Közérdekű adatigényléssel fordult a Vezess.hu az Országgyűléshez: kikértük a Ház nyolc vezetője, Kövér László házelnök, Latorcai János, Lezsák Sándor, Jakab István, Hiller István, Gulyás Gergely, Sneider Tamás alelnökök és Mátraházi Márta háznagy autós költségeit 2014 egészére. Kinek milyen autót biztosítanak az adófizetők, mennyi közpénzt fordítunk tankolásra, szervizre, biztosításra?

Kapaszkodjon meg az átlag magyar autós, helyenként szédítő számok következnek.

Milyen autókkal jártak 2014-ben?

Kövér László házelnök járművéről biztonsági okokra hivatkozva szűkszavúan nyilatkozik a parlament sajtóirodája. A közjogi méltóság számára az „Országgyűlési Őrség biztosít biztonsági gépjárművet, amely egy Audi A8 Lang”. Se motor, se hajtáslánc, se felszereltség. Pár másodperces guglizás után V8-as, 4,2-es motorról, és összkerékhajtásról találni információkat.

Érdekesebb az a komoly járműpark, amelyet közvetlen beosztottai használtak tavaly.

Latorcai János:
 – Audi A6 2,8 V6 FSI 209 LE (2008)
 – Audi A6 3.0 V6 TDI quattro Tiptronic DPF 233 LE (2008)
 – Škoda Superb Business Plus 2.0 CR TDI DSG 140 LE (2014)

Jakab István:
 – VW Passat Highline 2.0 PD TDI 4 Motion 140 LE (2005)
 – VW Passat Highline 2.0 PD TDI 4 Motion 140 LE (2007)
 – Škoda Superb Business Plus 2.0 CR TDI DSG 140 LE (2014)

Lezsák Sándor
 – Audi A6 2,8 V6 FSI 209 LE (2008)
 – Škoda Superb Business Plus 2.0 CR TDI DSG 140 LE (2014)

Kövér László és helyettesei 14,6 millióért tankoltak tavaly, a kocsik szervizköltsége 8,8 millió volt, plusz az egyebek. Nyolc politikusról beszélünk.

A megtett kilométerek és üzemanyagköltségek a megnevezett politikusokhoz kötődnek, az autók szerviz-, és biztosítási díjai egész évre vonatkoznak

A megtett kilométerek és üzemanyagköltségek a megnevezett politikusokhoz kötődnek, az autók szerviz-, és biztosítási díjai egész évre vonatkoznak

Gulyás Gergely
 – Audi A6 2,8 V6 FSI 209 LE (2008)
 – Ford S-Max Ambiente 1,8 TDCi 125 LE (2007)

Hiller István:
 – Audi A6 2,8 V6 FSI 209 LE (2008)
 – Škoda Superb Business Plus 2.0 CR TDI DSG 140 LE (2014)

Sneider Tamás
 – Audi A6 2,8 V6 FSI 209 LE (2008)

Mátrai Márta
 – VW Passat Comfortline BMT 2.0 CR TDI 140 LE (2012)

Meglepő lehet a sok jármű, hiszen a jogszabály a vezetők számára egyszerre egyetlen autó használatát biztosítja. „Járműelromlások miatt tavaly többször kellett autókat cserélni az alelnököknél” – magyarázza Bakos Emil, az Országház főigazgatója, hogy mi ez a sok kocsi a nevek mellett. (Bakos Emilről tudni kell, hogy igazi ritkaság a politikusok közvetlen közelében. Több mint két évtizede dolgozik az Országházban, a sokadik kormány óta ő a vezetője a milliárdos költségvetéssel gazdálkodó intézménynek. Mindenki meghagyja a pozíciójában.)

Mennyit költöttek üzemanyagra?

Rengeteget. Jakab István (és a sofőrje) például 3 autóba egy év alatt nem kevesebb, mint 120 ezer kilométert tett, ami gyakorlatilag egyenlő a külföldre járó kamionosok átlagos évi futásteljesítményével. Senki ne fáradjon az osztással: ez 320 kilométert jelent az év minden egyes napjára lebontva karácsonnyal, szabadsággal, mindennel. Természetesen ennek brutális üzemanyagszámla a következménye, de nem csak az ő neve mellé kerültek hosszú számsorok.

Sorrendbe raktuk az Országgyűlés vezetőit a járműveik futásteljesítménye, és az üzemanyagra költött közpénz alapján.

Jakab István összesen 119 791 km-t autózott, gázolajra 3 353 955 Ft-ot költött utána az állam
  – VW Passat 2.0 TDi  –  25 528 km  –  539 907 Ft    
  – VW Passat 2.0 TDi  –  53 763 km  –  1 766 530 Ft
  – Škoda Superb 2.0 TDi  –  40 500 km –  1 047 518 Ft

Jakab István üzemanyagköltsége 3,3 millió volt tavaly

Jakab István üzemanyagköltsége 3,3 millió volt tavaly

Kövér László összesen: 53 214 km és 3 059 007 Ft
  –  Audi A8 Lang

Lezsák Sándor összesen: 87 450 km és 2 666 320 Ft üzemanyagköltség
  – Audi A6 2,8 V6 –  50 450 km  –  1 817 680 Ft   
  – Škoda Superb 2.0 TDI  –  37 000 km  –  848 640 Ft

Latorcai János összesen:  44 582 km és 1 625 851 Ft
  – Audi A6 2,8 V6  –  29 352 km  –  1 210 311 Ft
  – Audi A6 3.0 V6 TDI  –  3328 km  –  122 493 Ft
  – Škoda Superb 2.0 TDI  –  11 902 km  –  293 047 Ft

Sneider Tamás összesen: 36 791 km és 1 254 446 Ft
 – Audi A6 2,8 V6

Gulyás Gergely összesen: 34 230 km és 1 244 030 Ft
  –  Audi A6 2,8 V6  –  22 159 km  –  913 958 Ft
  –  Ford S-Max 1,8 TDCi  –  12 071 km  –  330 072 Ft

Hiller István összesen: 38 185 km és 969 376 Ft
  – Audi A6 2,8 V6 FSI  –  10 341 km  –  358 466 Ft
  – Škoda Superb 2.0 CR TDI  – 27 844 km  –  610 910 Ft

Mátrai Márta összesen: 25 650 km és 451 924 Ft
 – VW Passat 2.0 CR TDI 

Ez így összesen 14 624 909 Ft benzinre és gázolajra, de csak azért ennyi, mert Gulyás, Hiller és Sneider csupán májustól alelnök, az ő esetükben hét hónapnyi autózás és tankolás látható.

Mennyit költöttek az autók szervizelésére?

Az átlagautós számára itt is meghökkentő összegeket látunk, több autónál milliós tételeket. A számlák vastagsága alapján raktuk sorba őket.

A Hiller István által használt autók szervizköltsége 2014-ben összesen 2 080 416 Ft volt
 – Audi A6 2,8 V6 FSI (2008): 1 912 119 Ft
 – Škoda Superb 2.0 CR TDI DSG (2014): 168 297 Ft

A Hiller István által használt autók után kétmillió Ft maradt a szervizben

A Hiller István által használt autók után kétmillió Ft maradt a szervizben

Latorcai János autói összesen: 1 539 773 Ft
 – Audi A6 2,8 V6 FSI (2008): 963 414 Ft
 – Audi A6 3.0 V6 TDI quattro Tiptronic (2008): 473 335 Ft
 – Škoda Superb 2.0 CR TDI DSG (2014): 103 024 Ft

Lezsák Sándor autói összesen: 1 345 831 Ft
 – Audi A6 2,8 V6 FSI (2008): 1 142 134 Ft
 – Škoda Superb 2.0 CR TDI DSG (2014): 203 697 Ft

Kövér László autója
  – Audi A8 Lang: 1 298 594 Ft

Gulyás Gergely autói összesen: 970 812 Ft
  – Audi A6 2,8 V6 FSI (2008): 963 414 Ft
  – Ford S-Max 1.8 TDCi 7398 Ft

Jakab István autói összesen: 893 417 Ft
 – VW Passat 2.0 PD TDI 4 Motion (2005): 558 917 Ft
 – VW Passat 2.0 PD TDI 4 Motion (2007): 114 342 Ft
 – Škoda Superb 2.0 CR TDI DSG (2014): 220 158 Ft

Sneider Tamás autója
  –  Audi A6 2,8 V6 FSI (2008): 613 097 Ft

Mátrai Márta autója
  –  VW Passat 2.0 CR TDI (2012): 78 011 Ft

Tisztán látszik, hogy a 2008-as A6-osok nem csak falták a benzint, brutális összegek mentek el a közbeszerzés után kiválasztott Porsche Hungaria szervizszolgáltatására is. Különös, hogy a 2014-ben vásárolt, azaz pár hónapos Superbek mindegyikére is költöttek tavaly 100-220 ezer forintot autónként.

Megkértük Bakos Emilt, részletezze a vastag számlákat. „Két tételből áll össze a szervizszámla, egyrészt az alkatrészköltség, másrészt a rezsióradíj. Utóbbit levittük a béka feneke alá, ugyanis a piaci árnak körülbelül a 60 százaléka, de pontos összeget nem mondok. A számlák azért ennyire magasak, mert az Audik szétfutott állapotban voltak, külsőre nem látszott, de olyan 350 ezer km körül volt bennük. Tavaly igyekeztünk túladni rajtuk, ezeket váltották a Škoda Superbek.” A kedvezőnek mondott óradíj ellenére tavaly 8 819 951 Ft ment el szervizre a nyolc politikus által használt kocsinál.

Mennyit költöttek a biztosításukra?

Minden autón van casco, érdekesség, hogy az A8 és az S-Max kivételével az összes kocsin forintra ugyanannyi a kgfb, kortól, márkától, értéktől függetlenül. „Ebben nem vagyok annyira otthon, de elmondhatom, hogy minden évben váltunk biztosítót, és mindig meg vagyunk elégedve a díjakkal” – mondja a miértre a főigazgató.

Az autók kötelező felelősségbiztosítása:
  –  Audi A8 Lang: 41 028 Ft/év
   – Benzines és dízel A6-osok, benzines és dízel Passatok, Škoda Superbek: 37 284 Ft/év
   – Ford S-Max: 35 412 Ft/év

Sofőreik és a politikusok egyaránt vezetik a kocsikat. Ez egy 2011-es vásárlású Superb: olcsóbb, takarékosabb, és tágasabb az Audi A6-nál

Sofőreik és a politikusok egyaránt vezetik a kocsikat. Ez egy 2011-es vásárlású Superb: olcsóbb, takarékosabb, és tágasabb az Audi A6-nál

Az autók cascója:
  – Audi A8 Lang: 479 296 Ft/év
  – Audi A6 3.0 V6 TDI Quattro Tiptronic DPF (2008): 214 407 Ft/év
  – Audi A6 2,8 V6 FSI (2008): 158 428 Ft/év
  – VW Passat Highline 2.0 PD TDI 4 Motion (2005): 125 734 Ft/év
  – VW Passat Highline 2.0 PD TDI 4 Motion (2007): 122 229 Ft/év
  – Škoda Superb Business Plus 2.0 CR TDI DSG (2014): 120 523 Ft/év
  -VW Passat 2.0 CR TDI (2012): 112 702 Ft/év
  – Ford S-Max Ambiente 1,8 TDCi (2007): 106 625 Ft/év

Meglepő, hogy a 2008-as A6-osok között százalékosan ekkora különbség van, de az is, hogy a mezőny messze legöregebbjére, a tíz esztendős Passatra nem csak a két évvel fiatalabb társainál, hanem a pár hónapos Superbeknél is drágább a casco. Biztosításra ezeknél a járműveknél 2 435 225 Ft-ot költöttek tavaly.

Összesen mennyi ez?

Összeadva az üzemanyag-, és a szervizköltségeket, a biztosítási és az éves autópálya-matrica díjakat, azt látjuk, hogy az Országgyűlés nyolc vezetője által használt autókra 2014-ben 27 042 937 Ft-ot költött az állam.

Sokkoló adatokat közölt a rendőrség!

Itt a legfrissebb autólopásos toplista!

(fotók: MTI, Vezess)