Melyik a kedvenc modellje a valaha gyártott Suzuki autók közül? – Kérdeztük Oszamu Szuzukit a Suzuki Motor Corporation elnök vezérigazgatóját, amikor nemrég hazánkban járt az új Vitara gyártásának beindítása kapcsán.
Egyértelműen a 36 éve bemutatott Alto. Japán egy tengerekkel körülvett, sűrűn lakott ország ezért kis autókra volt szüksége. A második világháborút követően sokan azt hitték, Japán amerikanizálódik, és előbb-utóbb itt is a nagy autók jönnek divatba. De nem így történt, Japánban ma is az autók 40,9 százaléka miniautó, vagy, ahogy Japánban nevezik, kei car. Egyébként épp tavaly decemberben mutattuk be az Alto nyolcadik generációját, amely 2,7 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, kevesebbet, mint sok hibrid.
A Suzuki mégis belevágott egy nagyobb autó, a Kizashi gyártásába. Tervezik további nagyobb autók piacra dobását? Egyáltalán, mekkora az a legnagyobb méret, amit a Suzuki gyártani szeretne a jövőben?
Természetes emberi tulajdonság, hogy mindenki nagyobbra és szebbre vágyik. Így van ez a házzal, lakással és az autóval is. Az emberek azonban változnak, és tisztában vannak a kisautók előnyeivel. A tehetőseket, gazdagokat leszámítva az emberek többsége kisautókra vágyik, és nekünk az ő elvárásaiknak kell megfelelnünk. Ezért, mint üzletember nem érdeklődöm a nagyobb autók iránt. Persze, mint mérnököt, izgat a kihívás, de üzletileg nem érdekel. Ennek ellenére nem szeretnék éles határvonalat húzni, hogy eddig, és ne tovább, de amikor termékfejlesztésben gondolkozunk, figyelembe kell vennünk azt is, mire képesek a gyártókapacitásaink.
A Suzuki az utóbbi időben elmaradt a korszerű, fogyasztáscsökkentő-technikák és az alternatív hajtásmódok bevezetésével. Mi várható a jövőben?
Világméretű elvárás az autógyártókkal szemben, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást, és ez elől természetesen a Suzuki sem térhet ki. Ennek megfelelően legutóbb, a Genfi Autókiállításon három új megoldást jelentettünk be: új generációs padlólemezünket, a Boosterjet névre hallgató egyliteres, turbófeltöltéses, közvetlen befecskendezésű benzinmotorunkat és SHVS mild-hibrid rendszerünket. Mindhárom megtalálható lesz a szintén Genfben bemutatott iK-2 jelű tanulmány szériaváltozatában. Ugyanakkor megemlíteném, hogy fejlesztés alatt áll egy hatótáv-növelős Swift, de dolgozunk hibridhajtású járművön is. Tüzelőanyag-cellás megoldáson is gondolkozunk, együtt fejlesztünk a brit Intelligent Energy Holdings nevű céggel, és már tesztelés alatt áll egy tüzelőanyag-cellás hajtású Burgman robogó.
Az iK-2 méreteiben nagyon hasonló a Suzuki Swifthez. Elképzelhető, hogy ez a modell váltja majd fel?
Az iK-2 sorozatgyártású változata nem a Swift utóda. Nagyobb annál, és egy más vevőkör igényeit szeretné kielégíteni.
És a Vitara? Az is csak 13 centivel rövidebb az SX4 S-Crossnál. Elképzelhető, hogy hamarosan véget ér az S-Cross gyártása?
Itt is csak azt tudom mondani, hogy más a vevőkör. Az S-Cross egy nagyobb, tágasabb autó, ezért nem gondolkozunk a gyártásának abbahagyásán.
Hol tervezik a piaci jelenlét növelését, illetve új gyártókapacitások kiépítését?
Elméletileg ahol többen élnek, ott több autót lehet eladni. Így a legnagyobb piacok jelenleg az Egyesült Államok, Európa, Kína és India. De azt is figyelembe kell venni, hogy a Suzuki elsősorban kisautókat gyárt, ezért az amerikai piacra való visszatérés pillanatnyilag nincs napirenden. Szerintem a jövőben Dél-Amerika és Afrika válhat még fontos piaccá.
Esztergomban várható a gyártás bővítése?
Esztergomban most indult a Vitara sorozatgyártása, már idén 70 000 darab gyártását tervezzük, amit a világ 72 országába exportálunk. A Vitarát csak Esztergomban gyártjuk, innen exportáljuk még Japánba is. Ugyanakkor megtanultam, hogy veszélyes a gyártást egyetlen helyre koncentrálni, az egész világban meglévő 14 Suzuki gyárat tekintve egyfajta egyensúlyi helyzetre törekszünk. Hozzátenném, van egy mondásom, miszerint a világ összezsugorodott. A mai szállítóhajók gyorsan és biztonságosan juttatják el termékeinket a világ bármely tájára, így a gyártóhely jelentősége kisebb, mint régebben volt.
Mi a legkedvesebb élménye Magyarországgal kapcsolatban?
Korábban sokat mozogtunk Európa-szerte, de próbálkozásaink nem váltottak ki érdeklődést. Magyarország ellenben befogadta a Suzukit, a magyar emberek elfogadták az autóinkat, amit úgy neveznek, hogy a mi autónk. Ez nagyon mély benyomást gyakorolt rám, illetve ránk.
Oszamu Szuzuki
1930. január 30-án született Japánban, a Gifu megyei Geróban még Oszamu Macuda néven. 1953-ban végzett a Chuo Egyetemen és 1958. óta dolgozik a Suzuki Motor Corporation különböző részlegeinél. 1963-tól igazgató, 1978-től pedig vezérigazgató, majd 2000-től elnök. A Szuzuki nevet akkor vette fel, amikor beházasodott a családba és elvette Soko Szuzukit, az alapító unokáját.