A Formula Student Hungary majdnem olyan, mint a Forma-1, az autók hasonlóságán kívül túl sok egyezést viszont felesleges lenne keresni. Az augusztus 21-24. között zajló nemzetközi versenyen 15 ország 44 csapata vett részt a győr-gönyűi versenypályán. A box utcában a verseny szombati napján a Vezess.hu is tett egy sétát, hogy bepillantást nyújtson a diákok által épített autók versenyének világába.

Amerikából jöttem 

Az idei versenyre 2,7 másodperc alatt teltek be a rendelkezésre álló csapathelyek a szervezők szerint, ami jól mutatja, mennyire népszerű az ötödszörre megszervezett Formula Student Hungary (FSH). Az első versenyt 1981-ben rendezték az USA-ban hat csapat részvételével. Az elmúlt közel 33 év alatt nagyjából hatszáz csapat alakult a világ minden pontján és ma már Észak-Amerika mellett Dél-Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában és Európában is rendeznek Formula Student versenyeket. Az öreg kontinensen az angliai Silverstone-ban, a németországi Hockenheimben, az ausztriai Spielbergben, a spanyolországi Circuit de Catalunia-n, az olaszországi Fioranóban és a csehországi  Hradec Králové-ben, valamint Győrben versenyezhetnek egymással évről-évre az egyetemisták.
A csapatok költségvetése eltérő, a németek például a közép-kelet-európai átlagnál jóval magasabb összegből gazdálkodhatnak

A csapatok költségvetése eltérő, a németek például a közép-kelet-európai átlagnál jóval magasabb összegből gazdálkodhatnak

A csapatok költségvetése eltérő, a németek például a közép-kelet-európai átlagnál jóval magasabb összegből gazdálkodhatnak

Minek ez a felhajtás?

A Formula Student egy nemzetközi mérnökverseny, amelynek célja egy olyan formula autó tervezése, kivitelezése és képzeletbeli piacra dobása, amelyet egyetemi hallgatók építenek meg. A Formula Student verseny négynapos, ebből kettőn a technikai és biztonsági szabályoknak, kettőn pedig gyakorlati elvárásoknak kell megfelelni.

A pontokat a motorsport és az autóipar szakembereiből álló zsűri adja, a statikus és a dinamikus versenyszámokban mutatott teljesítmények alapján. „A Forma-1-hez hasonlóan itt is előre megadott paraméterek alapján megépített autókkal lehet indulni, azonban a Formula Student-en valamivel nagyobb szabadsága van a mérnököknek, hiszen például nincs súlyhatár. Érdekessége a magyar futamnak, hogy egy kategóriában egymás ellen indulnak a hagyományos, a belsőégésű, valamint az elektromos motororral szerelt járművek” – jegyezte meg Dusza András, az FSH kommunikációs vezetője.

A prágaiak elektromos hajtású versenyautója. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az elektromos hajtással készülő járművek sikeresebbek az FSH-n

A prágaiak elektromos hajtású versenyautója. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az elektromos hajtással készülő járművek sikeresebbek az FSH-n

Üzleti tervvel a rajthoz

A világ különböző egyetemeiről érkező mérnökhallgatóknak egy évük volt arra, hogy önállóan megtervezzék és megépítsék együléses versenyautó prototípusaikat. A verseny első megmérettetése a gépátvétel, melynek során a bírák ellenőrzik, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. Ezt követően jöhetnek a statikus és dinamikus versenyszámok. Előbbiben az értékesítési tervet, a műszaki megoldásokat, a költségtervet és az értékesítési prezentációt nézi a zsűri, de különböző környezeti viszontagságok között is ellenőrzik az autókat.

Az észtek is nagyon komolyan vették az idei versenyt

Az észtek is nagyon komolyan vették az idei versenyt

Korábban például vízpermetben áztatva vizsgálták az autók szigetelését, míg a tömítettségét a járművek negyven fokos szögben történő megdöntésével nézték meg. Az előre elkészített költségelemzést még a verseny előtt el kell küldeni a döntőbizottságnak. Ebben részletesen le kell írni és számlákkal kell igazolni az alkatrészek beszerzési forrását, árát, valamint a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva. Itt jönnek a képbe a szponzorok, melyek vagy alkatrészekkel, vagy szakmai tanácsadással segítik a diákokat.

Az egyetemisták az autók megépítésénél azokat az eszközöket használják, amelyek a jövő autóiba lesznek beépítve. Fontos azonban tudni, hogy míg a kelet-európai csapatok nagyjából 10-20 millió forint körül tudnak kihozni egy autót, addig a nyugat-európaiak, így például a németek ennek az összegnek a négyszeresét tudják felhasználni egy autó összeszereléséhez” – tette hozzá Dusza András.

A puding próbája

A szintén látványos és a Forma-1-es hangulathoz leginkább hasonlító, dinamikus versenyben gyorsulási és sprintversenyek követik egymást. A benevezett prototípusok 4 különböző pályán mérkőznek meg egymással. A 75 méteres versenypályán az autó gyorsulását mérik és autónként 4-4 sprint után alakul ki a szám sorrendje. A 8-as pályán, az úgynevezett „Skid pad-en” viszont az átterhelődést vizsgálják, ahol a köridő alapján rangsorolják a csapatokat, akik az itt elért eredmény alapján indulhatnak a fő versenyszámban. Ebben a versenyben jó futóművel, megfelelő geometriát biztosító kormányművel, alacsony súlyponttal és jó gumival lehet kimagasló eredményt elérni.

Az Autocross elnevezésű verseny körülbelül 1 kilométeres versenypályán zajlik, ahol a köridő alapján rangsorolják a csapatokat. Az Endurance pályán összesen 22 kilométert kell megtenniük a versenyautóknak , ahol elsősorban az üzemanyag-felhasználást, az időt és az állóképességet vizsgálják. Ebben a számban csak az a csapat kaphat pontot, amelyik autójának 100 km-re vetített fogyasztása a futam során nem haladja meg a 26 litert.

Rá kell jönni hol a probléma

Rá kell jönni hol a probléma

A három statikus és a négy dinamikus versenyszám pontjai alapján alakul ki a végső sorrend. A végeredmény 40 százalékát a statikus részben elért pontszámok adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60 százalékban számítanak. Valamennyi versenyszám első három helyezettje, a dinamikus versenyszámok összetett dobogósai, valamint  az összetett verseny első három helyezettje a díjátadón veheti át a kupákat. Itt nyújtják át a szponzorok által felajánlott külön elismeréseket is, mint  például a legjobb hajtáslánc, legjobb formatervezés, legjobb elektronika és legjobb felfüggesztés.

Verseny, nemcsak mérnököknek

A versenyző csapatok a világ minden tájáról érkező, felsőoktatásban tanuló diákokból állnak. A Formula Student-en ugyanakkor nem csak mérnökhallgatók vesznek részt, hanem más tudományterületek hallgatói is, mivel a feladat összetettségéből adódóan más szakismeretekre is szükség van. A mérnöki ismeretek mellett fontos szerepet kap a közgazdaságtan, a marketing és a gazdasági jog is. A 44 csapat közül 3 magyar színekben indult, így a győri, a budapesti és a kecskeméti csapatok állhattak rajthoz a gönyűi versenypályán.

A miskolci versenyautón található alumínium hab

A miskolci versenyautón található alumínium hab

Idén a Miskolci Egyetem csapata is indult volna. „Sajnos az autónk nem készült időben, de jövőre biztosan itt leszünk a győri-gönyűi versenyen, mert szeretnénk, ha végre a mi diákjaink  is megmutathatnák mire képesek.” – jegyezte meg Kékesi Tamás a Miskolci Egyetem tudományos és nemzetközi rektora, aki büszkén mutatta meg a félkész autóban található különleges fejlesztést, az alumínium habot, mely az autó elejére szerelve ütközésálló, valamint energiaelnyelő szerepet tölt be, emellett még hőálló is. Borsod-Abaúj Zemplén megye székhelyének egyeteme továbbá egy elektromos hajtásúvá átalakított VW Bogárt is elhozott magával, hogy így demonstrálja a keleti-régió hamarosan az autóipari fejlesztések egyik hazai központjává válhat.

A miskolciak VW Bogarában elől hátul akkumulátor van

A miskolciak VW Bogarában elől hátul akkumulátor van

Miért jó ez a diákoknak?

A tervezés, a gyártás és a gazdasági megvalósítás során megkövetelt csapatmunka, a határidők betartása, illetve a projektmenedzsment mind olyan fontos tapasztalatokat adnak a  diákoknak, melyek rendkívül hasznos gyakorlati ismeretekkel egészíthetik ki az iskolák elméleti képzéseit. Az FSH kapcsolatot teremt a jövő szakemberei és a magyar autóipari vállalatok között, segítve ezzel mindkét felet a munkaerőpiacon.

A box utcában kizárólag kézi erővel lehet mozgatni a versenyautókat

A box utcában kizárólag kézi erővel lehet mozgatni a versenyautókat

„Ez a verseny egyértelműen ugródeszkául szolgálhat a fiatal mérnököknek, hogy tanulmányaikkal párhuzamosan vagy annak befejezése után neves autóipari cégekhez vagy akár az autó- és motorsport élvonalában jegyzett versenycsapatokhoz kerüljenek. A Continentalnál például több olyan mérnök is dolgozik – itthon és külföldön egyaránt -, akik az elmúlt években a Formula Student versenyeken sikeresen szerepeltek” – jegyezte meg Nánássy András, a Continental Automotive Hungary Kft. HR igazgatója. A fiatal munkavállalókat egyébként általában könnyen és szívesen tanuló, nyitott és rugalmas személyiségűnek tartják a Continental HR vezetői egy márciusban készült felmérés szerint.

A Continental idén gumiabroncsokkal és szenzorokkal segítette a Budapesti Műszaki Egyetem (Formula Racing Team), illetve a Kecskeméti Főiskola (KEFO Motorsport) csapatát, valamint szakmai tanácsadással is támogatta az egyetemisták indulását. A cégcsoport négy éve a verseny főszponzora is az Audi mellett.

Kelet-európaiak a középpontban

A rendezvény elsősorban a közép-kelet-európai országokra fókuszál, melynek köszönhetően számos cseh és lengyel csapat indul a  versenyen, de azért akadnak orosz és ukrán résztvevők is. A versenyzés mellett a 2014-es FSH egyik legfontosabb eseményeként a győri Széchenyi István Egyetem bemutatta újonnan kifejlesztett formula student motorját.