Esküvőn vagy temetésen nem jelenhetünk meg koszos kocsival és van az úgy, hogy csak a hirtelen kéznél lévő cuccokra hagyatkozhatunk. Amikor nincs a láthatáron hivatásos belsőtér-pucolda, ahol 1400-3000 Ft közötti összegért megszabadítják az utasteret a használat nyomaitól, marad a házilagos takarítás. Ez olcsóbb, másrészt gyors és látványos eredményével stabil örömforrás is.
Természetesen a háttéripar az utastér glancolására temérdek eszközt kínál, amelyekre simán elkölthetünk 10-15 ezer forintot az autósboltokban. A speciális ápoló- és tisztítószerek részben helyettesíthetők a háztartásban is megtalálható eszközökkel. Mi egy nagy-britanniai autókölcsönző tippjeit próbáltuk ki a tartósteszten használt Suzuki SX4 S-Crosson.Rázós futómű, dízeles fogyasztás
Pontosan másfél hónapja vettük át féléves tesztre az új S-Crosst elsőkerék-hajtással és 1,6 literes benzines motorral, GL+ felszereltséggel. Tehát abban a verzióban, amely a magyar családok számára a legésszerűbbnek tűnik, amióta ez a modell 5,4 helyett 4,4 millió forinttól megvásárolható.
Eddig 3500 kilométer pörgött bele. Sokat használjuk, de ritkán tankolunk, mert a Suzuki életteli motorja nagyon takarékos. 5,8 és 6,2 liter közötti – kúton mért – átlaggal járunk vele. 44-45 liter benzinnel 720-750 kilométert tud megtenni 40:60 arányban a fővárosban és autópályán, néha országúton használva.
Nagyon úgy fest, hogy a motor képes a dízel crossoverek fogyasztását hozni. Ha nem lesz 30 fok árnyékban, klíma nélkül országúton megvalósíthatónak tűnik 5,0 l/100 km, ami parádés volna egy benzines családi autótól.
Autópályán 120 felett hangos, kényelmetlenül rugózik, mégsem túl agilis : ez a három fő baja az S-Crossnak. A közepes minőségérzetért sem fogjuk dicsérni. Ezzel együtt az SX4 S-Cross rendkívül józan családi autó: igen nagy belül, csomagtere 400 literes és ez tényleg ennyi. A háttámlákat ugyanis kétféleképp lehet rögzíteni, de a nagyobb csomagteret biztosító, meredekebb állásban sem kényelmetlen hátul ücsörögni. Nem csoda, hogy az S-Crossból egyre többet látni az utakon: kiszámítható szervizköltségeivel, várhatóan Suzuki-szintű megbízhatóságával igen gazdaságos és praktikus családi autó lehet.
Ecet
A szélvédőn nemdohányzó autókban is csúf réteget képez a kosz és a pára, amit szárazon csak elmaszatolni lehet, eltávolítani nehezen. Barátunk az ecet, amit talán mindenki ismer.
Nagyanyáink a spriccelős, illatos ablaktisztítók feltalálása előtt használták ablakpucoláskor. Ugyan jó még a vízkő kíméletes eltüntetésére (így a mosógép vízkövesedésének megelőzésére is), de ez a szennyeződés az autókban szerencsére igen ritka. Az ablakokat hígított ételecetes vízzel áttörölve szépen csillogó, portaszító felületet és enyhe savanyúságszagot kaptunk.
Verdikt: tényleg működik, a szaga pedig gyorsan enyhül. A tölgyfahordóban érlelt balzsamecetet ne locsoljuk a szélvédőre, annak más a küldetése.
Kóla
Az autó bal első kerekére eredeti Coca-Colával mentünk rá, nem kockáztattunk sajátmárkás utánzatokkal. Nem tudjuk, mi lehet benne, de az üdítőital némi csiszatolás árán jól leoldotta a felni ronda fékporát. Leöblítése könnyű és a kezem sem ragadt tőle.
Verdikt: meginni nem merném, de vegyszernek kitűnő.
Étolaj
Nem jutna eszünkbe étolajjal pamacsolni a szélvédőre döglött nagy dagadt bogarak tetemeit, de a szakirodalom szerint ez járható út. Elvben a madárürüléket valamint az alufelniket elcsúfító fekete fékbetétport is lehozza. A fékporra hatásos, mint bármilyen folyadék, de a felniről nehezebb leöblíteni a kólánál. A rovarok porhüvelye kifogott az olajos szivacson, ráadásul csúszik, foltot hagy és rossz vele dolgozni.
Verdikt: Többet ér a rántott hús alatt.
Majonéz
Állítólag a gumi oldalfalát bedörzsölve majdnem olyan jó eredményt érhetünk el, mint gumiápolószerrel dolgozva. Szivaccsal hordtuk fel a kenőcsöt, amely a bedolgozást és a fényesítő törölgetést követően tényleg valamelyest csillogóbbá tette az abroncsot. De kár a gumira pazarolni.
Verdikt: inkább főzzünk vele valami finomat.
Fogkrém
Nemcsak a szájszag és a fogrontó lények elűzésére alkalmas, hanem a króm alkatrészek tisztítására is. A fogkrém apró, durva szemcséivel remekül lehet polírozni is. Fehérítőset, érzékeny fogra valót felesleges az autóra kenni, nem lesz semmi különleges hatása. Óvatosan, lucskos szivaccsal vittük fel az emblémára, nehogy megkarcolja krómfényes a felületet. Idővel még a bogárhullát is leszedte.
Verdikt: ez a komplex zománcvédelmet és fogfehérítést ígérő kenőcs az emblémán is bevált, talán a többi is van ilyen jó. Viharvert krómozásra jobb a krómtisztító paszta.
Kávé
Kocsiban dohányzóktól beszámított autókra alkalmazzák autókereskedők a kávés trükköt. Az őrölt kávé egy vászonzsákban az utastérbe elveszi a cigiszagot. Ha a kocsi annyira csikkszagú, mintha egy hamutartóban utaznánk, autókozmetikai műhelyek vállalják a belső tér bűztelenítését.
Verdikt: a kávé tényleg hatásos szagölő, nepperek mesélhetnének erről.
Ragasztószalag
Használhatnánk az autó testéről levált kisebb-nagyobb alkatrészek visszatapasztására is, de helyette inkább az eltávolíthatatlannak tetsző apró kis koszokat, kutyaszőröket ejthetjük csapdába a segítségével. Morzsa, por, esetleg áruló hajszálak eltüntetésére is kiváló a kárpiton, vagy ahol a seprű csak rontana a helyzeten.
Verdikt: gyors, kényelmes, de sok szemetet csinál.
Sütőpor
Az ülésre került csúnya foltokra, pecsétekre szórjunk sütőport! Ha húsz percig hagyjuk hatni, a letakarítás után a friss, kellemes illatnak is örülhetünk. Eddig volt az elv, a gyakorlatban az ülésre hintett sütőpor nem hatott a szétdörzsölt csokifoltra.
Verdikt: jobb combo a kinyomkodott mosogatószeres-mosóporos szivacs és a nedves rongy.
A közepesen szennyezett utasteret ezekkel a módszerekkel és eszközökkel megszépíthetjük, súlyosabb esetekben gépi nedves kárpittisztítás segít az üléseken és a tetőborításon. Ezt a munkát csak verőfényes időben javasoljuk elvégezni vagy autókozmetikára bízni. Ha hideg van, az autóban két napig küzdhet az ülések közé helyezendő hajszárító, hogy kiszáradjon a tetőkárpit és az összes textilfelület.
Porszívó, vizes rongy, kisseprű, műszerfaltörlő-kendő: ti mivel és hogyan takarítjátok a belső teret? Érdeklődve várjuk a hozzászólások között a mesterfogásokat!