Év elején nagy visszhangja volt az olajcsere elodázásának következményeiről szóló cikkünknek. Olvasóink tudják, egy autó karbantartásának legalapvetőbb része az olajcsere, de több hölgyismerőst láttunk meglepődni, hogy az autót időnként akkor is szervizbe kell vinni, ha minden reggel beindul.

Olaj nélkül nem megy

Aki kihagy egy-egy olajszervizt, szerencsés esetben csak az olajfogyasztás megugrásával fizet hanyagságáért. Rosszabbul jár, ha az elhasználódott kenőanyag miatt megtapadnak a gyűrűk, a dugattyú belemar a hengerfalba és viheti gépműhelybe a motort vagy kereshet bontottat helyette.

Minőséget venni mindig a legolcsóbb – vallják a bölcsek. Hosszabb távon ez a megállapítás különösen igaz az autók szervizelésére

Aki kihagy egy-egy olajszervizt, szerencsés esetben csak az olajfogyasztás megugrásával fizet hanyagságáért. Rosszabb esetben motorfelújítással vagy cserével

Aki kihagy egy-egy olajszervizt, szerencsés esetben csak az olajfogyasztás megugrásával fizet hanyagságáért. Rosszabb esetben motorfelújítással vagy cserével

Turbós motoroknál végképp ostobaság túlhúzni az olajcsere-periódust, mert az olaj keni a feltöltőt is, amelynek a halála a túlhasznált motorolaj. Ha lógni kezd a turbó tengelye, először kis lapátdarabkák törnek le a turbináról, aztán nagyobbak juthatnak be az égéstérbe, ami pusztító hatással lehet a motorra.

Sok múlik a szűrőkön

Érdemes áldozni az előírt ritmusú olajcserén kívül jó minőségű szűrőkre is. Főleg az évek óta egyeduralkodó közös nyomócsöves dízeleknél múlik sok azon, mennyire képes az üzemanyagszűrő távol tartani az injektoroktól a gázolajban lévő szennyeződést.

Ha nem jól szűrt, de szerencsénk volt, megúszhatjuk a befecskendezők tisztításával, ami nagyjából 50 000 forintba kerül a négyhengeres Focus II 1,6 TDCi esetében – mondja Padányi Zsombor, a Kerepesi úti Ford Petrányi szervizvezetője. Amennyiben a szennyeződés miatt javítani is kell a porlasztókat, az darabonként nagyjából 30 000 Ft, míg cseréjük és az újak feltanítása pedig 100 000 Ft feletti kiadás.

Közös nyomócsöves dízeleknél múlik sok azon, mennyire képes az üzemanyagszűrő távol tartani az injektoroktól a gázolajban lévő szennyeződést

Közös nyomócsöves dízeleknél múlik sok azon, mennyire képes az üzemanyagszűrő távol tartani az injektoroktól a gázolajban lévő szennyeződést

Az összegeket halva más megvilágításba kerül a gyári eredeti üzemanyagszűrő 24 836 és a no name cuccok 10 000 Ft körüli ára. A minőségi utángyártott gázolajszűrőket ugyanis 19 500 és 24 800 Ft közötti összegért hozta egy nagy webáruház keresője

Áttekinthetetlen alkatrészválaszték

Sokunknak épp elég nagy baj, ha szervizbe kell vinni az autót, pláne, ha mellényúlunk a pótalkatrészek szelektálásakor. A felhozatal ugyanis áttekinthetetlen: netes apróhirdetésektől országos autóalkatrész-kereskedések portékáin át a márkaszervizek gyári, igazolt minőségű termékeiig óriási a választék.

Sokszor az alkatrészek kidolgozásán, anyagán is látszik, hogy silány vagy igényes termék-e

Sokszor az alkatrészek kidolgozásán, anyagán is látszik, hogy silány vagy igényes termék-e

Ki tudja eldönteni, hogy a semmitmondó márkanevek közül melyik a gagyi és melyik takar normális céget? Hogy az elismert márkák termékei közül a Zimmermann-féktárcsa jobb-e a Brembónál, a Sachs-kuplung a LUK-nál vagy megéri-e felárát egy Bosch-gyújtótrafó a Hücóval szemben?

Józan paraszti ésszel ezen termékek minőségének mércéje valahol az áruk. Itt nem ruhát vagy parfümöt veszünk, ahol a márkaarculat határozza meg az árat, hanem közönséges autóalkatrészt.

Nem ritka, hogy egy olcsó fékbetét szorul vagy lötyög, nem illeszkedik az eredeti helyére. Minőségromlással jár, ha a gyártószerszámokat a tervezett ciklusokon felül használják

Nem ritka, hogy egy olcsó fékbetét szorul vagy lötyög, nem illeszkedik az eredeti helyére. Minőségromlással jár, ha a gyártószerszámokat a tervezett ciklusokon felül használják

Érdekes a márkaszervizekben kapható gyári alkatrészek helyzete, amelyekről sokan hiszik, hogy méregdrágák. Úgy tűnik, hogy a szervizhálózatok visszább vettek a korábbi árképzésből és felismerték, hogy amit a cégek elbírnak a flottákkal, azt a magánembereknek a garanciális időszak után nem fizetik meg. Mi négyéves dízel Focusra kértünk le árakat egy pesti márkaszerviztől és azt tapasztaltuk, hogy nincsenek égbekiáltó különbségek a rendes utángyártott alkatrészekkel összevetve.
Gyári Utángyártott
Olajszűrő 3743 4068 Ft (MANN-FILTER)
Első féktárcsa 23 976 21 412 (Bosch)
Gázolajszűrő 24 836 24 675 (MANN-FILTER)
Hátsó lengéscsillapító (pár) 53 894 35 098 (Sachs)
Vezérműszíjkészlet 47 235 37 249 (SKF)
Nagynyomású befecskendezőszivattyú 153 195* 166 604/193 700 (Bosch)**

*Gyári felújított, cseredarab leadása ellenében
**Új szivattyú, motorkódtól függően
Gyári és minőségi utángyártott alkatrészek listaárai, Ft. Forrás: Ford Petrányi/Bárdi Autó

Fontos, hogy az alkatrészárak mérlegelésénél ne a legócskább utángyártott cuccot viszonyítsuk elismert autógyári beszállítók cseredarabjaihoz vagy gyári alkatrészekhez! Korrekt összehasonlítással nem lehet igazolni, hogy ugyanazt harmadáron is meg lehet kapni. Ugyanehhez a II-es Focushoz az egyik webáruházban közel húszféle első féktárcsát árulnak 12 000 és 31 400 Ft között. Nem valószínű, hogy minőségük azonos volna.

Igen széles az autóalkatrész-kínálat. Árban, élettartamban és minőségben is nagyok a különbségek

Igen széles az autóalkatrész-kínálat. Árban, élettartamban és minőségben is nagyok a különbségek

Olcsó húsnak az autóalkatrész-piacon igen híg lehet a leve. Ez nemcsak a nagyobb tételekre, hanem az olcsóbb kopóalkatrészekre is igaz. Aki alsó polcról választ fékbetétet, mert bízik a szerencséjében, nem ritkán a féktárcsát is hamar cseréltetheti. Sajnos az ócska, kőkemény fékbetét megeheti az egyébként még használható féktárcsát. Szép egyenletes kopáskép helyett barázdákat váj bele, közben nem lassítja igazán jól az autót és néha még csikorog is. Ilyenkor is igazolódik a bölcsesség: minőséget venni mindig a legolcsóbb.

Mennyit bír?

A vételár mellett érdemes az árucikkek ár/érték arányát is mérlegre tenni! Az ár többnyire összefügg a termékek élettartamával, nagy csodák nincsenek. Méretpontos, tartós, faragás nélkül beépíthető alkatrészt nem kapni gombokért. Az olcsó gagyi helyett a közepes árfekvésű, de rendes alkatrészeket preferálnák. Például a fent említett Focushoz és más öt év feletti modellekhez a Ford-márkaszervizek egy ideje kínálnak jóárasított Motorcraft-termékeket.

Olcsóbb lett a márkaszerviz

Nemrég jelent meg hazánkban az öt év feletti Ford-modellekre kitalált Motorcraft-szervizprogram, amely nyomott áron teszi elérhetővé a márkaszervizek szakértelmét a Ford magyarországi hálózatában. Ugyanazok a szakemberek dolgoznak az autókon, ugyanazzal a háttérrel, mint a garanciális kocsikon, ám a normál tarifánál csekélyebb összegekért és a gyárinál olcsóbb, de minőségi alkatrészekkel.

Jelenleg a fő ajánlat az olaj, az olajszűrő, a légszűrő cseréje és az autó komplett átvizsgálása 23 900 forintért. (Fontos tudni, hogy ez nem váltja ki a garanciális autók kötelező karbantartását! A Motorcraft alapvetően a garanciaidőn túli autók szervize.) Az említett olajcsere és átvizsgálás az alap Fiestától a V6-os Mondeóig az összes öt évnél idősebb Fordra vonatkozik, kivéve az ST és RS sportmodelleket. Az új szervizprogramban gyorsjavítások is szerepelnek, így egy használtan is jelentős értékű Galaxy vagy S-Max első fékbetétcseréje kijön 23 990 forintból (Focusra 20 990, Fusionre és Fiestára 17 990Ft). Részletek és konkrét összegek például az alábbi weboldalon találhatók.

Ne a legócskább utángyártott cuccot viszonyítsuk elismert autógyári beszállítók termékeihez vagy gyári alkatrészekhez! Ehhez a Focushoz 12 és 31 ezer Ft között találni utángyártott féktárcsát, aligha azonos minőségben

Ne a legócskább utángyártott cuccot viszonyítsuk elismert autógyári beszállítók termékeihez vagy gyári alkatrészekhez! Ehhez a Focushoz 12 és 31 ezer Ft között találni utángyártott féktárcsát, aligha azonos minőségben

Bárhol vásárolunk is, sose vegyünk jelöletlen alkatrészt! Ha egy árunak nincs gyártási száma, cikkszáma vagy valamilyen kódja, amiből azonosítani lehetne a gyártót, hagyjuk ott! Okosba, számla nélkül sem vennék alkatrészeket, mert ezzel oda a reklamáció lehetősége és garanciális igényünkkel is könnyen kiröhögnek. Ezzel szemben a márkaszervizekben beszerelt gyári alkatrészekre két év garanciát kapunk.

Miért is fizettem?

Nem mindegy, milyen szervizbe vetjük bizalmunkat. Ahol nincs munkalap és számla, ott a laikus ügyfél sokszor azt sem tudja, mi történt az autójával. Cseréltek több mindent, de hogy mit adtak el neki, az homályos. Mert neki annyit mond a Valvetronic köztes emelőkarja mint az aranykezű szakinak a veláris zöngétlen spiráns. Gyakori eset, hogy a hibát végül megoldó szakszervizben, dokumentumok híján, a tulaj nem tudja elmondani, mivel próbálkoztak korábban.

A számla védi a tulajdonost: biztosítja a reklamáció lehetőségét és baleset okozásakor igazolható vele, hogy ki, mit szerelt a fékeken

A számla védi a tulajdonost: biztosítja a reklamáció lehetőségét és baleset okozásakor igazolható vele, hogy ki, mit szerelt a fékeken

Számla vs. fogház

A szervizmunkákról azért is jó ragaszkodni a számlához, mert az alkatrészt beépítő cég felelősséggel tartozik munkájáért. Ha a kocsi üzembentartójaként nincs kire mutogatnunk egy műszaki hibából fakadó baleset után, akkor bizony aggódhatunk, hogy milyen az élet a rácson túl és jön-e a család beszélőre. Az autózás mindennapjaink része, de ettől még veszélyes üzem! Saját biztonságunk érdekében sem mindegy, milyen igénnyel tartjuk karban és javíttatjuk autónkat.(x)