Az új év első napjaiban csak kapkodták a fejüket az autósok: mi a fene ez az egész a matricákkal? Igazából még mostanra sem tisztult ki teljesen a kép; miután autósok ezrei, tízezrei vették meg a Pest megyei matricát, már – mennyire magyar ez – a Blikken keresztül jött a szivárogtatás: a ferihegyi reptérre vezető út biztosan kikerül a fizetős rendszerből. Az is valószínű – és ez még magyarabb – hogy helyi politikusok nyomására egyes nagyvárosi elkerülő szakaszok is újra ingyenesek lehetnek. Azt persze senki nem tudja, hogy visszakapják-e a pénzüket azok, akik már vettek matricát ezek miatt a fizetőssé vált, majd újra ingyenessé váló szakaszokra, de feltennék egy közepes összeget arra, hogy: nem.

Bár az új útdíj-szabályozás csupán egy miniszteri (NFM) rendelet, már a miniszterelnök is exponálta magát az ügyben. Rádióinterjúban szó szerint a következőket mondta január 9-én:

„Van egy kormánydöntés amelyet meghirdettünk és bemutattunk. Azt is világossá tettük, hogy minden ilyen típusú beavatkozásnál, amely ráadásul szakmailag bonyolult, politikailag érzékeny, mert az embereket bosszantja (minden ilyen változás bosszantja az embereket, hiába napi húsz forintról beszélünk meg tizennégyről, attól az még bosszantó), tehát minden ilyen beavatkozás rendkívül érzékeny. Ezért van mindig próbaüzem. Tehát amit most hallunk, az a próbaüzem gépház-zaja. Ennek így kell lennie, nem tud másképp lenni. (…)”

Nem sikerült tökéletesre az új útdíjrendszer, de állítólag a kormány várja a javító javaslatokat. Nekünk volna néhány!

A 2x1 sávos M9 Duna-hídja. Azért ezt az ösvénykét elég erős díjkötelessé tenni

A 2×1 sávos M9 Duna-hídja. Azért ezt az ösvénykét elég erős díjkötelessé tenni

„Ilyenkor azt kell csinálni a kormányzatnak, az a helyes magatartás, ha meghirdeti, amit szeretne. Utána egy próbaidőt, egy próbaüzemet tesz lehetővé, ez egy hónap. Ezt türelmi időnek mondják a bikkfanyelvet használók, de valójában ez egy próbaüzem. Ez egy hónapig van. Most kifejezetten biztatok is mindenkit, hogy most szólaljon fel, most mondja el, most tiltakozzon, most jelentse be, most fogalmazza meg, és amikor az összes ilyen javaslat az asztalon van, a próbaüzem összes tapasztalata – valamikor január harmadik hetében fogjuk lezárni ezt a szakaszt -, utána a kormány ezeket mind áttekinti, és ami a próbaüzem tapasztalataiból értelmes következtetéseket ad, azt mind levonjuk és beépítjük, ami nem azt elvetjük, és így februárban a rendszer már végleges formájában tud működni.”

Érdemes tovább is hallgatni, jönnek gondolatok jócskán, amikkel lehet vitatkozni, de mi itt most megállunk, hiszen feladatot kaptunk. (Az interjú ide kattintva hallgatható meg, 180 perc c. műsor, 7:52.45-től jön a számunkra most érdekes rész, indítás után a fejléc alatti lejátszósávon lehet odatekerni.)

Az elmúlt két hétben, a rendszer bevezetése óta a Vezess.hu szerkesztősége olvasói levelek tucatjait kapta, felvetésekkel, kérdésekkel, az új rendszer bevezetésének módját, elvi és gyakorlati rendszerhibákat kifogásoló panaszokkal. A miniszterelnök kérésének, biztatásának megfelelően ezeket összegyűjtöttük, pontokba rendeztük, átfogalmaztuk javaslattá és elküldjük az NFM és a Miniszterelnöki Hivatal részére. Rajtunk ne múljon.

1, Máskor jobb kommunikációt!

Egy ilyen horderejű változást ilyen kommunikációval levezényelni röhej. Az év utolsó két hetében, a szabadságolások idején jöttek a hiányos közlemények az átgondolatlan új rendszerről a sajtónak arról, hogy Újévkor már fizetni kell azért az útért, amin Szilveszterkor még nem kellett – nonszensz. Megítélésünk szerint azt sem kilenc nappal az átalakítás után és nem miniszterelnöki rádióinterjúban kellett volna bejelenteni, hogy ez az egész tulajdonképpen egy próbaüzem és várják a tapasztalatokat. Egy ilyen szintű változást legalább olyan alapos előkészítő kommunikációnak kell megelőznie, mint egy KRESZ-változást.

Nem a legnagyobb hiba a rendszerben

Nem a legnagyobb hiba a rendszerben


2, Ha próbaüzem, akkor legyen ingyenes!

A felkészületlen értékesítési rendszerben, kitáblázatlan, de fizetős utakon csetlő-botló autósok szerencsére még fizethetnek is azért, ha valahol eltévesztik, milyen matricát kellett volna venniük. Kaptunk nem egy levelet, ami arról szólt, hogy a kisteherautóra megszokásból megvette a D1-es matricát az autós, aztán később jött rá, hogy pótdíjért, jaj, bocsánat, mit nem mondok: szolgáltatási díjért kell módosítania.

Javasoljuk, hogy semmiféle díjat ne lehessen kivetni januárban az új szakaszok, vagy módosított kategóriák miatt elmulasztott vagy téves matricavásárlások kapcsán, az 1470 forintos pótdíjat is elfogadhatatlannak tartjuk – és tartják levélíró olvasóink. (Azt egyébként a mai napig nem tudjuk egészen biztosan, hogy ez hányszor 1470 forintot jelent; a cikk írásakor felhívtuk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatót, ahol elég bizonytalanul állította az ügyintéző hölgy, hogy ha rossz kategóriával többször is rámentem új fizetős szakaszokra, megúszom ezerötszázból a végén.)

3, Legyenek táblák a fizetős szakaszok előtt!

Az új rendszert nem kísérte megfelelő táblázás kialakítása, számos helyen csak az immár fizetőssé vált szakaszra felhajtás után tudja meg az ember, hogy matricát kellett volna vennie. Pár napig talán még tarthatta magát a NÚSZ azon védekezése (mely szerintünk a gyors változás miatt elég cinikus), hogy mivel minden gyorsforgalmi út fizetős, mindenki tudhatja, hogy ha kék táblás szakaszra hajt fel, fizetnie kell. Most már ez sem állja meg a helyét, hiszen tudomásunk szerint némely szakaszok ismét kikerülnek majd a matricarendszer alól.

Ennek megfelelően javasoljuk, hogy a közútkezelőnek kötelezően gondoskodnia kelljen a fizetős szakaszok felhajtóinál annak jelzéséről, hogy matricát kell váltani – és ha ez bizonyíthatóan hiányzik, az autósnak ne kelljen pótdíjat, büntetést fizetnie a nem jelölt matricás útért!

Folyik a táblázás gőzerővel, bár a NÚSZ szerint nincs is szükség táblákra, mindenkinek magától tudnia kell, melyik út díjköteles és melyik nem

Folyik a táblázás gőzerővel, bár a NÚSZ szerint nincs is szükség táblákra, mindenkinek magától tudnia kell, melyik út díjköteles és melyik nem


4, A megyei matricák területi hatályának átgondolása

Igazi szilveszteri kabaré volt az a számolgatás, amit a Balatonhoz való lejutással kapcsolatban mutatott be a sajtó; három matrica kell Siófokig vagy négy? Hogy is van ez?

Nos, mi nem tudjuk, hogy is van ez, de azt javasoljuk, vegye át újra az NFM ezt a témát, aztán döntse el és kommunikálja egyértelműen, hogy jönnek össze a földrajzi határok az útdíjrendszerrel. Mellesleg, ha felvethetünk egy javaslatot: legyen inkább kilométerre meghatározott a szakaszolt útdíj-rendszer! Egy százkilométeres 5000 forintos matrica jóval igazságosabb (a kormány favorizált szóhasználatával élve: arányosabb) lenne, mint az, amivel száz kilométer kerülhet évente 5000, meg 15000 forintba is, attól függően, honnan hova megy az ember.

A kamionoknak mindegy, ők már régóta fizetik az útdíjat a legtöbb hazai főútvonalon

A kamionoknak mindegy, ők már régóta fizetik az útdíjat a legtöbb hazai főútvonalon

Még cikkünk megjelenése előtt újabb híreket kaptunk: a szerdai (január 15.) kormányülésen már szó esett a matricarendszer módosításáról. Itt aztán úgy határoztak nagyjaink, hogy a megyei rendszert úgy kell módosítani, hogy a szomszédos megyékben lévő első lehajtóig érvényes legyen a megyei matrica. Ehhez kapcsolódóan már most szeretnénk jelezni, illetve kérdezni: tessék mondani, a megyehatár előtti első felhajtón is fel lehet majd menni ingyenesen? Konkrét példa: M1, bicskei fel/lehajtó: ez a főváros felől az első csatlakozás az autópályára/ról Fejér megyében. Szóval, aki Bicske térségéből ingázik Pestre, fel is mehet majd itt a sztrádára a Pest megyei matricájával?
És még egy kérdés: Tatabánya (Komárom-Esztergom megye) felől érkezve Óbarok községnél egy benzinkútnál van egy úgynevezett „rejtett lehajtó”, vagyis el lehet hagyni a sztrádát már Fejér megyében egy olyan aszfaltúton, amit tábla nem is jelöl az autópályán. Információnk szerint az országban pár tucatnyi ilyen rejtett lehajtó található – ezek lehajtónak számítanak majd az új szabály szempontjából; idáig lesz érvényes az előző megyei matrica, vagy ezek nem érdekesek? Mily sok kérdés, mily kevés válasz!

5, Vonják vissza a 3,5 tonna alatti haszonjárművek és 7-9 személyes személyautók díjemelését!

Semmilyen szakmai indokot nem látunk arra, hogy ezekre a járművekre csupán a forgalmi engedély kategória-bejegyzései alapján a heti, havi, megyei matricafajtáknál dupla díjtételeket állapítson meg az állam. Egy VW Transporter ugyanolyan súllyal lehet akár hétszemélyes személyautó, kilencszemélyes személyautó vagy kisteherautó; miért kell más-más díjat fizetni utánuk? Arról nem is beszélve, hogy sok nagycsaládot terhel értelmetlenül a számukra praktikus 8-9 üléses kisbusz ad-hoc átemelése a drágább kategóriába.

Jelentkezett nálunk olvasói levéllel olyan család, ahol a háztartásban a sok gyerek miatt egy kilencszemélyes mikrobusz szolgál, a vállalkozás miatt pedig egy kisteherautó. Még utánfutót is húznak néha. Míg a miniszterelnök a rádióinterjúban havi 400 forintos költséget említ, az ő esetükben megyei matricák váltása esetén az eddigi nulla forint helyett mostantól 1250 forint ez a havi költség, ami eddig nem létezett.

6, Töröljék el az utánfutókra kivetett díjat!

A fenti példában említett kilencszemélyes Transporterre egy megyei matrica 5000 forint, ha hétülésesre vizsgáztatták, 10000, ha kilencszemélyesre – és ha utánfutót is húz néha, 15 000 forint lesz az éves megyei tarifa. Ha ugyanezt az utánfutót hétszemélyes Transporterrel húzom, csak 5000. Miért?

Érdekes lesz majd annak a holland turistának az esete, aki kisteherautóval és utánfutóval érkezik hazánkba, ugyanis az ottani szabályok szerint a 750 kiló alatti terhelhetőségű utánfutó a vontató jármű rendszámát viseli, akkor most neki mennyit is kell fizetni majd? Egyszerűbb lenne ismét kivenni ezt az eddig nem létező díjkategóriát, a D2 után kötött utánfutók U kategóriáját a rendszerből.

Pénzváltás és matricaárusítás a határon

Pénzváltás és matricaárusítás a határon


7, Mivel „lakóautó” tudomásunk szerint a közlekedési jogrendszerben nem létezik, ne nevesítse a rendelet

A lakóautó a forgalmi engedély szerint személygépkocsi (ráadásul legtöbbször csupán 4 vagy 6 személy szállítására alkalmas). A „lakóautó” tehát egy köznyelvi kategória, ráadásul nem is egyértelmű: a konyhás, lehajtható ágyas, ponyvás tetős Westfalia Transporter már lakóautó? Vagy csak az alkóvos lakóautóknál jön a büntetővám?

8, Az értékesítési és szankcionálási rendszer összehangolását meg kell oldani

Szerencsétlen (reméljük, nem szándékos) módon a rendszer módosítása alig pár héttel követte az útdíj-fizető rendszer átállítását az eddigi 24 órás összesítésről óránkénti frissítésre. Ez azt jelenti, hogy aki felhajt egy fizetőssé vált (ráadásul talán előjelző táblával sem jelzett) útszakaszra, és észreveszi, hogy tilosban jár, jó eséllyel már nem tudja az első útjába eső benzinkútnál vagy éjfélig kvázi visszamenőleg megvenni a matricát, hanem ki kell fizetnie a teljes büntetést, pótdíjat is a szándékolatlan jogosulatlan használatért.

Javasoljuk, hogy minden fizetős szakaszon lehetőség legyen az ésszerű időn (2-3 óra) belüli utólagos matricavásárlásra. Javasoljuk, hogy a Magyar Közút vagy a NÚSZ online rendszerének leállása esetén legalább ennyi türelmi idő vonatkozzon a fizikai értékesítőhelyen utólag vásárolt matricák érvényesítése és a díjköteles út használatának megkezdése közti időre.

Az értékesítési rendszer ma már elég jól működik, de nem minden benzinkúton lehet megvenni a megyei matricát

Az értékesítési rendszer ma már elég jól működik, de nem minden benzinkúton lehet megvenni a megyei matricát


9, Az eddigi hibák kijavítása: dupla matricavásárlás elkerülése, éves helyett 365 napos matrica

A matricarendszer eddig nem jelezte vásárláskor, ha egy járműre volt már érvényes matrica, sőt: a tulajdonos vagy a sofőr is csak személyesen, ügyfélszolgálatokon kérdezhette meg, pontosan meddig is használhatja járművét a fizetős szakaszokon. Ennek az információnak a kiadását tudomásunk szerint semmilyen jogvédelmi megfontolás nem indokolja; javasoljuk, hogy az adott rendszámra megváltott úthasználat érvényessége minden értékesítési ponton és telefonon is lekérdezhető legyen.

Javasoljuk, hogy az éves matrica ne naptári évre, hanem folyó évre szóljon; nem látjuk okát, hogy miért kell dupla díjat fizetnie például annak az autósnak, aki júniusban vesz kocsit és megváltaná rá az éves matricát.

10, A nagyvárosi forgalom tehermentesítését szolgáló ingyenes elkerülő szakaszok kivétele a rendszerből

Jelenleg, amennyire a sajtóhírekből tudjuk, elszigetelt politikai partizánharcok folynak bizonyos városok (Miskolc, Veszprém, Győr, Budaörs) elkerülő szakaszainak visszaminősítéséért a nemfizetős kategóriába. Javasoljuk, hogy ezeket azonnal emelje ki újra az állam a fizetős rendszerből. Környezetvédelmi és baleset-megelőzési oka volt eddig is, hogy a tranzitforgalom számára ingyenes lehetőség volt a zsúfolt forgalmú lakott területek elkerülése, teljesen érthetetlen lépésnek tartjuk e tranzitforgalom egy részének visszaszorítását a körgyűrűkről, elkerülő gyorsforgalmi utakról az utcákra.

Még nem tudni, mekkora forgalom terelődik át a kisebb mellékutakra a fizetőssé vált, eddig ingyenes szakaszokról. Az NFM azt állítja, voltak előtanulmányok, de ezeket (ha tényleg voltak) még nem adták ki senkinek

Még nem tudni, mekkora forgalom terelődik át a kisebb mellékutakra a fizetőssé vált, eddig ingyenes szakaszokról. Az NFM azt állítja, voltak előtanulmányok, de ezeket (ha tényleg voltak) még nem adták ki senkinek


+1: Folyjon vér!

Javasoljuk a kormánynak, hogy azokat a személyeket, akik ennek a rendeletnek ezt az elkapkodott, átgondolatlan, ostoba, népfelháborodást okozó, az állam tekintélyét romboló amatőrséggel történt megfogalmazását, bevezetését kitalálta és levezényelte, illetve azokat a közlekedésszakmai végrehajtókat, akik nem kifogásolták meg ezeket a rendelkezéseket eszetlen parancsteljesítés előtt, lehetőleg nevezze meg és felelőtlenségüket, hozzá nem értésüket illő módon szankcionálja.

A magyar autósok, magyar állampolgárok, magyar vállalkozások nem LEGO-figurák, akiket ötletszerűen lehet ide-oda pakolgatni, autóikat ide-oda tologatni. Legalábbis nem szeretnénk azok lenni. Akik másként gondolják, azoknak nincs helye döntéshozói szinten sem a hatalomban, sem a közlekedés-szervezésben.