Ha egy autóról érdemes bort elnevezni, akkor az a típus több mint autó. A saját 21061 nyomán az Ezerötöst házasító ifj Márkvárt János aligha fog mellé a névválasztással. Mert az Ezeröcsinek komoly tábora van, akik üvegesre koccintott tekintettel méltatják a meseszép Ladát és a daliás időket, amikor 70-nel vették a Panoráma-kanyart és az új M7 lejtőjén kiakadt a sebességmutató a felfoghatatlan 180-as tempónál.
Nemrég a használt autók törésnyomainak felderítéséről írva kaptam a tippet, hogy egy Fejér-megyei faluban érdemes megnéznem egy 2103-ast. Az autó 1979-es, eredeti, minden évszakban fut, mégis kiváló állapotú – ígérték.
1972 decemberében kezdődött a sorozatgyártása, a típus 1985-ben futott ki
1972 decemberében kezdődött a sorozatgyártása, a típus 1985-ben futott ki
Fotó megosztása:
Volt más 1500-as autó a Merkur kínálatából, például a Polski FIAT 125p vagy a Moszkvics 2140 és elődei, de presztízsben messze elmaradtak a Ladától
Volt más 1500-as autó a Merkur kínálatából, például a Polski FIAT 125p vagy a Moszkvics 2140 és elődei, de presztízsben messze elmaradtak a Ladától
Fotó megosztása:
Előredőlő orr nélkül a dupla kereklámpa nem néz ki ennyire jól, még a FIAT 124 Specialon sem
Előredőlő orr nélkül a dupla kereklámpa nem néz ki ennyire jól, még a FIAT 124 Specialon sem
Fotó megosztása:
Hazánkba 1975-től érkeztek az első Ezeröcsik. 75 lóerővel igazán sportos autónak számítottak
Hazánkba 1975-től érkeztek az első Ezeröcsik. 75 lóerővel igazán sportos autónak számítottak
Fotó megosztása:
Lada 1500
Lada 1500
Fotó megosztása:
4116 milliméteres hosszával alig nagyobb a mai kisautóknál. Arányai kiválóak
4116 milliméteres hosszával alig nagyobb a mai kisautóknál. Arányai kiválóak
Fotó megosztása:
Ereje, krómdíszei, gazdag felszereltsége és 1979-ben 126 ezer forintos ára emelte ki a mezőnyből
Ereje, krómdíszei, gazdag felszereltsége és 1979-ben 126 ezer forintos ára emelte ki a mezőnyből
Fotó megosztása:
8-9 liter a fogyasztása százon. Az autót soha nem volt restaurálva, csak vigyázott rá a tulaja
8-9 liter a fogyasztása százon. Az autót soha nem volt restaurálva, csak vigyázott rá a tulaja
Fotó megosztása:
A szocializmus álomautója számunkra a Lada 2103 volt. Ennél hatékonyabban talán csak nyugati autóval lehetett csajozni a Balatonnál
A szocializmus álomautója számunkra a Lada 2103 volt. Ennél hatékonyabban talán csak nyugati autóval lehetett csajozni a Balatonnál
Fotó megosztása:
A króm csillogása a jólét biztos jele
A króm csillogása a jólét biztos jele
Fotó megosztása:
Igényes és szép részlet a paralelogramma indexet követő díszléc
Igényes és szép részlet a paralelogramma indexet követő díszléc
Fotó megosztása:
Talán a légáramlást befolyásolta kedvezően a légterelő
Talán a légáramlást befolyásolta kedvezően a légterelő
Fotó megosztása:
Ez is egy korabeli kiegészítő. Egy ideig az ablakmosó innen spriccelt, de a tulaj visszaalakította. Alatta a légbeömlő-nyílás a korábbi szériákon krómozott volt
Ez is egy korabeli kiegészítő. Egy ideig az ablakmosó innen spriccelt, de a tulaj visszaalakította. Alatta a légbeömlő-nyílás a korábbi szériákon krómozott volt
Fotó megosztása:
Külön mosás nélkül is ilyen az autó motortere
Külön mosás nélkül is ilyen az autó motortere
Fotó megosztása:
Nem ette meg az idő a kilincsek fényét
Nem ette meg az idő a kilincsek fényét
Fotó megosztása:
Az Autóklub matricája nélkül nem volna teljes az összkép
Az Autóklub matricája nélkül nem volna teljes az összkép
Fotó megosztása:
Egyszer ellopták a díszlécet a bal hátsó lámpáról. A tulaj maga pótolta, mert nap kapott újat
Egyszer ellopták a díszlécet a bal hátsó lámpáról. A tulaj maga pótolta, mert nap kapott újat
Fotó megosztása:
A 21061 kódú 1500s-ben ez a motor volt, a 2106-os 1600-as 75 helyett 78 lóerőt adott le
A 21061 kódú 1500s-ben ez a motor volt, a 2106-os 1600-as 75 helyett 78 lóerőt adott le
Fotó megosztása:
Szeip József 34 éve óvja, de használja is az okkersárga Ezeröcsit
Szeip József 34 éve óvja, de használja is az okkersárga Ezeröcsit
Fotó megosztása:
Belső téri kivitele és felszereltsége jobb volt sok korabeli nyugati autónál, főleg azonos árkategóriában
Belső téri kivitele és felszereltsége jobb volt sok korabeli nyugati autónál, főleg azonos árkategóriában
Fotó megosztása:
Ennyi műszerről csak álmodhatott a sima körlámpás Lada vagy egy alap Passat C gazdája
Ennyi műszerről csak álmodhatott a sima körlámpás Lada vagy egy alap Passat C gazdája
Fotó megosztása:
Egyszer fordult át az ötjegyű kilométer-számláló
Egyszer fordult át az ötjegyű kilométer-számláló
Fotó megosztása:
Az üzemanyagszinttől jobbra a vízhőfok, majd az olajnyomás olvasható le
Az üzemanyagszinttől jobbra a vízhőfok, majd az olajnyomás olvasható le
Fotó megosztása:
Nagy kincs ma egy ennyire szépen megőrzött autó, főleg a belső tér kiváló állapota miatt
Nagy kincs ma egy ennyire szépen megőrzött autó, főleg a belső tér kiváló állapota miatt
Fotó megosztása:
A luxus netovábbjaként kartámasz járt a hátul ülőknek, mint a komoly limuzinokban
A luxus netovábbjaként kartámasz járt a hátul ülőknek, mint a komoly limuzinokban
Fotó megosztása:
A szépség a kártyanaptáron Szűcs Judit, három évtizeden és ki tudja hány plasztikai beavatkozáson innen
A szépség a kártyanaptáron Szűcs Judit, három évtizeden és ki tudja hány plasztikai beavatkozáson innen
Fotó megosztása:
Barna szandál, Videoton kazettás rádió a gyári kardánboxban: mi kell még?
Barna szandál, Videoton kazettás rádió a gyári kardánboxban: mi kell még?
Fotó megosztása:
Autóstáska, ahogy dukál
Autóstáska, ahogy dukál
Fotó megosztása:
Segít spórolni a benzinnel a Motortester. Népszerű kiegészítő volt akkoriban
Segít spórolni a benzinnel a Motortester. Népszerű kiegészítő volt akkoriban
Fotó megosztása:
Ötjegyű telefonszámok Pécsett és Zalaegerszegen, összesen két szalon a fővároson kívül: a szocializmus idején végig hiánycikk volt a Lada. Daciát vagy Wartburgot persze könnyebb volt venni
Ötjegyű telefonszámok Pécsett és Zalaegerszegen, összesen két szalon a fővároson kívül: a szocializmus idején végig hiánycikk volt a Lada. Daciát vagy Wartburgot persze könnyebb volt venni
Fotó megosztása:
Szó sem volt három-, öt-, pláne hétéves garanciáról
Szó sem volt három-, öt-, pláne hétéves garanciáról
Fotó megosztása:
Minden dokumentum megvan az autóról. Fent középen az átvételről szóló értesítés látható
Minden dokumentum megvan az autóról. Fent középen az átvételről szóló értesítés látható
Fotó megosztása:
Hároméves szállítást ígért a Merkur 1977-ben, amiből kicsit kevesebb lett
Hároméves szállítást ígért a Merkur 1977-ben, amiből kicsit kevesebb lett
Fotó megosztása:
Többen is meg akarják venni a tulajdonostól. Várólista van a jelöltek között
Többen is meg akarják venni a tulajdonostól. Várólista van a jelöltek között
Fotó megosztása:
Belső téri kivitele és felszereltsége jobb volt sok korabeli nyugati autónál, főleg azonos árkategóriában
MZ mellett egy 2103
Virágdíszes porta előtt parkolok le, a garázsban egy 125-ös MZ társaként okkersárga Lada fogad. Az avatatlan szemnek egyforma Ezeröcsik többféle hűtőnyílással, szélvédővel, lökhárítóval, keréktárcsával, tükörrel, sőt szerszámkészlettel készültek az évek során, ahogy azt a Veterán Zsiguli Egyesület tagjai összegyűjtötték.
Ez a modell az 1972-1985-ös gyártási periódus közepén állt fel a vonatra Togliattiban, nagy első hűtőnyílással és a zacskóstejes műanyagtasak helyett rendes ablakmosótartállyal. Az ablakmosó spriccnit elektromos szivattyú működteti, nem lábpumpa és a Zsiguli felirat helyett Lada típusjelzéssel indult az autó a baráti Magyarországra. Ahol a jólét jelképévé vált, akárcsak ma a középkategóriás prémiummezőny tagjai.
Önmagában az ikerlámpás orr és a bőven mért króm nem tette volna vágyott státuszszimbólummá az autót. Ezt az eredeti FIAT 124 Special is megadta, de az közel sem pucolta volna olyan tisztára a belső sávot, mint a szovjet leszármazott.
A tekintély nem is csak a teljesítményen múlt, mert a Moszkvics szintén ezerötös motorral készült, de laprugós hátsó futóműve és őstermelős arculata miatt sosem ábrándoztak róla annyian, mint a 2103-ról.
Lada 1500
King of the road, de tényleg
Ellenfél lehetett volna a Polski FIAT 125p, legalábbis az ezerötös, amely hátul csak laprugós volt, de négy tárcsafékkel lassult. Ez az extra még Nyugaton is ritka volt, pedig a rothadó kapitalizmus autóipara a béketábor előtt járt egy kicsivel, elég az Audi 80-ból készült első Passatra vagy az 504-es Peugeot-ra gondolni.
Mégis az Ezerötös volt az utak királya, talán mert előredőlő orra a cápa-BMW-khez hasonló agresszivitást sugárzott. 15 másodperces százra gyorsulásával a szerencsétlen, hátul nyithatatlan ablakú 105-ös Škodákból nézve az Ezerötösben feszítőknek tényleg bejött az élet. A maga idejében kiugróan gazdag felszereltségű Ladának szerencséje is volt. Arculatát sokkal kevésbé terhelték kiskirályként pöffeszkedő tanácselnökök, helyi párttitkárok, mint a tárgyként hasonlóan esztétikus M-24-es Volgáét.
Érdekes, hogy az elvileg menőbb ezerhatos Lada sem anno, sem ma nem vált ki olyan rajongást, mint gyengébb fivére. Műanyag fényszórókeretével és lökhárítóbabáival talán modernebb, de kevésbé elegáns.
Szeip József 34 éve óvja, de használja is az okkersárga Ezeröcsit
Valahogy érezni rajta, hogy krómjaitól azért fosztották meg, mert így olcsóbb volt gyártani az 1985-ben kifutó Ezerötösnél. Ráadásul teljesítményben az a három lóerő, amivel többet tudott a 2103-nál, egy eleve 75 lóerős autónál nem sokat számított.
Nem telt ki a hároméves várakozás
1977-ben, a képeken látható Lada megrendelésekor, hároméves szállítási határidőt ígért a Merkur, amely autókereskedelmi vállalatként szétosztotta az elérhető járműmennyiséget. Ladából hiány volt, a várakozási idő miatt a három év alatti Ladákat új árukon el lehetett használtan, mert nem kellett várni rájuk. Ám ez csak a lazuló diktatúrában működött, mert az állam pont 1979-ben kikötötte, hogy az alattvaló három éven belül csak a Belkereskedelmi Minisztérium által kijelölt szervnek adhatja el saját tulajdonát, nyilván nyomott áron.
Végül 1980 helyett már 1979. októberében ajánlott levelet hozott a postás. Nagy volt az öröm, mert ha nem is fehér, de a másodikként beírt sárga fényezéssel az autó átvételre várt a csepeli telepen (A szocializmusban a tulaj autójának olyan alapvető tulajdonságát sem választhatta ki biztosra, mint a szín.)
8-9 liter a fogyasztása százon. Az autót soha nem volt restaurálva, csak vigyázott rá a tulaja
34 év alatt az autó tulajdonosa 107 675 kilométert tett meg vele, Magyarországon belül. Ladája nem agyondédelgetett kedvenc, hanem használati tárgy, amelynek hóban is mennie kellett, ha lakatosként dolgozó gazdája busszal nem tudott bejutni munkahelyére. Ezt tudva bámulatos állapotban van a restaurálatlan autó, csak az első sárvédőkön rügyezik némi rozsda.
Már sor áll érte
Szeip József, a tulajdonos mellé élmény beülni. Nemcsak azért, mert az autóstáska, a barna szandál és a slusszkulcson lógó bűvös torony tökéletesen autentikus Lada-tulajjá teszi őt, hanem azért a harmóniáért is, amit csak az autóval évtizedeken át összecsiszolódott emberekkel lehet átélni. Finoman, de lendületesen vezet, általában 90-100 körüli tempóval jár, de néha gyorsabban is.
Nála 100 kilométeren 8-9 litert fogyaszt az autó, szinte csak országúton és autópályán, ami nem igazolja a benzinpusztító Ladák rémképét. Ha gyakran nyit a második porlasztótorok vagy valaki 140-150-nel dönget, akkor megrendül a benzinszint, de a fogyasztást jelző klasszikus Motortester segít féken tartani a jobb lábat.
Minden dokumentum megvan az autóról. Fent középen az átvételről szóló értesítés látható
Többen kapacitálták a tulajdonost, hogy vegyen már végre modernebb autót, de ő már marad a Ladájánál. Az okkersárga autóra rendszeresen kap vételi ajánlatokat, a környékbeli bodzagyűjtők csetézni vennék meg az autót. (A csete tájszó a bodza termésére, a bogyót gyógyszerek vagy üdítőital alapanyagaként veszik át a gyűjtőktől.) Több az esélye azoknak, akik nem a földutak legyűrésére használnák, de belőlük az idők során igazi várólista alakult ki. Eredeti, szép állapotban megőrzött bácsiautóból egyre kevesebb akad és a sorállást az is generálja, hogy a 2103 a legszebb Lada. Talán mindörökre.
Szerző:Szörényi András
Itt a lehetőség 10-es skálán kifejezni, mekkora királyság volt akkor és mekkora ma egy ilyen szép Ezeröcsi?
Itt a lehetőség 10-es skálán kifejezni, mekkora királyság volt akkor és mekkora ma egy ilyen szép Ezeröcsi?