A különféle közlekedési balesetek, rendőrségi bírságok bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija meglehetősen egyedi.

Bandi és Viktor barátsága a gimnázium óta töretlen, a motorok iránti rajongásuk is összetartja őket. A huszonéves győri chopperesek Tatán át (ahol egyikük excsajához akartak beköszönni) Balatonfüredre tartottak 2014 talán első igazán kellemes tavaszi napján. Délben már a tóparton akartak hekkezni, ezért Bandi húzta a Harley-nak rendesen az M1-esen, Viktor kapaszkodott mögötte.
 
Nagyjából félúton egy traffipaxozó rendőr kiszúrta a párost, de bemérni „hitelt érdemlően” nem tudta őket, mert a rendszámot megbuherálták, motoros körökben nem éppen ismeretlen módon. Egészen konkrétan úgy, hogy egy kis szerkezet segítségével nagy sebességnél felhajlott a fémlap.

Elfújta a szél a bizonyítékot

A civil autóból mérő rendőr azonnal értesítette kollégáit, akik a közeli pihenőből egyből megindulva próbálták ellenőrizni, inkább megállítani a szökésnek indult motorosokat. Mintegy 10 kilométeres száguldás után tudták csak lekapcsolni őket.
 
A rendőrök rutinosan kiszúrták az álló helyzetben már szabályosan álló rendszámot mozgató mechanikát, sőt, testközelből kiderült: a három szám közül kettőt fekete szigszalaggal módosítottak. Amikor Bandit kérdőre vonták a ragasztás miatt, ő egy flegma mozdulattal letépte a szalagot, és a leállósávban elhajította, amit – most kapaszkodjon az olvasó – egyből elfújt az erős tavaszi szél.
 
Mivel a rendőrök bűncselekményt „észleltek”, felszólították a fiatalokat a rendszám azonnali leszerelésére. Erre egyikük sem volt hajlandó, mire a rendőrök trélert hívattak, és beszállíttatták a sokmilliós Harley Davidsont az illetékes kapitányságra. 

Nem vették észre, hogy üldözik őket?

A nyomozati szak első lépéseként a motort visszaadták, az egykor manipulált rendszámot viszont szakértők kezdték vizsgálni, akik gyorsan megtalálták a ragasztóanyag maradványait. Jelentésük szerint „a számokat 3 illetve 4 sorban ragasztották le, így azokat felismerni nem lehetett, mert a karaktereket gyakorlatilag teljesen beborították”.
 
Jöttek a kihallgatások, a nyomozók elsőként saját kollégáikat faggatták, aztán beidézték a srácokat is, akik a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízták meg védelmük ellátásával. Az illetékes ügyészség „egyedi azonosító jel meghamisításának bűntette” miatt emelt vádat a fiatalok ellen, mint társtettesek.
 
Vallomásaikban az egyenruhások igen részletesen, egymással is összhangban adták elő a történteket. Elmondták, hogy a vádlottak – különösen az első rendű vádlott, Bandi – nem bizonyultak együttműködőnek, az ellenőrzéskor kifogásolták és nehezítették az intézkedést.
 
A bíróság előtt mindketten részben beismerték a bűncselekményt. Védekezésük lényege röviden a következő volt:
  –   az autópályán nem észlelték, hogy egy rendőrautó meg akarja őket állítani, a bukósisak és a menetszél miatt nem is hallhatták
  –   a rendszámtáblát valóban leragasztották, és a szigetelőszalagot Bandi tépte le
  –   ők biztosan nem szereltek emelőszerkezetet a rendszámtáblára.

Mi lett az ítélet?

Az eltűnt szigszalag ellenére a bíróság szerint kétségkívül bizonyítható, hogy le volt ragasztva a rendszám egy része, amit később a vádlottak is beismertek. Kiderült az eljárás során az is, hogy Bandit az elmúlt években számos alkalommal büntették már közlekedési szabálysértések miatt.
 
Végül a büntetés kiszabásakor a bíróság enyhítő körülményeket is talált: Viktor esetében a büntetlen előéletet, mindkettőjüknél az idő múlását.
 
A súlyosító körülmények listája hosszabb volt mindkét vádlott esetében:
  –   társas bűnelkövetés
  –   a bűncselekményt más közlekedési szabályszegés fedezése, vagyis a felelősségre vonás megakadályozása miatt követték el  
  –   szintén súlyosító körülmény volt a hasonló jellegű bűncselekmények elszaporodottsága
  –   mindezeken felül Bandinál a számos közlekedési szabálysértés
 
Mindezeket figyelembe véve a büntetés mindkettőjüknél 320 ezer forintos pénzbírság lett.