Autószalon nyílt az autószalonban a Könyves Kálmán körúton. A Wallis Duna BMW-márkakereskedésében ugyanis egy száz négyzetméteres, szeparált kis teremben immár magyar földön is teljesen hivatalosan tekinthető meg a BMW i almárkájának egyelőre két létező modellje, az i3 kompakt városi elektromos autó és az i8 szupersportkocsi. A szalonban kifejezetten az i-kkel foglalkozó értékesítő munkakör-megjelölése maga a tipikus német humor két szóban: Product Genius, azaz Termékzseni.
Az i modelleket a nemzetközi kampányelemekkel népszerűsítik itthon is: „born electric”, szólnak oda a Volkswagennek, Mercedesnek (elektromos Golf, elektromos B), vagyis a két i nem egy-egy meglévő modell villanyos változata, hanem eleve elektromosnak (vagy hibridnek) tervezett jövőautó. Ez az „új prémium”, vagyis a fenntarthatóság jegyében készült autók az igazán menők, mondják, amit olyan egzotikus dolgokkal lehet alátámasztani, mint az i modellek olívalevél-kivonatban cserzett bőrkárpitjai. „Sheer driving pleasure”, vagyis a villanyautók semmihez nem hasonlító nagy alapnyomatéka és a váltásmentes gyorsítások nemhogy rombolnák a BMW-s fílinget, inkább még hozzá is tesznek. És ez is jogos: a józan városi autónak szánt i3 0-ról 60-ra jobban gyorsul, mint az M3, tehát hülye mítosz, hogy a villanyautók unalmasak. És így tovább: marketingből elég profi ez a márka.
Magyarországról némely ügyekben elég távolinak látszik Európa – nincs ez másként ez elektromos mobilitás eddigi terjedésével sem. Az állam totális közönye, a nagyjából évszakonként belengetett, senkiselátta Jedlik Ányos terv lebegtetésével fennálló bizonytalanság és a nagyon lassan épülő töltőhálózat miatt csak pár mindenre elszánt kalandor és persze pár elektromos közműcég merészelt eddig komoly, új, drága villanyautót venni itthon. (Németországban kb. 12 ezer villanyautó van jelenleg, nálunk kevesebb mint 50, mármint ötven darab.)No de majd most! A kék-fehér embléma vonzerejével a villanyautó intézménye talán ki tud lépni végre abból az általános lesajnáltságból, aminek valamiért nálunk eddig örvendett. A BMW nálunk egyrészt a vágyott jómód egyik szinonimája, másrészt sikeres márka is; októberben átadták az 1608-adik új kocsit is idén itthon, amivel már most éves rekordot döntött a cég a hazai piacon. És egy huszon-milliós X5 mellé második autónak nem szürreális elképzelni egy 12 milliós i3-at.
A magyar néplélek szinte dorombol, amikor a BMW vezetői azt is megemlítik, hogy Magyarország azon kevés közép-kelet európai ország egyike, ahova már most behozzák az elektromos kocsikat – hogyan is tehetnének másként, amikor van itt egy „láthatatlan BMW-gyár”. Mármint hogy kábé tízezer ember dolgozik itt 54 cégnél a legkülönbözőbb BMW-alkatrészek gyártásán, mint beszállító, teccikérteni. A lipcsei i-gyár is kap bőven magyar elemeket az autókhoz, tehát jár nekünk, hogy vehessünk, de legalábbis szalonokban nézegethessünk ilyen kocsikat.
A BMW i3 alapáron 11 830 000 forinttól érhető el. Ha valaki alkalmanként a tisztán elektromos alapváltozat 130-160 kilométeres hatótávolságát meghaladó utazásokat is tervez egy i30-cal, a REX (azaz Range Extenderes, hatótáv-növelő benzinmotorral kiegészített) verziót veheti meg, 13 470 000 forintért, amivel az akkut menet közben töltő kéthengeres motor kis tankjával együtt már 300 kilométer a hatótávolság.
Tesztünk az i3-ról ide vagy a képre kattintva olvasható
Az i8 már nem tisztán villanyautó, tipikus plug-in hibrid, azaz konnektorról is tölthető, 40-50 kilométer erejéig füstmentesen is használható, de azért alapvetően benzines üzemre szánt hibridautó. Az i8 irgalmatlanul drága, 40 775 000 forint az alapára és ezt lehet még megtoldani különböző extrákkal – de hát ez a kocsi, mint a BMW maga is mondja, inkább álomautó, mint racionális hétköznapi közlekedési eszköz.
Tesztünk az i8-ról ide vagy a képre kattintva olvasható
A budapesti szalon mellett Budaörsön, Debrecenben és Győrött van olyan szerviz, ahova karbantartásra, javításra el lehet vinni az i modelleket, jövőre egy pécsi és egy szegedi műhely is megkapja majd a felszerelést, képzést és jogot a szervizelésre. A szénszálas műanyag utascellát viszont jövő év végéig még sehol nem tudják javítani – az i-tulajok jól teszik, ha nem törik össze autójukat, mert a javítás körülményes és rohadt drága lesz a törött kocsi külföldi karosszériaműhelybe szállításával.
Az i-kre két év km-korlátozás nélküli általános garancia vonatkozik, az akkura 8 év vagy 100 ezer km a jótállás. Megkérdeztük, vajon milyen gyakran kell majd kötelező szervire menni és milyen összeget jelent egy-egy karbantartás. Nos; ahogy az E30-as óta megszokhattuk, a kocsik a használat függvényében jelzik majd karbantartási igényüket, de öt évig vagy 60 ezer kilométerig minden i karbantartása ingyenes.
Jövőre valahol 70 és 100 darab közötti eladással számolnak. Még a negyvenmilliós i8-ból sem mutatóba lesz pár darab, ha hihetünk a BMW piaci felméréseinek, hanem 20-30 kocsit is láthatunk majd szaladgálni a magyar utakon jövő év végére.