2014 királya a Škoda Octavia volt itthon, a trón két oldalára a Ford Focus és az Opel Astra állt fel. Darabszámban ezekből vettek a legtöbbet a torz magyar piacon még mindig 72 százalékban céges vásárlók. A január ennél is jobban félrecsúszott 81 százalékkal, de egyelőre maradjunk 2014-ben.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy tavaly
   –  a prognózisokhoz képest mely modellek teljesítettek a forgalmazókat is meglepően jól?
   –  mi okozott a várakozásokhoz képest csalódást számukra?
   –  és mit várnak 2015-re, vajon melyik autójukért rajonganak majd a hazai vásárlók?

Mi volt 2014 kellemes meglepetése?

„Két alkalommal kellett újratervezni, vagyis növelni a belföldi értékesítésre szánt Suzuki SX4 S-Crossok esztergomi gyártását, így összesen 1197 darabot adtunk el” – mondja Hársfalvi János, a márka hazai marketingmenedzsere. A nehéz indulást követően valóban sikersztori lett a modell, külön cikkben foglalkoztunk vele, hogy milliós engedmények után élesedett be a Suzuki csodafegyvere a magyar piacon – érdemes elolvasni.

Az Audinál utolsó évét futó típusokat emelt ki az importőr. Az öregecske Audi A4 úgy tudta növelni értékesítését saját kategóriájában, hogy az elődjénél kategóriával komolyabb C-osztályos Mercedes, és az Audinál szintén évekkel fiatalabb 3-as BMW a fő riválisai, valamint év vége felé sokan megrendelték a friss Volkswagen Passatot. A nála is vénebb Audi Q7 szintén felülmúlta tavaly 2013-as eredményét, ami szép teljesítmény a nyugdíjastól, tegyük hozzá, mindkét típusnál az utód jövetelekor várható készletkisöprés még előttünk áll. Ha már Passat: forgalmazója szerint minden várakozást felülmúlt a kategóriagyilkos év végi bevezetése.

Melyik volt 2014 nagy csalódása a magyar piacon? Az importőrök vallomásai és reményei.

Sikeres, a tesója kudarcos

Sikeres, a tesója kudarcos

Nem csak a tolvajok szeretik egyre jobban a Toyota takarékos és megbízható hibridjeit, a magyar vásárlók is kezdik felfedezni maguknak – amúgy e kettő összefügg. A Toyota Motor Hungary leginkább a Yaris egyre növekvő sikerére büszke 2014-ből, 963 darabbal úgy lett a B-szegmens harmadikja, hogy augusztusban kifogytak a hazai készletek, decemberben viszont már kategóriaelsővé emelkedett a modell. Ami viszont korábban sosem volt: az értékesített Yarisok ötödét hibrid hajtáslánccal vették meg honfitársaink, ezt, valamint a Priusok igencsak fellendült szürkeimportját látva kijelenthetjük: végre igazán megérkeztek a hibridek Magyarországra.

A Toyota Yaris sikere ugyanakkor az Aygo kudarca is egyúttal, a méretesebb és komolyabb modell alapára ugyanis mindösszesen 100 ezer forinttal több. Vagyis a Toyota-kisautóban gondolkodóknak sokkal jobban megéri Yarist venni, és az Aygót hanyagolni: 2,7 millió vs. 2,8 millió, nem is lehet igazából kérdés.

Méretben feljebb lépve a legkevésbé sem meglepő, hogy mindenki a SUV-k között nyomul, az már sokkal inkább, hogy az Opelnél – amelynek saját bevallása szerint szerény hagyományai vannak itt – a Mokka, és tessék kapaszkodni, az Antara együttesen a teljes értékesítésük 20 százalékát elvitte. Igen, a Mokka és az Antara adta a hazai Opel-értékesítések 20 százalékát. A Zafirára pedig azért büszkék, mert az egyterűek bajnoka lett.

Önök egy hét alatt mennyi ilyet látnak az utakon?

Önök egy hét alatt mennyi ilyet látnak az utakon?

Melyik az a jármű, amelynek az alvázát és a felépítményét 120 féleképpen lehet variálni? Nos, a Renault-nál a Master volt 2014 sztárja, Rosta Gergely, az importőr marketingmenedzsere szerint ezen felül az áruszállító sikerében fontos szerepet játszott a választható első/hátsókerék-meghajtás, a hagyományos és twin turbo dCi motorok alkotta kínálat, valamint a 2,8-4,5 tonna megengedett össztömeg – vagyis a végtelen variálhatóság. Mindez úgy, mondja Rosta, hogy „a nagyon erős kedvezményekkel és rengeteg használtautó-importtal szennyezett piacon tudott sikeres lenni a Master”.

A BMW számára 2014 rekordértékesítést hozott. Jól látja a kedves olvasó, a 2013-ashoz képest 20 százalékos éves növekedés után is csupán 67 ezres tavalyi járműpiacon több autót sikerült eladniuk, mint mondjuk 2005-ben, az akkor 200 ezres személyautó-piacon. Ahogy máshol, úgy nálunk is a 3-as (435 darab) és az 5-ös (404 darab) húzta a márkát. Szintén rekordot döntött idehaza – igaz, csak 140 darabos összértékesítéssel – a testvérmárka MINI, a BMW-hez hasonlóan ebben jelentős szerepet játszott az évről évre szélesedő termékkínálat. MINI-ből például már hét modell közül lehet választani. Csak összehasonlításképpen: az utóbbi évtized(ek)ben leépült Fiatból mennyit tud felsorolni az olvasó?

És a tényleges sorrend?

Finom kis odamondogatással csinált magának reklámot a Ford, amikor „gratulált” az Opel amúgy teljesen korrekt reklámjához. Utóbbi szerint az Opel volt 2014-ben Magyarország legsikeresebb személyautó márkája. Nem is vitatta ezt a Ford, amely 2014 legsikeresebb autómárkája lett idehaza 10 930 értékesített járművel, szemben a GM-almárka 10 236 darabjával. 

Minket most jobban érdekel a személyautós márkasorrend, ez így alakult.
   1, Opel 9079 darab
   2, Ford 7555
   3, Škoda 6784
   4, Volkswagen 5929
   5, Suzuki 4742
   6, Dacia 3835
   7, Toyota 3378
   8, Nissan 2756
   9, Renault 2708
   10, Kia 2630
 
A modellek toplistájának élmezőnyében kevés a friss autó, egymás után sorjáznak a több éve futó modellek. Pályafutásának ötödik évében még mindig dobogós lett például a hamarosan kifutó Astra, jogosak lehetnek az importőr szép reményei az utóddal kapcsolatban, még akkor is, ha várhatóan cseppet vastagabb lesz az újdonság árcédulája a most láthatónál. (JATO-adatok)

Itt a top10 modell 2014-ből:
   1, Škoda Octavia 3971 darab
   2, Ford Focus 2595
   3, Opel Astra 2431
   4, Dacia Duster 1960
   5, VW Golf 1945
   6, Opel Corsa 1758
   7, Suzuki Swift 1745
   8, Škoda Rapid 1322
   9, Opel Mokka 1259
   10, Suzuki SX4 S-Cross 1197

Melyik autó okozott csalódást tavaly?

Itt már rövidebb válaszokat kaptunk körkérdésünkre. A Porsche Hungária ugyanakkor bevallotta, hogy a kifutó Volkswagen Sciroccóból mindössze egyetlen darab kelt el 2014-ben, így az utódot be sem vezették itthon. „Egyes rétegmodellek értékesítése gyengélkedett a privát vásárlók továbbra is alacsony aránya miatt” – így szól a magyarázat.

Részben ennek áldozata évek óta az Audi A1-es is. Pedig bevezetésekor MINI-gyilkosnak szánták, ma már mosolygunk ezen. Maradva a cégcsoportnál, csalódást okozott a Škoda Citigo, az importőr is elismeri, hogy „a modell árpozíciója a konkurensekhez képest magas”, tulajdonképpen a szegmens mérete is elhanyagolható nálunk.

Jót tenne az utcaképnek több

Jót tenne az utcaképnek több

Igazi szupersztár Nyugat-Európában a Renault Captur, nemrég Svédországban láttam belőle feltűnően sokat, de máshol is nagyon megy. Nálunk viszont bőven a remények alatt teljesített eddig, amiben benne van az is az importőr magyarázata szerint, hogy 2014 első felében nem kaptak elég autót. Ezen felül a Renault Mégane is gyengélkedik, „nagyobb és gyorsabb volt az erózió, mint ami megengedhető lett volna”.

Opeléknél a haszonjárművek között van még fejlődési lehetőség. Habár 1400 darabot eladtak a különböző modelljeikből (Corsa Van, Combo, Vivaro, Movano), de ezzel sem kerültek be a top 5-be.
 
„Egyetlen autó értékesítése maradt el a várakozástól, ez az Aygo. Ennek oka a szegmens árérzékeny mivolta” – mondta Krajcsovits Sándor, a Toyota Motor Hungary osztályvezetője. Szerinte az Aygo sikeres tőlünk Nyugatra, „mert az európai országok túlnyomó többségében a CO2 alapú adózás előnyös a kis emissziós benzines autóknak is”. Ahogy írtuk, szerintünk a Yaris is elszív tőle rengeteg lehetséges vásárlót.

Hogy alakult a kategóriák élmezőnye?

A legfontosabb három kategóriában így alakult tavaly az első öt sorrendje a JATO statisztikája szerint.

Kisautók:
   1, Opel Corsa 1758 darab
   2, Suzuki Swift 1745
   3, Ford Fiesta 1016
   4, Toyota Yaris 967
   5, VW Polo 916

Feltűnhet, hogy a Toyota illetékese 963 darabbal kategória harmadiknak tartja a Yarist, míg itt negyedik 967 darabbal. Nos, a magyarázat a következő: a Toyota Motor Hungary a hazai (belföldi) regisztrációt nézi, vagyis a re-exporttal csökkentett darabszámokat. Ezeket a számokat a Datahouse Kft.-től kapják.

Kompaktok:
   1, Ford Focus 2597 darab
   2, Opel Astra 2430
   3, VW Golf 1725
   4, Škoda Rapid 1324
   5, Kia Cee’d 1032

Középkategória:
   1, Škoda Octavia 3972 darab
   2, Ford Mondeo 1175
   3, VW Passat 762
   4, Opel Insignia 744
   5, Mazda 6 528

Meg kell jegyezni, hogy a JATO ide sorolja az Octaviát, ami szerintünk inkább kompakt, bár akárhová írhatnák, a közel 4000 darab kategóriától függetlenül agyonvág mindent.

Mi lesz idén a legnagyobb durranás?

„Egyértelműen a Vitara! Nagyon komoly sikert várunk tőle, amit egyrészt a kiemelkedően pozitív visszajelzésekre alapozunk (a szaksajtó és a potenciális ügyfelek részéről), másrészt szerintünk a hazai autós igényeknek széles körben megfelelő modellről van szó” – bizakodik Hársfalvi. Állítja, „a Suzuki nagy visszatérését hozhatja ez a modell”.

Nem ehhez szoktak a márka kedvelői

Nem ehhez szoktak a márka kedvelői

Lesz még egy nagy visszatérő 2015-ben, a Renault Espace. A forgalmazó hangzatos kijelentése szerint „újra kategóriát teremt, jelentős részt akarunk kiharapni vele a fejlődő SUV-szegmensből”.

Szó szerint erős újdonságaitól vár kiemelkedő sikert 2015-ben a BMW. Már csak hetek kérdése, és itt – a korábban szintén kategóriát teremtő – X6 második generációja, nem sokkal utána pedig jön az 575 lóerős M változat is. Maradva a tizenmilliós ársávban, idén frissülnek a 6-osok is.

Jóval több vásárlóval érintkezik majd, sőt, top 3-ba várja forgalmazója a tavasszal érkező új Škoda Superbet (két hét múlva utazunk a prágai premierre), a Combi ősztől lesz elérhető. Talán egyeseket meglep, de még sosem tudott dobogóra állni a legtágasabb Škoda a saját kategóriájában. Szintén hasíthat az új Fabia, amelyből bár az első autók már decemberben befutottak, de a kampány csak most indult.

Egyelőre ennyi publikus a csúcs-Skodából

Egyelőre ennyi publikus a csúcs-Skodából

A cégcsoport névadója egyrészt a Volkswagen Passat várható díjesőjében bízik (első helyen Az Év Autója elnyerésében), majd az ezekkel erősített vásárlói rohamban. Ennél meghökkentőbb kijelentés, hogy a VW „komoly felfutásra számít az elektromos és hibrid változatoknál, kategóriától függetlenül az e-Uptól az e-Golfon keresztül a GTE Passatig”.

Jól fogy a vén Audi Q7, de még többet várnak az utódtól. „Jelentős mennyiséget szeretnénk értékesíteni, nagyon sokan várják már”. Október-november táján érkezik az új A4, amivel kapcsolatban ennél is bátrabban jósol a forgalmazó. „Egy új A4 modell már többször bebizonyította, hogy érkezésekor évekig tudja uralni a szegmensét. Most is ez a célunk.”

Hónapok óta nyúzzák az Astrát

Hónapok óta nyúzzák az Astrát

Szintén kategóriagyőzelemre törekszik, ráadásul nagyobb számban felkeltheti az évekkel ezelőtt mélyálomba süllyedt magánvásárlók egy részét is az új Opel Astra, a modellcsalád teljes cseréje ősszel kezdődik. Lesz újabb kistesó is, Karl néven, amely az Adammal, és a szintén vadiúj Corsával együtt immár „a valaha volt legerősebb Opel kisautó-kínálattal verseng az ügyfelek kegyeiért” – ígéri a márka importőre.

Milyen autókat lopnak most? Itt a legfrissebb toplista!

Így trükközött a Suzuki-gyár tulajdonosa Magyarországon!