Tegnap éjjel robbant a bomba: fizetős lesz az M0 jelentős része, fizetősek lesznek az autópályák fővárosi szakaszai, jelentősen emelkedik az autópálya-díj bizonyos kategóriákban (van, amelyikben duplájára). Egészen ma reggelig azt hittük, ez valami fura rémálom volt csak, de nem, a szándék pont olyan komoly, mint az internetadó volt, meg a kötelező gyerekdrogteszt.

Természetesen szerkesztőségünkben azonnal megindult a spekuláció és az átkozódás, de mielőtt nagyon beleéltük volna magunkat a dologba, kikértük néhány érintett szervezet véleményét a kérdésben, hogy megalapozottan tehessük fel a Végső Kérdést majd a fővárosi tranzitforgalom-gyorsításának és a forgalomterhelés csökkentésének valami fura kapzsiságból keletkezett agyonvágási tervével kapcsolatban: ezek TÉNYLEG meghülyültek? Íme, a válaszok:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Naná, hogy reggel fél kilenc óta még semmilyen választ sem kaptunk az ötletgazdától. Mindenesetre leírom, miket kérdeztünk:

„A sajtóból értesültünk arról, hogy az NFM ki kívánja terjeszteni a matricarendszert az M0-ra és más útszakaszokra, valamint erőteljesen megemeli az autópálya-díjakat bizonyos kategóriákban. Ezzel kapcsolatban tesszük fel az alábbi kérdéseket:

– hol található meg a tervezet pontos szövegezése?
– végzett-e hatástanulmányokat az NFM az új rendelkezés következményeivel kapcsolatban? Ha igen, milyen eredménnyel?
– egyeztetett-e az NFM az elővárosi önkormányzatokkal, a fővárossal, a BKK-val, MÁV-val, Volánokkal, fuvarozó érdekvédelmi szervezetekkel, taxisokkal, Autóklubbal, bárkivel?
– személy szerint ki találta ezt ki?
– és persze a legfontosabb: nem gondolja-e az NFM, hogy egy metropolisz elkerülő fél-körgyűrűjét fizetőssé tenni dilettáns intézkedés, ami környezetvédelmi és forgalomszervezési szakmai szempontok alapján is hatalmas baklövés, ráadásul irdatlan politikai veszteséget is jelent a kormánynak?”

Eddig tehát semmi.

Közlekedéstudományi Intézet

Az NFM legprofibb szakmai támasza, elvileg egy ilyen ötlet kipattanásakor ők kéne, hogy legyenek az elsők, akit megkérdeznek, mielőtt nekiállnak hergelni az embereket. Ehhez képest nemhivatalosan az intézet egyik hírneves munkatársától az alábbi választ kaptuk:

„Ne haragudj, de én csak ma reggel hallottam a TV-ben és nem áll rendelkezésemre semmilyen info. Magam részéről csak egy gondolat név nélkül: ha az M0 célja a főváros átmenő forgalmának tehermentesítése, akkor ez egyértelműen az ellen hat, vagyis szerintem nagyobb bajt csinál, mint amennyi hasznot hoz. Nő majd a légszennyeződés, a zsúfoltság, romlik a baleseti helyzet. Ez lenne a cél?”

A hivatalos válasz pedig:

„Tisztelt Szerkesztő Úr!

 

Dr. Vörös Attila, tudományos igazgató megbízásából tájékoztatom, hogy a nyilatkozatunkhoz NFM engedély szükséges.


… titkárságvezető”

Magyar Közút

Semmi válasz.

UPDATE 15:29!!! megjött a válasz a szóvivő úrtól:

„A téma kapcsán kérlek, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot keresd (nfmkommunikacio@nfm.gov.hu), a kérdések megválaszolásában ők az illetékesek. Társaságunknak, mint közútkezelőnek a minisztériumi elrendelés alapján a táblázási munkákat kell majd elvégeznie a megadott határidőkig.”

VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület)

Az egyetlen szervezet, amely képes volt érdemben kommunikálni és érdemi információkat tudott adni, naná, egy civil szervezet. Sajnos konkrét infójuk nekik sincs, a rendelet-tervezetet a VEKE sem látta, nekik sem adja ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Az M0 fura, szaggatott fizetőssé tételét szerintük az indokolja, hogy a fékör-gyűrű (ez is hungarikum) friss felújítási, bővítési munkálatait az Európai Unió azzal a feltétellel finanszírozta, hogy az M0 ingyenesen használható marad. A kormány ugyan csak a nem érintett szakaszokat tenné fizetőssé, de mivel a vonatkozó EU-s hatástanulmányok arra a feltevésre vonatkoznak, hogy a gépjárműforgalom az egész elkerülőn ingyenes marad, jó eséllyel kötelezettségszegési eljáráshoz vezethet ez a részbeni fizetőssé tétel is.

A VEKE elnöke anti-dugódíjnak nevezte a tervezett intézkedést, hiszen a legfőbb ki és bevezető útszakaszok útdíjazása a szűkebb, amúgy is leterhelt mellékutak nagyobb igénybevételéhez vezet. Ez pedig ahhoz, hogy az érintett elővárosi és fővárosi önkormányzatok megpróbálják fizető zónákkal, fekvőrendőrökkel, egyéb, közlekedést nehezítő intézkedésekkel áttolni az autósokat valahova máshová, ami persze durva káoszt valószínűsít a közeljövőben. Különösen nagy balhé várható a Régi fóti úton, az Üllői út külső szakaszán, a Nagykőrösin – pedig ezek amúgy is áteresztő képességük határán teljesítenek csúcsidőben. Az sem javít a helyzeten, hogy a jövő évben komoly járatritkításokat tervez az állam a fővárosba vezető vasútvonalakon is, tehát vélhetőleg a MÁV-tól is jönnek majd extra ingázók a közutakra.

A VEKE egyébként komoly esélyt lát arra, hogy a várható következmények súlyát átérezve a rendeletet a minisztérium ugyanúgy visszavonja majd, ahogy az internetadóval is tette. Gyanítják, hogy az üzemanyag-árak csökkenése miatt kialakult adóbefizetési lyukat akarták betömni ezzel a szintén közlekedést terhelő adóval.

Talán azt hitték az NFM-nél, annyival kevesebb pénzt hagyunk a kutakon, hogy röhögve kicsapjuk azt a pár ezrest majd útdíjra? Tényleg nem tudjuk, és úgy néz ki, egy darabig, amíg zajlik a színfalak mögötti utólagos egyeztetés, nem is fogjuk megtudni. Hiszen mi közünk nekünk ahhoz. Sebaj, hozzászoktunk már ehhez a stílushoz az utóbbi években.

Tudunk 10 érvet, hogy miért jó öltet a fizetős M0-s. Kattints a képre:

Mit szólnak az M0 fizetőssé tételéhez a szakemberek? 1