„Ésszerűség, nemzeti érdek, jogszerűség” – hirdeti az NKH jelmondata. A harmadiknak szerintünk is sikerült megfelelni azzal a járműtenderrel, amelyen a győztes ajánlattevő a sokkal drágábban és sokkal hamarabb szállító flottakezelő. De tekintsük át az egyesélyes autótender fejleményeit!
NKH-járműtender, röviden
– 2014. IV. negyedév: a későbbi győztes EuroFleet Zrt. a szokott menetrend szerint autókat rendel több márkától, köztük az Opeltől
– 2015. január: megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben a Nemzeti Közlekedési Hatóság felhívása 109 járműből álló flotta bérletére
– 2015. január: a Vezess.hu megírja, hogy a közbeszerzésen kizárólag Opelekkel lehet indulni, más márka autóival nem tudnak érvényes ajánlatot tenni a flottakezelők
– 2015. február: lejár a beadási határidő, az NKH értékeli az ajánlatokat. Minden induló Opel-járműparkkal pályázik
– 2015. március: az öt ajánlattevő közül a hatóság hármat kizár a közbeszerzésből. Az érintettek nem fordulnak a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz
– 2015. április: a tendert megnyeri az EuroFleet Zrt. A másik érvényes ajánlattevőnél havonta 10 414 851 forinttal többet számláz az Opel-flottáért, de hamarabb szállít 15 haszonjárművet és 16, vélhetően vezetői autót
Nem vagyunk hamvas elsőbálozók, de reméltük, hogy ha a márkák között nincs is verseny, legalább a flottakezelők megküzdenek majd adóforintjainkért és a kívánt autókat minél alacsonyabb havidíjjal és minél jobb színvonalú szolgáltatással bocsátják a Nemzeti Közlekedési Hatóság rendelkezésére. Nem így lett, pedig volt elég jelentkező.
Nagy üzlet 109 autó
Bár információink szerint az Opel importőrétől megsúgták az érintetteknek, hogy fölöslegesen dolgozhatnak, öt pályázó beadta anyagát. Ekkora lehetőséget nem hagynak ki a legnagyobb nemzetközi flottakezelők leányvállalatai sem.
Az öt induló közül végül az ALD Automotive Magyarország maradt versenyben a győztes ajánlatot jegyző EuroFleet Zrt-vel. Utóbbi vállalatnak az NKH-val ez az első közös biznisze, de ismert és jól bejáratott autópark-szolgáltató. A Hovány Csoport flottakezelő üzletága többek között a Szentkirályi ásványvíz gyártójának kisteherautóit biztosítja.Nem elég a sokkal jobb ár
A győzelem kulcsa az első ütemben átadandó 31 autó szállításának gyorsasága és ezen szempont igen magas értékelési pontszáma volt. Míg az áron az összpontszám 52, az első ütem szállítási határidején 33 százaléka múlt.
Az Opel vezérképviselete nem kívánt nyilatkozni arról, hogy normál rendelésből hány napra vállalják az autók szállítását, flottapiaci szakemberektől mintegy 140 napról hallottunk. Ezzel szemben az EuroFleet a 15 Movano, a 8-8 Insignia és kétliteres Zafira Tourer CDTI átadását 14 nap alatt megoldja, míg az ALD 109 napot vállalt az első ütemre.
Így „A legrégebbi, legtöbb futáskilométert teljesítő gépjárműveinket tudjuk minél előbb lecserélni. A jelenleg használt flotta járművei már műszakilag, közlekedésbiztonsági szempontból is elavulttá váltak, használatuk – a folyamatos javítások ellenére – baleseti kockázatot is jelenthet, és rendkívül költségigényes” – hangsúlyozza a deal előnyeit az NKH.
Kérdés, hogy ha ennyire égető a helyzet, miért pont a felszereltségük és teljesítményük alapján vezetői autónak tűnő modellek érkeznek először, miért nem az egyszerűbb Zafira Tourerek vagy a kisbuszok? A második ütemes, inkább munkaautónak tűnő járművek szállítási ideje már nem ilyen fontos. Az első 31 autó átadási időpontja 33 százalékot ér, a maradék 78-é csak nyolcat.
Öt pályázó, három kizárás
Az üggyel kapcsolatban megkerestük Csőre Tamást, az EuroFleet Zrt. stratégiai igazgatóját, az igazgatóság elnökét. A menedzser nagy örömünkre egyáltalán nem zárkózott el a választól. Tőle tudtuk meg, hogy más induló is vállalt volna rövid szállítási határidőt illetve több árajánlat is hasonló összegű volt az EuroFleetéhez. „Versenytársaink ajánlatainak érvényessége esetén nem cégünk lett volna a közbeszerzési eljárás nyertese” – írta lapunknak.
Ezt nem is vitatjuk, csak ennek tudatában végképp rossz színben tűnik fel, hogy az NKH kizárt három pályázót. Az Arvalt azért, mert ajánlatából nem minden kategóriában volt megállapítható, milyen teljesítményű, nyomatékú, emissziós besorolású modellel pályázik. A Future Fleet a pályázati dokumentáció átvételén vérzett el. Az MKB-Euroleasing számait a hatóság irreálisan alacsonynak találta és a flottakezelő nem tudta meggyőzni az NKH szakembereit, hogy a vágyott Opel-flottát igenis biztosítani tudja a megajánlott összegért.
Többek között olyan tételek megalapozottságát nem sikerült igazolnia a pályázónak, mint a betegszabadságok, a munkaügyi adminisztráció, a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat költsége. De egy ilyen éterien tiszta közbeszerzésben mi magunk is kerülnénk az efféle ajánlattevőket.
Vannak ilyen véletlenek?
Szerencsére minden jogszerű a sztoriban. Az Opel szerepe tiszta, annak ad el autót, aki megrendeli. Az EuroFleet szakemberei zseniálisan ráéreztek, hogy mikor érdemes kockáztatni és berendelni a 165 lóerős dízel Zafira Tourereket meg a 195 lóerős Insigniákat.
Az NKH az átlagosan 12 éves és 230 ezer kilométert futott autóparkkal legálisan súlyozza magasra a szállítás gyorsaságát a kritériumok között és joga van kizárni akár ötből három ajánlattevőt, ha pályázati anyagukat hiányosnak minősíti.
Mindehhez az értékelési szempontok között kiemelkedő a szállítási határidő, tehát ha a reménybeli szállító összejátszana a kiíróval, szinte tutira vehetné a tendergyőzelmet. Magyarországon előfordulnak ilyen véletlenek. Nem sejtjük, mire megy el az a 375 millió forint havidíj-különbség, amennyivel többe kerül az államnak az EuroFleettől bérelni az NKH-s járműveket, mint az ALD-től lett volna. De ahogy mondani szokták, ez így nonszensznek is kuriózum.