 1995-ös tanulmányautó látható, amely eredetileg Porsche lett volna, de ott a Boxster valósult meg, az Audi pedig lecsapott a rajzokra. Jobbra pirosban a széria TT, 1998-ból
TDI változó szelepemeléssel
Egyelőre az összes motor négyhengeres és kétliteres. A TDI az Octavia RS-ből és a VW-konszern más autóiból ismert. Itt is 184 lóerős, a dízel TT maximális nyomatéka 380 Nm, fogyasztása mindössze 4,2 l/100 kilométer, 7,2 másodperces százra gyorsulás mellett. A kiegyensúlyozótengelyes motor érdekessége a szívóoldali változó szelepvezérlés, a maximális befecskendezési nyomás 2000 bar.

184 lóerős a dízel TT, amely az eladások hatodát teszi ki. Fogyasztása csupán 4,2 l/100 kilométer, gyorsulása 7,2 mp százra. DSG automatával a benzineseké 5,3 illetve 4,7 másodperc
Ez a motor a szívó és kipufogó oldali változó vezérlést kipufogó oldalon változó szelepemeléssel kombinálja, csökkentve a gázcsereveszteségeket. A kettős befecskendezéssel a közvetett injektor részterhelésnél a szívócsőbe adagolja a benzint, míg a direktbefecskendezés a motor beindításakor és nagy terhelésnél aktív.
Óránként egy tonna levegő
A TT-S technikája hasonló, de 310 lóerős, nyomatéka 370 helyett 380 Nm és a hatgangos, duplakuplungos váltóval a TT Coupé 4,7 másodperc alatt gyorsul százra. A turbófeltöltő az 1,2 bar túlnyomással óránként egy tonna, azaz 850 000 liter levegőt sűrít össze.

Kettős befecskendezéssel működik a benzines motor. Az egyik rendszer részterhelésnél a szívócsőbe adagolja a benzint, míg a direktbefecskendezés a motor beindításakor és nagy terhelésnél aktív
Újra lesz öthengeres!
A legjobb hír, hogy az öthengeres RS-modellek továbbélnek, mind az RS3, mind a TT RS utóda a továbbfejlesztett soros ötöst kapja, lejjebb csavart fogyasztással és még több erővel. Konkrét számokat nem tudunk, de az alapváltozat 340, az RS Plus egyenesen 360 lóerős volt. (Róluk és a legerősebb hazai gyártású autókról itt olvashattok részletesebben.)

Nulla és száz százalék között módosulhat a hátsó kerekek nyomatékaránya. Elméletileg talán lehetséges volna, de nincs farolós üzemmód, kizárólag hátra adott erővel
Mélyebb a súlypont
Kíváncsiak vagyunk, milyen lett a TT, mert a recept most ismét az, ami az első generációnál volt. Akkor a Golf IV padlólemezére épült az autó és a meglévő csekély módosítási lehetőségekkel zsonglőrködtek a fejlesztők, hogy sportosabban viselkedjen mondjuk a korabeli Leonnál vagy Octaviánál.

0,30 a kétliteres benzines alaktényezője. A nagy hűtők és a széles kerekek megnehezítik az alaktényező javítását
Idén Győrben valamivel több, mint 120 000 személyautó készülhet. Gerd Walker, a járműgyártás igazgatója kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy az új TT gyártása júliusban, a 30-ik naptári héten kezdődik. Az idei csonka évben a tervek szerint a győri autómennyiség tizede lehet TT, nagyjából ötöde A3 Cabriolet, a 70 százaléka pedig lépcsőshátú A3.