Az elmúlt két napot az Audi központjában, Ingolstadtban töltöttem, amely a második világháború előtt egyáltalán nem volt autógyártási fellegvár. Németország keleti felének szovjet megszállása után menekítették ide Zwickauból és Chemnitzből az ottani gyártókapacitást, de elsősorban azokat a szakembereket és családjukat, akikkel az Auto Union márkái (Audi, DKW, Horch, Wanderer) újrakezdhették a működést. (Ahogy a német mondás tartja a környék városairól, a pénzt Chemnitzben keresik, Lipcsében megfialtatják és Drezdában elköltik. Chemnitz valóban nem olyan szép és nagyvilági, mint Drezda az operával, oda az ipari termelés összpontosult.)
Hallertau, ahol a sör születik
Ingolstadt a Hallertau határán fekszik. 2400 négyzetkilométerrel Hallertau a világ legnagyobb összefüggő komlótermelő területe, ahol emeletmagas póznákra kifeszített drótokra futnak fel a növények. A Hallertau Münchentől északra található, a helyi komlótermelés első írásos bizonyítéka a 700-as évekből származik.
Bajorország a német sörgyártás és sörfogyasztás epicentruma, de a németek átlagos sörfogyasztása a bajorok önfeláldozásával sem éri el a derék cseh koccintók átlagát. Csehországban 144, Németországban 107, Ausztriában 106 liter az éves átlagos sörfogyasztás. Magyarországon 60 liter, amivel Dánia és Svájc között vagyunk, a többi országot megtaláljátok itt vagy a galériában lévő táblázatban.Olvastad? Minden rekordját megdöntötte a győri Audi
De vissza a Hallertaut észak-nyugatról határoló Ingolstadtba, az Audi központjába! A vállalati étkezdében, ami persze közel sem szimpla menza, legalább négyféle sört számoltam meg, köztük egy helyi kis sörfőzde barna búzasörét. Innen pár méterre prezentálta ma a cég vezérkara a 2014-es eredményeket. Tavaly az Audi 1 741 000 autót adott el, az értékesítés 10,5 százalékkal haladta meg a 2013-as szintet. Idén is jól indult az év, januárban és februárban 7,4 százalékkal bővültek a kiszállítások.
Élen a BMW. Meg az Audi. És a Mercedes
Ismerve a 2014-es számokat, ez volt a 10. egymást követő év, amikor globálisan a BMW végzett az első helyen. Korábban a Mercedes-Benz állt az élen, amelyet az eladások terén az Audi is lehagyott. Az Audi annak is örülhet, hogy ismét sikerült egy kicsit lefaragnia a BMW előnyéből.
A nagy német prémiummárkák értékesítései és profitja*
Márka | Eladott darabszám 2014 | Változás 2013-hoz képest | Profit/autó |
---|---|---|---|
Audi | 1 741 100 | +10,5% | 2698 euró |
BMW | 1 811 719 | +9,5% | 3330 euró |
Mercedes-Benz | 1 650 010 | +12,9% | 3675 euró |
*A táblázatban a három prémiummárka adatai szerepelnek. Ezeken felül a BMW Csoport 302 183 MINI-t adott el, a Mercedes-Benz Cars 89 844 Smartot, az Audihoz tartozó Lamborghini 2530 szupersportautót
Most abban a szerencsés helyzetben van a három vezető prémiummárka, hogy mindegyik első valamiben. A BMW helye vitathatatlan, de az Audi piacvezető Kínában és Nyugat-Európában, a Mercedes-Benz pedig a növekedés lendületében első. Na meg az egy autóra jutó átlagos nyereségben, amiben 2014-re vetítve vezet. Tavaly az előző évhez képest 82,2 százalékkal bővült az S-osztály iránti kereslet, a 103 737 eladott luxusautóval dőlt a pénz a kasszába.
Amerikában jobbak a többiek, Kína az Audié
Kína az Audi legnagyobb piaca, ahol tavaly 578 000 autót értékesített és nagy előnnyel első. Az Audi a konkurenseknél jóval korábban kezdte a helyi hódítást, ami beágyazottságán is látszik. Az Autó Magazin helyi testvérlapjának szavazásán 18 kategóriából 11-ben Audikat tettek első helyre az olvasók. A helyi üzemekben speciális modellek is készülnek, a nyújtott A4 és a hosszított A6 a sofőrt alkalmazó kínai ügyfelek kedvéért szerepel a programban.
Észak-Amerikában is folyamatosan nőnek az Audi-eladások, tavaly pont 182 000 talált gazdára. Ám a BMW, Lexus és a Mercedes-Benz továbbra is nagyságrendileg 100-150 ezer darabbal több autót értékesít az Egyesült Államokban. A Q5 jól megy, ezért is ruháznak be a mexikói gyárba, ahonnan 2016-tól évi 150 000 Q5 kerülhet az amerikai piacra. Brazíliában is épül egy üzem az A3 limuzin és a Q3 gyártására, hogy a helyi gyártóbázissal az Audi elkerülje a 30 százalékos adóterhelést ezen a rendkívül ígéretes piacon. A brazil kollégáknak több győri szakember is besegít a gyártás elindításába.
1571 milliárd forintos profit
Tavaly az egymást követő negyedik évben volt ötmilliárd euró feletti az üzemi nyereség. A 2013-as 5,03 helyett konkrétan 5,15 milliárd euró 2014-ben. Az átszámítva 1571 milliárd forintos összeg 9,6 százalékos forgalomarányos nyereségnek felel meg. A majdnem 10 százalékos érték kiváló eredmény. A BMW és a Mercedes-Benz hoz hasonlót nagyságrendileg 8-10 százalékkal, az európai tömeggyártók 2-3 százaléknak is nagyon örülnek. A Nissan és a Toyota a prémiummárkák és a volumengyártók között szokott mozogni. A Renault a Dacia eredményeit nem adja ki külön, de nagyon azt rebesgetik, hogy a Dacia prémiummárkák jövedelmezőségével működik. Az olcsó autó tehát nem mindig jelent egyet az alacsony profitrátával.
A nyereségességhez nagyban hozzájárultak a kapós sportmodellek, amelyek az A1-től az A8-ig a teljes kínálatot lefedik, de a paletta két végén nem egyforma kihegyezettségi fokon. A legkisebb és a legnagyobb Audiból csak S-sportváltozat készül, az S1 és az S8, a köztes modellekből RS is van az RS3-tól az RS7 Sportbackig.
Luca de Meo, az igazgatóság értékesítésekért felelős tagja elmondta, hogy 2014-ben 81 000 S- és RS-modellt adtak el, ami a 2010-es szint duplája. Ezzel összefüggésben Ulrich Hackenberg, a műszaki fejlesztésekért felelős igazgató arról beszélt, hogy az eddig a termékciklus második felében bemutatott RS-sportváltozatok fejlesztését felgyorsítják és közelebb hozzák az alapmodell premierjéhez.
Nem Győrben: kétmillió fejenként a dolgozóknak
Ingolstadtban és Neckarsulmban a vállalat átlagosan 6540 eurós nyereségrészesedést fizet az összes munkavállalónak, ami 1 995 000 forintnak felel meg. Ezt az összeget minden Audi-alkalmazott megkapja a központban és a két németországi gyártóbázison, akire vonatkozik a kinti szakszervezetek által kiharcolt kollektív szerződés. A 2013-as év után 6900 euró járt, a csökkenés oka, hogy a létszám 4000 fővel nagyobb, az Audi profitja viszont nem sokkal haladja meg a 2013-as szintet.
A győri munkatársak prémiumát nem kommunikálja a gyár, de az Ingolstadtban tartózkodó dr. Knáb Erzsébet, az Audi személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy hazánkba szintén 1,6 havi juttatás a nyereségrészesedés. Ez a havi bruttó alapbérre és a mozgóbérre is vonatkozik, amit az áprilisi kifizetéssel kapnak meg a munkatársak.
Idő: az új prémium
Rupert Stadler, az Audi igazgatótanácsának elnöke az éves sajtótájékoztató előestéjén arról beszélt, hogy az új prémium az időnyereség, prémiummárkaként ezért is erőltetik az önvezető autókat. A vezetés átvállalásával a márka időt adhat a vezetőnek, amit minél biztonságosabb és kényelmesebb környezetben tölthet el.
A kutatások haladását jelzi, hogy a Bobby nevű RS7 Sportback helytállt a Hockenheimringen, ahol 240-et is ment a határtartományban, vezető nélkül. Amerikában a Jack becenevű autonóm A7 tett meg a kaliforniai Szilícium-völgyből a nevadai Las Vegasba, a Consumer Electronics Show-ra 900 kilométert teljesen önállóan. Ez a távolság új világrekord.
A környezetükkel összeköttetésben álló autók fogyasztása is csökken a felesleges gyorsítások elkerülésével, amivel mérsékelhető az egyéni mobilitás környezetszennyezése. „A fenntarthatóságba csak sikeres cégek fektethetnek be, de a környezetszennyezés csökkentése nélkül a cég nem életképes hosszú távon” – mondta a cég stratégiájáról Rupert Stadler. Ennél nem kell jobb végszó.