Pontosan emlékszünk, hogy volt ez a múltban. Emelkedett a benzin és a gázolaj ára heteken, meg heteken át, aztán egyre hangosabban panaszkodtak az érdekszervezetek. Hogy hát nem bírják tovább. Árat emelnek. Először a fuvarozók, aztán a pékek, tejesek, meg a többiek. Így volt ez, emlékszünk.

Csakhogy most hetek óta csökken, meg csökken az üzemanyagok ára, mától hároméves mélyponton landolt. Tessék mondani, akkor most olcsóbb lesz a kifli hétfőtől? Persze van itt még pár kérdés.

Például, hogy meddig csökken tovább az üzemanyagár?

A kutak totemjeire írt árakat alapvetően 3 dolog határozza meg.
1, adótartam
2, nyersolaj világpiaci ára
3, forint/dollár árfolyam

Szomorú, de az első meglehetősen magas. Az is marad.

Mitől olcsó most az üzemanyag, és meddig esik tovább? Milyen hatásai lesznek ennek? Több autó az utakon? Netán árcsökkenés várható a boltokban?

Érdemes ízlelgetni. Forrás: Portfolio.hu

Érdemes ízlelgetni. Forrás: Portfolio.hu

A jelenlegi üzemanyagárakat alapvetően a nyersolaj nemzetközi árcsökkenésének köszönhetjük. „Tegnap is esett, mára nagyon közel került a mélyponthoz, további érdemi csökkenést már nem nagyon várok. Szerintem a közeljövőben ehhez a szinthez közel ingadozik majd, kicsit fel, kicsit le” – mondja kérdésünkre Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője.

Harmadjára a forint. Ennek árfolyamában erősödést vár a szakértő, szerinte az államadósság kedvező elszámolása miatt év végére a kormány ideiglenesen izmosít majd valamennyit. Nemrég Varga Mihály gazdasági miniszter is célzott erre.

Vagyis a kérdésre a válasz: valószerűtlen, hogy idén visszakúszik 420-430 forint közé a mostani 382 körüli átlagos benzinár, és a 399 forintos gázolaj. Jó eséllyel a mostani árfolyam közelében ingadozik majd pár hónapig.

Mitől olcsó a nyersolaj a világban?

Összetett, bonyolult, világhatalmak mozgásai által formált játék ez, de azért megpróbáljuk röviden összefoglalni a közelmúlt történéseit. 2014-ben megnőtt az Egyesült Államokban a belső olajkitermelés, ami túlkínálatot eredményezett egyik legfőbb közel-keleti beszállítójánál, Szaúd-Arábiában, valamint pár kisebb térségbeli barátnál. A szaúdi királyság fixen beállított kitermelési túlkínálatát a nyáron még enyhítette a helyi erőművek égető kapacitása, azonban a nyár elmúltával csökkent a légkondicionálás áramigénye, így sokkal „láthatóbbá vált” a túlkínálat, csökkenni kezdett a nyersolaj ára. Nem enyhített ezen, hogy bár a kínai gazdaság étvágya nő, de a növekedés mértéke a vártnál is jobban csökken. Vagyis nem szívódott fel az elmúlt 1-2 hónapban a túlkínálat, ezért csökkent a világpiaci ár.

Milyen hatásai lesznek a mostani üzemanyagárnak

A Magyar Ásványolaj Szövetség alábbi táblázata jól mutatja, hogy már a szeptember közepétől megindult árcsökkentés előtt is több üzemanyag fogyott itthon, mint 2013 azonos időszakában. Wilde György főtitkár szerint egészen biztos, hogy ezekben a hetekben még többet tankolnak az autósok, de nem mindenki.

Van itt pénz! Tessék csak megnézni, miként hasít a legdrágább üzemanyagok értékesítése

Van itt pénz! Tessék csak megnézni, miként hasít a legdrágább üzemanyagok értékesítése

„Az elmúlt években a járműhasználatukat minimalizáló magánszemélyek fognak majd többet vásárolni, és mivel nekik benzines autóik vannak, a benzinfogyasztás növekszik meg érezhetően” – mondja Wilde.

Jól járnak tehát a saját autót használók, a tömegközlekedést koptatók viszont ne reménykedjenek, nem lesznek olcsóbbak a jegyek, hiába spórol komoly összegeket például a BKV a gázolaj kedvezőbb árán.

„A jegy- és bérletárak nem függenek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges. A jegy- és bérletvásárlásból befolyó bevétel jelenleg az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi; ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyabb szinten maradnak, az a költségek szintjét kis mértékben valóban csökkentheti, ezáltal azonban csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Mindezek alapján nem tartjuk valószínűnek, hogy a Fővárosi Közgyűlés erre hivatkozva csökkentené a tarifákat” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére a BKK.

No de mindenkit a kenyér és a sör ára érdekel! Az csökken-e?

A fogyasztói árak emelkedésénél rendszerint a fuvarozók döntik el az első dominót. Olcsóbb a gázolaj, most vajon csökkentik az árakat?

„Csak hosszú távon lehet hatással a fuvarozási költségekre a kedvező gázolajár. Amikor emelkedett, akkor is jóval később követte a fuvarozási díj növelése. Bízunk benne, hogy tartósan ezen a szinten marad, és akkor idővel lehet csökkenés, de nem mostanában. Jelenleg van azon a szinten a gázolaj ára, ahol egálban van az elmúlt évek fuvarozási költségeivel, ahol lennie kellett volna” – mondja Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

Akkor nem lesz olcsóbb semmi a boltokban?

Barta Judit: Nem!
Karmos Gábor: Nem!
Wilde György: Logikus lenne, de a piac nem mindig működik logikusan!