2019-ig az Audi 7344 milliárd forintot költ új autókra, modellváltásokra, gyárakra és beruházásokra. Ez a pénzhegy annyi, mint 2664 e heti lottóötös, de talán könnyebb úgy elképzelni az összeg irdatlanságát, ha 24 milliárd euróra egyszerűsítjük.

Ebből a pénzből a világítástechnikai fejlesztőközpont bővítésére is futotta, ahol nemrég meglátogattuk az új labort. Bunkerszerű, föld alatti betonépítmény, amely a maga nemében egyedülálló a világon. A padlóburkolat fényvisszaverő-képessége egyenlő az utcai aszfaltéval, komplett autókkal lehet menni benne. A falakat mattfekete festék fedi, hogy elkerüljék a zavaró fényvisszaverődést.

Rudi, a vaddisznó

Az alagút 120 méteres hosszán látszik, hogy nem hétköznapi létesítmény. A 4,5 millió euróba, 1,4 milliárd forintba kerülő laborban egy napra megcsillantották nekünk azt a csodát, amit a következő pár évben és évtizedben a fényszórók produkálhatnak. De először lássuk, hol tart ma a tudomány!
 

Autókról írni sokkal jobb, mint uránt bányászni: nemrég bejutottunk az Audi föld alatti fényszórófejlesztési központjába. Fantasztikus, ami vár ránk!

Így fest az R8 LMX-ben bemutatott lézeres fényszóró. A lézer a távfényhez kell, a többi funkciót LED-ek biztosítják

Így fest az R8 LMX-ben bemutatott lézeres fényszóró. A lézer a távfényhez kell, a többi funkciót LED-ek biztosítják

Szériaautóban a legújabb megoldás a rettenetesen drága lézerfényszóró, amely akár 600 méterre ellő. Képességeit Rudi, a kisigényű termelőerő segített megcsillogtatni. Ő a hightech labor legolcsóbb munkatársa, egy kétdimenziós vadkan. Halogén, LED-es és lézerfényszóróval egészen eltérő távolságról észlelhetők a körvonalai.

R8 vagy i8 – Ki győzött a lézerlámpával?

Az új R8-ben is lesz lézeres fényszóró, ismeretlen áron. A BMW az i8-hoz kínálja a rendszert, 3 129 900 forintért. A LED-es távfény a lézeres erősítéssel kétszer akkora távolságra, több mint 600 méterre világít, a fényintenzitás 100 luxról a háromszorosára, 300 lux fölé nő

Az új R8-ben is lesz lézeres fényszóró, ismeretlen áron. A BMW az i8-hoz kínálja a rendszert, 3 129 900 forintért. A LED-es távfény a lézeres erősítéssel kétszer akkora távolságra, több mint 600 méterre világít, a fényintenzitás 100 luxról a háromszorosára, 300 lux fölé nő

Az új R8-ben is lesz lézeres fényszóró, ismeretlen áron. A BMW az i8-hoz kínálja a rendszert, 3 129 900 forintért. A LED-es távfény a lézeres erősítéssel kétszer akkora távolságra, több mint 600 méterre világít, a fényintenzitás 100 luxról a háromszorosára, 300 lux fölé nő


Ezer fronton csatázik egymással a BMW és a prémiummárkák világelsőségéért küzdő Audi. Az egyik ütközet a szériaautók lézerfényszóróiért futott verseny volt az i8 és az R8 között.

Sokáig bizonytalan volt a verseny kimenetele, mert kié is az elsőség? Aki először kommunikálja? Akinek először rendelhető az autójába? Akinek a lézerfényszórós modellje hamarabb van utcán? Egyáltalán, melyik piac időrendje szerint osztjuk az elsőséget? Ráadásul az Audi és a BMW beszállítója is az Osram. Wolfgang Huhn, az Audi fényszórófejlesztési vezetője a Vezess.hu kérdésére válaszolva azt mondta a küzdelemről, hogy a beszállító LARP (Laser Activated Remote Phosphor) néven jelöli ezt a rendszert. Az Osram kódja alapján az LARP2 van az R8 LMX-ben, az LARP3 az i8-ban. Csak ha pár sör mellett vita támadna a sorrendről.

Vakságot okozhat a kék lézer

Az autókban bevetett lézerfény eredetileg kék, ami a fényszóróból semmiképp nem engedhető ki. A kék lézerfény foszforlemezen válik fehér fénnyé. A foszforlemez talán a rendszer a legfontosabb alkotóeleme, mert „A kék lézerfénybe kétszer tudna belenézni: egyszer a jobb, másszor a bal szemével” – vázolta kérdésemre válaszolva a fényforrás veszélyességét Wolfgang Huhn, a gyár fényszórófejlesztési vezetője. A szériaautó fényszórórendszere sokszorosan túlbiztosított, hogy az örök vakságot okozó kék lézerfény ne juthasson ki.

A középen lent ábrázolt foszforlemez csinál a vakságot okozó kék lézerfényből fehér fénykévét. Százezernyi egyedileg vezérelhető mikrotükörrel a fény minden eddiginél pontosabban elosztható az út és a többi jármű között

A középen lent ábrázolt foszforlemez csinál a vakságot okozó kék lézerfényből fehér fénykévét. Százezernyi egyedileg vezérelhető mikrotükörrel a fény minden eddiginél pontosabban elosztható az út és a többi jármű között

Ha az Audi vagy a BMW most, a lézeres fényszórótechnika nulladik fázisában befürdik ezzel, az évtizedekre kiütné a lézerfényt a sorozatgyártású autók világából. Ha a foszforlap bármilyen okból nem töltené be szerepét, a lézert deaktiválja az elektronika. A lámpák a sima LED-ekkel világítanak tovább.

A xenonnak leáldozott

Várhatóan a lézerfényszórók a jövőben is csak a távfényt adják majd, mert tompított fény és kanyarfényszóró a LED-egységekkel jól és sokkal olcsóbban megvalósítható. Leegyszerűsítve: a rendkívül hosszú, szűk sávba földöntúli fényt koncentráló fotonágyúhoz a lézer a jobb, széles fénykévéhez a LED.

Érdemes rászánni pár percet: ennyi mindent tudhat ma egy autó lámpája. 10 éve a komplett kocsiban nem volt annyi technika, mint ma a Matrix LED fényszórókban

A LED-es lámpák egyre több autógyártó kínálatában találhatók meg, és itt nem a nappali menetfényre gondolunk. A prémiummárkák mellett például a SEAT Leon, az új Suzuki Vitara vagy az Opel Insignia is kínál LED-es tompított és/vagy távfényt.

Hasonló előrelépésekre először Európában és az ittenihez hasonló szabályozású Kínában számíthatnak a vásárlók. Amerikában viszont nincs Matrix LED-es fényszóró az Audikban, mert az ottani jogszabály azt írja elő, hogy a reflektor vagy ki, vagy be lehet kapcsolva. Ennek a kimaszkolós távfénnyel a TT, az A6-A7-A8 vagy a Q7 sem felel meg. Ha már Amerika: az amerikai autókról ismert oldalsó jelzőfények ott kötelezők, ám Európában is engedélyezettek. Esztétikai okból azonban egyetlen egy autógyártó sem alkalmazza őket az itteni modelleken.

Egészen új megoldásokat hozhat, ha egyszer fóliaként elhelyezhető OLED-ek világítanak az autókon. Ez elég távoli jövő, mert tartóssági okokból a szerves fénydiódák autóipari felhasználása még mesze van

Egészen új megoldásokat hozhat, ha egyszer fóliaként elhelyezhető OLED-ek világítanak az autókon. Ez elég távoli jövő, mert tartóssági okokból a szerves fénydiódák autóipari felhasználása még mesze van

EU-szerte könnyebb megváltoztatni az elavult szabályokat, erős lobbizással, de hamarabb rábírható a törvényalkotó, hogy a technikai fejlődéshez igazítsa a jogszabályi hátteret. Ehhez társadalmi előnyöket kell prezentálnia az érintett autógyártónak, amit komoly közlekedésbiztonsági tanulmányokkal támaszt alá.

Kevés a hője, mégis hűteni kell

De egy fényszórónak nem elég hasznosnak lennie, hiszen az autó éke vagy csúfsága is lehet. Én úgy képzeltem, hogy a lámpadesignerek a nagyívű látnokok, a mérnökök pedig szárnyaik megmetszésével megvalósítanak valamit az elképzelésekből, amit a forgalomba helyezési előírások szövedéke és a technika megenged. A munka nem ennyire fekete-fehér, ezért a nekünk szervezett előadásokat is egy formatervező és egy mérnök tartotta. Normális vállalati kultúra esetén nincs háború, hanem együttműködés van a különböző osztályok között.

Fényszórónként öt, chipenként 5-5 LED-ből álló egység világít. Az összes lehetséges fényvariáció egymilliárd körül van

Fényszórónként öt, chipenként 5-5 LED-ből álló egység világít. Az összes lehetséges fényvariáció egymilliárd körül van

Egy hipermodern fényszóró önmagában műalkotás lehet. Az A8 Matrix LED-lámpájában a szokásos fröccsöntött műanyag helyett valódi polírozott fémből készülnek a díszítőbetétek, de a technikai tartalom is impresszív.

A LED-es fényszórót hűteni kell a fényforrás körül, amit részben hűtőbordák, részben ventilátorok oldanak meg. Ám egy H7-es halogén izzóhoz képest a LED olyan kevés hőt termel, hogy a lámpára ráfagyhatna a pára vagy a hó. Ezt elkerülendő a fényszóróburához vezetik a fényszóró belsejéből kiszívott meleget. Tűző napon viszont rettenetes a forróság a lámpán belül. „Az alkatrészeknek -40-+105 Celsius-fok közötti hőmérséklet-tartományban kell működniük” – árulta el a Vezess.hu kérdésére válaszolva egy fejlesztőmérnök.

A lámpa segít kamiont előzni

A jövőben ígéretes újításokkal bővülhetnek a fényszórók funkciói. Mivel a lámpák projektorként is használhatók, autópályás sávszűkítésben, ha az érzékelők szerint van elég hely, az útra vetíthetik azt a folyosót, amit követve elférünk a kamion mellett.

Jobbra az öt egységbe foglalt, összesen 25, tehát chipenként 5 LED. A díszként használt rácsok nem fröccsöntött műanyagból vannak, polírozott fémből készülnek

Jobbra az öt egységbe foglalt, összesen 25, tehát chipenként 5 LED. A díszként használt rácsok nem fröccsöntött műanyagból vannak, polírozott fémből készülnek

Navigációs adatok és a kormányzás alapján működhet a prediktív megvilágítás, tehát a térképadatbázis szerint következő kanyar és kereszteződés jobban bevilágítható.

A jövőben a vakítást megelőző kitakarás a mostaninál sokkal pontosabban szabályozható lesz. A mai legfejlettebb rendszer az A8-ban, amelyet a Hella szállít, egyszerre nyolc járművet képes kimaszkolni, teljes egészében. A rendszer tökéletesítésének lehetősége, ha a másik autó szélvédőjére küldött fényt veszi csak vissza az elektronika.

Szerves fénykibocsátó dióda, azaz OLED (Organic Light-Emitting Diode). Olyan LED, ahol a fénykibocsátásért felelős elektrolumineszcens réteg szerves vegyület, mely elektromos áram hatására világít - írja a Wikipédia a szerves LED-ekről

Szerves fénykibocsátó dióda, azaz OLED (Organic Light-Emitting Diode). Olyan LED, ahol a fénykibocsátásért felelős elektrolumineszcens réteg szerves vegyület, mely elektromos áram hatására világít – írja a Wikipédia a szerves LED-ekről

Még nagyobb vívmány lesz egyszer, pár évtized múlva az aszfaltra vetítés a fényszórókkal. Erről a látogatás során egy animációt láttunk, ahogy az autó a zebránál átengedett gyalogosok elé kiírta a STOP! szót, mert a kamerarendszer érzékelte, hogy a szembejövő nem áll meg és elgázolná őket.

Indexelés a robotpilótáig

Ugyanígy új irány lehet, ha az autók kommunikálnak egymással. Amennyiben a vezető tud a többiek hollétéről, a lámpák funkciója is megváltozhat. Amikor nem priméren az autó előtti terület megvilágítása a cél a láthatóság mellett, akkor a karosszéria is fénybe borulhat. Amikor több autó halad ugyanabba az irányba, fényszórójuk közös vezérlésével javítható az út megvilágítása és csökkenthető az áramfelvétel, tehát az üzemanyag-fogyasztás.

Egyvalamit viszont a robotpilóta eljöveteléig a vezetőnek kel csinálnia: a kocsi nem indexel helyette. Hiába adódik a navigációs útvonalból jól tervezhetően a lekanyarodás, az irányjelzést az automatizált vezetés korszaka előtt nem veszik át a gépek.