Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Új alsó középkategóriás autó vásárlása előtt állok. Szeretném, ha segítenének a dilemmámban. Amit rá tudnék szánni, az 4,3 millió forint. Körbenéztem a gyártóknál és a Skoda Octavia tetszik leginkább ezért a pénzért. Viszont fázom az 1.2-es TSI-től.

A Mazda3 lenne a legjobb választás,de az félmillióval drágább sajnos. Van még az Opel Astra 4 millióért, de az a 100 LE-s motor használhatatlan ahhoz a bálna testhez. Hosszú távra tervezek, legalább 10-15 évig szeretném, hogy autó maradjon a gép.

Tehát az lenne a kérdésem, hogy az Octavia 1.2 TSI 86 lovas változata vajon 10 év múlva is autó lesz-e nagyobb motorfelújítás nélkül? Esetleg szorgos hangya módjára gyűjtsem a pénzt még másfél évet és vegyem meg a Mazda 3-ast?

Válaszukat előre is köszönöm.

Németet vagy japánt 4 millióért? 1
Németet vagy japánt 4 millióért? 13 Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Az alapkérdés az, hogy rövid vagy hosszú utakra használja-e a kocsit. Ha többnyire vagy szinte kizárólag városban jár vele, 3-8 kilométeres távokra, akkor a Mazdát vagy a szintén szívó benzinmotoros Peugeot 308 1,2 VTi-t esetleg a Hyundai i30-Kia Cee’d páros egyik tagját ajánljuk szívó benzinmotorral. Ezek bírják a legjobban a nyüstölést, esetleg a Fluence 1,6.

Alternatíva lehet a most négymilliótól kapható és igen kiforrott Mitsubishi Lancer 1,6 is, amely hosszú távon sok jót ígér, de közel sem olyan kifinomult, modern autó, mint pl. a 308. A kettő között van az SX4 S-Cross 1,6, amelyből hiányoznak a modern kor extrái, de igen takarékos (4,4-8,5 l/100 kilométer), tágas, józan, kiszámítható szervizköltségű és NCAP-töréstesztje alapján nagyon biztonságos autó. Az Astra sajnos az 1,4T benzinessel jó, azzal viszont tényleg jó autó, ha belefér a keretbe.

Ha hosszabb távokra használja az autót, akkor biztosan az Octaviát ajánljuk. Amióta a VW lecserélte a korábban sok gondot okozó vezérműláncot szíjra a TSI-k jelenlegi generációjánál (mármint az Octaviában, a Rapidban tudtommal nem), a motor meghibásodásától kevésbé tartanék. 

A turbófeltöltő élettartama a fedélzeti szervizszámítógép által javasoltnál gyakoribb, mondjuk 15 000 kilométeres olajcsere-periódussal és a motor beindítása után 20-30 másodperces, leállítása előtt fél-egy perces alapjárati járatással elég hosszúra nyújtható (200-250 000 kilométerre, ha nem városban fut az autó). Azt azonban nem tudjuk megjósolni, hogy egy nem egészen két éve piacon lévő motorgeneráció tagjával mi történik 10 év múlva. Viszont amíg nincs baja, az Octavia 1,2 TSI-vel várhatóan elégedett lesz.
Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Toyota Avensis 1,8, ABS, ASR, ESP-vel ellátva. Ha esőben megyek tempomattal, tócsa, aquaplaning lép fel. Mit tesz ilyenkor az elektronika? Biztonságos esőben a tempomat?
Köszönettel: András

Németet vagy japánt 4 millióért? 14 Szakértőnk válasza

Kedves András!

Ha mindezt sorban leírnám, amit a másodperc tört része alatt bevitt információként feldolgoz az autó komputere, eltartana egy darabig.

Maradjunk abban, hogy amikor az első vagy hátsó kerekek felfutnak a vízre, a tapadás hosszabb-rövidebb ideig megszűnik. Ha a robotpilóta vezet, ezt érzékeli, és nyilván ha nincs tapadás, a hajtott kerék legkisebb túlforgatott pillanatában elveszi a gázt, és figyeli, hogy az autó a kívánt irányba halad-e. Ha eltér a kívánt iránytól, amit a kormány állásból, és az addig bevitt információkból számol, egy kerék fékezésével megpróbálja a kívánt irányba visszahozni az autót.

A gond az a történettel, hogy ez az elv. A valóság az, amit pár héttel ezelőtt a hírekben is hallottunk: két autó fényes nappal egy vízátfolyáson történő áthaladást követően egymás után repült le az útról. ESP-vel, tokkal-vonóval.

Van egy hölgy ismerősöm, aki gyanútlanul ment hazafelé 100-as tempóval az M1-es autópályán, felnőtt autójával, bekapcsolt ESP-vel, majd elmesélte, hogy járta be jobb oldaltól bal oldalig a teljes területet, egy-két fordulattal. Igaz, olyan gumi volt az autón, amivel már előtte pályán ment egy pár kört. Mire az elektronika tett volna valamit, már nem volt az úton.

Tudni kell, hogy az elektronika nem lát ki az ablakon, és ha dolgozik is a kerekekre, fékkel vagy gázzal, az attól még nem fog jobban tapadni, hiszen vízen fut. Összefoglalva, az ESP sem mindenható, neki is idő kell mire reagál, és csak tapadó kerekekre vezérelt erőkkel segít megőrizni a stabilitást.

Üdvözlettel,  Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tavaly októberben szenvedtünk közlekedési balesetet egy segédmotor-kerékpárral. Körforgalomban egy autó nem adta meg az elsőbbséget kihajtott elénk és a autó bal hátsó részének ütköztünk. Az autó sofőrje elismerte,hogy nem adta meg az elsőbbséget. A biztosító felvette a kárt majd gazdasági totálkárrá nyilvánította a motort. Idén februárban kaptunk egy levelet a biztosítótól, hogy 30%-ban mi vagyunk a hibásak arra hivatkozva, hogy gyorsan ment a motor a körforgalomba.Ezt nem fogadtuk el és kértük a teljes kárunk megtérítését.

Májusban megint kaptunk levelet abban már 70 százalékban mi voltunk a hibásak mert nem tartottuk be a követési távolságot. Ekkor kértem, hogy az összes iratot a balesettel kapcsolatban küldjenek meg de a mai napig választ nem kaptam. A mai napig nem tudjuk mennyi a roncs érték és mennyit fizetne a biztosító. Telefonon elérni nem lehet őket. A motor céges mivel a napi ügyintézéseket ezzel végeztük így olcsóbb mint szgk-val. A motor használhatatlan. A biztosítót nem köti határidő?

Németet vagy japánt 4 millióért? 15 Szakértőnk válasza

Tisztelt Nyitrai Úr!

A biztosítással kapcsolatos kárrendezési határidőkkel kapcsolatban az alábbi választ adom: 

A biztosító egyösszegű pénzbeli kártérítés esetén köteles a megállapított összeget a kártérítési javaslat elfogadását, vagy a kártérítés jogerős megítélését követő 15 napon belül a károsultnak megfizetni.

A biztosító köteles a kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek beérkezésének hiányában is legkésőbb a kártérítési igény benyújtásától számított 3 hónapon belül a károsult részére: kellően megindokolt kártérítési javaslatot tenni (azokban az esetekben, amelyekben a felelősség nem vitás és a kárt a biztosító a vonatkozó rendelkezések alapján összegszerűen megállapította) vagy indokolással ellátott választ adni a kárigényben foglalt egyes követelésekre (azokban az esetekben, amikor a biztosító a felelősséget nem ismeri el, vagy az nem egyértelmű, vagy a teljes kárt összegszerűen nem állapította meg).

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!