1587 darab új autót vásárol ezekben a hónapokban a rendőrség, egymást érik a nemzeti szalaggal masnizott járművek átadási ünnepségei. A múlt héten is volt kettő.
A hírekben annyi szerepelt, hogy 9,4 milliárdot fizettek a kocsikért, a költségvetési keretből jött 7,2 milliárd, az EU által finanszírozott Külső Határok Alapból 2,2 milliárd. De hogy pontosan mennyi forintért vették a feltételezés szerint főnöki, 313 lóerős Audikat, a mezei ügyintézők (esetleg rejtett traffipaxozók?) Suzuki Swiftjeit, vagy a járőrök szép új Mercedeseit, nem részletezték. Most eláruljuk az árakat.
A Vezess.hu átnézte az ORFK és a közbeszerzésen nyertes pályázók szerződéseit. Következzenek
– a valós vételárak,
– a havi szervizköltségek
– a rendőrautókra vonatkozó érdekesebb követelmények
– és a jótállásra vonatkozó kötelezettségek.
Mennyibe kerülnek pontosan a rendőrautók?
Az alábbiakban 1282 darab frissen vásárolt rendőrségi jármű nettó egységárát közöljük – mert az szerepel a szerződésekben – típusokra bontva, majd azt, hogy ezek a kocsik mennyibe kerülnek az egyszerű vásárló számára a kereskedésekben. (A rendőrautók egy részének árai megkülönböztető jelzésekkel, rádióval stb. együtt értendők, ezt jelezzük az adott járműveknél. A szalonautóknál bruttó nyitó listaárat írtunk – csak hogy legyen némi összehasonlítási alap az ORFK-nak nyújtott kedvezményekről.)
Suzuki Swift 1,2 GL (94 lóerő) – 2 345 196 forint/darab
150 darabot vásárolt belőle a rendőrség megkülönböztető jelzés nélkül, 30-30 darabonként öt különféle színben: medvebarna-metált, grafitszürke-metált, ragyogó fehéret, selymes ezüstmetált és fekete metált. Örömteli, hogy a csekély fogyasztású, alacsony árú, minimális szervizigényű benzinessel nyert a Suzuki, amelynek érdekessége a csomagtartóba szerelt 12 voltos csatlakozó. A bal hátsó rugótorony borításánál lévő aljzatban mi a sebességet mérő és a szabálytalanságokat rögzítő kamerák tápellátását sejtjük (fotók itt). Ezekből traffiznak majd? Figyelje az út szélén álló, MZG rendszámú Swifteket!
A kézi váltós 1.2-es GL listaára a Suzuki honlapján 3 817 000 forint, a metálfényezés felára pluszban még 95 000 forint. Bruttóban a rendőrségi verziók a pluszfelszereltség ellenére megálltak hajszállal 3 millió Ft alatt.
Audi A3 Limousine Attraction 1.4 TFSI (150 lóerő) – 3 853 213 és 4 870 100 forint/darab
Összesen 150-et vásároltak az állami közbeszerzésen gyakran kiválóan szereplő Porsche Hungáriától, az áfa nélkül 3,8 milliós áron 120-at. Ezek nem „csíkos autók” lesznek, ahogy a rendőrszleng nevezi a kék-fehér matricás, szirénás és fényhidas járőrkocsikat, a megrendelt színekben futnak majd: brilliant fekete, Amalfi fehér, tőrezüst-metál, mitikus fekete metál, és gleccserfehér metál (24-24 darab). Az egymillióval drágábban vásárolt 30 darabból lesz klasszikus rendőrautó, ezeket „rendőri jelzettel ellátva” vették nettó 4,87, bruttó 6,2 millióért.
Az Audi honlapján ennek az autónak az induló listaára 6 921 730 forint, plusz a metálfényezés felára 241 300.
Audi A6 Avant V6 TDI 3.0 quattro Tiptronic (313 lóerő) – 10 078 939 forint/darab
Hét példányt vett a brutális teljesítményű kombikból rendőri jelzettel az ORFK, hogy pontosan kik lesznek a szerencsés használók, nem tudjuk.
Háromszáz lóerő felett az összkerekes dízel A6 Avant a nyolcfokozatú automata váltóval a konfigurátor szerint bruttó 18 319 320 forintról indul, a rendőrkocsik kijöttek áfával 13 millióból. Úgy tűnik, a legkisebb darabszámos beszerzésnél jelentős kedvezményt kaptak a rendőrök.
Mercedes-Benz B 220 4Matic (185 lóerő) – 5 324 845 és 6 332 916 és 6 441 976 forint/darab
Talán a mostani beszerzések legnagyobb kérdése, hogy járőrautónak minek benzines, automata váltós és összkerékhajtású B-osztály, ami rövid városi utakon rendre 10-15 liter között fogyaszt. Ráadásul drágább az amúgy is kisebb étvágyú, fronthajtású, kézi váltós dízeleknél.
Ennek a kocsinak az ára 9 068 650 forinttól indul, ha venne egyet, plusz a metál.
Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI/36 4×4 (129 lóerő) – 15 336 338 forint/darab
Uniós támogatásból vásároltak a külső határos megyék határrendészeti munkáinak megsegítésére 20 darabot a batárokból megkülönböztető jelzésekkel. Az általunk átnézett szerződésben 3 személyesnek írják, a decemberi ünnepségen azonban buszokat fényképeztünk.
Az importőr honlapja szerint bruttó 9 617 710 forinttól indul a dobozos Sprinter 313 CDI ára átlagemberek, de leginkább cégek számára, a 10 millió alatti összeg már áfával ennyi. (3665 mm-es tengelytáv és normál tető; a 4325 mm-es tengelytávos magas tetős 10,5 millióról indul a 129 lóerős teljesítményű motorral.)
Ezúttal a 250+150 darabos (limuzin + kombi) Škoda-vásárlás a legnagyobb tétel, az olcsóbb lépcsőshátúakból 50-50 példányonként különféle színűeket vett az ORFK. Az öt fényezésből három itt sem éppen pénztárcabarát, kettő metál, egy pedig gyöngyház. A drágább 150 kombi megkülönböztető jelzéses klasszikus rendőrautó.
SEAT Toledo Reference 1.2 TSI (105 lóerő) – 2 674 479 forint/darab
Kereken 100-at vásároltak a Porsche Hungáriától, az öt különféle színből itt négy metál. Mivel matrica nélküliek, feltételezzük, ezek is a 850 darabos „bűnügyi/ügyintéző személygépkocsi” kategóriába tartoznak (lásd erről alább keretes írásunkat).
Toledóra, ha tetszik, 4 786 860 forinttól alkudozhatunk a szalonokban, avagy ennyitől lehet felfelé extrázni az árát.
VW Caddy Maxi Kombi Basis CR TDI 2.0 4Motion (110 lóerő) – 6 760 492 és 7 603 433 és 7 717 841 forint/darab
Amikor pár hete kipróbáltuk a vadiúj rendőrautókat, háttéranyagot kaptunk az új szerzeményekről az ORFK sajtóosztályától. Ebben az anyagban nem szerepelt egyetlen VW Caddy sem, mi mégis találtunk 80 darab vásárlásáról szerződést 754,2 millió forint értékben, az aláírásoknál 3 különféle dátummal. A háromféle árból a legkisebbek úgynevezett „cukorfehér” színűek, és matricák valamint fényhíd nélküli autók (32 darab), míg a magasabb áron vásároltak már felszerelt kocsik szintén fehér (28 darab), és reflex-ezüst metál színben (20 darab).
A dokumentumban szereplő típusmegjelölés furcsa, olyat ugyanis nem találtunk a VW oldalán. Maxiból ott az egyetlen 110 lovas és összkerekes autó pontos neve Caddy Maxi Dobozos HT 2.0 CRTDI 4Motion, ennek induló listaára pedig bruttó 7 528 560 forint.
Opel Astra 1,4 J (140 lóerő) – 3 630 060 forint/darab
Régi, sikeres szereplő a rendőrségi közbeszerzéseken az Astra, 2013 végén például 1250 darabot vásárolt az ORFK. Most 150-et matricázás nélkül, öt különböző színben, feltehetően bűnügyi/ügyintézői feladatokra.
A szerződés 2.7 pontjában („A szállítás tárgya”) nem találtuk a felszereltséget jelölő nevet, ezért az Opel honlapjáról a turbós 1,4-es ötajtósok listaárát így adjuk meg: 5 600 000 (Selection) és 6 080 000 (Cosmo) forint között találhatók.
Hová mennyi?
A költségvetés által finanszírozott 1350 kocsiból 400 darab járőrautó, 850 darab bűnügyi/ügyintéző kocsi, 100 darab „egyterű személygépkocsi és tehergépkocsi”. Az új szerzeményekből kap a Készenléti Rendőrség, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, a fővárosi és a megyei rendőr-főkapitányságok. A BRFK 204 darabot, a Készenléti Rendőrség 130-at, a nem külső határos megyék 32 és 88 közötti darabot használnak.
Mennyit fizet az állam az új autók szervizelésére?
Első ránézésre meglehetősen sokat. Ahogyan említettük, a központi költségvetésből 1350 autót vesznek, ezek szervizelését immár a rendőrség fizeti: havi 46,9 millió forintot. Az autók mellett a szerződésekben szereplő összegek „havi nettó átalánydíjak járművenként”.
Suzuki Swift 1,2 GL – 23 543 forint/hó
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI – 35 012 forint/hó (120 darab) és 38 295 forint/hó (30 darab)
Audi A6 Avant V6 TDI 3.0 quattro Tiptronic – 60 554 forint/hó
Mercedes-Benz B 220 4Matic – 45 534 forint/hó
Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI – 70 000 forint/hó (ez Külső Határos Alapból vásárolt jármű)
Skoda Octavia 1,4 TSI – 25 798 forint/hó
Skoda Octavia Combi 1,4 TSI – 30 600 forint/hó
Seat Toledo Reference 1.2 TSI – 25 573 forint/hó
VW Caddy Maxi Kombi Basis CR TDI – 30 698 forint/hó
Opel Astra J 1.4 – 23 622 forint/hó
Hogy ezért mit vállaltak a kocsikat leszállító importőrök márkaszervizei, azt a Mercedes-Benz B-osztályról kötött konkrét szerződés érdekesebb részleteinek kiemelésével ismertetjük.
Legelőször is: a Merciket szállító Pappas Auto Magyarország Kft. az átadás-átvételtől 5 évig, de legfeljebb 200 000 km-ig biztosítja a szervizszolgáltatást.
A rendőrséggel kötött szerződésük 2.8 pontja szerint a Pappast többek között ilyen kötelezettségek is terhelik:
– a járművek javítását a megrendelést követően 3 munkaórán belül meg kell kezdeni, de a szerviz nyitva tartását figyelembe véve
– a karbantartási munkákat 1 munkanapon belül kell elvégezni – ha annak a „gyártó által meghatározott normaideje” nem haladja meg a 7 órát
– a fődarabok (motor, sebváltó, hajtáslánc) megbontásával nem járó „kis és közepes” javításokat pedig 3 munkanapon belül
– a fődarabok megbontásával járó munkákat 5 munkanapon belül.
A 3.2 pont szerint a teljes körű szervizszolgáltatás díjáért a Pappas vállalja mások mellett a kopó alkatrészek cseréjét, a kenőanyagok pótlását, valamint a műszaki vizsgáztatást is, (kivéve a hatósági díjakat).
Néhány piaci ár a B-Merci szervizeléséről
Nem is olyan egyszerű precíz számokat írni. A Pappas szervizes munkafelvevőjével és alkatrészesével beszélgetve kiderült, hogy konkrétan erre az autóra fix kilométert sem tudnak mondani, ami után olajcsere szükséges. „Amikor az addigi használattól függően a jármű kompjútere kéri” – kaptuk a választ. A pontosan fizetendő összegeket is csak alvázszám után tudták volna elárulni, de körülbelüli számokat azért közöltek.
– Az olajcsere ára 100 000 forint körül van, amennyiben nem kér a kompjúter cserét a váltóban is – mondta a munkafelvevő. Alkatrészes kollégája szerint az olaj literje 5000 forint körül van, az olajszűrő 6950 forint.
-A fékszett cseréje kb. 150 000 forint, amiből 30 000 körül van a pofák első és hátsó párja, a kopásjelző 2700, előre 35 000 a tárcsa, hátra 24 000.
– Találtunk egy pontot, ahol előny a nyertes verzió: az autó láncos, elvileg nem kell vezérlést cserélni rajtuk.
Meglehetősen magas összegek, de ha visszakanyarodunk a rendőrségi szerződéshez, akkor muszáj hangsúlyozni: a vadonatúj autók életének első hónapjától fizeti a rendőrség a fenti havidíjat, mind az 1350 autó után. (Csak zárójelben jegyezzük meg: hallottunk már olyan véleményt, miszerint állami járműbeszerzések nyertesei nem feltétlenül a kocsik árán kaszálnak, hanem az utána évekig tartó szervizelésen.)
Balesetek, rongálások, túlüzemeltetéses károk
A mercis szerződés szerint nincs benne a szervizes havidíjban a balesetes károk javításának költsége. Ha megsérülnek a kocsik, az ORFK-nak kell fizetni. Kérdésünkre a rendőrség sajtóosztálya elárulta, „jelenleg egyik járművön sincs casco”.
Figyelni kell az egyenruhásoknak, ugyanis nem tartalmazza a havidíj a „szolgálati feladatok, rendőri intézkedések, bevetések során keletkezett károk” javítását sem.
Akkor is a rendőrségnek kell fizetni a javítást, ha az alkalmazottak „túlüzemeltetik” az autókat. Hogy ez micsoda, arra is mond példát a szerződés: ha a minimum olajszint alatt is mennek velük.
Része a szerződésnek, hogy régiónként szervizpontot kell biztosítania a Pappasnak, ezek megközelítésével nem okozhat „többlet kilométer felhasználást”. Az 5 évre és 200 000 kilométerre assistance szolgáltatást nyújt a cég, amiről „a forgalmi engedélyben elhelyezhető méretben” minden autóhoz tájékoztató kártyát kell biztosítani.
Hogyan kell kinézni egy RENDŐRAUTÓNAK?
Na, derüljön már ki végre, hogy mit vár a rendőrség azért az autónkénti közel egymillióért, ami alatt többek között azt érti: „a műszaki leírásban leírt módon tartalmazza a megkülönböztető jelzéssel és matricázással járó valamennyi költséget”.
Maradva a konkrét Mercedes-szerződéses példánál, az ORFK igen precíz elvárásokat fogalmaz meg, egyúttal a részletes leírásokkal segíti a beszállítóit. Ezek közül szemezgetünk a teljesség igénye nélkül.
A motorháztetőre ragasztandó pajzs-matrica „mérete 300×400 mm, színe Pantone 294 C, ennek színe pedig meg kell, hogy egyezzen a kék sávok színével. Elhelyezése: a pajzs hossztengelye essen egybe a motorháztető hossztengelyével, legalsó pontja pedig a motorháztetős ragasztott kék csíktól, 90 mm-re (+- mm) kerüljön.”
Hasonlóan precízen meghatározzák a „kék színű fényvisszaverő sáv”, a „RENDŐRSÉG, fehér színű, nem fényvisszaverő felirat”, vagy a jól ismert „Szolgálunk és védünk felirat (kék színű), nemzeti színű hullámmal kiegészítve” kinézetét. Sőt, a szerződések úgynevezett demonstrációs képeket is tartalmaznak, amelyek azonban meglehetősen szemcsések.
Korábbi riportunkban több fotóval bemutattuk, hogy a rendőrök övén lógó segédeszközök miatt (pl. fegyver) speciális, deréktájon és a combnál bőrrel erősített üléshuzatokat kaptak a kocsik. Ezeket a szerződésben foglaltak szerint erősített dupla varrással kell elkészíteni úgy, hogy „a gyári üléshuzat idomait teljesen kövessék”.
A köznép által helytelenül gumibotnak nevezett tonfa tartója legyen alkalmas a rendőrségnél rendszeresített több típus rögzítésére, tárolására. A tartószerkezet legalább 3 ponton legyen rögzítve az ajtóra, hossza maximum 370 mm lehet, ami a lábtérbe nem nyúlhat be – írja a szerződés.
Hivatalos elnevezése szerint a lövedékálló mellény tartójára a csomagtartóban szintén pontos előírások vannak: „a tároló szerkezetet úgy kell kialakítani, hogy a gépjármű csomagtartójában a mellények abba behelyezhetőek legyenek és a vízszintes tárolás biztosítva legyen. A tároló szerkezet tegye lehetővé a mellények mechanikai behatás, rázkódás, és súrlódás elleni védelmét.”
Szó szerint idézzük az EDR rádió beépítésére vonatkozó részt is: „ergonómiailag tervezett, erős igénybevételre alkalmas környezet és klímaálló követelményeknek megfelelően legyen elhelyezhető”.
Természetesen jótállással tartoznak termékeikért a rendőrautók leszállítói, a szerződésnek ebből a pontjából is kiemelünk néhány részt.
A járművekre például 36 hónap jótállást tartalmaz a dokumentum, de legfeljebb 120 000 kilométerig, a turbós autóknál a motorra és a turbóra 60 hónapot, de legfeljebb 200 000 kilométerig.
Az adóforintjainkkal gondos gazdaként bánó ORFK azt is kikötötte, hogy az autókra ragasztott „rendőri matricákra” és fényhidakra 72 hónap a jótállás (helyszíni javítással), a sötétítő fóliákra 84 hónap, míg a kiegészítő üléshuzatokra 36 hónap.
Mikor pár hete beültünk a Mercedesekbe és Audikba, mesélte kísérőnk, hogy a sofőr lábrészéhez rögzített LED-es lámpák újdonságként kerültek oda. Nos, a „rendészeti felszerelés részeként átadott” combos lámpákra is előír 24 hónap jótállást a precíz szerződés.
Olvasta, hogy Kövér László 3 millió forintért tankolt, a helyettesének 2 millióért javították az Audiját?