Tavaly nyáron megváltozott a parlamenti képviselők élete. Azóta nem kap költségtérítést és választókerületi pótlékot a havi 747 878 forintos alapfizetésén felül a 199 politikus, és a 13 nemzetiségi szószóló. Aki sajnálná őket, ne tegye: igényelhetnek helyette vaskos üzemanyagkártyát.
Az állami vezetők és politikusok autós költéseivel foglalkozó cikksorozatunk mai részében áttekintjük a parlamenti képviselők 9 hónapnyi üzemanyag-elszámolásait, írásunkból kiderül, hogy többen brutális mennyiséget égetnek el a kocsijukban. Vagy éppen saját autó hiányában valahol máshol.
Kik tankolnak a legtöbbet?
A 2014 májusa és 2015 januárja közötti időszakból azokat a képviselőket emeljük ki, akik külföldre járó kamionosokat megszégyenítő távolságokat autózva egy-egy hónapban 200 ezer forint fölé szaladtak a tankolással. Egészen pontosan: azt nem tudjuk, hogy mennyit közlekedtek, csak azt, hogy mennyit tankoltak az Országgyűlés által nekik adott Mol-kártyákról. (Májusban és januárban a legtöbbet tankolókat tüntetjük fel, a nevek mellé írtuk a pártjukat és a lakhelyüket.)
2014. május
Legény Zsolt – 138 165 forint (MSZP, Kisvárda)
2014. június
Vinnai Győző – 205 696 forint (Fidesz, Nyíregyháza)
2014. július
Legény Zsolt – 248 532 forint
Ágh Péter – 219 613 forint (Fidesz, Szombathely)
Apáti István – 210 336 (Jobbik, Mátészalka)
2014. augusztus
Ágh Péter – 237 192 forint
Legény Zsolt – 205 437 forint
Hörcsik Richárd – 200 111 forint (Fidesz, Sárospatak)
2014. szeptember
Bánki Erik – 260 940 forint (Fidesz, Mohács)
Szakács László – 245 919 forint (MSZP, Komló)
Halász János – 208 302 forint (Fidesz, Debrecen)
Vitányi István – 207 265 forint (Fidesz, Berettyóújfalu)
2014. október
Szászfalvi László – 216 170 forint (KDNP, Marcali)
Tilki Attila – 208 029 forint (Fidesz, Fehérgyarmat)
2014. november
Tilki Attila – 290 510 forint
Bányai Gábor – 227 435 forint (Fidesz, Jánoshalma)
Dankó Béla – 223 550 forint (Fidesz, Szarvas)
Legény Zsolt – 207 338 forint
2014. december
Dankó Béla – 205 582 forint
Bányai Gábor – 204 280 forint
2015. január
Halász János – 173 689 forint
Feltűnő, hogy hullámvasutat járnak be az ország széleiről származó politikusok által felhasznált összegek: az egyik hónapban kiemelkedően magas számot látunk némelyiküknél, aztán a következőben sehol sincs ugyanő az élmezőnyhöz képest. Tudjuk, hogy a parlamenti képviselők a saját maguk alkotta munkarend szerint télen és nyáron is több hónapnyi szünetre mennek, ám az ugrálás a tankolásukban az elvileg munkával teli hónapokra is jellemző.
A szabályozás szerint…
…beállított keretösszeg van a kártyákon, amit leginkább a képviselő lakhelyének Budapesttől való távolsága, és egyéni választókerületből Parlamentbe jutott politikus esetén a kerületének a nagysága befolyásol. „Minden elszámolás a MOL Nyrt.-vel kialakított elszámolási rendben történik, a jogosultság ellenőrzését a MOL Nyrt. végzi” – mondja az Országgyűlés sajtóirodája.
Rákérdeztünk a sajtósoknál az összegek ugrálására, a tömör válasz a következő: „A MOL azokról a képviselőkről ad elszámolást aki használt üzemanyagot, a mi kimutatásunk a MOL kimutatása alapján készült. Aki használja, annak az adott hónapban magasabb a fogyasztása.”
Mi van a nagyágyúkkal?
A pártok legismertebb politikusai ebből a cikkből sem maradhatnak ki, megnéztük, hogy néhányan közülük mennyire terhelték meg a választók pénzéből fizetett üzemanyagkártyákat. Ebben a válogatásban alig akad fideszes és KDNP-s nagy név, hiszen többségük állami autóval és külön üzemanyag-elszámolással járó kormányzati pozíciót visel – róluk lásd alábbi keretes írásunkat. Itt júniustól néztük az adatokat.
Gyurcsány Ferenc (elnök, DK) átlagosan 55 ezer forintért tankol havonta.
Kubatov Gábor (pártigazgató, Fidesz) átlagosan 54 ezerért.
Novák Előd (alelnök, Jobbik) átlagosan 60 ezerért – volt viszont 129 ezres hónapja is.
Szél Bernadett (társelnök, LMP) átlagosan 63 ezerért.
Szabó Tímea (társelnök, PM) átlagosan 38 ezerért – volt tankolásmentes hónapja is.
Fodor Gábor (elnök, Magyar Liberális Párt) átlagosan 53 ezerért – de volt nullás, és 134 ezres hónapja is.
Mesterházy Attila (ex-elnök, MSZP) átlagosan 68 ezerért – csak november óta veszi igénybe, előtte nullás hónapjai voltak.
Fodornak és Szélnek a parlamenti szünetben, augusztusban volt a legmagasabb a számlája.
Több olyan közismert pártvezetőt is találtunk ugyanakkor, aki nem kormánytag, de nem is használ üzemanyagkártyát: például Kósa Lajos, Tóbiás József, Vona Gábor és Schiffer András. Erre azt mondja az Országgyűlés sajtóirodája, hogy a kártya jogosultság, nem kötelező igényelni.
137 kormánytag = 214 millió forint
A múlt héten részletes cikkben foglaltuk össze minden idők legnagyobb kormányzati járműparkjának költségeit, miután átnéztünk sok-sok adatot 137 kormánytag autójáról. Írásunkból kiderül többek között, hogy
– az átvizsgált állami autók fenntartására tavaly 214 268 164 forintot költött a költségvetés.
– 130 750 382 forint volt az üzemanyagköltségük 2014-ben – az autónkénti átlag 954 382 forint.
– 65 802 503 forintot költöttek az autók szervizelésére – az autónkénti átlag 480 310 forint.
– 17 715 279 forint volt a biztosítási díjuk – az autónkénti átlag 129 309 forint.
Akit érdekelnek a részletek, és hogy melyik kormánytag pontosan milyen autóval jár, itt megtalálja.
Spórolnak a buszozó, vonatozó képviselők?
A juttatásokról szóló jogszabály lehetővé teszi a tömegközlekedési költségek megtérítését azon képviselőknek, akik cserében lemondanak a kártyáról. Havonta csupán 4-6 ilyen politikust tartalmaz a nyilvántartás, közülük a legismertebb név a DK-s Vadai Ágnes havi átlagban 15 ezer forinttal. Ha ezeket összeadogatjuk, talán jobban megérné éves bérleteket venni az állami támogatásból, de ne kritizáljuk a politikust, hiszen tényleg az ő utazásaira megy el szinte a legkevesebb közpénz.
Találtunk ugyanakkor a tömegközlekedők között is hajmeresztő összegeket. Kissné Köles Erika, a 13 nemzetiségi szószóló egyike az Országgyűlésben, a szlovén kisebbség parlamenti képviselőjeként bizonyára sokat vonatozik, mégis ütnek a számok a neve mellett: május óta van két nullás hónapja is, de van 195 ezres, 178 ezres és 114 ezres is. Ezeket az összegeket csak belföldi tömegközlekedésre lehet használni, így különösen magasnak tűnnek.
Mi van azokkal, akik tankolnak ezerrel, miközben kocsijuk sincs?
Közhely, hogy a politikusok vagyonnyilatkozata nem mutatja meg a valós vagyonukat. Mi most mégis induljunk ki ezekből a dokumentumokból, és abból, hogy a képviselők szentnek tekintik az esküjüket. Magyarán nem hazudnak, amikor kitöltik a papírokat.
Márpedig ha innen nézzük az üzemanyagkártyás rendszert, akkor azt a furcsaságot fedezzük fel, hogy az évente sok százezret vagy akár milliós összeget elautózók egy részének – a vagyonnyilatkozata szerint – saját autója sincs.
Például Ágh Péter és Bánki Erik többször 150-200 ezer forintért tankoltak, ámde nincs kocsijuk, és a havonta 50-60 ezerért tankolók között is vannak autó nélküli politikusok, úgymint Gyurcsány Ferenc és Szél Bernadett. Hogyan lehetséges ez?
A pontos válaszért muszáj szó szerint idéznünk a 2012. évi XXXVI. törvény 109. § (1) bekezdését, olyan szépen el van rejtve benne a lényeg: „A képviselő – a miniszterelnök, a miniszter, az államtitkár, a házelnök, az alelnök, a képviselői megbízatással rendelkező háznagy, a képviselőcsoport vezetője, valamint annak a polgármesteri megbízatást ellátó képviselőnek a kivételével, aki nyilatkozata alapján polgármesteri megbízatásával összefüggésben személygépkocsi használatra jogosult – nevére, valamint az általa – a saját vagy hozzátartozója használati jogát igazoló közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat alapján – megjelölt személygépkocsi forgalmi rendszámára szóló – egy, az Országgyűlés Hivatala által biztosított, másra át nem ruházható, készpénzre nem átváltható -, üzemanyagtöltő állomáson felhasználható üzemanyagkártya (a továbbiakban: üzemanyagkártya) használatára jogosult.”
Vagyis a képviselők olyan jogszabályt szavaztak meg magukra vonatkozóan, ami nem írja elő, hogy legyen saját tulajdonú autójuk az éves szinten akár milliós tankoláshoz.
Cikksorozatunk korábbi részei:
Megint Lázár jár a legerősebb autóval