Nemrég öt új emelőkosaras járművet szerzett be a katasztrófavédelem, közérthetőbben a tűzoltóság. Az új szerzemények az Iveco (Industrial Vehicle Corporation) Trakker alvázaira épülnek. A Trakker szerkezetét úgy tervezték, hogy 50 tonnás teherautó is készülhessen belőle, az ehhez méretezett fékrendszerrel nem lesz gondja a 18 tonnás kosaras autónak. (A többszöri intenzív lassítást nehezen viselő fékrendszer köztudottan kritikus pont a mostani járműparkkal, akár a Renault, akár a Mercedes-alapú gépeken.)

Képzés az átadás előtt

Mivel az új létraszerek nagyobbak, nehezebbek, erősebbek és 250 milliós árukkal sokkal nagyobb értékűek az eddigi járműveknél, átadásukat egész napos képzéssel kötötte össze a szervezet, amin mi is részt vettünk.

Az ABS elkeseredetten küzd a 16 tonnányi testtel

Nem is látszik rajta, de három embert és 300 kilogrammot tud 42 méter magasra emelni

Nem is látszik rajta, de három embert és 300 kilogrammot tud 42 méter magasra emelni

Évek óta vonuló tűzoltóknak nyilván nem azt kellett megmutatni, hogy merre van az előre, a tréning a 410 lóerős munkaeszközök megismerését segítette. A rendkívül jól kitalált, profiknak is nehezen teljesíthető feladatokból álló oktatást Péter Zsolt tűzoltó alezredes vezette, aki az egyenruhások valamennyi szervénél megfordult.

Volt a határőrség és a honvédség állományában, dolgozott kormányőrként majd a rendőrségnél baleseti helyszínelőként. Évekig végzett kollégáival kamionmentést a 2-es úton, egy ideje pedig a képzéseket irányítja a Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. Gépészmérnöki és közlekedésmérnöki végzettsége is van, az arra fogékonyaknak sokat tud mesélni a különféle hajtásrendszerekről.

Bentről nem látszik a kosár

A katasztrófavédelem Mogyoródi úti bázisáról a tököli reptérre majd Zsámbékra vezető útvonal is a képzés része volt. Minden egységben szerepeltek városi szakaszok, ahol szűk helyen kell manőverezni. Országúton alattomos kanyarok vártak a vezetőkre, az M0-áson pedig nagyobb sebességgel is kipróbálhatták az újdonságot. A zsámbéki Drivingcamp Hungary területén a jeges utat szimulálta a speciális pálya.

Egyéb hasznos holmik is rajtőznek a zsebekben, fák és autók darabolásához. Minden szer használatára vizsgázni kell a tűzoltóknak. Külön képzés van a szivattyúk, az aggregátorok, a daraboló- és vágóeszközök kezelésére

Egyéb hasznos holmik is rajtőznek a zsebekben, fák és autók darabolásához. Minden szer használatára vizsgázni kell a tűzoltóknak. Külön képzés van a szivattyúk, az aggregátorok, a daraboló- és vágóeszközök kezelésére

Tudta-e…

… hogy a katasztrófavédelemnek – ők igazából tűzoltók, ők veszik fel a telefont, ha a 105-öt tárcsázzák, csak az utóbbi időben ilyen furcsa nevük van – a már eloltott tüzet is be kell jelenteni? Többek között azért, hogy biztos, ami biztos alapon ők is ránézzenek, hátha mégsem sikerült a művelet tökéletesen és tudjanak az oltásról, ha az esetet még hárman bejelentenék.

Videó:
Lakott területen megnehezítette a feladatot a messze előrenyúló kosár, amely a vezetőülésből nem is látszik. Bár 1,4 méterrel túllóg a fülkén, így is kitakarja a szélvédő felső sávjához rögzített árnyékoló.

16 fokozat, 4×2

A jobb fordulékonyság érdekében az összes új létraszer hátsókerék-hajtású. Kell is ez a plusz, mivel a hosszú tengelytáv megnehezíti a forgolódást szűk helyen. Mivel magas épületek, legyenek ezek lakóházak vagy gyárak, aszfaltozott környezetben épülnek, nincs szükség összkerékhajtásra. Csúszós úton a hátsó differenciálzár segít.

A műgyantára hajtanak hamarosan. A képzés során 35 liter körüli volt a fogyasztás a benzinmutató mozgása alapján. Ez vonuláskor is kevesebb lehet, a megtett kis távolságok miatt bőven elég a 200 literes tank

A műgyantára hajtanak hamarosan. A képzés során 35 liter körüli volt a fogyasztás a benzinmutató mozgása alapján. Ez vonuláskor is kevesebb lehet, a megtett kis távolságok miatt bőven elég a 200 literes tank

Mivel senki nem személyautótóból ül át, a váltó kezelése nem gond a gépkocsivezetőknek. Nekünk az volna, mert az alapvetően manuálisan vezérelt, helyből nyolcfokozatú, felezővel 16 gangos sebességváltóval van mit téveszteni. Sokszor elég egy fél fokozatot fel- vagy visszakapcsolni, amihez a váltókar gallérján lévő kapcsolót kell átbillenteni, az így előválasztott gangot a kuplung megnyomásakor önműködően beteszi egy szerkezet.

A gépkocsivezetőkben fontos rögzíteni, hogy ne negyedikből vagy ötödikből induljanak el. A motor simán elbírja, de a kuplung túlmelegszik és lerövidül az élettartama, ami túl nagy ár azért, hogy kényelmesebben, kevesebb kapcsolással indulhasson a vezető.

Ha jön a tűzoltó

Ha nagy, izgága piros autó tűnik fel a visszapillantóban, akkor egy dolgot ne tegyünk, ne álljunk bele hirtelen a fékbe, mert az oltóanyaggal, felszereléssel megrakott autó nem biztos, hogy meg tud állni. Meg ugye neki sietni kéne, nem pedig álló autókat kerülgetni. Szintén hülyeség a sebességhatárokra fittyet hányva megpróbálni elmenekülni előle. A soktonnás tűzoltóautó vezetője akkor lesz a legboldogabb, ha inkább hagyják, hogy leelőzze a sort. Érdemes irányjelzővel is jelezni, ha kihúzódunk előle egy buszmegállóba, keresztutcába. Amennyiben baleset miatt torlódás alakul ki, többsávos úton soha ne felejtsük el kialakítani a mentők utcáját a sáv legszélére húzódva, hogy a lánglovagok eljuthassanak a mentéshez az autósorok között.

410 LE, 2200 Nm

Igen gyors vonulást tesz lehetővé a 410 lóerős dízelmotor. A 12,9 literes motort fix geometriájú turbófeltöltő táltosítja meg. Fölösleges kihúzatni a sorhatot, a teljesítmény 1500-as fordulatszámtól nem nő, a 2200 Nm-en tetőző nyomaték innentől csökkenni is kezd.

Szlalomozni nem könnyű egy ekkora döggel. A végsebességet a határolás szabja meg 90 km/órában

Szlalomozni nem könnyű egy ekkora döggel. A végsebességet a határolás szabja meg 90 km/órában

A kosaras emelőszerkezet működését számítógép ellenőrzi. A gémet a szélerő függvényében lehet kitolni, a számítógépes határolás nem engedi annyira kinyújtani, hogy borulásveszélyes legyen a helyzet.

Borulás abból fakadhat, ha kitalpalás után beszakad az út vagy ha  túl laza talajra támaszkodnak a talpak. A daruszerkezet két kezelőpultja közül az alul ülő kollégáé képes felülbírálni a másikat, mert ő jobban át tudja tekinteni lentről a helyzetet, mint fent a lángokkal küzdő bajtárs.

Az a kis izé ott lent, amiből kinő a létra, az egy 18 tonnás tűzoltóautó

Az a kis izé ott lent, amiből kinő a létra, az egy 18 tonnás tűzoltóautó

Földes Attila kollégámmal igen erős szélben voltunk fent nagyjából 30 valahány méter magasban, ami lakótelepen a kilencedik emeletet jelenti. Váratlanul stabilan állt a kosár, mert a létra kilengését egy számítógéppel vezérelt, hidraulikus szerkezet kiegyenlíti.

Az életösztön megoldja

Menteni többféleképp lehet a kosárral. A kosárban állva két személy fér el a tűzoltó mellett, sérülteket a kosárra rögzíthető hordágyon is le lehet hozni.  Amennyiben több embert kell kimenteni a lángok közül, a gém létrafokain kell leereszkedniük a mozgásképeseknek.

Nincs is tűzoltóautó?

Bár legtöbben életünk végéig tűzoltóautónak hívjuk a piros járműveket, a katasztrófavédelem terminológiájában nem létezik ez a szó. Szerepel viszont sok más.

Fecskendő: oltóvizet és a brigádot szállító jármű
Különleges szerkezelő: számos eszköz használatára képesített gépkocsivezető
Létraszer: létrával vagy emelőkosárral ellátott jármű
Magasból mentő szer: létráskocsi
Málházás: a jármű ellátása a felszerelésekkel, pl. porral oltó vagy lapát a parázs szétcsapásához
Raj: egy fecskendőn lévő teljes kezelőszemélyzet (van fél raj is)
Sugárvezető: a vízsugár irányítója, a habosított oltóvíz nyomásának meghatározója
Segéd-sugárvezető: többek között a tömlőkkel segít és figyeli az omlásveszélyt

Itt nincs idő a népeket beülőbe szíjazni, hanem a tűzoltók kifeszítenek egy kötelet, abba kell kapaszkodni. lefelé. A tűzhalál fenyegetésében több ember inkább kiugrik a nyolcadikról, ehhez képest megváltás lemászni a vállszélességű létrán. Terhelés nélkül a létrának van egy íve, mert az előfeszített tagok a súlyra egyenesednek ki.

Ha mi dolgozunk, akkor valakinek baja történt - mondja hivatásáról Kállai Mihály. A tűzoltók nyugodt szolgálatot kívánnak egymásnak

Ha mi dolgozunk, akkor valakinek baja történt – mondja hivatásáról Kállai Mihály. A tűzoltók nyugodt szolgálatot kívánnak egymásnak

A tűzoltók 24 órás szolgálatot követően 48 órát pihenhetnének, de a legtöbben másodállást vállalnak. Van, aki mentőzik, van, aki orvosként dolgozik, megint más vesz egy motoros fűrészt és fát aprít. Van benne rutinjuk, irdatlan fatömegtől kellett megtisztítani az utat a decemberi ónos eső után.

A gyakorlaton résztvevő tűzoltók a hősökhöz méltatlan, nettó 120 ezer Ft körüli alapfizetés ellenére azt mondták, hogy érzik a társadalom megbecsülését. (Júliustól az életpályamodell első üteme a vonulós tűzoltók esetében 30 százalékos fizetésemelést hozhat.) Az emberek tisztelete és szeretete abban is megnyilvánult, hogy előreparancsolták egyiküket a sorban állók, hiába tiltakozott. Esetleg gondoljunk erre legközelebb a közértben vagy a postán: a tűzoltók adott esetben az életüket áldozzák bármelyikünkért.

Műszaki adatok

Gyártmány:

Iveco Magirus
Típus: Trakker AT 190T41
Lökettérfogat: 12 882 cm3
Teljesítmény: 302 kW / 410 LE
Nyomaték: 2200 Nm
Üzemanyagtank: 200 liter
Hatótáv: 700 km
Hossz: 10,67m
Magasság: 3,78 m
Szélesség: 2,5 m
Kerékméret: 315/80 R 22,5
Max. tömeg: 18 000 kg

Egy tízes skálán mennyire klassz dolog egy tűzoltóautó? Szerintünk eléggé.
átlag
8.49
szavazat
43
Egy tízes skálán mennyire klassz dolog egy tűzoltóautó? Szerintünk eléggé.