Nyilván mindenki tudja, hogy minél gyorsabban megy az autó a sztrádán, annál többet fogyaszt, ezzel önmagában nem mondok újat. Mégis megszületett ez az írás, mert a minap egy tesztautónk fedélzeti számítógépe szélsőségesen meggyőzően bizonyította az M3-ason: lassan járj, tovább érsz (egy tank üzemanyaggal, legalábbis).
Adatlap
Nagy test, nagy túlfogyasztás nagy tempónál
120-nál is derekasan szürcsöli a gázolajat a magas, nehéz busz
120-nál is derekasan szürcsöli a gázolajat a magas, nehéz busz
Fotó megosztása:
130-nál extrém módon megugrik a fogyasztás, hiszen sokkal több energia kell a megemelkedő légellenállás leküzdésére
130-nál extrém módon megugrik a fogyasztás, hiszen sokkal több energia kell a megemelkedő légellenállás leküzdésére
Fotó megosztása:
Több mint két méter magas, több mint 2,2 tonna
Több mint két méter magas, több mint 2,2 tonna
Fotó megosztása:
Tágas, kényelmes családi autó, szó se róla, de még egy nagy egyterűhöz képest is brutális többletfogyasztással kell számolni ekkora méret mellett a sztrádán
Tágas, kényelmes családi autó, szó se róla, de még egy nagy egyterűhöz képest is brutális többletfogyasztással kell számolni ekkora méret mellett a sztrádán
Fotó megosztása:
A sok-sok hely komfortját az autópályák benzinkútjainál kell megfizetni a Tourneo Custommal és hasonló méretű konkurenseinél
A sok-sok hely komfortját az autópályák benzinkútjainál kell megfizetni a Tourneo Custommal és hasonló méretű konkurenseinél
Fotó megosztása:
Fordok és méretek
Fordok és méretek
Fotó megosztása:
A C-Max sem kis autó, de jól látszik, mennyivel több levegőt kell megmozgatni egy kisbusszal. Csak a gigantikus tükrök tolása legalább háromszor annyi energiát igényel
A C-Max sem kis autó, de jól látszik, mennyivel több levegőt kell megmozgatni egy kisbusszal. Csak a gigantikus tükrök tolása legalább háromszor annyi energiát igényel
Fotó megosztása:
Azért van, aminek még a Customnál is nagyobb légellenállással kell számolnia. Óriási lett az új Transit, pláne a magasított tetős kivitel
Azért van, aminek még a Customnál is nagyobb légellenállással kell számolnia. Óriási lett az új Transit, pláne a magasított tetős kivitel
Fotó megosztása:
Motor |
2198 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
155 LE |
Nyomaték |
385 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
N.A sec |
Végsebesség |
157 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
6,7 l / 100 km |
Az új Tourneo Custom alaktényezője 0,37, ami a manapság szokásos 0,25-0,30-as új személyautó-modelles értékekhez képes elég brutális – persze egy busznál mások az alapfeltételek az aerodinamikai tervezésben.
De az alaktényező (cW-érték) csak egy változó abban a képletben, amely megmutatja, mekkora erő kell a légellenállás leküzdéséhez autózás közben – másképpen: mivel ez az erő üzemanyag elégetéséből származik, hogy mennyit fog fogyasztani az autónk. A képletben ott van még a közeg, vagyis a levegő sűrűsége és az autónk homlokfelülete. Előbbivel nem sokat tudunk kezdeni, utóbbival is csak annyit, hogy nem járunk télen-nyáron tetőboxszal (ami persze a gyári cW-értéket is lerontja).
A negyedik faktor a sebesség. Ennek megválasztása már teljes egészében a mi döntésünkön múlik, ráadásul ez a változó négyzetesen esik a latba. A közegellenállás leküzdéséhez szükséges erőt ezzel a képlettel számíthatja ki, aki akarja:
F=v2*cW*A*1/2?
(Az erő egyenlő a sebesség négyzete szorozva alaktényező szorozva frontfelület szorozva a közegsűrűség felével.)
A Tourneo Custom homlokfelülete és alaktényezője eleve óriási, a sebesség növelésével brutálisan mutatkozik meg a többletteljesítmény-igény, magyarul a többletfogyasztás. Íme, mindez a gyakorlatban:
Vagyis a kisbusz sík úton, szélcsendben próbálva körülbelül 1,2 literrel fogyaszt többet százon 130-nál, mint 120-szal, ami egy Debrecen-Budapest távon nyolc percet és mintegy ezer forintot jelent.
Azért van, aminek még a Customnál is nagyobb légellenállással kell számolnia. Óriási lett az új Transit, pláne a magasított tetős kivitel
Ezzel a kis videóval csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy a sebességnek ára van. Persze az autózás eleve drága hobbi, mindenki maga dönti el, mennyit hajlandó rá költeni – de spórolni is sokat lehet egy kicsit kisebb tempóval. A döntés a mi lábunkban van.
130 helyett 120 - lassítanál a sztrádán a kisebb fogyasztásért?
Letojom, cégautó, vállalati benzinkártya, csak trafi ne legyen!
17% (598)
Eddig is lassabban mentem a kisebb fogyasztásért.
41% (1437)
Másodlagos, hogy egy-két literrel többet eszik, a lényeg az idő.
28% (977)
Eddig nem gondoltam ezt végig. de mostantól nem nyomom annyira
14% (466)