Az OMV háromrészes, három éven keresztül tartó sorozatának utolsó fejezetéhez értünk. Hamar Balázs kolléga még 2012-ben látogathatott el a schwechati finomítóba, igen, ez az amit minden Bécs-felé autózó megcsodálhat az autópályáról. Főleg éjszaka néz ki úgy, mint valami díszes űrkikötő a Csillagok Háborújából. Megnézhette, hol készül a kőolaj, és kiderült, hogy hiába finomítják olyan lelkesen, a kőolaj mégsem lesz finom.
Hatalmas tartályok lapulnak a föld alatt
Hatalmas tartályok lapulnak a föld alatt

Hatalmas tartályok lapulnak a föld alatt

Egy évvel később Csepelen, a Dunatárban jártunk, ide futnak be az Ausztriából, hajón érkező üzemanyag szállítmányok és adalékolás, minőségellenőrzés után innen jutnak el a töltőállomásokhoz. Ma pedig a folyamat legutolsó állomását látogattuk meg, magát a benzinkutat. Az OMV az üzemanyag minősége mellett fontosnak érzi, hogy a töltőállomások is modernek, szépek legyenek, így idén 35, jövőre és azután 30-30 benzinkutat újít fel, a viccesen hangzó revitalizációs program keretében. De nézzük, hogyan kerül az üzemanyag a benzinkútra.
Az OMV külön, dedikált kocsival szállítja a prémium üzemanyagot, így az soha nem keveredik mással

Az OMV külön, dedikált kocsival szállítja a prémium üzemanyagot, így az soha nem keveredik mással

Lefejtés

Földrajzi okokból idehaza kizárólag tartálykocsikon érkezik a benzin, gázolaj az OMV kútjaira. Régebben ha üzemanyag szállítmány érkezett egy töltőállomásra, az sem volt ritka, hogy egyszerűen bezárt a kút a lefejtés idejére. Manapság ez már jóval egyszerűbb, a tartálykocsi egyszerűen odaáll a megfelelő csatlakozóhoz, ráköti a csöveket és máris mehet a benzin, gázolaj. A tartálykocsi nagyjából 35 köbméternyi folyadékot szállít, több egymástól elkülönített rekeszben. Egy tartályban így többféle üzemanyagot is lehet szállítani.
Az üzemanyag a sárga csövön jön, a levegő a pirosan megy

Az üzemanyag a sárga csövön jön, a levegő a pirosan megy

Maga a lefejtés tisztán gravitációs úton történik, semmiféle szivattyú nem dolgozik ilyenkor, sőt a tartálykocsi motorja sem jár. Így percenként kb. 400 liternyi anyag folyik át a csövön. Elméletben itt lehet hibázni – gázolajra tölteni a benzint – de ez kisebbfajta katasztrófával egyenértékű, hiszen az összepancsolt tartályt ki kell üríteni, kitisztítani, a kiszivattyúzott üzemanyagot pedig újra fel kell dolgozni. Ja és ezerféle hatóságot, köztük a NAV-ot is értesíteni a baklövésről. Tehát lefejtéskor a személyzet kétszer is megnézi, hová csatlakoztatja azt a csövet. 
Érdekes, hogy az OMV a Maxx Motion fantázianevű, – 35 fokig biztonsággal használható prémium-üzemanyagát külön, csak erre a célra használt tartálykocsival szállítják, ebbe soha nem kerül másféle gázolaj.
Bár állítólag nem veszélyes egy benzinkút, mégis jobb a békesség

Bár állítólag nem veszélyes egy benzinkút, mégis jobb a békesség

Biztonságos?

Eléggé. Ugyan egy átlagos akciófilmben legalább egy benzinkút, égig érő lángoszlop és sorozatos robbanások közepette porrá ég, de az életben ilyen egyáltalán nem fordulhat elő. Sajnos itthon is volt rá példa, hogy egy busz több kútoszlopot is letarolt, de még ekkor sem történt semmi látványos, filmbe illő katasztrófa.
Sőt, az is előfordult már, hogy az autópályán, műszaki probléma miatt kigyulladt autó sofőrje úgy érezte – többé-kevésbé jogosan – hogy a benzinkútra behajtva menekülhet meg a legnagyobb eséllyel. Tűzoltókészülék biztosan van a töltőállomáson, és a személyzet is tutira ért a kezeléséhez.
Eszerint a halak nem szeretik a benzint

Eszerint a halak nem szeretik a benzint

Környezetbarát?

Már amennyire egy benzinkút környezetbarát lehet. Benzingőz sem a lefejtés, sem a tankolás közben nem juthat a környezetbe. Lefejtés közben zárt rendszeren keresztül a tartálykocsiba kerül vissza az üzemanyaggőz, tankolás közben pedig a pisztolyban lévő cső szippantja be a kellemetlen gázokat a tartályba. A tankolásnál véletlenül mellé folyatott üzemanyagot pedig elfolyók vezetik biztonságos tárolóhelyre.
Nemcsak tilos, nem is érdemes bemászni alá. Nincs ott semmi izgalmas

Nemcsak tilos, nem is érdemes bemászni alá. Nincs ott semmi izgalmas

Emellett a földalatti tartályok, csővezetékek sem ereszthetnek ki magukból semmit. A duplafalú tartályok, csövek két rétege között indikátorfolyadék, illetve nitrogéngáz található, amelynek szintjét, nyomását figyeli a rendszer. Így a legkisebb szivárgásról is azonnal tudnak a kúton, nem kerülhet ki káros anyag a környezetbe. 
Ez a mese pedig a Benzinszívó Szúnyogról szól, tessék végigizgulni:
Ja, és ismét megtudtuk, hogy semmi különbség nincs a hazai illetve az osztrák kutakon tankolható üzemanyag között, és amit pedig jó páran éreznek, az csupán a külföldre érve megváltozott vezetési szokásoknak tudható be. Szerinted is így van? 
Mindenkinek van valami tapasztalata a témában. Szerinted mi az igazság?
Az osztrák benzinnel jobban és/vagy többet megy a kocsim
66% (21)
Nincs különbség, egyforma benzint kapok itthon és külföldön
16% (5)
Tiszteletet a magyar üzemanyagnak! A magyar benzin jobban teljesít.
12% (4)
Villanyautóval járok, nem érdekelnek a kőolajszármazékok
6% (2)