Jó ideje halasztódik a Mondeo leváltása. Az aktuális modell hirdetéseiben 5 250 000, majd 4,9 millió forintos akciós alapárat olvasva sejthető, hogy az utód bevezetése már nem sokat csúszik az őszre ígérthez képest. A bezárt belgiumi üzem helyett a kölni gyárból érkező típus végül 2014-2015 fordulóján jelenhet meg hazánkban.
160 lóerővel 7 750 000 Ft
Listaára 7 750 000 és 10 205 000 Ft közötti. A kombik 200 000 forinttal kerülnek többe az ötajtós modelleknél, limuzin kizárólag a benzines-elektromos hibrid hajtáslánccal szerepel a lapunk birtokába került árlistán.
Térkínálatban és hátsó lábtérben korábbi tapasztalataink alapján a Mondeo ismét a kategória legjobbjai között lesz. A karosszériaváltozatok közül a kombi a legtágasabb hátul, mivel ennek tetőíve lejt a legkevésbé.Súlycsökkentés magnéziummal
A kombi és az ötajtós csomagtérfedelének váza magnéziumból készült, amivel 17 kilós súlycsökkentést sikerült megvalósítani az ötödik ajtón. Az ajtó felárért villanymotoros mozgatással is rendelhető lesz, de azt egyelőre nem tudjuk, hogy a többek között a Kugában és a Passatban látott, láblendítős ajtónyitás elérhető lesz-e a negyedik generációs Mondeóhoz is.
SYNC2: hangvezérlés a légkondihoz
Fontos tétel a SYNC, amivel hangvezérelhető a rádió, a zenelejátszó és a Bluetooth-kapcsolattal a rendszerhez csatlakoztatott okostelefon is. A SYNC2 meglétével a légkondicionáló és a navigációsrendszer is hangutasításokkal szabályozható. A nagyképernyős változat kijelzőátmérője 8 hüvelyk (20,32 cm).
Új az 1,5-ös benzines
Két-két dízel- és benzines motort találtunk az árlistában, többféle teljesítményfokozatban. Az összes motor turbófeltöltéses, kivéve a hibridverziót. A benzinesek közül új az 1,5 EcoBoost motor, amely 160 lóerős (240 Nm nyomatékkal) és a hasonló teljesítményű 1,6 literes négyhengeres helyére érkezik.
203 illetve 240 lóerővel választható a kétliteres SCTi EcoBoost Az SCTi a Sequential Charge Turbo Injection rövidítése. Ezek a motorok hatfokozatú automatikus váltóval rendelhetők, amivel az ezerötös négyhengeres is társítható.
Aktív zajkioltás a 2,0 TDCi-ben
Dízelmotorként az 1,6 TDCi mellett 150 lóerős (340 Nm), 180 lóerős (400 Nm) és 210 lóerős (450 Nm) 2,0 TDCi-ből áll az elméleti választék. Ám ára egyelőre csak a 150 és a 180 lóerősnek van. A kétezres dízelekben aktív zajcsökkentés javítja a kényelmet, a motor kellemetlen frekvenciájú rezgéseit a hangszórókból kibocsátott ellenhangok oltják ki.
Itthon nem lesz háromhengeres
A korábbi Go Further rendezvényen belengetett egyliteres, 125 lóerős háromhengeresnek nincs nyoma az árlistában. Ez a motor hazánkban, ahol az adórendszer nem honorálja a csekélyebb széndioxid-emissziójú modelleket, nem lesz kapható.
Szívómotor egyedül a hibridben
Érdekesnek ígérkezik a hibridváltozat. A benzines-elektromos hajtásrendszer összteljesítménye 191 lóerő, önmagában a benzines motor 142 lóerőt ad le. A Ford hajtásrendszere ún. fullhibrid, a villamos gép egyedül is képes mozgatni a lépcsőshátút.
4×4 és övlégzsák
Számos újítást hoz az autó, többségét nem a középkategórián belül, hanem elődjéhez képest. A legfontosabb a négykerék-hajtás megjelenése 2015 áprilisától. Az elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal a nyomaték egésze kivezérelhető akár az első, akár a hátsó kerekekre, de ez persze elméleti adat. Esetleg akkor fordulhat elő, ha az első vagy a hátsó kerekek levegőben vannak. A nyomatékelosztás automatikus, ez az opció a hatfokozatú automatikus váltóval együtt érhető el az erősebb dízelváltozatokhoz.
Abszolút újdonság a hátsó szélső üléseken bevetett övlégzsák. A szíjon belül felfúvódó és az öv felfekvési felületét megnövelő légzsákkal a fejet és a nyakat is hatékonyabban védi az autó, mivel nagyobb felületre osztja el ugyanazt a nyomást.
Kamerára épül a vezetőtámogatás
A jelenlegi Mondeo a 2010-es modellfrissítés óta rendkívül sok vezetőtámogató rendszerrel rendelhető, előkelő helyét az utód is minimum megőrzi. Elérhető lesz hozzá az irányjelzés nélküli sávelhagyásra figyelmeztető illetve automatikus kormányzással beavatkozva a sávba való visszatérést segítő rendszer.
Az előző kettőhöz hasonlóan a frontkamera képével dolgozik a táblafelismerő berendezés is, amely a sebességkorlátozásokat és az előzési tilalmat jelzi ki a műszerfalon. Szintén az előrefelé néző optika támogatja az automatikus fényszórótompítást, amennyiben a reflektor elvakítaná a szembejövőket.
Lesz fáradásfigyelés, amely az elpilledő vezetőt értesíti a pihenő szükségességéről és holttérfigyelés is. Okos, ügyes parkolóautomatika is szerepel az opciós listán, amely az útra merőlegesen és a járdával párhuzamos önműködő beállás mellett segít kikanalazni az autót, ha a szűk helyen a gazdi nem akar egyedül vesződni ezzel.
Nem biztos, hogy ez a végleges
Érdekes, hogy a termékinformációs anyag, amelyből dolgoztam, szót sem ejt a távolságtartó tempomatról, jóllehet ez a Kugába vagy a Focushoz is rendelhető. Cikkünk adatai a hivatalos árlistát követik, de a bemutató előzetes adatokra épül. A piaci bevezetésig változhat még ez-az a Mondeo kapcsán, igyekszünk rajta maradni a témán.