Nyugodjon meg mindenki, senkit nem fog kár érni – ígéri a nemzeti útdíjfizető. Igyekszünk higgadtak maradni, de az új rendszer tengernyi problémát hozott bevezetése első hetében, ezért a korábbiak után újabb 12 kérdést intéztünk az illetékesekhez.
1, Tudjuk, hogy pár hétig megúszható a bírság, de ennek ellenére január 1-től készülnek fotók a megyei matrica nélkül autózókról? Kipostázza a rendszer a büntetéseket?
Igen, az ellenőrzés működik. Elkezdődött a lefotózottak adatainak feldolgozása, de senkit nem fog kár érni – mondta a Vezess.hu-nak Kibédi-Varga Lajos. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) szóvivője szerint „van idejük” a feledékeny autósoknak, vagy azoknak, akik nem tudták, hogy kell a matrica, és így hajtottak rá a fizetőssé tett utakra
Nem árt megismételni: a január 31-ig matrica nélkül közlekedőknek február 28-ig kell megvenni a használt utak után az 1-2-3 stb. megyei matricát, plusz személyesen bevonulni valamelyik NÚSZ-ügyfélszolgálatra befizetni 1470 forint szolgáltatási díjat. Utóbbit csak egyszer. Fontos, hogy a 10 napos, 2975 forintos matricával nem lehet utólag kiváltani a megyeit (bár ez országos), de a 43 ezer forintba kerülő éves megvásárlásával már igen (az is országos, csak drágább).
Szkennelje be a számlát, mert eltűnik!
Rengeteg hibát gereblyéztünk eddig össze, de csak nem szűnnek az érdekességek. Egyik kollégánk felesége kedden délután vásárolt Pest megyei matricát fővárosi kúton, amikor a segítőkész pénztáros megsúgta neki: „szkennelje be a számlát, ugyanis egy-két hónap múlva eltűnhet róla a festék”. Beszkennelte, inkább tegyék meg önök is.
2, Mikor érkezhetnek meg az első csekkek?
Legfeljebb 7-10 nap után küldi a rendszer a levelet és a csekket. A levélben leírják, hogy nem kell befizetni a csekket, és hogy miként úszható meg a bírság (lásd előbb). Kibédi-Varga szerint nem kell attól tartani, hogy késik a büntetés, bőven a befizetési határidőn belül marad az autós.
3, Minek küldenek csekket, ha benne lesz a levélben, hogy nem kell kifizetni?
Ez egy sablonos formátumú, 2+1 részből álló, egybe hajtott perforált levél. Egy rész a csekk, két rész a szöveg – eddig minden a régi, csak a szöveg lesz új.
4, Mennyi matrica nélkül autózót rögzített január első hetében a rendszer?Túl kevés idő telt el, kicsi az átfutási idő, erre még nincs adata a NÚSZ-nak.
5, Miért csak személyesen lehet befizetni a plusz 1470 forintot? Időveszteség és újabb pénz megy el vele.
Ezt írja elő a díjrendelet. Ahogy a megvásárolt éves matricák más autóra íratásakor és egyéb ügyintézéskor, úgy ebben az esetben is be kell menni. Pont.
6, 5000 forintos áron indul a megyei matrica, de egyesek szerint lesz ez még a duplája is. Tuti, hogy ennyi marad?
A minisztérium állítja, 2015-re garantálható, hogy nem növekszik az 5000, mégpedig azért, „mert nem szoktunk év közben hozzányúlni a matricák árához”.
Itt a megyék toplistája
Kedd délutánig összesen 420 ezer e-matricát értékesített a NÚSZ, amiből 242 ezer a megyei matrica, ebből 24 ezret online vásároltak. Nyilvánvaló módon Pest megye vezeti a listát, íme:
1, Pest megye
2, Fejér megye
3, Győr-Moson-Sopron megye
4, Bács-Kiskun megye
Aztán fej-fej mellett következik Somogy, Komárom és Vas megye, a következők viszont matrica (vagyis érintett útszakasz) hiányában rajta sincsenek a listán: Nógrád, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megye.
7, Kizárólag éves létezik a megyei matricából. Miért nincs havi?
Azért, mert egyfajta bérlethasználathoz hasonló gyakorlatot szeretnénk rendszeresíteni az autópályákon és az autóutakon – közölte érdeklődésünkre az NFM. A 2014-ben belföldön értékesített matricáknak mindössze 3 százaléka volt éves, ezt akarja felnyomni a minisztérium. A kizárólag évesként megvásárolható megyei matricával 2015-ben nyilván egészen más lesz az arány – várhatóan a költségvetés bevétele is.
Így folytatja érvelését az NFM: Aki megveszi az éves megyei matricát, az onnantól kezdve már az autópályákat fogja használni, hiszen használhatja, kifizette egész évre. Az alacsonyabb rendű utakról a magasabbra terelődő forgalom a közlekedésbiztonság szempontjából is jobb, vélik. (Logikusan hangzik, de nem biztos, hogy így lesz, erről itt írtunk részletesen.)
Az 5000 forintos matricából még az év felénél is megéri megvenni akár többet is, mondja a tárca, hiszen így is olcsóbb, mint a 43 ezres országos. „Az így megspórolt pénzből pedig vehet olyan útra 10 naposat az autós 2975 Ft-ért, amit csak alkalmilag használ.”
8, Mikor működik majd hibátlanul az online vásárlás?
Kibédi-Varga Lajos szerint már normálisan működik, érdemes megpróbálni azoknak, akik korábban nem jártak szerencsével.
9, Vannak más problémák is, kezdjük mindjárt a reptérre vezető út pár száz méteres fizetős részével. Van rá esély, hogy kiveszik a rendszerből?
A minisztérium folyamatosan figyeli és értékeli a tapasztalatokat. Nyitottak vagyunk arra, hogy jobban működővé tegyük a megyei matricás rendszert – közölték a Vezess.hu-val. Hasonlóan nyilatkozott szerdán Kovács Zoltán kormányszóvivő is: ha szükséges, módosítanak.
10, Januárban, annak is az elején veszik meg a legtöbben a matricákat, ezért minél hamarabb kellene változtatni. Mikor várható módosítás?
Nyilván minél előbb, annál jobb. Fónagy János államtitkár szerint akár január vége előtt is lehet korrekció – állítja az NFM.
11, Vidéken is sok a korrekcióra szoruló elem a rendszerben: Veszprém megyében csak pár kilométer az autópálya, Kaposvár körül még annyi sincs a fizetős szakasz, az M8-s és M9-es hidak használatáért két matricát kell venni és így tovább. Várható ezek átgondolása?
NFM: ezek is részét képezhetik a megvizsgált elemeknek.
12, Végül egy egyszerű kérdés: a látottak alapján hogyan értékelik az új útdíj-rendszert?
Előfordulhatnak a rendszer életéből adódó ideiglenes problémák. A türelmi idő ezek kezelését szolgálja a minisztérium számára is.
Jogszerűtlen a szolgáltatási díj
Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogásza mondta ezt az Origónak a megyei matricák utólagos megvásárlását követő 1470 forint elkéréséről. Úgy véli, ilyen pótdíjat nem lehet kiszabni, ha az infrastruktúra nincs megfelelő színvonalon a rendszerhez. Jogilag kifogásolhatónak nevezte a reptér 2-es termináljához vezető pár száz méteres útszakasz megsarcolását is, alternatív útvonal hiányában így ugyanis „kényszerítik” az autósokat a fizetésre.