Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi Úr!
A lányomnak szeretnék venni egy kis méretű autót,nem rég kapott jogosítványt kb,négyszázezer forintért.Viszonylag megbízható és olcsó fenntartású legyen.Én gondoltam a F.Ka-ra vagy Matizra, kérem a tanácsát.
Szakértőnk válasza
Kedves György!
A Ka stílusos és csajos kisautó, ha rozsdamentes, akkor nem beszélném le róla. Ebben a cikkben megtalálja a részleteket. Sejtem, hogy egy Wagon R-rel nehéz lázba hozni egy ifjú hölgyet, bármilyen ésszerű és gazdaságos autó is, ám az első Renault Twingo jobb korrózióvédelmű és sokkal praktikusabb, tágasabb autó a Kánál. Alternatíva az 1992 utáni Nissan Micra is, de magamnak inkább 106-os Peugeot-t vagy Citroën Saxót néznék. A francia ikerpár takarékos, strapabíró és olcsó, a legjobb motor hozzá az 1,1 literes benzines.
Üdvözlettel, Szörényi András
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Szeretnék majd a közeljövőben használt autót vásárolni. 2005-2008 évjárat közöttit. Számomra nagyon fontos a kedvező fogyasztás, viszonylag olcsó szervizelés, környezettudatosság, és a műszaki megbízhatóság. Ezek miatt LPG-s vagy hibrid autóra gondoltam. LPG üzeműben érdekelne a Skoda Fabia, az Opel Astra G vagy H, vagy a Ford Focus, hibridben a Honda Civic 1.3-as. Ön melyik autót és hajtást ajánlaná?
Tisztelettel: Anita
Szakértőnk válasza
Kedves Anita!
Örülök, hogy valakinél a környezetvédelem is felmerül kritériumként! Megbízhatósági szempontból a Toyota hibridrendszere a mindent vivő, tehát a Prius II a befutó. A csekély károsanyag-kibocsátás és a széndioxid-emisszió szintén mellette szól. De jók a szerviztapasztalatok a Honda IMA hibridhajtásával is a Civicben. A hasonló technikájú Insightról itt olvashat egy igen alapos tesztet. Kicsit gyenge a benzines motor, de nagyon takarékos.
Az LPG-s autókban nem változik meg a vezetési stílus, mint a hibridekben, nem teszik jobb emberré a vezetőt. De jármi velük a legolcsóbb és használtan sem tartogatnak különösebb veszélyt. Autógázüzemű használt autók vásárlásához itt talál tanácsokat. Gázüzemmel a típusok közül a H Astrát javasolom, mert az stabilan bírja az autógázt, az 1,6-os Focus esetében nem ennyire egyértelmű a helyzet.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Kedves szakértő Úr!
Én még kezdő sofőr vagyok. Azt szeretném kérdezni,mikor felváltásnál (pl. 2ből-3ba) kinyomom a kuplungot,váltok,aztán miután teljesen felengedtem a kuplungot,utána adjak gázt,vagy mialatt engedem fel a kuplungot,közben nyomhatok gázt is? Érdeklődtem a neten is,de egyik helyen így mondják, a másikon meg amúgy!
Válaszát előre is köszönöm! Minden jót!
Szakértőnk válasza
Kedves Dániel!
A tudományos megoldás az lenne, ha miután felengedte a kuplungot, akkor kezdje el a gázadást. A valóságban, egy idő után úgy zajlik a váltás, hogy amikor Ön már megismerte az autónál a gázadást követően az autója viselkedését – tehát tud biztosan számolni a gázreakciókkal -, ez magától átalakul olyan formán, mintha egy fél másodperce mérlegállás pozícióra törekedne menet közben a két pedállal, tehát ahogy engedi fel a kuplungot, vele párhuzamosan finoman elkezdi nyomni a gázt.
A lényeg, hogy ne csúsztassa sokáig a kuplungot, és ne is dobja el túl hamar. Gázt akkor kezdjen el adni, amikor kiszámítható módon érzi már a kuplungpedálnál azt a pontot, ahol „kezd fogni”, és akkor az autónál zökkenőmentes lesz a váltás.
Ennek begyakorlása, akár forgalommentes helyen lenne a legjobb, vannak olyan országok, ahol az utcára nem mehet a tanulóvezető addig, amíg ezt az oktatóval be nem gyakorolta. (Nehezen fogja elhinni, ezek az országok tőlünk nem keletre vannak.)
Van akinek ezt megtapasztalni pár alkalommal is elég, majd gyakorlással ez kifinomodik és rendben is van. (Hölgyekre, és urakra is vonatkozik!!)
Egy dolgot el kell árulnom a kedves Olvasóknak: e rovatban a beérkező kérdések közül csak azokat látják, amelyekre eddig volt időm a választ megírni. Azt a még 40 „érdekes” kérdést, amire idő hiányában eddig nem volt módom válaszolni, lehet hogy jobb, ha nem is látják. Dolgozom az ügyön, hogy mindegyikre válaszoljak, de a nap nekem is csak 24 órából áll, és a pályán végzett munkám se napi 8 óra.
Erre a feladatra a szerkesztőség jó pár évvel ezelőtt felkért, és én elvállaltam. Tettem ezt azzal a szándékkal és meggyőződéssel, hogy az általam létrehozott pályán, a saját képzési programom keretében az évi több mint 1400 vezetővel tartott kurzusok tapasztalatait megosszam.
Nem gond, hogy még minden feltett 3. kérdés a kuplung helyes használatára, és a „hova tegyük a jobb téli gumit, ezt nem hiszem el, tényleg?” című kérdéskört érinti. Már gondoltam arra, hogy az oldal szerkesztőit megkeresem és felajánlok tavasszal egy teljes napot a Vezetéstechnikai Képzési Központban arra, hogy minden kérdező, akinek valamilyen megválaszolásra váró kérdése van, jöjjön el a pályára, hozza el az autóját, és a valóságban győződjön meg arról, amiket itt leírok, azok ellenőrizhető, mérhető valóságtartalmáról.
Arra szeretnék lehetőséget biztosítani, ha valaki szeretné kipróbálni, hogy:
– 130 km/h ról hol áll meg ABS-sel, vagy a nélkül,
– hogyan fogyaszt az autója kevesebbet, ha 1650-nél, vagy 1670-nél vált fel 5-ösbe,
– hogyan viselkedik az autója egy városi, vagy országúti sebességű kerülésnél, kettős sávváltásnál
– a kuplung benyomása nélküli, motorfék-üzemben haladó jármű tényleg nem használ-e fel üzemanyagot amíg a motorfék üzem fennáll
– és tényleg elindul-e az autója parkoláskor gáz nélkül alapjáraton egyesben, sőt kettesben is
– előre, vagy hátra tett kopottabb abroncsokkal stabilabb az autója határhelyzetekben, és hogyan éli ezt meg az ESP
Erre szeretnék lehetőséget biztosítani az érdeklődőknek, hogy az elmefuttatások helyett néha tegyünk is valamit a valódi tapasztalatszerzés terén.
Üdvözlettel: Székely Gyula
Vezetéstechnikai Képzési Központ
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
A közterület felügyelet rendelésére a gépkocsit elszállító vállalkozó végezhet e szerelést az autón az elszállítás érdekében. A gépkocsimról a 4 db műanyag /kábelkötözővel rögzített/ dísztárcsát szerelték le melyet a visszaadásnál nem nem rögzítettek, így azok az országúti közlekedés során leesve használhatatlanná váltak, illetve elvesztek.
Válaszát köszönöm:
Papp Ferenc
Szakértőnk válasza
Tisztelt Papp Úr!
55/2009. (X. 16.) IRM rendelet rendelkezik járművek közterület-felügyelet általi elszállításáról. A biztonságos rögzítés és elszállítás érdekében lehetőség van a dísztárcsa eltávolítására, de a 4. § (1) értelmében az intézkedés végrehajtása során úgy kell eljárni, hogy a járműben sérülés vagy egyéb károsodás ne keletkezzen.
üdvözlettel:
Dr. Janklovics Ádám
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!