Miután összeszedtük az autósok újabb sarca mellett szóló kikezdhetetlen szakmai érveket, tolmácsoltuk a nemzetellenes szakértők üres károgását, és elárultuk olvasóinknak, hogy miként lehet megúszni januártól a bírságot a fizetőssé tett M0-on, most a közlekedésbiztonság szempontjából vizsgáljuk a légből kapott kormánydöntést.
Egyes érvek szerint ugyanis növeli majd a balesetveszélyt, mások szerint jótékony hatással lesz, hogy januártól az M0-s egyes szakaszait, illetve az autópályák eddig ingyenes részeit is csak díjfizetés mellett lehet használni.
Többen használják majd az autópályákat, ami javítja a biztonságot
Természetesen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mondja ezt. A tárca mantrázza: számos olyan autós lesz, akik eddig nem engedhették meg maguknak a 43 ezer forintos éves (és országos) autópálya-matricát, ezért elkerülték a sztrádákat, januártól viszont az új, 5000 forintos megyei matricát már simán megveszik, és elkezdik használni a legfelsőbb rangú úthálózatot. Márpedig – és ez vitathatatlan – az autópályák a legbiztonságosabbak, ott történik a legkevesebb baleset.
A véletlenül éppen közlekedésmérnök végzettségű Wintermantel Zsolt, fideszes újpesti polgármester árnyalja ezt a Vezess.hu kérdésére. „Valamilyen mértékű forgalomátrendeződés lehet az autópályák irányába, valamint ellenkező irányba is azok közül, akik eddig alkalmanként rövid szakaszon ingyen használták a körgyűrűt, de most a havi négyszáz forintot nem akarják megfizetni. Ez azonban szerintem nem lesz jelentős, az is előállhat, hogy kiegyenlítik egymást, csak ugye az átlag sok mindent eltakar. Nekem közlekedésszakmai, elvi kifogásom van a fizetős elkerülő szakaszokkal.
Az 5000 forintot a korábbi 43 ezerrel szemben kifizetők közül sokan az M3-as bevezetőjét kezdik majd használni, olyanok, akik eddig alacsonyabb rendű utakon ingáztak például Gödöllőről vagy Szadáról a fővárosba. A jelenleg is sokszor határán lévő M3-bevezető forgalmára ez rossz hatással lehet, mint ahogy a fizetős M0-t elkerülők is forgalomnövekedést okozhatnak a külső kerületek haránt irányú útjain. Egyértelmű, hogy a forgalomátrendeződés mértéke a kérdés, azt azonban most nem lehet megmondani, hogy ez milyen és mekkora lesz. Éppen ezért kérte Tarlós István a próbaévet a végleges bevezetés előtt” – mondja Wintermantel.
Hiába kérte a fideszes főpolgármester és a fideszes kerületi vezetők, a kormány nem tágít, kell a pénz.
Csak bevezető ár az 5000 forint?
Nagyon rendbe kellene tenni az agglomeráció közlekedését, de ez szakmai kérdés, márpedig a fizetőssé tétel pusztán költségvetési igény nyomán született döntés – mondja Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Szerinte eleinte 39 milliárd forintos várható bevételről beszélt a politika, most már 20 milliárdról. „Sajnos láttunk már olyat, hogy nagyon mellé lőttek egy-egy döntés költségvetési hatásánál, márpedig ha nem jön be a remélt bevétel, akkor a kormány a duplájára, vagy akár a triplájára is emelheti később a matrica 5000 forintos árát. Ha viszont hozza a remélt pénzt az intézkedés, akkor pont azért emelhetik meg, mert könnyen elérhető a bevétel, a jogalap, a keret pedig januártól adott. Erős tehát a csábítás, hogy felemeljék ezt az 5000 forintos összeget, mint az összes ilyen, adó jellegű tehernél, és akkor az már tényleg komoly problémát okozhat.”
Dorner szerint elképzelhető, hogy mondjuk Szabolcsban vagy Baranyában felmennek páran az ott szinte üres autópályára, de az eddig ingyenes szakaszokon – és ezekből elég sok van, nem csak az M0 – ellenkező hatás várható. Hiszen az eddig ingyenes utat fizetőssé teszik az ingázóknak, márpedig biztosan lesznek olyanok, akik az 5000 forint ellenére is úgy döntenek, csak ezért sem fizetnek, és kerülnek.
Növekszik a balesetveszély, mert többen használják majd az autópályákatElsőre furcsának tűnhet ez a felvetés, pedig lehet benne logika. Tegyük fel, hogy az NFM prognózisa szerint tömegével jelennek meg a sztrádákon olyanok, akik eddig nem jártak autópályán, mert nem bírták kifizetni a matricát.
Kik lehetnek ők? Csak valószínűsíthető, de
1, aki nem használt autópályát, annak nincs rutinja az autópályán, ezért nem biztos, hogy tökéletes biztonsággal közlekedik majd 130-as tempóval az ennyivel, vagy még többel száguldó többi jármű között
2, akinek annyi pénze sincs, hogy a jelenlegi árakon matricát vegyen, az valószínűleg rossz anyagi körülmények között él, márpedig ennek a rétegnek a legöregebb a járműparkja
Ebből adódik a felvetés: egyáltalán nem biztos, hogy javítja a közlekedésbiztonságot, ha a sztrádás tempóban rutintalan sofőrök az átlagnál öregebb és lassabb kocsikkal tömegével jelennek meg az autópályákon. Ahol az NFM reményei szerint ráadásul még növekszik is a forgalom.
„A legbiztonságosabb a forgalom ritmusával haladni. Aki nem képes az autópálya forgalmát felvenni, és csak lassabban tud közlekedni a körülötte lévő forgalomnál, azt a rendőrségnek ki kell venni onnan, akárcsak a műszakilag nem megfelelő járműveket” – mondja Dorner.
A statisztikák szerint még mindig több százezer 20-25 évnél idősebb jármű fut, legnagyobbrészt vidéken.
Romlik a forgalombiztonság, mert az M0, és a szintén fizetőssé tett bevezetők helyett az alsóbb rendű utak terhelődnek
Ez valós félelme szinte minden szakértőnek, az érintett területek polgármestereinek, fentebb is utaltak rá. A külső kerületek vezetői éppen ezért fogtak össze Tarlóssal, úgy tűnik, mindhiába.
„A kormány döntése után Budapest leginkább a teherautóktól tart, attól, hogy az ingyenes M0 által eddig részben tehermentesített Hungária körútra plusz forgalom ömlik. A Hungária-gyűrű így is a befogadóképessége határán van, a visszatérő nagyobb forgalomba belefulladna” – mondja Dorner, aki szerint más fővárosi utakon is plusz forgalom jelenhet meg, azonban ennek mértéke a nagy kérdés.
„Az eleve zsúfolt fővárosi utak esetleges bedugulása sok hatással nincs a forgalombiztonságra, mert a forgalom eleve lassú. Azonban ha a dugóban veszteglő, munkából elkéső autósok idegesek lesznek, hamarabb felmegy bennük a pumpa, ami konfliktushelyzeteket eredményezhet.”
Kedd reggel elbukott az ellenzék díjmentesítő akciója
A kormánypárti képviselők távolmaradása miatt határozatképtelen volt kedd reggel az Országgyűlés, így a Ház nem tudta elfogadni az ellenzék által az útdíj ügyében kezdeményezett rendkívüli ülés napirendjét – így az MTI. Az MSZP azért kérte ezt, hogy a Ház parlamenti határozatban rögzítse az M0-s körgyűrű és bevezető szakaszainak díjmentességét.
A szocialisták kezdeményezését az LMP és a független képviselők is támogatták. Rogán Antal fideszes frakcióvezető azonban már korábban jelezte, a kormánypárti képviselők nem mennek el az ülésre.
Az Országgyűlés – a napirend előtti felszólalások után – először arról határozott, hogy a szocialisták kérésének megfelelően kivételes eljárásban tárgyalja-e a határozati javaslatukat. Ehhez a képviselők több mint felének, vagyis legalább száz politikusnak az igen szavazata kellett volna, de csak 50 igen és – Fidesz-KDNP-s politikusoktól – 3 nem szavazatot kapott a kezdeményezés, ezért nem rendelték el a kivételes tárgyalást.
Vagyis december 29-én nem lesz a témáról plenáris ülés.