A közlekedés temérdek konfliktusforrást rejt magában. Az autós utálja a kamionost, teherautós a taxist, buszos a biciklist, illetve találomra is választhatunk párokat, biztosak lehetünk benne, hogy valaki, valaki mást mindig le tud szólni. Mi most a biciklisekkel kezdünk, de sorra kerülnek majd a taxisok, teherautósok, robogósok, sőt a gyalogosok is. Tehát miért is utáljuk a bicikliseket?
Miért utáljuk a bringásokat? 1
Miért utáljuk a bringásokat? 31
Igazából persze nem is utáljuk őket. Autósként legalábbis évről évre javul a helyzet, mintha kezdenénk hozzászokni, hogy az utak nem feltétlenül csak az autósok boldogságáért épülnek. Bringás tapasztalat, hogy egyre több helyen biztosan megkapom az elsőbbséget, az idióta, beláthatatlan szerkezetű biciklis-autós kereszteződésekbe is óvatosan benéznek a sofőrök, és már az sem jellemző, hogy az amúgy elmebeteg módon a Margit-híd útfelületére festett bringasávban az ember seggében lihegne valami türelmetlen négykerekű. 
Egyirányú biciklisáv. Sokan ezt sem tudják értelmezni

Egyirányú biciklisáv. Sokan ezt sem tudják értelmezni

Sőt, egyes szabályokon talán még lazítani is lehetne. Például ezen:

Zebrán bringával? Na és?

Úton keresztbe átkelve a biciklisnek elméletileg le kell szállni a járgányról és gyalogosként viselkedve, komótosan tolni a cangát, amíg át nem ér a túloldalra. Engem autósként egy ideje nem visel meg különösebben, ha ez nem így történik, és a kerékpáros körültekintően, kényelmesen átteker az úton. Az az autós, aki a „nem gyalogos, nincs is elsőbbsége!” felkiáltással terrorizálja a bringást, az egy címeres kretén. 
Itt szerencsére nem kell tolni

Itt szerencsére nem kell tolni

Gyorshajtás

Sokan nem tudják, de a biciklisekre is vonatkozik sebességkorlátozás. Az északi vasúti összekötő híd a helyszín, amely táblával jelzett, gyalog- és kerékpárút. Így szabályosan legfeljebb 20 km/órás tempóval lehetne itt haladni. Ez ugyan nem sok, de nem is kényelmetlen vánszorgás. Sokan sétálnak a hídon Újpestről vagy a Népszigetre, vagy a budai oldalra. És ugyanitt zúdulnak át 30-40-nel a Pilis környéki hegyeken magukat trenírozó kerékpárosok is. Igen bájos, ahogy habzó szájjal üvöltenek rá gyalogosra, bizonytalanul bicikliző gyerekre, bárkire, ha nem takarodik el előlük elég fürgén. Remélem, egyszer majd valaki ijedtében keresztbe fordul előttük egy nyolcas alulétrával a vállán.
Járdán legfeljebb 10 km/órás tempóval lehet tekerni és csak akkor, ha az út alkalmatlan a közlekedésre

Járdán legfeljebb 10 km/órás tempóval lehet tekerni és csak akkor, ha az út alkalmatlan a közlekedésre

Hát te mit keresel itt?

A helyszín még mindig az északi vasúti összekötő híd. A pesti oldalon az alábbi táblakomplexum virít:
Miért utáljuk a bringásokat? 35
A tábla egész pontosan ezt jelenti. „Gyalog- és kerékpárút” a gyalogos, a kerekesszékes és a kétkerekű kerékpáros közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el, a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet. Segédmotoros kerékpárról, motorkerékpárról nem szól a KRESZ, azokkal ide tilos behajtani. A gyakorlat azonban teljesen más, szinte reménytelen a hídon úgy áttekerni, hogy ne pöfögjön el mellettünk egy pizzafutár, vagy csak egy lusta motoros, aki nem kíván elmotorozni a legközelebbi, neki is szabályosan járható hídig. 
Mentségükre szóljon, hogy a köcsögségi faktor aránylag alacsony, mivel tudják, hogy rosszban sántikálnak, nagy többségük nem rémisztgeti a gyalogosokat, kutyákat, kerékpárosokat száguldással. A legtöbb kellemetlenséget a retkes kétütemű füst okozza. 
Bár semmi keresnivalója nem lenne itt a robogósnak, mégsem zavar sok vizet

Bár semmi keresnivalója nem lenne itt a robogósnak, mégsem zavar sok vizet

Ennél kicsit bosszantóbb, amikor autósként a soksávos Váci úton botlik valaki bringásba. Nekem a kedvencem a belső sávban biciklivel csalinkázó fiatal pár volt. A Váci út mindkét oldalán van kerékpárút, illene azt használni. Persze itt sem az a zavaró, hogy feltartják az autóst, hanem inkább az, hogy itt nem nagyon számít az ember biciklisre.
Ami viszont már bosszantóbb, az a kötelező felszerelések hiánya. Persze itt is van olyan, ami nélkül boldogan élhetünk életünk végéig. Például mi a ráknak kell csengő?

Kötelező felszerelések

Leginkább a lámpa, illetve lakott területen kívül, a fényvisszaverő mellény hiánya az, ami miatt néha nagyot lehet szitkozódni, ha a rettenetes sötétben az autós elé keveredik egy láthatatlan kerékpáros. A prizma is segít a túlélésben, de a csengő hiánya miatt már nem feltétlenül illene többezres bírságokat osztogatni. 
Rendőrparkoló bicikliknek

Rendőrparkoló bicikliknek

A móka kedvéért elnéztünk a Teve utcai rendőrpalota bringatárlójába, hogy összehasonlítsuk az ottani biciklik felszereltségét egy átlagos irodai bringaparkoló felhozatalával.  A várakozások ellenére nincs nagy különbség, jellemzően az új, láthatóan nemrég vásárolt biciklik felszerelése hiánytalan, de mellettük bőven előfordultak olyan kerékpárok is, amelyeken az égvilágon semmiféle kötelező felszerelés nem volt meg. Talán nekik illene jó példát mutatni, hiszen másokat szemrebbenés nélkül büntetnek több tízezres bírsággal is, ha valami hiányzik a bicajról. (Tudom, nem csak rendőrök dolgoznak itt, hanem takarítók, portások, micikék is.)
Ezek lennének a kötelező dolgok

Ezek lennének a kötelező dolgok

Nagyjából ugyanez a helyzet a mi biciklitárolónkban is, leginkább a prizma, csengő páros az, ami a legtöbb kerékpárról hiányzott. Mivel a lámpát már nem kell a kerékpárra rögzíteni, illetve a legtöbb leszerelhető – én sem hagynám ott bárhol – így a lámpákkal kapcsolatban nem tudunk statisztikát mondani. 

Elsőbbség

Szöveg helyett nézzük meg, hogyan értelmezik a kerékpárosok a zebrát, ha nekik kéne elsőbbséget adni:
a videó a hirdetés után indul
Igen, szándékosan provokatív a felvétel, és azt is belátjuk, hogy biciklisávra zebrát festeni annyira felesleges, mint Velorexre a fékezőernyő. De ha van, akkor illene bringásként is úgy kezelni, ahogy az autósoktól is elvárjuk, hogy megálljanak és elsőbbséget adjanak nekünk.