Az emberek nagy többsége – akik feneke alatt friss, ropogós, modern autó ketyeg – hajlamos azt hinni, hogy 2014-ben műszaki hiba miatt már nem állhat le az autója. Pedig de! És abban is biztosak lehetünk, hogy a legkínosabb helyzetben fogja ezt tenni a dög, nyaralás közben, furcsa emberek által lakott vidéken. Autóval lerobbanni szinte mindig és mindenhol kellemetlen. Nyaralás közben, külföldön pedig különösen vacak. Nézzük, milyenek az esélyeink.
Mit tegyünk, ha mégis baj van?
Autópályán, ha észleltük a bajt, de még mozog az autó, akkor kapcsoljuk be a vészvillogót, és célozzuk meg a leállósávot. Legjobb, ha valamelyik pihenőig, benzinkútig még elvergődünk – ha lehet – majd biztonságos helyen álljunk meg, húzzunk magunkra és utasainkra sárga kukásmellényt, szálljunk ki és próbáljuk meg a púposra pakolt csomagtartóból előkotorni az elakadásjelző háromszöget is, majd állítsuk is fel. (A KRESZ pontos távot nem ír elő, lényeg, hogy úgy helyezzük el, hogy az „elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse”.) Közben szeretteinket parancsoljuk ki az autóból és száműzzük a szalagkorláton túli, biztonságos területre, akármennyire is kényelmesebbnek tűnik az autóban pöffeszkedve megvárni a segítséget.
A statisztikák szerint nagyjából 20 percet élnek azok, akik a leállósávban piknikeznek. Kisebb forgalmú mellékutakon, falvakban már nem vagyunk akkora balesetveszélyben, itt leginkább a magára hagyott autó miatt aggódhatunk. Persze ilyenkor a helyi népszokásoktól nagyban függ javaink elvesztésének esélye. Mi annyit tehetünk, hogy a legértékesebb dolgainkat magunkhoz vesszük, ha valamiért el kell hagynunk a mozgásképtelenné vált autó közvetlen környezetét.
Megelőzés?
Néhány aprósággal azért mi is felkészülhetünk a bajra és akkor nem kell tehetetlenül, hátára fordított cserebogárként várni a megmentőt.
A legkézenfekvőbb, hogy indulás előtt műszakilag átnézetjük az autót, hogy minél kevesebb esélyt hagyjunk a járgánynak arra, hogy kibabrálhasson velünk. Szintén jó dolog, ha van biztosításunk is az útra, amely az esetleges extra kiadásokat is – ilyen egész biztosan akad majd – fedezi.
Pótkerék
Talán az egyik legalattomosabb, de aránylag gyorsan és könnyedén javítható műszaki probléma a defekt. Feltéve, ha van nálunk pótkerék. A legtöbb modern, csomagtartó-térfogatra kihegyezett modellben már csak gumijavító készletet találunk, illetve ha szerencsésebbek vagyunk, akkor vékonyka, szükségpótkereket is előtúrhatunk az úti holmi alól. Típustól függően mindössze 20-25 liternyi csomagtér, és 10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat. Ez a városi embernek nyilván nem okoz akkora lelki törést, ha lyukad a gumi, belenyomja a habot, és már autózhat is a közeli szervizbe. De autópályán, a világvégén más a helyzet, ott könnyen kifuthatunk a lapos gumival megtehető kilométerekből.
Mire lehet készülni?
Hosszabb autózás közben szinte bármilyen műszaki probléma előjöhet, nemcsak egy egyszerű defekt. Forróságban, autópályás dugóknál, tomboló légkondi mellett az autó hűtőrendszere is produkálhat kellemetlen tüneteket, illetve egy váratlan kőfelverődés is, elektromos rövidzárlat, vagy csupán az üzemanyag kifogyása miatt is kerülhetünk bajba. Mivel mindent nem tudunk önerőből megoldani, ha külföldre indulunk, érdemes kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező, megbízható assistance szolgáltatás után nézni.
Miért jó az assistance?
Szerencsére a piacon többféle szolgáltatás közül lehet válogatni, érdemes indulás előtt átnézni, hogy melyik cég milyen esetben és mennyiért siet a segítségünkre. Bármennyire is indokolatlannak tűnik, hogy félretankolt üzemanyag, vagy autóba zárt slusszkulcs esetén is valaki a segítségünkre siessen, egy nyaralásnál minden megtörténhet, még ez is. És az assistance szolgáltatás ilyenkor ér igazán sokat. Főleg külföldön, nyígó gyerekekkel, türelmetlen feleséggel/férjjel súlyosbítva, komoly értékekkel a csomagtartóban.
Assistance? Hogyan működik?
„Alattomos kátyúban szétszakadt kerékkel már végződött a tervezettnél hamarabb tesztautós út, így szerkesztőségi tapasztalat is van a témában. Sőt, kollégánkat is húzta már ki a rettentő bajból a Sárga Angyal. Az ügymenet egyszerű, csak tárcsázni kell a megadott számot.
„Harmadik csengésre felveszik, a vonal végén magyarul viszonylag jól beszélő, de hallhatóan nem magyar anyanyelvű embernek elmesélem a bajomat, ő megkérdezi az alvázszámot, és hogy merre is állok. Állítólag negyed órán belül visszahívnak, hogy megszervezzék a mentésemet. Alig négy perc múlva cseng a telefon, az autómentő vezetője érdeklődik, hogy pontosan hol is futhatnánk össze. Elmondom, felírja, újabb várakozás. Közben visszaballagok, lefényképezem a gödröt, amely elnyelte a fél kereket. Hátha valamire jó lesz.
Sok időm nem maradt, mert nemsokára befut a tréler. Amíg a csomagtartóból előkotrom a vonószemet, a tréleres lerakja a rámpákat, letekeri a csörlőt. Még néhány perc és a kocsi a platón. Az első telefonhívástól számított fél óra alatt megmentettek. Nem is rossz.”
Mai modern motorhoz már nem nyúlnánk hozzá saját kezűleg
Önerőből?
Ha az átlagnál jobb műszaki érzékkel rendelkezünk, vagy örömünket leljük az idegen kultúrák megismerésében, szívesen összecimbizünk az első szembejövő kecskepásztorral is, valamint kitartóan tudunk számunkra tök ismeretlen nyelven műszaki problémát magyarázni, útbaigazítást kérni, akkor ne fárasszuk magunkat azzal, hogy assistance szolgáltatást keressünk. De jó tudni, hogy vannak olyan vidékei a világnak, ahol a bajba jutott, kiszolgáltatott autóst csúnyán lehúzzák. Vagy éppen vért izzadva, jelentő többletenergia árán találunk csak segítséget, mint például ahogy ebben a rémálomszerű horvát kalandban is szerepel.
A saját erős rontásűzéssel még egy probléma is akadhat, mégpedig az, hogyha autópályán, forgalmas úton robbanunk le, nem kísérletezgethetünk az idők végezetéig az autó újraindításával, hiszen ha az út kezelője úgy ítéli meg, hogy az úton veszteglő járgány zavarja a közlekedést, esetleg balesetet is okozhat, akkor az autós költségén azt elszállíthatja, így akár az assistance szolgáltatás árának többszörösét is kifizethetjük feleslegesen. Az önerős javítást csak akkor javasoljuk, ha az utasok, sofőr valóban konyítanak az autó lelkivilágához, és még megfelelő szerszámokkal, alkatrészekkel is készültek. Ha öreg, és egyszerű lelkű autónk van, ez a leggyorsabb, legolcsóbb megoldás. Kár, hogy a Ladák, Wartburgok kora már lejárt. Illetve fenét kár. Ki akar az út szélén, talpig olajsárban fetrengve autót szerelni?