Az Év Autója 2015 díjat a 22 országból választott 57 zsűritag szavazata alapján a VW Passat nyerte.
Itt megnézheti a teljes sorrendet, és azt, hogy melyik autó végül mennyi pontot kapott!
Az 57-ből az egyik zsűritag én voltam, az alábbiakban összefoglaltam, hogyan gondolkoztam. A többi zsűritag véleménye a www.caroftheyear.org oldalon olvasható – angol nyelven. A szavazás módjáról most csak annyit, hogy a zsűritagoknak, így nekem is 25 pontot kellett szétosztanom a döntőbe jutott hét közül legalább öt típus között. Én végül mindegyiket pontoztam.
Amikor valami felett dönteni kell, a bírálók gyakran kezdik azzal, hogy milyen nehéz a megfelelő elhatározásra jutni. Mégsem tudok máshogy nekifutni, ez az év ugyanis eléggé kiegyenlített versenyt hozott. Sokkal egyszerűbb dolgunk van, ha van egy olyan modell, ami technikájában, vagy valamely más okból messze a többiek fölé magasodik. Most ilyen nem volt, akadt viszont helyette több szépen kivitelezett, jó minőségű, tágas, és sokféle takarékos motorral hajtott limuzin, kombi, illetve egyterű valamint egy-két olyan típus, amely inkább ötletességével, vagy éppen jópofaságával hívta fel magára a figyelmet.
Renault Twingo
Utóbbiak sorában elsőként említeném a Renault Twingót, amelynek a külső méreteihez képest rendkívül tágas belseje több remek ötletet rejt – kezdve a tároló-rekeszektől, az ezekbe illeszthető táskáktól, egészen a rendkívül egyszerű módon több fokozatban rögzíthető hátsó üléstámlákig. Ugyanakkor városi kisautóként sem utolsó: farmotoros kialakítása miatt nagyon kis körön megfordul, egyliteres, 90 lóerős, háromhengeres, turbófeltöltős motorja pedig nemcsak fürgévé teszi a Twingót, hanem takarékos is.
Citroen C4 Cactus
Voltak azonban az idei döntősök között szerintem sokoldalúbbak, többet nyújtók is, így végül a Twingót – 2 ponttal – az ötödik helyre tettem. Volt azonban egy másik típus, amely ötletességben, barátságosságban felvehette vele a versenyt: a Citroen C4 Cactus. A kicsit űrhajós megjelenésű kis crossover, oldalán az ütődés-gátló, buborékos, műanyag Airbumppal aranyosan néz ki, és belül is hangulatos a luxusbőröndöket idéző formai megoldásaival, egybepados első ülésével, valamint LCD műszeregységével.
Ugyanakkor jópofasága mellett más értékeket is felvonultat a Cactus. Rendkívül könnyű, ezért kis lökettérfogatú, turbófeltöltős motorjai nagyon keveset fogyasztanak. Csakhogy a tömegcsökkentés együtt járt néhány praktikus megoldás (csak egyben dönthető hátsó üléstámla, nincs hátsó ablakemelő, nem állítható a kormány távolsága, nincs roló az üvegtetőhöz, stb.) megvonásával is. Így végül a Cactust a Twingo mögé, a hatodik helyre soroltam be – 1 ponttal.
BMW 2 Active Tourer
Szintén 1 pontot kapott tőlem, és így a Twingóval holtversenyben hatodik-hetedik a BMW 2 Active Tourer. Igaz ugyanis, hogy tágas, nagy a csomagtartója, sokoldalúan variálható, széles a motorkínálata, és hamarosan egy hétüléses kivitel is napvilágot lát belőle, sőt, jól is vezethető, ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy különlegesnek látsszék: az Active Tourer egyszerűen egy jól kivitelezett egyterű. Az pedig, hogy ez a BMW első elsőkerék-hajtásos járműve, csak a márka szemében lehet érdem, hiszen mindenki más már régen ezt a hajtásmódot alkalmazza ebben a kategóriában.
Ford Mondeo
A Twingo elé, a negyedik helyre – 3 ponttal – a Ford Mondeót soroltam be. Tágas, elődjénél jobb minőségben elkészített középkategóriás autó, amely biztonságosabbá is vált az előző generációhoz képest. Nemcsak azért, mert megemelték a nagyszilárdságú acélok használatát, hanem azért is, mert több újfajta és a kategóriában egyedülálló biztonsági rendszerrel is felszerelték: ilyen például a gyalogosfelismerő és vészfékező rendszer, vagy a hátsó légzsákos biztonsági öv. A környezetvédelemért benzin elektromos hibridváltozattal és takarékos motorokkal tesz a Mondeo – utóbbiak közé még a számos díjat magáénak mondható egyliteres (!), háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotor is bekerült.
Nissan Qashqai
A harmadik helyre – 4 ponttal – Az új Nissan Qashqai-t tettem, amely egyébként sikeres elődjével szemben már nem elsősorban kedvező árával kíván hódítani. A második generáció nemhogy felnőtt a feladathoz, de számos téren utat mutat a kompakt szabadidő-autók kategóriájában: rendkívül csendes, biztonságos, jó a minősége és rugózása úgy kényelmes, hogy közben az úttartás sem szenved csorbát. Hajtásláncai között előnyt élveznek a környezetbarát, takarékos motorok, de aki akar, választhatja a 163 lóerős, 1,6 literes, turbófeltöltős benzinest is.
VW Passat
Ahogy nehéz volt a két francia induló között választani és sorrendiséget meghatározni, ugyanúgy nem volt egyszerű két német induló, a Mercedes C-osztály és a VW Passat között különbséget tenni. Mindkettő kiváló autó, mindkettő új padlólemezre készül, mindkettő tágasabb, mindkettőnek kiváló a minősége, mindkettő kapható több karosszéria-kivitelben, mindkettőből kínálnak hibridet, és mindkettő hajtásláncai takarékosak és környezetbarátok. A Passat – 6 ponttal – a második helyre került nálam.
Mercedes C-osztály
Végül – 8 ponttal – a Mercedes C-osztályt tettem első helyre, mert még kifinomultabb, még csendesebb, mint a VW Passat, és motorkínálata és felszereltsége is gazdagabb. Igaz drágább is, de egyes motorváltozatoknál – természetesen körülbelül egyező motorteljesítmény mellett – az árkülönbség csak tíz százalék. És a C-osztály ennyivel mindenképpen jobb – szerintem – a Passatnál, amely hat ponttal került nálam a második helyre.