Közlekedési balesetek és konfliktusok bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorijában valaki kakaskodott. Börtön lett belőle.
Laci szerda hajnalban indult a kamionjával Csepelről Bécsbe. Alig néhány kilométer után az előtte közlekedő Opel Corsa fékezett egy zebránál, amit a fuvarozó indokolatlannak érzett: sem a gyalogátkelőn, sem annak környékén nem látott senkit a magas fülkéből.
Felhúzta magát, a kiskocsi megelőzésekor szándékosan úgy fejezte be a manővert, hogy a tizenméteres szerelvényével éppen hogy nem vitte el a Corsa elejét. Az Opelt vezető Géza csak hirtelen fékezéssel és jobbra kanyarodással tudta elkerülni a karambolt, sőt, felhajtott a járdára, itt állt meg.
A móresre tanítás azzal folytatódott, hogy Laci is félre állt a nyergessel, és a kocsijából éppen kiszálló Gézát arcul ütötte, majd kioktatta, hogy a zebra előtt nem kellett volna fékezni, hiszen ott senki nem volt.
Mint ha mi sem történt volna, ezután visszaült, indított, és tovahajtott a fuvarral. Géza a váratlan pofontól 8 napon belül gyógyuló zúzódást szenvedett. Az egyesek számára talán nehezen hihető jelenetnek egy kutyát sétáltató ifjú hölgy, és egy autós is a szemtanúja volt. Utóbbi szemből érkezett, ő jegyezte fel a kamion rendszámát, igaz, hiányosan. Az első két betű mellett csak egy számot tudott leolvasni a távolság miatt.
Eközben a döbbenetből lassan magához térő opeles értesítette a rendőröket, a kiérkezésükig a járdán maradt kocsijával.
Az egyik ezt mondta, a másik az ellenkezőjét
A teherautót és a sofőrt nem volt nehéz a rendőrségnek beazonosítani, így a hirtelen haragú Laciból rövid időn belül gyanúsított lett. Védelmét a közlekedési jogra szakosodott Székely Ügyvédi Iroda látta el. Lacit közúti veszélyeztetés bűntettével, garázdaság vétségével, valamint könnyű testi sértés vétségével vádolta meg az ügyészség.
Szerintük Laci szándékosan megszegte a KRESZ 34. § (1) bekezdés e./ pontját (miszerint az előzés befejezése után a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül kell visszatérni) és ezzel Géza életét, testi épségét közvetlenül veszélyeztette.
Továbbá a közterületen tanúsított erőszakos, kihívóan közösségellenes magatartása alkalmas volt arra, hogy „a cselekményt észlelőkben megbotránkozást és riadalmat” keltsen.
A tárgyaláson a vádlott tagadta a bűnösségét a közlekedési bűncselekményért, ellenben a garázdaságot és a könnyű testi sértést elismerte.A közúti veszélyeztetéssel kapcsolatban védekezése abból állt, hogy az előtte haladó Opel a zebra előtt több alkalommal, indokolatlanul fékezett, majd gyorsított, ezt elégelte meg. A zebra után szabályosan megelőzte, majd megállt előtte, Gézát sem hirtelen fékezésre, sem pedig irányváltoztatásra nem kényszerítette.
Laci szerint pontosan Géza volt, aki KRESZ-t megszegte a szórakozgató vezetési stílusával. A járművek megállása után mindketten kiszálltak, majd valóban goromba hangnemben kioktatta a vezetési stílusa miatt a másikat, és valóban elcsattant egy pofon is.
Géza állította, éppen fordítva történt. A kamion váratlanul vágott be elé, csakis vészfékezéssel és hirtelen kormánymozdulattal tudta elkerülni a balesetet. Szerinte minden általa tett előzmény nélkül pofozta fel őt a vádlott, miközben szidalmazta.
Ezt a verziót erősítette meg a két szemtanú.
Nézzük meg, hogy pontosan mit jelent a vád!
1, A törvény szerint a közúti veszélyeztetés bűntettét az követi el, aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével más, vagy mások életét, vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki. (Ezt nem árt észben tartani minden száguldozónak.)
2, Aki olyan kihívóan közösségellenes, erőszakos magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást, vagy riadalmat keltsen, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, garázdaság vétségét követi el.
3, Aki más testi épségét, vagy egészségét sérti, a sérülés vagy a betegség 8 napon belül gyógyul, a könnyű testi sértés vétségét követi el.
4,5 évet is kaphat ezekért a kamionos
A bíróság álláspontja szerint Laci azzal a magatartásával, hogy az előzésnek a KRESZ 34. § (1) bekezdés e./ pontjában írt szabályát szándékosan megszegte, és ezzel a sértett életét, testi épségét közvetlen (közeli és reális) veszélynek tette ki, megvalósította a közúti veszélyeztetést. Mégpedig azért, mert ha a sértett nem vészfékez, illetőleg nem rántja jobbra a kormányt, akkor nagy valószínűséggel a sérülésével járó közlekedési baleset következik be.
A kamionos azzal, hogy a Gézát az általa vezetett teherautóval váratlanul leszorította az útról, egy közlekedési baleset közeli és reális lehetőségét teremtette meg. Plusz a két jármű közötti tetemes méret- és súlybeli különbség valószínűsíti a sérülés esélyét. Laci mindennek tudatában követte el szándékosan a bűncselekményt – mondta ki a bíróság.
A törvény a vádlott terhére rótt bűncselekmények közül a legsúlyosabbat 3 évig terjedő szabadságvesztéssel rendeli büntetni, azonban a Btk. 85. § halmazati elvekre figyelemmel a vádlottal szemben akár 4 év 6 hónap szabadságvesztés is kiszabható.
Végül a bíróság halmazati büntetésül Lacit 9 hónap börtönben végrehajtandó szabadságvesztés főbüntetésre, és 1 év közügyektől eltiltás mellékbüntetésre ítélte.
Annyit még az ítélethez, hogy az agresszív, a társadalmi együttélés szabályait szándékosan és többszörösen megszegő vezetőket nem ritkán ítéli letöltendő börtönbüntetésre a bíróság.
Extraklasszis lett az új Suzuki! Látta?
Ennyit kell fizetni, ha elkapja a rendőrök szupertraffipaxa!