„Gyorsan kiderült, hogy ez a megrendelés egészen más, csak azt nem értettem, minek ez a James Bond-filmbe illő fura titkolózás” – emlékszik az autókba évtizede nyomkövetőket szerelő András az egyik legkülönösebb esetére. Az öltönyös, olyan hatvanas pasi mindenképpen mélygarázsban akarta átadni a beszerelésre szánt 1-es BMW-t, majd szokatlan kéréseket sorolt.
Legyen szíves nem nyúlni a beszereléskor a rádióállomásokhoz, az üléseket állítsa pontosan ugyanoda vissza, ahol most vannak, a kispárna se mozduljon el, és még a finom kis port se törölje le a műszerfalról.
-Ugye, érti?
-Igen, no problem, de…
-Nem lesz nyoma a beszerelésnek?
-Nem látszik.
-Egészen biztos, hogy nem lehet majd észrevenni? Még szakszervizben sem szúrják ki?
-Uram, nyugodjon meg! A műszerfal belsejébe szerelem, soha, senki nem fedezi fel.
-Húúú, oké, az jó!
Aztán megnyugodott a korosodó üzletember, majd kiöntötte a szívét. A kocsi ifjú feleségéé volt, aki gyanúja szerint félreke…, szóval a feltételezése szerint mellékutakon járhatott.
„Mintha ezt már régebb óta érezte, tudta volna, és talán csak kézzelfogható bizonyosságot akart. De ennél is jobban bosszantotta a csőrét, hogy iszonyatos pénzek folytak el a számlájáról, és tudni akarta, hová” – meséli András.
Az általa beszerelt, mobiltelefon méretű műanyag dobozocska műholdakról vesz jelet 24 órán át, amit a megrendelő a laptopja elé leülve – a jelszava megadása után – egy netes rendszerben szó szerint nyomon követhet. Komplett menetlevelet kérhet le az autója (vagy éppen az asszony autója) aznapi, délelőtti, vagy bármikorra vonatkozó útjáról. De még azt is megmondja a rendszer, hogy hol mennyit parkolt a kocsi, vagy, hogy éppen mikor adták rá a gyújtást.
Ebben az esetben a hatvanas üzletember azzal a fedősztorival kérte kölcsönbe egy napra a fehér kis BMW-t, hogy az ő Chryslerje szervizben van. A titkos akció meghökkentő sikerrel járt: az volt a kisebb meglepetés, hogy bizonyossá vált az ifjú asszonyság léhasága, de kiderült, hogy sok más mellett komoly jet ski-t is vett a párnapartnerének.Ne tévesszen meg senkit a gumicsizma!
Igencsak sokszínű ma az országban, hogy kiknek és milyen célból működik nyomkövető a járművében. Egyértelmű, hogy a magánszemélyek helyett (pedig nekik is kéne – erről mindjárt) a cégek költenek rá. Minél nagyobb járműveket futtat egy cég, annál többet: a kamionok szinte mindegyikében van András szerint, a 3,5 tonna alatti dobozosoknál már jóval kevésbé, a személyautókból kisteherré alakított járművekből vállalkozásonként 1-2 db járművet üzemeltető kisvállalkozók nagy részének pedig nem csak pénze nincs rá, de fogalma sincs róla, hogy mi ez.
Pedig pénzt is lehet spórolni a pár ezres havidíjért cserébe, ami a 24 órás netes figyelés átlagos költsége. Több vezető éppen ezzel a szándékkal keresi fel a nyomkövetősöket: gyanítja, hogy a céges kocsit munkaidőn kívül privát utakra is használja az alkalmazottja, ami akkor is tilos, ha beletankolja azt az üzemanyagot. De nem ritkán az a gyanú, hogy lopja a sofőr a gázolajat, ehhez kell a pontos menetlevél, ami az ismert fogyasztással összevetve igazolja a tiltott csapolást.
Egyszer mezőgazdasági vállalkozó hívta Andrást, egy hatalmas John Deere kombájnba kéne spéci nyomkövető. Persze, titokban, mert hát neki is sejtése van. Csakhogy nem tudták megoldani a beszerelést a traktoros távollétében, itt is ki kellett találni valamit, de azért több csavarral cifrázott fedősztorira a főnök szerint nem volt szükség.
„Ott állt tőlem pár méterre a kombájnos. Olyan mesekönyvbe illő, hosszú bajszú, talpig becsületesnek tűnő parasztbácsi. A gumicsizmáján talán még rászáradt tehénszar is volt, figyelt, miközben köpködte oldalra a tökmaghéjat.”
-Jó nagyot! Én fogom kicsit megbabrálni a kombájnját.
-Rendben, fiam, csinálja, csinálja, de mit is?
-Ááá, csak hitelesítem a kilométer-órát.
-Aha, fiam, hát csinálja, csak csinálja.
András ekkor kipakolta a műszereket, spéci egyebeket, mire a bácsi azon nyomban morgott egy méreteset a sárgás bajusza alatt.
-Mi ez a GPS-antenna, fiam? Maga most nyomkövetőt szerel a kombájnomba?
A bácsi olyan szinten képben volt, hogy egyből bebukott az akció. András szerint aztán nála is eljött az őszinteség öt perce, elmondta, hogy országos sóher a főnöke, 70 milliós kombájnt tart fent, de még a vizet is a sajnálja tőle, ezért kiegészíti alkalmasint azt a kis pénzt a John Deere 450 literes tankjából. Abból jut neki is.
Éppen akkor bontották a lopott kocsit
A vérbő menyecskék és az alulfizetett gázolajszürcsölők lefülelésénél sokkal fontosabb szerepe is lehetne a nyomkövetőknek, de az autótolvajok elleni harcban egyelőre igen korlátozottan vesz részt ez a remek találmány. Pedig évtizednyi tartós, és egyenletes csökkenés után 2012-től sajnálatos módon újra növekszik az autólopások száma.
„Úgy látom, a legdrágább autók tulajdonosai többnyire költenek erre, de ez ma már nem annyira pénzkérdés, és különösen a népautók gazdáinak kellene online szolgáltatással egybekötött nyomkövetőt szereltetniük a kocsijaikba” – állítja Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) elnöke, amivel csak részben ért egyet András. Hozzá inkább középkategóriás cégautókat hoznak, a gazdag magánszemélyek szerinte skótok.
Vezda tapasztalatai szerint a Suzuki, VW, meg Opel-tulajdonosok azzal jönnek, hogy hát az ő olcsóbbacska autójukat úgysem lopják el, amivel csak magukat verik át. Vagy éppen tájékozatlanok. Ugyanis éppen a Suzukikat, meg VW-ket, és hasonló népautókat lopják a legnagyobb mértékben, hiszen lopott alkatrészből nagyobb igény azon márkák alkotóelemeire, amelyekből sok fut az utakon. Ezt az evidenciát mindig leírja a sajtó, de Vezda szerint nem esett még le mindenkinek. Nem az X6-osok vezeti a lopási statisztikákat.
A nyomkövető hasznáról hosszan tudnának beszélni az autóvadászok. Meg a bűnözők is.
„Kaptuk az infót, hogy a lopott autó nyomkövetője mutatja a jelet. Azonnal szóltunk a rendőröknek, kocsiba pattantunk, odamentünk, ahová jelzett a rendszer. Zárt családi ház volt takaros udvarral, hátul méretes garázzsal, mozgás sehol. A rendőrök előtt értünk oda, nyugisan leparkoltunk. Amikor megjöttek a rendőrök, és behatoltak, kiderült, hogy hátul éppen akkor szerelték szét a szakik a frissen lopott, működő nyomkövetős kocsit.
Ennél nagyobb fogás volt, hogy egy lopott autókat bontó komplett hálózat bukott meg ennek az egyetlen nyomkövetőnek köszönhetően” – meséli Vezda, hogy aznap nem csak a fellelt Laguna gazdája áldotta az eszét, hogy pénzt szánt a nyomkövetőre, hanem az eredményt produkáló rendőrök vállát is megveregették.
(Ha kérdése, vagy saját sztorija van a témában, ide küldje: auto@sanomamedia.hu.)
Százezres jutalom, ha megtalálja ezt az autót, és szól a Vezess.hu szerkesztőségének.
Kattintson a képre!