Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt: ismerős a név? Nem baj, ha nem. Egy ideje ennek a szervezetnek rójuk le az autópályadíjakat, személyautó esetében minimum 2975 forintot. Azért ennyit, mert az előző Orbán-kormány idején közel duplájára drágult a legolcsóbb matrica arányaiban olcsóbb matricával vált vonzóbbá a gyorsforgalmi úthálózat használata.
Beugró: 1650 helyett 2975 Ft
Két és fél éve nincs négynapos e-matrica 1650 forintért, csak tíznapos 2975-ért. Tapasztalataink szerint azóta még több autós fontolja meg, hogy inkább ráér, és ezt az összeget a családjára költi a biztonságosabb, kényelmesebb, gyorsabb, nyugodtabb utazás helyett.
Mi a Vezessnél élőben és a szerkesztőségi levelezőlistán is napestig tudunk beszélgetni az autópálya-használat indokoltságáról, előnyeiről, hátrányairól. Az autózás állandó költségei közül csak a fizetős parkolás fáj jobban az e-matricánál, így nem szívesen, de elég gyakran adunk érte pénzt.Idő és biztonság vs. magas ár
Rácz Tamás például a napi kétszer 50 kilométeres bejárásra nem vesz matricát az M1-re, de hosszabb utakra igen. Ő a sztrádán 130-cal hajt, mert az idejét kívánja kímélni a gyorsforgalmi úton. Én legfeljebb a család biztonsága miatt veszek matricát, ha nem egyedül utazom valahova. Időben úgyis jobb az autópálya és ha már fizettem érte, 105-re állított tempomattal a fogyasztáson behozom a felár egy részét. Csak előzéskor gyorsítok 130-ra, ha kell, és nem érdekel, hogy 10-20 perccel később érek oda.
Kíváncsiak voltunk, mit gondolnak erről olvasóink, akiket Facebook-tagozatunkon kérdeztünk meg arról, költenek-e a sztrádákra, milyen esetekben váltják meg a használati jogot, hol az a határ, amikor már inkább áldoznak rá. Érkezett pár felháborodott és több elgondolkodtató hozzászólás a témában, ezek közül közlünk néhányat a cikkben.
Nincsenek is távolságok?
„Amíg a fővárosban laktunk és hazamentünk a Balcsira, minden alkalommal a pályán utaztunk, mert a négynapos matrica elég volt a hétvégére. A tíznaposat nem tudom kihasználni, ezért a 7-es út lett a helyettesítő.”
„Magyarországon belül nincsenek akkora távolságok, hogy sok időt lehessen nyerni a pályán (kivétel persze ha 150-nel, vagy afölött mész). Egy-két főút meglepően jó, néha 2×2 sávos is és nem olyan dögunalmas, mint autópályán menni. Szerintem személyautóval, pláne kirándulás végett egyáltalán nem éri meg. Persze más helyzet, ha valaki dolgozik és oda-vissza jár.”
1000 forintos napijegy kéne?
„140 tempomat, nem kell a kátyúkat kerülgetni. Van ennél jobb?”
„1000 forintos napijeggyel mindenki jól járna! Akik valóban csak alkalomszerűen használják a pályát simán megveszik, mert 100-200 kilométerre is érdemes: halad és időt takarít meg. Az állam is jól járna, mert míg egy 10 napos jegy árából bevétele napi 300 Ft, ebben az esetben 1000 forint. Tehermentesülnek az alsóbb rendű utak, ritkábban kell javítani őket és csökken a balesetveszély.”
Ausztriában olcsóbb
„Nem az a baj, hogy fizetni kell az autópályákért, hiszen annak fenntartási költsége van, hanem hogy arányaiban drága. Az éves matrica ára 42 980 Ft, ugyanez a szomszédos Ausztriában 82,7 euró jóval nagyobb úthálózattal, szuper sztrádapihenőkkel. Én is ingázom,de elkerülöm a pályákat, mert nem éri meg 10 napos matricát vennem.”
„Ha belefutsz a régi úton egy trükkösen eldugott traffiba, abból egy évig mehetsz a pályán!”
Érvek és ellenérvek gazdagon. Mi azt javasoljuk, hogy aki megengedheti magának, válassza az autópályát! Inkább menjen 110 körül és mondjon le pár sörről-fagyiról, de ne a matricán spóroljon! Azért ne, mert autópályán nem jön át a szembesávból a félálomban vezető kamionos továbbá nincs szintbeli kereszteződés, ahonnan kivághat elénk egy félkegyelmű. Ráadásul nem megyünk át tucatnyi falun-városon, zajjal és kipufogógázzal megkeserítve a helyiek életét. Ti mit gondoltok erről? Milyen távra, mikor vesztek matricát?