A fenti kép a Vredestein új négyévszakos (Quatrac 5) és téli (Snowtrac 5) gumiabroncs-modelljeinek sajtómappájából való. Hát igen; egy csinos hölggyel bármit el lehet adni, egy gumit meg amúgy sem lehet úgy bemutatni a sajtónak, hogy hitelesen kiderülhessen, mit ér a konkurenciával szemben.
No de mi is ez a németes hangzású márka?
A Vredestein egy 1908-ban alapított holland vállalkozás neve, a cég kezdetben főként gumiból készült cipősarkakat, labdákat, padlóburkolatokat készített. 1934-ben már bicikligumikat gyártottak, 1970-től pedig a fő profil már autók, motorok, mezőgazdasági gépek abroncsainak készítése volt. Manapság a Vredestein amolyan fél-egzotikus prémiummárkának számít az autósok körében, valahogy úgy, ahogy a Jaguar márka a prémiumautók között.
És nem ez az egyetlen jaguaros párhuzam. 2009-ben, ahogy a Jaguart a Tata, a Vredesteint is egy indiai cég, az Apollo Tyres vette szárnyai alá. Az Apollo-Vredestein első embere (tulajdonos-elnök-vezérigazgató) egy 69 esztendős indiai úr, Onkar Kanwar. Az ügyvezető pedig Neeraj Kanwar, az elnök úr fia – a Vredestein ismét családi vállalkozás lett.
A márka egyik fő erőssége a Giugiaro stúdió segítségével a rideg célszerűség mellett látványos dizájnnal feldobott teljesítményabroncs-család, az Ultrac (Ultrac Vorti, Ultrac Sessanta, Ultrac Cento). A másik pedig a más márkák által szükséges rossznak kikiáltott, a Vredestein által viszont nagyon komolyan vett négyévszakos gumi intézménye. Ez utóbbi kapcsán, az új Quatrac 5 gumicsalád bemutatójára repített minket a cég Skóciába, ahol a helyiek szerint az év számos napján élhetjük át 24 óra alatt valamennyi évszakot.
Szabad négyévszakos gumit venni?
Bár egyetlen gumitesztet sem nyerhetne meg adott időjárási körülmények között egy négyévszakos (all-season) gumiabroncs, a szürke, hétköznapi valóságban bizony nagyon is lehetséges, hogy sokak számára ez a legjobb választás.
Aki főként városban, kisebb tempónál használja autóját, nagy hóban, jégen sosem merészkedik hosszú útra vagy meredek emelkedőre, lejtőre, nem gyúr minél nagyobb kanyarsebességre, nem sokat kockáztat egy négyévszakos gumiszettel. Bár a fékút nyáron és télen biztos rosszabb, mint egy nyári- vagy téli abronccsal, egy modern all-season gumi azért korántsem életveszélyes, akármilyen is az idő.
Második autóra, keveset futó nagymama- vagy nagypapa-autóra, tudatosan használt, az átlagosnál képzettebb sofőr autójára teljesen jó lehet a négyévszakos abroncs. A lényeg (mint egyébként a legfrankóbb nyári- vagy téli gumi használata esetén is), hogy a vezető mindig tökéletesen tisztában legyen azzal, mire képes az autója az adott gumival, és mindig a biztonságos határokon belül maradjon.
Mit tud a Quatrac 5?
Az Audi A3-asokkal és Mercedes A-osztályokkal lebonyolított menetpróba után két dolog vált nyilvánvalóvá. Az egyik, hogy a legnagyobb kihívást esős úton Skóciában nem az abroncs fékútja jelenti, hanem hogy ne kezdjünk el véletlenül megszokásból a jobb oldalon autózni az ott divatosabb bal oldali közlekedés helyett. A másik pedig, hogy az 1,4 literes, benzines turbós Audi a duplakuplungos automatával sokkal-sokkal jobb autó, mint az 1,6-os dízel, lomha, szánalmasan lassan reagáló hagyományos automata váltós Mercedes.
A fél oldalán téli, felén nyári mintázatú és anyagú gumi meg olyan, amilyen. Száraz úton igazából nincs vele semmi baj, normálisan használva, de még kanyarokban erőteljesen meg-meggyötörve, nagyokat fékezve sem rosszabb egy átlagos, márkás nyári guminál, 17-18 fokban. Esőben már lényegesen hamarabb veszti el a tapadást, mint egy jól megcsinált nyári gumi, viszont sokkal kevésbé éles a határvonal tapadás és csúszás között.
Véletlenségből a mi vénséges családi batárunkon, az öreg Grand Voyageren is Vredestein Quatracok vannak (2-es széria, jól lekopva, épp csereérett), és az érzéseim az új generációval is ugyanazok voltak, mint a mienkkel. Jó ez; amit a gumi nem tud megoldani teljesítményből, azt majd megoldom én elővigyázatosságból.
Az idióta, objektív mérési rendszert nagyvonalúan mellőző európai címkerendszerben a Vredestein Quatrac 5 nem igazán imponál C-s eredményeivel. Azért aki esetleg féláron egy AA-as kínai abroncsot akarna inkább választani helyette, annak szólok: a mosógépek egyértelmű, bármikor lemérhető víz- és áramfogyasztásával ellentétben a fékutat, zajszintet, takarékosságot minden gyártó MAGA MÉRHETI LE termékeire egyelőre. Teccikérteni?
Snowtrac 5: biztos jó…
A műanyag iglu-sátorban, a poliuretánhab műhavas emelkedőn álló Audi A3 Sedanon feszítő új téli gumik milyenségével kapcsolatban nem tudok nyilatkozni: a Vredesteinnek a 17 fokos skóciai nyárban nem nyílott lehetősége megmutatni, mit tud a Snowtrac 5 havon. Az egyetlen érdemi információ, amit az új téli abroncsról kaptunk: azért követi az előző 3-as generációt az 5-ös (és a Quatrackal is ez a helyzet), mert Keleten a 4-es szerencsétlen szám és az indiai tulajdonos nem akart kockáztatni.
Hogy ez a fejezet ne legyen olyan üres havas teszt híján, itt mesélem el azt is, hogy ezt a két szép új gumiabroncsot valószínűleg hamarosan Magyarországon (is) fogják gyártani. Szlovákia és Magyarország volt versenyben az új európai beruházásért – nos, bár a Vredestein júliusig még nem kíván nyilatkozni, állítólag a szlovákok már bejelentették, hogy náluk nem épül gumigyár. Tehát valószínűleg mi kínáltunk kedvezőbb adófeltételeket…
Ráadásul a korábban emlegetett 200 millió eurós beruházással szemben már 500 millió euróról van szó, mert az Apollo-Vredestein időközben úgy döntött, új üzemét úgy építi fel, hogy nem csak személyautó-gumikat, hanem haszonjármű-abroncsokat is gyártanak majd benne.
Hirdessen nővel!
A Kretén magazinok egyik vezértémája volt egy időben a fenti szlogen. A Vredestein is a legtutibb reklámeszközhöz folyamodott, amivel nem lehet hibázni. Ahogy a hétköznapi használatban rövid- és középtávon megfoghatatlan minőségi különbségeket mutató más termékek (fogkrémek, mosogatószerek, garázskapuk, miegyéb) esetén is tapasztalhatjuk, úgy tűnik, a négyévszakos vagy téli gumik marketing-kommunikációjában is a legbiztosabb egy csinos csajra bízni az Üzenet közvetítését.