Szokásos szakértői válogatásunkban a közelmúlt legérdekesebb olvasói leveleit gyűjtöttük csokorba. Egyik lévérirónkát elütötte egy motoros a zebrán, jogi szakértőnk segít tisztázni a baleset körülményeit.
Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Škoda Octaviát vagy Superbet szeretnék venni 2010-es évjárattól 2012-ig. Diesel 1,6 literes, vagy kétliteres motorral, sedan karosszériával .A Superbhez elég-e az 1,6-os motor? Mennyit fogyasztanak a fenti motorok,és mikor esedékesek a nagy szervizek?
Köszönettel:Szabó Sándor
Szakértőnk válaszaKedves Sándor!
A Superb fogyasztása az 1,6 TDI-vel nagyjából 5-8 liter, a kétliteressel 5,5-9 liter/100 km. Szerintem a Superbhez is elég az 1,6-os dízel, az Octaviába pláne. Nem egy lelkesen húzó motor, de igen takarékos és kulturáltan működik. A megadott évjárattal könnyel elkerülheti a Superbből 2008-2009-re kiszorított, PD TDI kétliterest, amivel igen sok drága szervizmunka adódhat. Az Octavia a 2008-as modellfrissítéskor megkapta a modernebb és jobban eltalált CR-dízelmotorokat. Az
Octaviáról itt talál használt autó tesztet, a második generációs Superbről pedig ebben a cikkben írunk részletesen.
Az 1,6 TDI mellett szól, hogy ahhoz elvileg nem kettős tömegű lendkerék jár, amelynek cseréje 400-450 000 Ft a kuplungszettel és a munkadíjjal együtt.
A rugalmas szervizintervallum miatt mindkét típust az olaj elhasználódásától függően küldi szervizbe a számítógép. Ez autópályán járva lehet 27-28 000 kilométer, városban jóval 20 000 kilométer alatt. De egy turbódízel autót én biztosan elvinnék olajcserére minden 15 000 kilométer után, ami egyben az olcsóbb olajjal választható fix szervizperiódus felső határa is.
Üdvözlettel, Szörényi András
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Egy Alfa 159 automataváltós, gázolajos gépkocsit szeretnek vásárolni, és a véleményét szeretnem kerni a típusról! A havi futásteljesítmény kb. 2000 km, javarészt autópályán. Válaszát előre is köszönöm!
Takács Attila
Szakértőnk válasza
Kedves Attila!
A városon kívüli használat és az évi 24 000 km tényleg indokolja a dízelt. Mivel levele alapján 159-es Alfára vágyik, nem szeretném elvenni az örömét a leendő autótól. Vegye meg, mert rengeteget ad az autót szerető embernek futóműve, kormányzása, szépsége kívül-belül.
Más olvasóinknak azonban figyelmébe ajánlanám az Opel C Vectrára épülő Saab 9-3-ast az 1,9-es dízellel, ha 2,5 millió alatti kocsiról van szó vagy a 2008 utáni dízel Mazda6-ot, ha van rá több pénz.
Amennyiben egzotikusabb, de kényelmes autóra vágyik jóval kétmillió alatt, a Mondeo-technikájú, kései (2006-tól gyártott) Jaguar X-Type egy lehetőség.
De szeretném még valamivel biztatni a 159 kapcsán: mivel Ön többnyire jó minőségű autópályán jár majd, nagyrészt megmenekül az Alfa érzékeny és fejlett konstrukciójú futóművének gyakori javíttatásától.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Gyula!
Anno külterületen haladtam 85-90 km/h-val esőben, kb 2 autó távolságnyira az előttem lévőtől, amikor az hirtelen kihúzódott jobbra hatalmas fékezés kíséretében, ugyanis szembe jött egy kisbusz. Mivel az előttem lévő egy nagyobb családi autó volt, én nem láttam mi történik előtte, csak miután már ő centikre elkerülte az ütközést. Én pedig szembe találtam magam a kisbusz 2 fényszórójával, ami hasonló sebességgel közeledhetett, mert valószínűleg előzés közben volt, csakhogy nem tudta befejezni a manővert.
Annyi lélekjelenlétem volt, hogy megfékeztem az autót és kihúztam jobbra, így elkerülve a frontális ütközést. De a kisbusz mellett a jobb oldalamon lévő szalagkorlát közelségére és az előttem lévő drasztikusabb fékezést végrehajtó családi kombira is figyelnem kellett, hogy egyikkel se koccanjak.
Szerencsére megúsztam karcolás nélkül, de tudni szeretném, hogy jól kezeltem-e a helyzetet, vagy másképp is le lehet kezelni egy ilyen esetet?
Üdvözlettel: Kovács Ádám
Szakértőnk válasza
Kedves Ádám!
A leírtak alapján egy vészfékezés közbeni kerülést, kitérést hajtott végre.
Mi ezt a pályán naponta gyakoroljuk a tréningre érkezőkkel városi, magasabb szintű képzéseknél országúti sebesség mellett, mert elsőre ezt ritkán sikerül jól megoldani… Az útvonalakat a széles gyakorlópályán bójákkal jelöljük, mert ez kezelhetőbb megoldásnak tűnik, mintha civil vezetőkkel szalagkorlátok között gyakorolnánk.
Nem titok, mi ennek a könnyített változatával kezdünk, nem jön senki szembe, csak szivacsból, és egyéb (az autónak ütközés esetén sérülést nem okozó) eszközökkel határoljuk be a kerülésre alkalmas út hosszát és szélességét.
A rövid leírás alapján jól kezelte a helyzetet, a kérdés inkább az, hogy miért ment két autónyi távolságra, tehát igen rövid követési távolságra az előtte haladótól este, tompított lámpákkal a leírt sebességgel? A levél alapján nem tudom megmondani, hogy a szerencséje volt nagyobb, vagy a pillanatnyi reflex-mozdulatsort sikerült egyből egyszer tökéletesen végrehajtania.
Üdvözlettel, Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Gyalogosként balestet szenvedtem. Zebra előtt várakoztam, mikor Nekem balról érkező teherautó megadta az elsőbbséget, én elindultam és közben a jobb irányba néztem, hogy abból az irányból érkező autókat figyeljem. Mielőtt a felezővonalhoz értem volna, és újból megbizonyosodhattam volna arról, hogy balról sem érkezik senki, a teherautót (és a mögötte lévő kocsisort)megelőző motoros elütött. Egyetlen hibám az volt, hogy nem a zebra vonalára, hanem a zebra mellett, 0,5 méteren belül haladtam át.
A motoros a gyalogátkelőhelyet 30km/h-nál nagyobb sebességgel közelítette meg, záróvonalat átlépve. A teherautó egy 3tonnás autó volt, elég hosszú, és mögötte kocsisor volt. Mielőtt leléptem a járdáról nem láttam a motor érkezését, utána már takarásban voltam. A baleset bekövetkeztében ilyenkor ki a hibás és milyen %-ban?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Levélíró!
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. A gyalogos-átkelőhelyet a bírói gyakorlat tágan értelmezi és a „védett zónát” kiterjeszti a gyalogátkelő helyet követő kb. 1 méteres körzetre is.
Abban az esetben, ha Ön meggyőződött az átkelés veszélytelenségéről és az úttestre nem váratlanul lépett le, Önnek feltétlen elsőbbsége van. Azt, hogy ki a hibás és milyen százalékban, levele alapján nehéz meghatározni, ugyanakkor a motoros részéről több KRESZ-szabályszegés is megállapítható.
Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!