Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi András!
Szeretnék vásárolni egy autót, 4000 euróig átíratással meg egyéb költségekkel. Mivel első autóm lenne, nem sok tapasztalatom van az autókkal. Leginkább Mazda3-ast vennék, de ebben az árban nem igazán lehet találni. Így a Mazda 6(2002-2004) lenne a nyerő.
A kérdésem, hogy vegyek egy 1.8-as benzinest vagy egy 2.0 CD dízelt? Mivel kb. 11-12.000 km-t mennek egy évben, de ennek kb. 90%-a városon kívül lenne (nem autópálya) ennek következtében a dízelt ajánlják.
A dízel előnye, hogy kevesebbet fogyaszt, városon kívül kb. 5-6%, ellenben nagyobbak a szervizköltségek. Állítólag ezek a Mazda 6-ok (kb 200.000 km-rel is) nagyon tartósak, ha rendesen megkapjak amit kérnek, így nem éppen mumusok. Télen szintén hátrányban vannak a benzinesekkel szemben. A benzines mellett szól, hogy talán olcsóbb a szerviz. Olcsóbb üzemanyag-lehetőség a LPG.
Köszönöm!
Dávid
Kedves Dávid!
Ehhez képest minden tapasztalat nélkül kiválasztott egy igazán jó autót. Csakis az 1,8-ast venném meg a Mazda6-ból. Várhatóan sokkal kevesebbet futottak, nincs eltömődve olajjáratuk a karterben lévő olajkoksztól, nem lesz turbóhibája, nem robban le benne a kettős tömegű lendkerék, a nagynyomású szivattyú és egy gyújtótrafó ára sem annyi, mint a hengerenként 1-1 injektort kicserélni.
Kockázatkerülési szempontból mindenképp bölcsebb megoldás a benzines. A 6-os egyik típushibája a félrehúzó kormányzás. A szervizek álláspontja nem egyértelmű, de javításkor érdemes a gyárilag hiányzó első toronycsapágyat beszereltetni (szettben kapható). A típus súlyosabb baja a rozsdásodás, akár teherviselő elemeken is előfordulhat, az alvázon simán. Ebben a cikkben részletesen foglalkozunk a gázüzemű használt autók átvizsgálásával. Lehetőleg eleve gázüzemű autót vennék, de az utólagos átépítés 220-250 ezer forintos ára is visszajön 40 000 km megtételével. Most az LPG literje elegáns MOL kúton is 250 Ft alatt van.
Mivel alánézni elég nehéz, javaslom a kinézett autót elvinni állapotfelmérésre egy márkaszervizbe. Előtte azonban egyezzenek meg a vételárról az eladóval, hogy ha nem derül ki semmi vészes, mennyit ad a kocsiért, hogy ne lopják egymás idejét. Olcsóbb és megbízható, kifejezetten jó autó a 2001-től forgalmazott Ford Mondeo. Én ár/érték aránya miatt rendkívül sokra tartom ezt a típust, apósomat sem beszéltem le róla, így már a családban is van egy.
Üdvözlettel, Szörényi András
Olvasónk kérdezi
Tisztelt uram!
Autó vásárlás előtt állok. 2000-2003-as autó érdekelne leginkább 1.6-os benzines. Japán vagy német autó. Ford Focusra gondoltam elsősorban, de Opel Astra G is szóba jöhet. Esetleg Suzuki Ignis. Kérném a véleményét ezekről az autókról, illetve ha esetleg ajánlana jobbat figyelembe véve a hibalehetőségeket, és a fogyasztást.
Válaszát előre is köszönöm: Richárd
Kedves Richárd!
A Suzuki Ignist egyedül gazdaságossági alapon ajánlanám, mert igen strapabíró autó és nem ér le könnyen az alja, de instabil úttartása, szélérzékenysége, kényelmetlensége és jóval szűkebb belső tere miatt használati értékben messze nem éri el azt az árukhoz képest magas nívót, amit egy Focus I vagy G Astra nyújt. Az Ignisről ide kattintva talál használtautótesztet.
Használtautó-tanácsadó rovatunkban többször is foglalkoztunk mindkét típussal. Fenntartási költségben egy egész kicsit az Opelt érzem jobbnak, viszont a Focus jobb autó (váltó, futómű, kormányzás), így mindent összevetve a Ford Focusból keresgélnék egyet gondos gazdától, lehetőleg a 2002-es modellfrissítés utáni modellt. Előnyeit, hátrányait és jellemző hibáit megtalálja ebben a használtautótesztben.
A használt Opel Astra G tulajdonságairól ebben a cikkünkben írtunk, egy másik anyagban pedig egy LPG-üzemű Astra kapcsán foglalkoztunk a gázüzemű használt autók átvizsgálásával.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Az előző autóm 1.4 benzines volt, amiben rendszeresen használtam a motorféket, visszaváltásoknál a jól felpörgő motor komoly fékhatást eredményezett. A kérdésem az lenne, hogy egy dízelautóval érdemes-e motorfékezni, például a következő szituációban: 80 km/h 5.sebesség, 200m-re megpillantom a piros lámpát–> vissza 3-asba és fék, majd megállás. De itt ugye a fordulat kisebbet ugrik, mondjuk 1800-ról 2500-ra.
Érdekelne, hogy érdemes-e spórolni a féktárcsákkal, a kuplungtárcsa rovására, egy ilyen kevésbé hatékony motorfékkel?
Szakértőnk válasza
Tisztelt Kérdező !
A Diesel motorral szerelt autóknál, a motorfék ugyanúgy használható, sőt még jobban.
Külföldön,és hazánkban is jobb helyen tanítják az ECO tréningek keretében a motorfék helyes használatát, és jelentőségét benzines, és Diesel motorral szerelt járműveknél.
A fent leírt helyzetben váltson vissza, és a motorféket, és az üzemi féket egyidejűleg is használhatja. Sem a motornak, sem a féktárcsának nem okozhat túlzott terhelést ha finoman teszi mindezt,hiszen erre tervezték.
Üdvözlettel Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt dr. Janklovics Ádám Úr!
Országúton közlekedve szabályosan megelőztem egy teherautót. Pár száz méterrel később, két (parkoló) motoros rendőr megállított engem is, és a teherautót is, hogy előzés közben átléptem a záróvonalat. Megkérdeztem tőlük, több száz méterről, minden segédeszköz nélkül ezt hogyan állapították meg? Azt a választ kaptam, hogy a megelőzött teherautó vezetője bizonyítja. Mivel a szabálytalanságot nem követtem el, nem fogadtam el a helyszíni birságot, és a rendőrök feljelentettek. Mire számíthatok?
Tisztelt Romhalmi Úr!
Rendőri feljelentés esetén a lakhelye szerint illetékes szabálysértési hatóság az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése szabálysértés miatt szabálysértési eljárást fog lefolytatni Ön ellen. Elsősorban pénzbüntetésre számíthat elmarasztaló határozat esetén.
Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!