A retropartyzánok kiváló rendezvényén akadt meg a szemem egy csapat gyönyörű állapotú Škodán. Ott álltak, emelt fővel, fényesebbre csiszolva, mint születésük órájában. Az elhivatott csapat, akiknek a látványt a Csepelen második alkalommal megrendezett kiállítás látogatói köszönhették, a Škoda Oldtimer Klub volt. Egy friss, 2013-ban alakult egyesület, olyan történettel, háttérrel, amit érdemes megismerni.

Az egyesület oldalán olvasható bemutatkozó összefoglalója jól bemutatja, honnan indult a kezdeményezés: „Szinte természetes dolog, hogy az azonos gyártótól származó, hasonló típusokkal rendelkező veteránautósok egymásra találnak. Kisebb-nagyobb baráti társaságok alakulnak ki, alkatrészeket cserélnek, segítik egymás szakmai tanácsokkal, közösen szerelnek és eljárnak különböző találkozókra.


Egyesületünk alapítói is egy ilyen baráti társaságot alkotnak, amelyben beszélgetéseink, találkozóink alkalmával már többször felmerült egy hivatalos egyesület létrehozása.A végső lökést egy szerencsétlen véletlen adta meg, egy baleset, amelyben egyik skodás társunk gyönyörű autója totálkárosra tört. Már a baleset napján elkezdtük a szervezést, miszerint baráti összefogással a lehető leghamarabb, a tulajdonos tudta nélkül újjáépítjük. A projektben nagyon sokan részt vettek, önzetlenül, időt, pénzt, fáradtságot nem kímélve és ennek köszönhetően két és fél hónap alatt az autó el is készült és egy meglepetés-parti keretében átadásra került.


Ekkor határoztuk el végleg, hogy egy ilyen értékű, erejű és elszántságú társaságot érdemes tovább vinni és hivatalos egyesületi formában folytatni tovább szeretett autóink, szenvedélyünk ápolását, kihasználva azokat a lehetőségeket, amelyeket egy ilyen szervezet nyújtani tud.”

 

Egy ilyen történetet nem lehet csak úgy elpöckölni, mert ez túlmutat a friss festéssel napfényben fürdő 30-40 éves karosszériaelemeken, és a motor legmélyében is korhű alkatrészeket rejtő hajtásláncon. Ez már egy közösség születéséről szól, ami kivételesen jó példa arra, hogyan lehet vert helyzetből, egy kilátástalannak tűnő, negatív eseményből előnyt kovácsolni.

A következő képek röviden bemutatják „Rozika” a Škoda 110R kupé történetét a vásárlástól az együtt töltött éveken, a baleseten át, egészen az újjászületésig. 

Motiváció? Nehéz meghatározni, amikor szerelmes lesz egy autóba az ember. Ez a Škoda 110R tulajdonosa, Zoltán esetén sincs másként. „Hatéves lehettem… szerelem volt elsö látásra, pedig matt fekete volt, ecsettel vagy teddy hengerrel lefestve, forgatott felnikkel és ültetve… DE Škoda és Coupé és keret nélküli ablakokkal és sportos és gyönyörű. Szóval akkor, ott, hatévesen eldöntöttem, egyszer – ha megnövök – lesz ilyenem.

Aztán eltelt úgy tizennyolc év… és az egyetemi évek alatt megspórolt diákhitelt (épp pár hete fizettem vissza az utolsó részletét) és ösztöndíjat egycsapásra elköltöttem egy akkor 29 éves autóra…”


Július végén, augusztus elején kapta meg az új telifényt a karosszéria. A korábbi javítás alkalmával óriási gondot okozott a gyári szín (7855 oranz sport) kikeverése. 

Ezért a hozzá legközelebbi fellelhető és könnyen reprodukálható árnyalatú narancs színt kapta az autó ez pedig a Gulf-orange, ami mellesleg a kortárs Porsche 911 Carrera RS (a Le Mans győztes Porsche 917-es előtt tisztelegve) gyári színe is volt, így még korhűnek is mondhatnók. Végül is az építési filozófia ugyanaz a 911-esnél és a 110-esnél.

1974. április 2-án Budapesten forgalomba helyezték Rozikát. Első rendszáma UJ 09-89.

1974. április 2-án Budapesten forgalomba helyezték Rozikát. Első rendszáma UJ 09-89.

2004. A vásárlás éve. A pillanat, amikor egyszerű autósból jó értelemben vett megszállott, veterános lett a Skoda 110R friss tulajdonosa.

Akkor még egy üres, fényezett karosszériát vettem, meg egy egész pincényi alkatrészt vettem, de az előző tulajdonossal, úgy állapodtunk meg, hogy a vételárba beleértendő az is, hogy együtt összerakjuk az autót és én friss műszaki vizsgával, a nevemre írva, lábon hozom haza az autót.

Hatheti kemény munka (pénteken munkából mentem le Mezőkeresztesre szerelni és vasárnap délután jöttem haza) után, 2004. július 2-án, éjfél körül indultam haza az autóval.

2004. A vásárlás éve. A pillanat, amikor egyszerű autósból jó értelemben vett megszállott, veterános lett a Skoda 110R friss tulajdonosa.
Akkor még egy üres, fényezett karosszériát vettem, meg egy egész pincényi alkatrészt vettem, de az előző tulajdonossal, úgy állapodtunk meg, hogy a vételárba beleértendő az is, hogy együtt összerakjuk az autót és én friss műszaki vizsgával, a nevemre írva, lábon hozom haza az autót.
Hatheti kemény munka (pénteken munkából mentem le Mezőkeresztesre szerelni és vasárnap délután jöttem haza) után, 2004. július 2-án, éjfél körül indultam haza az autóval.

Egy hobbiautó megjelenése állandóan alakul, itt épp új ATS Classic 5,5x15 felnikkel látható a Skoda 110R

Egy hobbiautó megjelenése állandóan alakul, itt épp új ATS Classic 5,5×15 felnikkel látható a Skoda 110R

Ahogy azt illik! Ilyen egy klasszikus sportautó beltere. Kerek műszeregység, fa és háromküllős sportkormány.

Ahogy azt illik! Ilyen egy klasszikus sportautó beltere. Kerek műszeregység, fa és háromküllős sportkormány.

Magyarországon 1973-ban kezdődött a típus értékesítése, közel 100 ezer forintos áron, ami akkoriban még kimondva is heves szívdobogást okozott.

Magyarországon 1973-ban kezdődött a típus értékesítése, közel 100 ezer forintos áron, ami akkoriban még kimondva is heves szívdobogást okozott.

Majd jött 2012 májusa, amikor nyolc, közös élményekkel zsúfolt év után összetört az autó. Kerecsend és Eger között történt a baleset, a képeken jól látszik a kár, a tulajdonos szerencsére egy csuklótöréssel megúszta az esetet.

Majd jött 2012 májusa, amikor nyolc, közös élményekkel zsúfolt év után összetört az autó. Kerecsend és Eger között történt a baleset, a képeken jól látszik a kár, a tulajdonos szerencsére egy csuklótöréssel megúszta az esetet.

Legnagyobb mértékben a tető rongálódott, és bár egy veterán esetén komoly kihívás az eredeti állapot visszaállítása, nem volt kérdés, hogy újra talpra áll a Skoda 110R

Legnagyobb mértékben a tető rongálódott, és bár egy veterán esetén komoly kihívás az eredeti állapot visszaállítása, nem volt kérdés, hogy újra talpra áll a Skoda 110R

A történet akkor vált tanulságos példamesévé, amikor a Skodás barátok a tulaj tudta nélkül összefogtak, és elhozták az Egerben parkoló autót, majd teljes titoktartás mellett megkezdték a felújítást

A történet akkor vált tanulságos példamesévé, amikor a Skodás barátok a tulaj tudta nélkül összefogtak, és elhozták az Egerben parkoló autót, majd teljes titoktartás mellett megkezdték a felújítást

A szétszerelésre Krisztiánéknál került sor. Aprólékosan és gondosan mindet felcímkézett dobozokba csomagoltak a fiúk, szinte semmi sem kallódott el.

A szétszerelést Krisztián, Ricsi, FoTa, CsDani és Pali végezték, de Krisztián felesége, Kriszti is besegített a fiúknak. Köszönöm!

A szétszerelésre Krisztiánéknál került sor. Aprólékosan és gondosan mindet felcímkézett dobozokba csomagoltak a fiúk, szinte semmi sem kallódott el.
A szétszerelést Krisztián, Ricsi, FoTa, CsDani és Pali végezték, de Krisztián felesége, Kriszti is besegített a fiúknak. Köszönöm!

Innen jól látszik, hogy a komoly baleset könnyen tragédiával is végződhetett volna, a légiesen könnyű oszlopok könnyedén hajlottak el az esés következtében.

Innen jól látszik, hogy a komoly baleset könnyen tragédiával is végződhetett volna, a légiesen könnyű oszlopok könnyedén hajlottak el az esés következtében.

Július végén, augusztus elején kapta meg az új telifényt a karosszéria. A korábbi javítás alkalmával óriási gondot okozott a gyári szín (7855 oranz sport) kikeverése. 

Ezért a hozzá legközelebbi fellelhető és könnyen reprodukálható árnyalatú narancs színt kapta az autó ez pedig a Gulf-orange, ami mellesleg a kortárs Porsche 911 Carrera RS (a Le Mans győztes Porsche 917-es előtt tisztelegve) gyári színe is volt, így még korhűnek is mondhatnók. Végül is az építési filozófia ugyanaz a 911-esnél és a 110-esnél.

Július végén, augusztus elején kapta meg az új telifényt a karosszéria. A korábbi javítás alkalmával óriási gondot okozott a gyári szín (7855 oranz sport) kikeverése.
Ezért a hozzá legközelebbi fellelhető és könnyen reprodukálható árnyalatú narancs színt kapta az autó ez pedig a Gulf-orange, ami mellesleg a kortárs Porsche 911 Carrera RS (a Le Mans győztes Porsche 917-es előtt tisztelegve) gyári színe is volt, így még korhűnek is mondhatnók. Végül is az építési filozófia ugyanaz a 911-esnél és a 110-esnél.

Lakatolás, fényezés után már az összeépítést várja a Skoda 110R, ami újjászületésével a Skoda Oldtimer Klub világra jöttét is nagyban segítette.

Lakatolás, fényezés után már az összeépítést várja a Skoda 110R, ami újjászületésével a Skoda Oldtimer Klub világra jöttét is nagyban segítette.

Amíg az autó lakatlása és fényezése elkészült, CsDani és Pali a futóműveket hozták helyre.

A hátsó futómű a baleset előtt került be az autó alá, minden alkatrésze új volt, de a balesetben a bal oldali hosszlengőkar és a bal oldali féltengely(!) elgörbült. Az új gyári (szegecselt), de görbült hosszlengőkart Pali hozta helyre, megmentve így a ritkaságnak számító gyárilag szegecselt alkatrészt. A féltengelyt pótolni kellett.

Az első futómű még az előző tulaj alkotása volt, tavaszra volt ütemezve a felújítása. A fiúk átnézték és bár szerkezetileg nem sérült, teljesen felújították: új szilenteket és szép gyárias fekete színt kapott.

Köszönöm srácok (CsDani, Pali)!

Amíg az autó lakatlása és fényezése elkészült, CsDani és Pali a futóműveket hozták helyre.[sc_cts_position slug="content060" clear="1"]
A hátsó futómű a baleset előtt került be az autó alá, minden alkatrésze új volt, de a balesetben a bal oldali hosszlengőkar és a bal oldali féltengely(!) elgörbült. Az új gyári (szegecselt), de görbült hosszlengőkart Pali hozta helyre, megmentve így a ritkaságnak számító gyárilag szegecselt alkatrészt. A féltengelyt pótolni kellett.
Az első futómű még az előző tulaj alkotása volt, tavaszra volt ütemezve a felújítása. A fiúk átnézték és bár szerkezetileg nem sérült, teljesen felújították: új szilenteket és szép gyárias fekete színt kapott.
Köszönöm srácok (CsDani, Pali)!

56,902 Skoda 110R készült 1970-1980 között, a farmotoros típust egy négyhengeres 1,1 literes benzinmotor tartotta lendületben, 52-62 lóerőt teljesítve.

56,902 Skoda 110R készült 1970-1980 között, a farmotoros típust egy négyhengeres 1,1 literes benzinmotor tartotta lendületben, 52-62 lóerőt teljesítve.

Ezt a kupét csak zöld, sárga, piros és talán még krémszínű fényezéssel gyártotta a Škoda.

Ezt a kupét csak zöld, sárga, piros és talán még krémszínű fényezéssel gyártotta a Škoda.


Napra pontosan egy évvel a baleset után már nyoma sem volt a rongyosra gyűrt tetőnek, és a törött oszlopoknak, a titokban zajló felújítás tökéletes eredményt hozott.

Napra pontosan egy évvel a baleset után már nyoma sem volt a rongyosra gyűrt tetőnek, és a törött oszlopoknak, a titokban zajló felújítás tökéletes eredményt hozott.

képek forrása: facebook.com/Skoda110rMegmentese/

A Skoda Oldtimer Klub (SOK) oldala