Az utóbbi hetek áradásai, a híradásokban látott elsodródó vagy övvonalig vízben álló autók, de még a láthatóan – egyelőre – sértetlenül haladó, mély vízátfolyást büszkén átszelő, de minden pillanatban a teljes motorgenerált kockáztató kocsik látványa arra sarkallt bennünket, hogy összeszedjük, mit kell tudni a négykerekű cserkészeknek (jelszó: Légy résen!) a víz veszélyeiről.

(Fotók és videók a hétfő esti, fővárosi özönvízről. Kattints!)

Víz a karosszériában

Ha a kocsit az ajtók alsó vonalánál mélyebb vízbe mártjuk, a súlyából annyit veszt a víz be fog szivárogni az utastérbe. Az ajtótömítések mellett is, a pedálzat, a kormány résein át, végül a szellőzés nyílásain át. És a karosszéria réseibe is beszivárog, felönti a küszöböt és az összes lemezek közti hézagot.

Ehhez kivezetett szívócső, védett (vagy nem létező) elektronika és igénytelen, könnyen tisztítható szerkezetű autó kell

Őt már innen temetik, egy pár százezres autóra az áránál sokkal többet kellene költeni vízkár után, hogy többé-kevésbé üzembiztos és illatos legyen

Őt már innen temetik, egy pár százezres autóra az áránál sokkal többet kellene költeni vízkár után, hogy többé-kevésbé üzembiztos és illatos legyen

Ha ez a víz tiszta víz lenne, még nem is lenne akkora baj. De az árvizekben a víz nem tiszta, mindenféle szerves és szervetlen hordalék is jön a vízzel. Ettől lesz rettentő büdös a szőnyeg, az ülések szivacsa, és ezt a bűzt talán soha nem lehet teljesen megszüntetni. És ezek a sárrögök őrzik meg jó sokáig a nedvességet az üregekben, amitől sokkal nagyobb mértékben halad majd előre a korrózió.

Az elektronikai egységeknek, rádiónak, navigációnak, kis villanymotoroknak pedig valószínűleg mind végük lesz, ha vízbe merülnek. Pláne, ha áram alatt is voltak, márpedig ha a tulaj nem vette le az akkusarut, mielőtt jött a víz, tutira áram alatt is volt a legtöbbjük, amolyan stand-by módban.

Víz a motorban

Bár nagyon látványos, amikor a terepjárók patakokat szelnek át a YouTube-on, utcai autónkkal lehetőleg még a nagyobb pocsolyákat is kerüljük el. Nem csak azért, mert a víz alatt bármi lehet, mély kátyú is, súlyos faág is, vagy akár egy autónknál is nagyobb üreg, mint az emlékezetes magyar suzukis nénis videóban:

Általános alapelv, hogy tengelymagasságig érő vízben szinte biztosan megússza a kocsi az átkelést. Ha már az ajtótömítésig felér a víz, akkor, bár mi szárazon maradunk odabent, a kormányművet, féltengelycsuklókat megmostuk, ezeket illik átnézni, újrazsírozni, amit lehet. Ha még magasabbra emelkedik a víz, illetve még mélyebbre gázolunk bele, drukkolhatunk a generátor, az önindító épségéért, meg persze azért, hogy ne szívjon vizet a motor. A víz ugyanis nemhogy elégni nem fog a hengerekben, a dugattyú sem tudja összenyomni – leáll a motor, a benne rekedő mozgási energiáktól görbül, törik a hajtókar, ha nem kiszakítja a blokk oldalát.

Ha mégis muszáj átvágni magasabb vízen (mondjuk hátulról lávaömlés fenyeget, mint a Dante poklában, amely nagyon életszerű), és teljesen biztosak vagyunk abban, hogy a víz nem éri el a szívócsövet, lassan menjünk és egyenletes tempóban. Ha gyorsítunk vagy hintázik az autó, akkor ugyanis hullámok keletkeznek, amelyek már magasabbra csapnak, mint a vízszint. Láttam ilyet, sőt, hallottam is: egy pillanat alatt megállt az autó egy nagy tócsa közepén (szivar 100-as Audi, vagy 15 éve, Debrecenben), az önindító meg se moccantotta a vizet szívott motort, a sofőr térdig vizesen mehetett segítséget és cseremotort szerezni.

Angolul egyébként hydro locknak hívják a jelenséget, erre érdemes keresni a YouTube-on, ha szörnyülködni akarunk. Ezen a videón például derék okos amerikaiak demonstrálják, milyen, mikor felszívja a motor a vizet – pedig első pillantásra úgy tűnik, a pocsolya meg sem kottyan majd a megemelt Ford F250-nek:

Vehetünk vízkáros autót?

A vizet szívott motorral olcsón kínált kocsi még jó vétel is lehet, ha tudunk cseremotorforrást vagy olyan szerelőt, aki olcsón vállalja a generált. Az árvíz vagy csőtörés miatt az utastérben is átázott autó viszont nagyon nagy rizikó, ilyet leginkább csak lelkiismerettel nem rendelkező nepperek vesznek, kitakarításra és eladásra.

Egy-egy nagyobb áradás után az érintett területről számos alkalmi vételnek tűnő ajánlat kerül a használtautó-hirdetési oldalakra. (Amerikából pedig folyamatosan válogathat a vízkáros kocsik közül, aki mer – cikkünk írásakor csak ezen az oldalon 1142 vízkáros ajánlatot találtunk.) Sokszor még csak nem is piszkos az utastér, az autót gondosan kitakarították, kiszárították, a motor indul, hibajelzés nincs. A kocsi valószínűleg mégis egy időzített bomba, amelyben annál pusztítóbb lesz majd a robbanás, minél újabb, korszerűbb modell.

Ehhez kivezetett szívócső, védett (vagy nem létező) elektronika és igénytelen, könnyen tisztítható szerkezetű autó kell

Ehhez kivezetett szívócső, védett (vagy nem létező) elektronika és igénytelen, könnyen tisztítható szerkezetű autó kell

Az elektromos csatlakozások, a villanymotorok, a kapcsolók, elektronikai egységek hagyományosan nem kedvelik a vizet. Ha sikerül is kiszárítani ezeket annyira, hogy ismét működőképessé váljon minden az autóban, akkor is nagyon valószínű, hogy olyan oxidációs folyamatok indultak meg itt-ott, amelyek aztán pár héten, hónapon, talán éven belül, de biztosan rettenetes hibajelenségeket fognak produkálni. Főleg, ha tengervízben ázott a kocsi valamiért.

Egy kiszárítás után talán még feltámad egyik-másik alkatrész, és hát istenem, legfeljebb veszünk másik rádiót, de milyen érzés lesz egy olyan autóval közlekedni, amelyben az övfeszítők, légzsákok, menetstabilizáló elektronika, ABS vagy működik, vagy nem, amikor kellene?

A motorba, váltóba, differenciálműbe, egyéb mechanikus szerkezetekbe (kormánymű, bowdenezések, önindító) is bejut a víz; ha sokáig áll benne a kocsi, még a zártnak gondolt egységekbe is beszivároghat valamicske, hiszen nyomás alatt állnak a szimeringek, O gyűrűk. Egy alapos tisztítással, kenőanyagcserével ugyan orvosolható a baj, de valójában sosem fog kiderülni, mennyit ment volna el az az automata váltó egyébként, amelyik egy fürdőzés után pár tízezer kilométerrel adja meg magát. Jobb elkerülni a bajt – ne vegyünk vízkáros autót, meg olyat se, amely vízkárgyanús (fura foltok a kárpitokon, jellegzetes ázott szag, érdekes elektronikai hibák, szokatlan helyen előtörő korrózió).

Látványos, jópofa dolog ez, de a Qashqaios vajon a fröcskölés előtt végigtapogatta kézzel a pocsolyát, hogy nincs-e benne a víz színe alatt egy besodródott mázsás betontöredék?

Látványos, jópofa dolog ez, de a Qashqaios vajon a fröcskölés előtt végigtapogatta kézzel a pocsolyát, hogy nincs-e benne a víz színe alatt egy besodródott mázsás betontöredék?

Mit várhatunk a biztosítótól?

Megkérdeztünk egy biztosítási szakembert, mire számíthatunk, ha autónk ellen fordul az őselem. Árvíz, áradás esetén egyértelmű a helyzet: a casco a vagyonbiztosítások körébe tartozik és térít minden esetben, amikor a biztosított vagyontárgyat kár éri. Vannak persze kivételek, például polgárháború, zavargás, de amikor elmossa a kocsit a tavaszi zöldár, az egyértelmű eset: a casco fizet. Legfeljebb akkor kezdhet akadékoskodni a biztosító, ha úgy ítéli meg, hogy fennáll a szándékos rongálás lehetősége, de legalábbis annak esélye, hogy az ügyfél rosszhiszemű módon nem tett meg mindent azért, hogy a kárt megelőzze, enyhítse. Ha tehát szándékosan árterületen parkol valaki árvíz idején és ezt bizonyítani tudják, akkor vélhetően nem fognak fizetni, de alapesetben jár a kártérítés.

Az úton túl mély pocsolyába hajtás során a vízbeszívás a motorba szakértőnk szerint nem más, mint egy viharkár. Bár vélhetően feszengeni fog a biztosító, de a casco feltételeiben nincs benne, hogy felhőszakadásban nem lehet kocsikázni, így a kárigény – ha nem is feltétlenül könnyen – érvényesíthető. A fenti videó suzukis nénijéhez hasonló autósok viszont bajban vannak, ha tényleg az intézkedő rendőrök, tűzoltók utasítása ellenére mennek autóstól fürödni. Más lehet a helyzet, ha nem cascóra, hanem mondjuk egy elárasztott út fenntartójának kárfelelősség-biztosítására számítunk.

Nagy vízen nem így, hanem lassan haladunk át, hogy ne keltsünk magas hullámot

Nagy vízen nem így, hanem lassan haladunk át, hogy ne keltsünk magas hullámot

Nagyon lassú a folyamat, de a tapasztalatok szerint behajtható, ha a baleset helyén megáll, mindent dokumentál, rendőrséget hív (pár óra) az ember. Körülményes, mert először be kell jelenteni a kárt a közútkezelőnek, csatolva a rendőrségi határozatot, majd ők ezt továbbítják a biztosítójuknak. A pontos technológiai sorrend tehát: 1. fényképezés, 2. rendőrség, 3. kárbejelentés a közútkezelőnek, 4. türelem.

Ha viszont nincs cascónk, akár elsodorja a kocsit a víz, akár csak feltölti sárral, senkitől nem számíthatunk kártérítésre. Aki árterületen szokott parkolni, és ezt eddig nem tudta, keressen egy jó kis netes biztosításkalkulátort!

140929