Már mindenki nagyon várta, hiszen kilenc évvel a legutolsó és negyed évszázaddal az első generáció bemutatása után érkezett meg a legújabb Mazda MX-5-ös. Könnyebb, rövidebb, laposabb és teljesen másként fest, mint a korábbi MX-5-ösök.
Barcelonában vagyunk, a Mazda Space névre keresztelt palotában. Ebben az évekig romos épületben alakította ki a Mazda a saját, minden egyedi igényt kielégítő rendezvényközpontját. A jövőben ezen a több ezer négyzetméteres, több szintes, gyorsan átalakítható exkluzív helyszínen fogják levezényelni a márka európai rendezvényeit, céges továbbképzéseit. Az új MX-5-ös bemutatója az első komolyabb program itt. A bemutató elmebeteg időben, hajnali 3-kor zajlott, amikor Európában aludni szokás.
A világszerte egy időben zajló parádét az amerikai életritmushoz igazították, hiszen a legtöbb Mazda MX5-öst ott adták el – 443 ezret a globálisan értékesített 935 ezerből. Szerencsére a puhányabbak kedvéért van egy pótbemutató is, szerényebb tömeggel, kisebb bulival, de több tapogatási, nyomkodási lehetőséggel.
Külső
Az MX-5 képeit nézegetve a szerkesztőség 9:2 arányban úgy érzi, hogy többet is ki lehetett volna hozni az új formából. Főleg az orr-résszel nem voltak megbarátkozva a kollégák, ők valami olyasmit vártak, mint amit a Mazda3-as és a 6-os nyújt.
Az Autó Magazinnál korábban valahogy ilyennek képzelték el a jövő MX-5-östét. Nem jött be a tipp.
Mentségükre szóljon, hogy egyikük sem látta még élőben az autót, csak fotókon. És fotón közel nem néz ki olyan jól, mint igazi, kézzel fogható autóként. De persze ez erősen szubjektív dolog, majd mindenki eldönti maga, amikor jövőre, az első autók megérkezésekor elballag egy Mazda kereskedésbe nyálat csorgatni.
Ami nagyon feltűnő, hogy a klasszikus MX-5-ös dizájnelemek, amelyek az első generációs autó bemutatása óta kitartóan minden szérián megjelentek, mára eltűntek. Így a jellegzetes, kerek oldalindex, a motorháztető domborulata, vagy a szintén generációkon keresztül nagyjából ugyanolyan formákból építkező hátsó lámpatest is elveszett.
A legújabb MX-5-ös kissé agresszívabb lett, a jól megszokott gömbölyded, barátságos vonalak helyett egy keményebb kiállású, vagányabb kocsi ácsorgott a frissen elkészült rendezvényközpont porondján.
Míg egy új modell bevezetésekor általában arról hallani, mennyivel nagyobb, tágasabb lett a frissen érkező járgány, addig az MX-5-ös 8 centivel rövidebb, 1 centivel alacsonyabb és a tengelytávja is kurtább lett 15 milliméterrel. Egyedül a szélessége nőtt egyetlen centiméterrel. Azt viszont, hogy a korábbi tömegből hogy tudtak egy mázsát lecsippenteni, el sem tudjuk képzelni. Pedig a sajtóanyag szerint így van.
Technika
Túl sok információt nem árultak el a részletekről, mindössze annyit lehet sejteni, hogy 1,5 és 2,0 literes, hosszában beépített benzinmotor lesz a kocsiban, amelyhez újonnan fejlesztett hatfokozatú kéziváltó csatlakozik. Lesz belőle automatikus is, szintén 6 fokozattal, de ez nem a Skyactiv sorozatból származik majd.
A sok kerek szellőző mellé lett egy szögletes is
Beltér
Az MX-5-ös beltere is teljesen megújult. Jó hír, hogy ebben a generációban már a magasabb emberek is kényelmesen elférnek, legalábbis 190 centiig biztosan nem ér bele a fej a tetőkárpitba. Bár csak az egyetlen kiállított járgányba tudtunk beülni, de az ülés kényelmes, a műszerfal is dögös lett, és a szellős, de gombokkal gazdagon megszórt kormány is klassz darab. Kár, hogy tengelyirányban továbbra sem állítható, csak fel és le. Ránézésre a csomagtartó is nagyobb, mélyebb, jobban használható lett.
Ami kevésbé tetszett, hogy a kiállított autóban néhány helyen könnyen karcolódó műanyagot találtunk – ilyen van az ajtó egy részén és a kormány környékén is – de bízhatunk benne, hogy ez még nem a végleges kivitel.
Mikor jön?
A negyedik generációs Mazda MX-5 gyártása 2015-ben kezdődik és szerencsétlen módon hozzánk éppen nyár végére fut majd be. Árakról még szó sincs. Addig is számoljuk, mennyit kell még aludni, hogy a sportos, könnyű, évtizedek óta parádés vezetési élményt nyújtó kis sportkocsi legújabb változatát is kipróbálhassuk.