Szeptemberben – szinte egy időben az iskolakezdéssel – jó pár útfelújítás, lezárás, terelés borzolhatja majd az autósok idegeit. De miért kellett mindent szeptemberre hagyni, amikor egész nyáron üresen kongott a főváros legtöbb útja, míg szeptember elején az iskolakezdés miatt 25-30 százalékkal is nőhet a fővárosi utak forgalma. Megkérdeztük a BKK-t.

Kötött pályás kavarás

Az 1-es és 3-as villamosvonal felújítása már egy ideje zajlik, érezzük is a hatásait nap, mint nap. Emellett előreláthatóan szeptember végéig még a fogaskerekű környékén is akadnak kisebb nagyobb munkák, de ez legfeljebb azokat érinti, akik a fogaskerekű helyett kénytelenek alternatív járatokat vagy pótlóbuszt használni. Ez utóbbi az autós forgalmat csak csekély mértékben zavarja.
Szombattól két héten keresztül a 14-es villamos is rövidített útvonalon jár, igaz, a rövidítés mindössze 250 méternyi szakaszt érint, így az ideiglenes végállomás kialakításán kívül különösebb fennakadás nem lesz, erre a rövidtávra még pótlóbuszt sem kell forgalomba állítani. Emellett az I. kerületben a Krisztina körút – Attila út közötti szakaszon, a III. kerületben a Folyondár utca Törökkő utca, Csillaghegyi út, Bojtár utca újul meg, a VIII. kerületben a Mátyás tér, a XIV.-ben pedig a Füredi utca felújítása történik. Itt olvashatnak részleteket.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 1
Épül-szépül az 1-es villamos vonala. Állítólag a 60 km/órás sebességet is elbírja majd a pálya.

Miért kell felújítani, átépíteni?

Főként azért, mert ezek a forgalmas vonalak ma már romokban hevernek. A Hungária körúton közlekedő 1-es első szakaszát 1984-ben adták át. A 80-as és a 90-es években a vonal folyamatosan bővült, 2000 decemberében érte el jelenlegi végpontját, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél található Közvágóhíd végállomást. A járat az elmúlt 20 évben a főváros egyik legforgalmasabb villamosvonalává nőtte ki magát. Építésekor mindenhol új pályát fektettek le, de az azóta eltelt évek alatt ezek alaposan elhasználódtak, sok helyen 10-30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, ami nemcsak a menetidőt növeli, elriasztja az utasokat, hanem a szolgáltatáshoz szükséges járműszámot is növeli.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 2
Az 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztési térképe. Forrás: BKK
Másodsorban azért van szükség az átépítésekre, mert a BKK évek óta próbálja racionalizálni a budapesti közlekedést, és ennek szellemében alaposan meghosszabbítják az 1-es villamos vonalát, – 10 éve nem épült Budapesten új villamosvonal – amelyre már a Rákóczi/Lágymányosi híd 1995-ös építésekor is gondoltak az akkori tervezők, illetve a budai fonódó villamoshálózat kialakítása az ok.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 3
Madártávlatból így nézhet majd ki a volt Moszkva tér. Elméletben már 2012-ben el kellett volna kezdeni a felújítást, de a legjobb esetben is csak szeptember közepén indulhat a munka
A vezess.hu kérdésére a BKK kifejtette, a fejlesztésének célja, „hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot alkossanak, új átszállásmentes kapcsolatok jöjjenek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között.  A projekt keretében 17-es villamos egyesül három budai járattal, így hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, az autós közlekedéssel szemben is versenyképes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva valamint Kelenföld felé.  A fejlesztés keretében átépül a Széll Kálmán tér vágányhálózata is, kapcsolódva a tér rekonstrukciójához.”

De miért szeptemberben?

Logikusnak tűnik a kérdés, miért nem lehetett másként időzíteni ezeket a munkákat, vagy legalább időben jobban elhúzni, hogy lehetőleg egy gigászi felújítás cunami törjön a fővárosra, egyes munkálatok átmehetnének jövő évre. A BKK szerint előbb azért nem lehetett, mert a Széll Kálmán tér teljes átrendezése, felújítása kiírt közbeszerzési pályázat eredményhirdetése után jogorvoslati eljárások indultak. Emiatt az ajánlatokat újból kell értékelni, hiánypótlási felhívást kiadni, stb. Az eljárás várhatóan szeptember közepén zárul és a munkák csak ezután kezdődhetnek el. Ha a Közbeszerzési Döntőbizottság is áldását adja a dologra.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 4
Emberközelibb, modern és több kapcsolattal rendelkező közlekedési csomópont válhat a Széll Kálmán térből
A továbbcsúsztatás pedig főleg a könnyen elúszó eu-s támogatások miatt nem jöhet szóba. „A munkák tervezésekor a közlekedésszervezési szempontokon felül az adott projekt megvalósítását biztosító európai uniós támogatások is feltételeket, határidőket szabnak, továbbá többször a 20-30 éve kialakult sokszor elavult és a tönkremenetelhez közeli műszaki állapot teszi sürgőssé a beavatkozást és már akár fél-egy év távlatában is elodázhatatlanná a kivitelezést” – írta válaszában a Vezess.hu-nak a BKK.
Persze a szokásos mantra, hogy csak azok üljenek kocsiba, akiknek mindenféleképpen muszáj, most is elmondható. Persze kérdés, ki akar pont a járatmódosítások idején rákapni a tömegközlekedés ízére, pedig ezzel is sokan nyernének. A kisebb forgalom miatt, akik a pótlóbuszokon ülnek, illetve akik a saját autójukba kényszerülnek, azok is. 
Így szorítsuk össze a fogunkat, fájni fog a szeptember, de hosszú távon nekünk lesz jó, ha végre minden kész lesz. Akár tömegközlekedéssel utazunk, akár autóval.
Az aktuális lezárásokról, terelésekről, illetve alternatív útvonalakról pedig érdemes a BKK oldalán tájékozódni.