Röviden – Citroën C4 Cactus | |
---|---|
Mi ez? | Ötletes és belevaló crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére. |
Mit tud? | Akkor is menő vagy vele, ha Postás Józsit bömbölteted benne. |
Mennyiért? |
Szeptembertől kapható, 4 190 000-6 210 000 forintos listaáron. |
Kinek jó? | Annak, aki kicsit ki szeretne lógni a sorból, de egy praktikus kocsival. |
Inkább afféle teszt-ízelítő következik, mint a hazai bemutatók tapasztalatait leíró, szokásos beszámoló, mivel a rendezvény helyszínéről rögtön ellóghattunk a 110 lóerős tesztautóval. Ezért eme sorok inkább csak hirtelen jött gondolatok, élmények, kétnapnyi Citroën C4 Cactus-használatot követően.
Nagyon francia
Telibe talál a formai tálalás, ha egy sort sem olvastunk az autóról, akkor is érezzük, hogy a megszokottól merőben eltérő négykerekűt látunk elgurulni épp. A tekintetek csak követtek végig a városon. Parkolás közben a kapun kilépő lakó izgatottan bökte oldalba a másikat, és hadonászott az autó oldala felé hevesen magyarázva.
Naná, hogy a karosszéria oldalát óvó, levegővel töltött műanyag betét, az Airbump keltett ekkora izgalmat. Ez a jól felismerhető ötlet fémjelzi a típust, az egyszerűen cserélhető, kisebb ütéseket kirugózó panel említése garantáltan összefonódik a C4 Cactusszal.Érdekes zsibongás, őszinte vidámság lengi körül az autót. A páromat abszolút hidegen hagyják az autóipar újdonságai, ez a fura francia szerzet mégis kiemelt figyelmet érdemelt tőle, bőven akadt úti célja, ahova csak a kaktusszal lehetett elindulni.
Nagyon könnyű
Én pedig nem mondtam nemet, mert a 208 padlólemezét öröklő Citroën C4 Cactus a volán mögött is jó móka. Mindez főképp az alacsony, egy tonna körül mozgó tömegnek (keretes), valamint az orrban morgó háromhengeres turbós benzinmotornak köszönhető, ami esetünkben 110 lóerőt teljesít.
Ezzel együtt négyféle motort választhatunk az autóhoz, dízelfronton két lehetőség adódik, a gyengébb 92 lóerős 1,6 e-HDi 230 Nm nyomatékkal és 3,5 literes szabvány szerinti átlagfogyasztással. A szintén 1560 köbcentis BlueHDi 100 megfelel az Euro 6 környezetvédelmi normának (a másik csak Euro 5-ös) és bravúros 3,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztása, ami csupán 82 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár kilométerenként.
Mitől könnyű a C4 Cactus?
A súlycsökkentés a PF1 (platform 1) padlólemezzel kezdődik, amire a PSA Peugeot Citroën kisautói épülnek. A Citroën azért sem az újabb, EMP2 architektúrát választotta, mert azt egészen más terhelésre készítették fel.
Azt kapja majd a Peugeot 308 270 lóerős, 250-nel hasító sportváltozata és a Grand C4 Picasso, amely akár 1450 kilós utánfutót vontathat. 1,2 VTi motorral nagyjából 100 kilóval könnyebb a C4 Cactus a 82 lóerős 308-nál. Az ötajtós C4-hez képest 200 kg a súlycsökkenés, amiből 175 jut a padlólemezre és a háromhengeres benzinesekre, 25 több részletmegoldásra.
Az alumínium motorházfedél mellett az első és a hátsó lökhárító kereszttartója is könnyűfémből készül (-5,4 kg), a tető lézerhegesztésén 1 kilót fogtak meg, a műszerfal kereszttartóján másfelet. A tető árnyékolójának kiváltása az erős színezéssel 6 kilót jelentett.
A csak kibillenthető hátsó ablakok nyitómechanizmusa 11 kilót hozott és maradt vele hely plusz egy tárolóhelynek az ajtókban. Az ablakmosó-fúvóka a lapáton van, így oda fúj, ahová kell, nem pazarolja a vizet. Emiatt elég feleakkora mosótartály, ami újabb 1,5 kg. A csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán 6 kg a megtakarítás, de ez erősen vitatható, mert jól jön, ha bővített csomagtérrel is utazhat valaki hátul. – Szörényi András
Benzines alapváltozatként a 82 lóerős háromhengeres szívómotor szerepel a listán, ami inkább 4,6 literesre ígért átlagfogyasztása, sem mint kiemelkedő dinamizmusa miatt érdemel elismerést.
A Pure Tech 110 elnevezésű blokk viszont karakteres hangja mellé hamar (1500-as fordulattól 205 Nm maximális nyomaték) használható erőt ad, a kormány mögött pedig csak pörög a kilométeróra digitális kijelzője. Ami az üzemanyagszint mellett az egyetlen értékelhető információ előttünk, ugyanis fordulatszámmérő, vízhőfok-, egyéb aggasztó adatot közlő mutató nem kapott helyet a folyadékkristályos kijelzőn.
Minden infó, funkció, adat (akárcsak a Peugeot 308 esetén) a központi érintőképernyőre költözött. Nagyjából megegyezik a rendszer az oroszlános rokonnál használttal, de az apró különbségeket még fel kell fedezni.
Ahogy az utastér egyéb egyedi vonásait is, a hibákkal egyetemben. Az akadályérzékelő nélküli elektromos ablakokért megelőlegezem a fekete pontot, így le- és felfelé is folyamatosan nyomni kell a gombot, rég láttunk már ilyet egy négymilliós alapárról induló autóban.
Helyette kapunk viszont pár érdekes ötletet, a méretes kesztyűtartótól kezdve az egyedileg megoldott ablakmosóig.
Váltóból ötfokozatú manuális és robotizált automata akad. Utóbbit fokozatváltó kar helyett három gombbal lehet irányítani (D-előre, R-hátra, N-üres).
Az egyedi ötletek ára
A 82 lóerős alapmotorral mindössze 965 kilogramm tömegű C4 Cactus 4 190 000 forintos legalacsonyabb áron érhető el. Ezért az összegért a Live felszereltség klímát nem (plusz 270 000 forint), viszont 7 colos érintőképernyőt, USB-csatlakozós audiorendszert, tempomatot, valamint az ablaktörlőbe integrált szélvédőmosót is tartalmazza.
Maradva ennél a motornál, 310 000 forintnyi felárért léphetünk a következő Feel felszereltségi szintre, ami Bluetooth-kapcsolattal, bőrkormánnyal, lakkozott fekete díszítőelemekkel, manuális klímával kecsegtet.
A kínálat másik végén a legerősebb motor, legmagasabb felszereltség (Shine Edition – tolatókamera, automata klíma és fényszóró, navigációs rendszer) rubrikákat kipipálva pedig az 5 780 000 forintos vételár áll.