Modern, csodaszép, de igazából semmire nem jó. Vajon mindkét versenyzőre igaz ez a kijelentés, vagy egyikre sem? Kipróbáltuk, mivel jutunk gyorsabban el az egyik pályaudvarról a másikra.
Egyelőre a Keleti a vágállomás
Egyelőre a Keleti a vágállomás
Fotó megosztása:
Az első napokban gyakoriak voltak a közterületesek a metrón
Az első napokban gyakoriak voltak a közterületesek a metrón
Fotó megosztása:
Tágas, szellős, gigantikus állomások
Tágas, szellős, gigantikus állomások
Fotó megosztása:
Száz metrót, ezeret!
Száz metrót, ezeret!
Fotó megosztása:
Végtelen mozgólépcső
Végtelen mozgólépcső
Fotó megosztása:
A-betű a gerendák közt
A-betű a gerendák közt
Fotó megosztása:
Vajon mikor lép ki rá valami önjelölt hős?
Vajon mikor lép ki rá valami önjelölt hős?
Fotó megosztása:
Metróban fotózkodni menő?
Metróban fotózkodni menő?
Fotó megosztása:
Mozaikok a falakon
Mozaikok a falakon
Fotó megosztása:
Egy színes állomás
Egy színes állomás
Fotó megosztása:
Egyirányú utca volna?
Egyirányú utca volna?
Fotó megosztása:
Ritka az a metróállomás, ahová a napfény is leszűrődik
Ritka az a metróállomás, ahová a napfény is leszűrődik
Fotó megosztása:
Na, ettől bikás a megálló neve
Na, ettől bikás a megálló neve
Fotó megosztása:
Ez a Kelenföldi pályaudvar a föld alatt...
Ez a Kelenföldi pályaudvar a föld alatt...
Fotó megosztása:
... és ilyen fent
... és ilyen fent
Fotó megosztása:
Európai szintű táblázás
Európai szintű táblázás
Fotó megosztása:
Ami ide vezet
Ami ide vezet
Fotó megosztása:
… és ilyen fent
Az útvonal
A metró útvonala adott, végállomástól végállomásig mentünk, de nem a „tessék vigyázni, az ajtók záródnak” mondat után indult a stopper, hanem még a felszínen. És a mélyépítésű metrónál elég sok időt elvesz, míg lejutunk a peronig.
A BKK térképén így mutat a 4-es metró nyomvonala
A Garmin Virb kameránk ezt a nyomvonalat rögíztette, miközben a Keleti felé haladtunk
Esélyek?
A metró nyúlfarknyi, 7,5 kilométeres távja, illetve a felszínen nehezen követhető nyomvonal miatt látatlanban én a metróra fogadnék. A 10 megálló – amelyek nagy többsége pár száz méterre van egymástól, – egyedül a Bikás park – Újbuda-központ között van másfél kilométer – papíron 13 percet ad meg a BKK menetidőnek, amihez mi az állomásra le- és feljutást is hozzácsaptuk.
Tágas, szellős, gigantikus állomások
Így talán kicsit korrektebb az összehasonlítás. A
BMW-vel pedig a Kelenföldi pályaudvar melletti parkolóból indultunk. Nehezítette a versenyt, hogy a felszínen betartottuk a lakott területen érvényes sebességhatárokat, míg a föld alatt akár 70-nel is roboghatott a metró. Ahol éppen volt ideje felgyorsulni.
A 4-es metró nagyjából annyira praktikus és nélkülözhetetlen, mint egy nyitható tetejű BMW. Igaz, jóval többe kerül, meg egy négyzetméterre többen is össze lehet benne zsúfolódni. Cserébe pár üveg sör után nyugodtan felülhetünk rá, ellentétben az autóval.
Na, ettől bikás a megálló neve
Néhány adat a versenyzőkről:
|
Metró: |
BMW: |
Forint/méter |
61 millió * |
3,3 millió |
Csúcssebesség (km/h) |
80 |
250 |
Teljesítmény (kW) |
150 (x4) |
180 |
Szállítható személyek száma (fő) |
807 |
4 |
* a teljes metróvonal méterára
A 4-es metróra szánt kocsikat
mi már bő öt éve is megnézhettük, amikor a 4-es metró még igen távol állt a késztől, azóta a 2-es metró vonalán már mindenki találkozhatott velük. Kényelmes, világos, csendes kocsik, jóval élhetőbbek, mint a régi szovjet cuccok. Ennek ellenére a BMW nagyságrendekkel jobb, nem tüsszentenek a nyakunkba, nem lépnek a lábunkra, nem csórják el benne a tárcánkat. Feltéve, ha jól választjuk meg utastársainkat.
A 4-es metró gyönyörűre sikerült, igaz, nem is volt olcsó. Az állomások mélyen a föld alatt vannak, de egyáltalán nem nyomasztóak. Óriási terek, temérdek pucér betonfelület, amelyet egyes állomásokon a felszínről leszivárgó napfény, vagy éppen a színes dekorációs elemek tesznek barátságossá. Tényleg klassz lett, no.
Ritka az a metróállomás, ahová a napfény is leszűrődik
Költségek
Metrón 350 forintos jeggyel végigutazhatjuk az egész, 7,5 km-es távot, ha gyűjtőjeggyel utazunk, akkor már 300-ért is. Ez durván 9 deci benzin ára, így kicsit kevesebbre jön ki, hogyha a városban 10,3 litert fogyasztó BMW-vel tesszük meg ugyanezt az utat, mint metróval. Tegyük hozzá, hogy csak akkor, ha az üzemanyagon kívül más költséget nem számolunk.
De nézzünk inkább a videót, hogy ki lesz a nyertes:
a videó a hirdetés után indul
Egyelőre a Keleti a vágállomás
A BMW-ről pár szóban, mert hamarosan az igazi teszt is érkezik, Miklós úr tollából:
BMW 428i
A legnagyobb különbség a metró és a BMW között a napsütés-ráta, előbbi szinte nulla segítséget ad a D-vitamin termeléséhez, utóbbi viszont tökéletes társ a napimádathoz. A váltó mögötti gomb folyamatos nyomva tartásával kezd Transformers-táncba a bajor kabrió teteje, és tűnik el a csomagtérben mindössze 30 másodperc leforgása alatt.
Nehezen barátkoztam meg a 428i erőteljes, de átlagos hengerszámú motorjával. Ha már szabadon áramlik a belső égés zaja, akkor az legyen BMW-hez méltó sorhatos trombitálás.
De nyilván nem a magamfajta huligán lelkületű firkász jelenti a célcsoportot, mert az ebéd utáni andalgó túrához tökéletes a csendes suhanás.
A tetőmozgató mechanika miatt 1700 kilósra hízott 4-es BMW azért zúz, ha kell, 350 Nm nyomatéka elég hogy ne aludjunk el a volán mögött. Viszont ha csak a kabriózás öröme a cél, akkor inkább a takarékosabb dízel, ha pedig vérbeli benzinmámor kell, akkor a nagyobb 435i javallott.