A kisebbik lányom nem szereti, ha túl egyszerű az élet, mindig valami majomkodáson jár az esze. Tegnap például kitalálta, hogy szívószállal, talpas borospohárból fogja inni a buborékos szörpöt. Felmászott a konyhapultra, levette a poharat a széppohár-tároló szekrényből (aminek véletlenül a legmagasabban lévő szekrényt neveztük ki még lányok pici korában), majd megpróbálta lecsavarni a szénsavas ásványvíz kupakját. Nem ment, a partizánakció meghiúsult, mégis muszáj lett hívni Apát.

Apa jött, lánya a konyhai bárszéken  elkezdte, hogy apaléééccci, és akkor a könyökével úgy meglökte a poharat, mint miniszterelnöki sajtós a fotóriportert, az pedig menten tízezer darabra tört a padlón. OTT MARADSZ, dörrentem rá a gyerekre, aztán hátrafordultam, és a csörrenésre azonnal érkező nagyobbik lányomnak is leüvöltöttem a fejét: TE IS, MEG NE MOZDULJ!

Teccenek tudni, mit tettem én, amikor így rájuk kiabáltam? Önkéntelenül is alkalmaztam a 17 éves koromban, az autóvezetői tanfolyamon, pontosabban az elsősegély-tanfolyamon tanult ismereteket. Baleseti segítségnyújtás, első, legelső, minden mást megelőző feladat: a helyszín biztosítása. Ez volt az első, aztán jöhetett a seprű, lapát, ejnyebejnye.

17 évesen még alig értettem, mi a francot jelent ez, hogy a helyszín biztosítása. Legfeljebb krimikre tudtam gondolni, amikor sárga szalaggal kerítik körbe a tetemet, nehogy összetapossa valaki a nyomokat, mi köze ennek egy karambolhoz? De azért megtanultam: 1, a helyszín biztosítása, hátha kérdezik. Komolyan nem tudom megmagyarázni, miért égett belém ez a kicsit bikkfanyelves kifejezés, de azóta is fel-felbukkan a fejemben, ha velem történik valami, vagy másnak kell segíteni: első a helyszín biztosítása.

38 éves vagyok most. Mohay András, a Budapest Jazz Orchestra dobosa 36 éves és már nem is lesz több, mert vasárnap hajnalban elgázolták az autópályán, amikor segíteni próbált az előtte balesetet szenvedett autó utasainak. Ahogy tudni lehet, az történt, hogy megállt a leállósávban, odaszaladt a belső sávban a szalagkorlátnak ütközött kocsihoz, és segített félretolni, amikor megérkezett a sztrádán a következő kocsi és elgázolta.

Amikor hallottam a hírt, valahogy mintha gombóc nőtt volna a torkomban. Nem ismertem a zenészt, de nagyon sajnálom, mert nem kellett volna ennek így történnie. Ha eszébe jutott volna ez a két szó, ha valamiért, akármiért, neki is rögzül ez a hülye kifejezés, biztosan másként cselekszik.

Mert tényleg mindig, mindenkor, de nagyon főleg éjszaka, autópályán első a helyszín biztosítása; bármilyen bután hangzik is, nem véletlenül került bele az elsősegély-nyújtás hiszekegyébe. Baj van, meg kell állni? Azonnal mindenki fényvisszaverő mellényt fel, embert szalajtani lámpával és elakadásjelző háromszöggel – ha baj van, akár minden sávba egy-egy háromszöggel – az érkező forgalom irányába, vészvillogót bekapcsolni, minden lámpát égetni, tüzet rakni, rakétázni, ami csak van, világítani vele, és bármilyen kegyetlenül hangzik, nem elsősorban azzal foglalkozni, aki már bajban van, hanem azzal, hogy más már ne kerüljön bajba!

Részvétem a hozzátartozóknak, barátoknak, ismerősöknek, szörnyű elveszíteni valakit ilyen fiatalon és értelmetlenül.

Kép:police.hu

Mit mond a KRESZ a baleseti segítségnyújtással kapcsolatban a láthatóságról?

Az elromlott járművet (…) éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – az álló járművek kivilágítására vonatkozó szabályok szerint – ki kell világítani. Ha a vezető ezeknek a rendelkezéseknek eleget tenni nem tud (a jármű mozgásképtelen, világító berendezése romlott el stb.), mindent el kell követnie a közlekedés biztonságának megóvása érdekében. Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon levő elromlott gépjárművet (…) elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni. Az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse. (…) Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával.

A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek (…) éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.