Azóta eltelt másfél évtized, a dugóban egymást érik az X6-osok, de még ma is ritka pillanat megpillantani egy új Rollst. Közben a patinás, nagy autógyárakat sorra felvásárolták, így került a Bentley a Volkswagen-csoporthoz, a Rolls-Royce pedig a BMW-hez. És így lehetséges az is, hogy a Rolls jelenlegi első embere egy ízig-vérig német úriember, aki világ életében a BMW-nél dolgozott. Torsten Müller-Ötvös úrral beszélgettünk, akinek korábbi házasságából maradt meg a (részben) magyar csengésű neve. A márkáról, amit még Fürst Györgynek sem sikerült lejáratnia.
Egész karrierjét a BMW-csoportnál töltötte, amelynek remekül megy az utóbbi évtizedben. Hiányoznak a régi MINI-s évek?
Izgalmas lehetőség volt, hogy én irányíthattam a MINI brand újrapozícionálását és az újkori MINI piacra dobását. Nagyon jó érzés látni a márka utóbbi években elért sikereit. A MINI-nél töltött idő arra is jó lehetőség volt, hogy megértettem a brit márkák működését, és bár a Rolls-Royce Motor Cars természetesen egészen más – de legalább olyan izgalmas.
Az utóbbi időben voltak találgatások egy érkező új RR modellről és mi semmi másra nem tudtunk gondolni, mint az új kupé, a Wraith nyitott változatára. Langyos?Már utaltunk rá korábban, hogy a Ghost és a Wraith természetesen további modellváltozatokat is kaphatnak (a Wraith tulajdonképpen a Ghost kupéváltozata) és azt is bejelentettük, hogy 2016-ban egy új nyitott modellt mutatunk majd be. Ennél többet még én sem árulhatok el jelen pillanatban.
Életrajz
Torsten Müller-Ötvös több, mint 25 éve dolgozik a BMW-csoportnál, 1988-ban gyakornokként kezdett. 2000 és 2003 között értékesítési és marketing területen töltött be menedzsmentpozíciókat, részt vett a MINI márka nemzetközi újjáélesztésében.
37 évesen ő lett a valaha volt legfiatalabb menedzser, aki a BMW felső vezetésébe bekerült. 2008-tól a BMW globális termékmenedzsment-csapatának vezetője, 2010-től Rolls-Royce Motor Cars vezérigazgatója.
És számíthatunk-e a kategóriában egy SUV-ra, ami végre jól is néz ki? Mert amit eddig a Bentley mutatott, azt nem lett volna szabad evés után megnézni. Szóval terveznek-e valamit, ami belülről olyan, mint egy Phantom, de tudásban legalább ott van, mint egy Range Rover?
Alaposan megvizsgáltuk a 4×4-es szegmenst, sőt a tervezőcsapatunkat is megbíztuk, hogy vázoljanak fel néhány ötletet illetve pár új modellvariánst. Itt tartunk, de azelőtt semmilyen bejelentést nem tudunk tenni, amíg ebben a szegmensben olyat tudunk alkotni, ami méltó a Rolls-Royce márkajelzésre.
Mi az őszinte véleménye a Bentley Mulsanne-ról? Van olyan részlete, amire rámutatott és azt mondta a saját mérnökeinek, hogy ön is ilyet szeretne látni a következő generációs Rolls-okban?
Mi a saját ügyfeleinktől szeretünk inspirálódni, nem pedig autómárkáktól.
Jó, értjük, erről nem szívesen beszél. Akkor fordítsuk meg a dolgot. Mi az, amit legjobban utál a Phantomban? Amit mindenképpen szeretne megváltoztatni a következő modellciklusra?
A Phantom a Rolls-Royce márka zászlóshajója, saját személyiséggel és karakterrel. Sir Henry Royce híres mondása így szól: „Vedd a legjobbat, ami létezik, és próbáld meg jobbá tenni”, és bár a Phantom a csúcstermékünk, a tökéletességre törekvés egy folyamat. Ez a gyönyörű autó nemrég esett át egy ráncfelvarráson, pont azért, hogy folyamatosan kínálhassuk a legfrissebb csúcstechnikát, de apróbb technológiai változtatások minden egyes modellévben történnek.
Az ügyfeleink visszajelzései megerősítettek abban, hogy ez a helyes út, egy zászlóshajótól ezt várják el. A Bespoke programunk további személyre szabhatóságot biztosít a Phantomnak – a választás az ügyfeleké, nem a miénk.
Vannak olyan ügyfelek, akiket nem szolgálnának ki? Kim Dzsongun? Az Iszlám Állam vezetője, Abu Bakr al-Baghdadi? Nyilván nem tenne jót arculatuknak egy Rolls-Royce-ban parádézó diktátor.
Általános szabályként sosem adjuk ki ügyfeleink adatait és nem is ítéljük meg vásárlóinkat. Igaz ugyanakkor, hogy nagyon megosztó személyiségeket említ, én pedig biztosíthatom arról, hogy nem kaptunk megkeresést a fent nevezett személyektől.
Újabban Kína az egyik legfontosabb ország az önök szempontjából, de mi lesz a legnagyobb piacuk 15-20 év múlva?
Az utóbbi három évben sok új piacra beléptünk, legutóbb Mexikóban, Kambodzsában, Kanadában és Ausztráliában nyitottunk kereskedést. Így próbálunk egyensúlyt teremteni globálisan. Hagyományosan az USA a legnagyobb felvevőpiacunk és a kínai piac is látványosan fejlődött az elmúlt évtizedben. A kutatások azt mutatják, hogy komoly növekedés előtt áll a luxustermékek piaca Ázsiában, beleértve Indiát, és Kelet-Európában is.
Hát ezt mi is látjuk itthon az elmúlt hónapokban. Mi a kedvenc autója? Természetesen BMW-csoporthoz tartozó modellt most nem ér mondani.
A BMW-csoporton kívül az abszolút kedvencem a Jaguar E-Type.
Milyen autót vezet a hétköznapokban?
Szerencsés vagyok, mert alkalomhoz illő autóval közlekedhetek, legyen az egy Rolls-Royce vagy egy BMW.
Müller-Ötvös úr, nagyon köszönjük az interjút!