Modern, csodaszép, de igazából semmire nem jó. Vajon mindkét versenyzőre igaz ez a kijelentés, vagy egyikre sem? Kipróbáltuk, mivel jutunk gyorsabban el az egyik pályaudvarról a másikra.
Nem először csinálunk ilyet, pár éve a hármas metrót állítottuk szembe az autóval – akkor M3-assal. Hat éve az autó magabiztosan lenyomta az akadálymentes, kötött pályán haladó metrót. Nézzük, most ki nyer!
Egyelőre a Keleti a vágállomás
... és ilyen fent

… és ilyen fent

Az útvonal

A metró útvonala adott, végállomástól végállomásig mentünk, de nem a „tessék vigyázni, az ajtók záródnak” mondat után indult a stopper, hanem még a felszínen. És a mélyépítésű metrónál elég sok időt elvesz, míg lejutunk a peronig.
4-esek harca. BMW vagy metró? 44
A BKK térképén így mutat a 4-es metró nyomvonala

4-esek harca. BMW vagy metró? 45
A Garmin Virb kameránk ezt a nyomvonalat rögíztette, miközben a Keleti felé haladtunk

Esélyek?

A metró nyúlfarknyi, 7,5 kilométeres távja, illetve a felszínen nehezen követhető nyomvonal miatt látatlanban én a metróra fogadnék. A 10 megálló – amelyek nagy többsége pár száz méterre van egymástól, – egyedül a Bikás park – Újbuda-központ között van másfél kilométer – papíron 13 percet ad meg a BKK menetidőnek, amihez mi az állomásra le- és feljutást is hozzácsaptuk.
 
Tágas, szellős, gigantikus állomások

Tágas, szellős, gigantikus állomások

Így talán kicsit korrektebb az összehasonlítás. A BMW-vel pedig a Kelenföldi pályaudvar melletti parkolóból indultunk. Nehezítette a versenyt, hogy a felszínen betartottuk a lakott területen érvényes sebességhatárokat, míg a föld alatt akár 70-nel is roboghatott a metró. Ahol éppen volt ideje felgyorsulni. 
A 4-es metró nagyjából annyira praktikus és nélkülözhetetlen, mint egy nyitható tetejű BMW. Igaz, jóval többe kerül, meg egy négyzetméterre többen is össze lehet benne zsúfolódni. Cserébe pár üveg sör után nyugodtan felülhetünk rá, ellentétben az autóval. 
Na, ettől bikás a megálló neve

Na, ettől bikás a megálló neve

Néhány adat a versenyzőkről:
   Metró:  BMW:
 Forint/méter  61 millió *  3,3 millió
 Csúcssebesség (km/h)  80  250
 Teljesítmény (kW)  150 (x4)  180
 Szállítható személyek száma (fő)  807  4
* a teljes metróvonal méterára

Kényelem

A 4-es metróra szánt kocsikat mi már bő öt éve is megnézhettük, amikor a 4-es metró még igen távol állt a késztől, azóta a 2-es metró vonalán már mindenki találkozhatott velük. Kényelmes, világos, csendes kocsik, jóval élhetőbbek, mint a régi szovjet cuccok. Ennek ellenére a BMW nagyságrendekkel jobb, nem tüsszentenek a nyakunkba, nem lépnek a lábunkra, nem csórják el benne a tárcánkat. Feltéve, ha jól választjuk meg utastársainkat.
A 4-es metró gyönyörűre sikerült, igaz, nem is volt olcsó. Az állomások mélyen a föld alatt vannak, de egyáltalán nem nyomasztóak. Óriási terek, temérdek pucér betonfelület, amelyet egyes állomásokon a felszínről leszivárgó napfény, vagy éppen a színes dekorációs elemek tesznek barátságossá. Tényleg klassz lett, no.
Ritka az a metróállomás, ahová a napfény is leszűrődik

Ritka az a metróállomás, ahová a napfény is leszűrődik

Költségek

Metrón 350 forintos jeggyel végigutazhatjuk az egész, 7,5 km-es távot, ha gyűjtőjeggyel utazunk, akkor már 300-ért is. Ez durván 9 deci benzin ára, így kicsit kevesebbre jön ki, hogyha a városban 10,3 litert fogyasztó BMW-vel tesszük meg ugyanezt az utat, mint metróval. Tegyük hozzá, hogy csak akkor, ha az üzemanyagon kívül más költséget nem számolunk.

De nézzünk inkább a videót, hogy ki lesz a nyertes:
a videó a hirdetés után indul

Egyelőre a Keleti a vágállomás

Egyelőre a Keleti a vágállomás

A BMW-ről pár szóban, mert hamarosan az igazi teszt is érkezik, Miklós úr tollából:

BMW 428i

A legnagyobb különbség a metró és a BMW között a napsütés-ráta, előbbi szinte nulla segítséget ad a D-vitamin termeléséhez, utóbbi viszont tökéletes társ a napimádathoz. A váltó mögötti gomb folyamatos nyomva tartásával kezd Transformers-táncba a bajor kabrió teteje, és tűnik el a csomagtérben mindössze 30 másodperc leforgása alatt.

Nehezen barátkoztam meg a 428i erőteljes, de átlagos hengerszámú motorjával. Ha már szabadon áramlik a belső égés zaja, akkor az legyen BMW-hez méltó sorhatos trombitálás.

4-esek harca. BMW vagy metró? 50

De nyilván nem a magamfajta huligán lelkületű firkász jelenti a célcsoportot, mert az ebéd utáni andalgó túrához tökéletes a csendes suhanás.

A tetőmozgató mechanika miatt 1700 kilósra hízott 4-es BMW azért zúz, ha kell, 350 Nm nyomatéka elég hogy ne aludjunk el a volán mögött. Viszont ha csak a kabriózás öröme a cél, akkor inkább a takarékosabb dízel, ha pedig vérbeli benzinmámor kell, akkor a nagyobb 435i javallott.