„Ésszerűség, nemzeti érdek, jogszerűség” – hirdeti az NKH jelmondata. A harmadiknak szerintünk is sikerült megfelelni azzal a járműtenderrel, amelyen a győztes ajánlattevő a sokkal drágábban és sokkal hamarabb szállító flottakezelő. De tekintsük át az egyesélyes autótender fejleményeit!

NKH-járműtender, röviden

2014. IV. negyedév: a későbbi győztes EuroFleet Zrt. a szokott menetrend szerint autókat rendel több márkától, köztük az Opeltől
2015. január: megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben a Nemzeti Közlekedési Hatóság felhívása 109 járműből álló flotta bérletére
2015. január: a Vezess.hu megírja, hogy a közbeszerzésen kizárólag Opelekkel lehet indulni, más márka autóival nem tudnak érvényes ajánlatot tenni a flottakezelők
2015. február: lejár a beadási határidő, az NKH értékeli az ajánlatokat. Minden induló Opel-járműparkkal pályázik
2015. március: az öt ajánlattevő közül a hatóság hármat kizár a közbeszerzésből. Az érintettek nem fordulnak a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz
2015. április: a tendert megnyeri az EuroFleet Zrt. A másik érvényes ajánlattevőnél havonta 10 414 851 forinttal többet számláz az Opel-flottáért, de hamarabb szállít 15 haszonjárművet és 16, vélhetően vezetői autót

Nem vagyunk hamvas elsőbálozók, de reméltük, hogy ha a márkák között nincs is verseny, legalább a flottakezelők megküzdenek majd adóforintjainkért és a kívánt autókat minél alacsonyabb havidíjjal és minél jobb színvonalú szolgáltatással bocsátják a Nemzeti Közlekedési Hatóság rendelkezésére. Nem így lett, pedig volt elég jelentkező.

Nagy üzlet 109 autó

Bár információink szerint az Opel importőrétől megsúgták az érintetteknek, hogy fölöslegesen dolgozhatnak, öt pályázó beadta anyagát. Ekkora lehetőséget nem hagynak ki a legnagyobb nemzetközi flottakezelők leányvállalatai sem.

Lesz mit összedobnia a keményen dolgozó kisembereknek. Az NKH attól a cégtől bérli az Opel-flottát, ahol ez 375 millióval többe lesz

A Nemzeti Közlekedési Hatóság központja a fővárosi Teréz körúton. Elöregedett járműveik tagadhatatlanul cserére érettek, de a tender értékelési szempontjait visszásnak tartjuk

A Nemzeti Közlekedési Hatóság központja a fővárosi Teréz körúton. Elöregedett járműveik tagadhatatlanul cserére érettek, de a tender értékelési szempontjait visszásnak tartjuk

Az öt induló közül végül az ALD Automotive Magyarország maradt versenyben a győztes ajánlatot jegyző EuroFleet Zrt-vel. Utóbbi vállalatnak az NKH-val ez az első közös biznisze, de ismert és jól bejáratott autópark-szolgáltató. A Hovány Csoport flottakezelő üzletága többek között a Szentkirályi ásványvíz gyártójának kisteherautóit biztosítja.

Nem elég a sokkal jobb ár

A győzelem kulcsa az első ütemben átadandó 31 autó szállításának gyorsasága és ezen szempont igen magas értékelési pontszáma volt. Míg az áron az összpontszám 52, az első ütem szállítási határidején 33 százaléka múlt.

Az Opel vezérképviselete nem kívánt nyilatkozni arról, hogy normál rendelésből hány napra vállalják az autók szállítását, flottapiaci szakemberektől mintegy 140 napról hallottunk. Ezzel szemben az EuroFleet a 15 Movano, a 8-8 Insignia és kétliteres Zafira Tourer CDTI átadását 14 nap alatt megoldja, míg az ALD 109 napot vállalt az első ütemre.

Havonta 10 414 851, összesen 374 934 636 forint a bérleti díj különbsége. Oda se neki, mert az első harminc autót 14 nap alatt átadja a tender győztese

Havonta 10 414 851, összesen 374 934 636 forint a bérleti díj különbsége. Oda se neki, mert az első harminc autót 14 nap alatt átadja a tender győztese

Így „A legrégebbi, legtöbb futáskilométert teljesítő gépjárműveinket tudjuk minél előbb lecserélni. A jelenleg használt flotta járművei már műszakilag, közlekedésbiztonsági szempontból is elavulttá váltak, használatuk – a folyamatos javítások ellenére – baleseti kockázatot is jelenthet, és rendkívül költségigényes” – hangsúlyozza a deal előnyeit az NKH.

Kérdés, hogy ha ennyire égető a helyzet, miért pont a felszereltségük és teljesítményük alapján vezetői autónak tűnő modellek érkeznek először, miért nem az egyszerűbb Zafira Tourerek vagy a kisbuszok? A második ütemes, inkább munkaautónak tűnő járművek szállítási ideje már nem ilyen fontos. Az első 31 autó átadási időpontja 33 százalékot ér, a maradék 78-é csak nyolcat.

Öt pályázó, három kizárás

Az üggyel kapcsolatban megkerestük Csőre Tamást, az EuroFleet Zrt. stratégiai igazgatóját, az igazgatóság elnökét. A menedzser nagy örömünkre egyáltalán nem zárkózott el a választól. Tőle tudtuk meg, hogy más induló is vállalt volna rövid szállítási határidőt illetve több árajánlat is hasonló összegű volt az EuroFleetéhez. „Versenytársaink ajánlatainak érvényessége esetén nem cégünk lett volna a közbeszerzési eljárás nyertese” – írta lapunknak.

Győri Gyula 2012 óta az NKH elnöke. A hatóság részéről ő felel ezért a közbeszerzési eljárásért

Győri Gyula 2012 óta az NKH elnöke. A hatóság részéről ő felel ezért a közbeszerzési eljárásért

Ezt nem is vitatjuk, csak ennek tudatában végképp rossz színben tűnik fel, hogy az NKH kizárt három pályázót. Az Arvalt azért, mert ajánlatából nem minden kategóriában volt megállapítható, milyen teljesítményű, nyomatékú, emissziós besorolású modellel pályázik. A Future Fleet a pályázati dokumentáció átvételén vérzett el. Az MKB-Euroleasing számait a hatóság irreálisan alacsonynak találta és a flottakezelő nem tudta meggyőzni az NKH szakembereit, hogy a vágyott Opel-flottát igenis biztosítani tudja a megajánlott összegért.

Többek között olyan tételek megalapozottságát nem sikerült igazolnia a pályázónak, mint a betegszabadságok, a munkaügyi adminisztráció, a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat költsége. De egy ilyen éterien tiszta közbeszerzésben mi magunk is kerülnénk az efféle ajánlattevőket.

Vannak ilyen véletlenek?

Szerencsére minden jogszerű a sztoriban. Az Opel szerepe tiszta, annak ad el autót, aki megrendeli. Az EuroFleet szakemberei zseniálisan ráéreztek, hogy mikor érdemes kockáztatni és berendelni a 165 lóerős dízel Zafira Tourereket meg a 195 lóerős Insigniákat.

Ha az NKH külön megvenné az első körben érkező nyolc-nyolc csúcsszuper Insigniát és Zafira Tourert illetve a 15 kisteherautót, az összesen nem kerülne 375 millió forintba, amennyi az árkülönbség a havi lízingdíjban

Ha az NKH külön megvenné az első körben érkező nyolc-nyolc csúcsszuper Insigniát és Zafira Tourert illetve a 15 kisteherautót, az összesen nem kerülne 375 millió forintba, amennyi az árkülönbség a havi lízingdíjban

Az NKH az átlagosan 12 éves és 230 ezer kilométert futott autóparkkal legálisan súlyozza magasra a szállítás gyorsaságát a kritériumok között és joga van kizárni akár ötből három ajánlattevőt, ha pályázati anyagukat hiányosnak minősíti.
Mit gondolsz az esetről?
Korrekt közbeszerzés
13% (6)
Nem tetszik, de szabályos
9% (4)
Tipikus nokiás doboz
78% (35)
Csak kicsit furcsa az a találati arány, amivel egy flottakezelő a temérdek autó közül pont olyan modelleket táraz be, amelyekkel csont nélkül teljesíteni tudja a feltételeket az NKH röviddel később megjelenő tenderén. Azokat az elvárásokat, amelyeknek a haszonjárművekkel is rendelkező Citroën, FIAT, Ford, Peugeot, Renault vagy a Volkswagen járművei nem képesek megfelelni.

Mindehhez az értékelési szempontok között kiemelkedő a szállítási határidő, tehát ha a reménybeli szállító összejátszana a kiíróval, szinte tutira vehetné a tendergyőzelmet. Magyarországon előfordulnak ilyen véletlenek. Nem sejtjük, mire megy el az a 375 millió forint havidíj-különbség, amennyivel többe kerül az államnak az EuroFleettől bérelni az NKH-s járműveket, mint az ALD-től lett volna. De ahogy mondani szokták, ez így nonszensznek is kuriózum.