Olyan autóipari pletykát hallottunk a minap, aminek már csak kíváncsiságból is alaposan utánajártunk. Állítólag ugyanis az autóval együtt rendelt gyári vonóhorog sok esetben nem azért olyan drága, mint amilyen, hogy jól lenyúlják a vevőt, ha nem akar utólag vacakolni az újonnan vett kocsijával valami kis műhelyben, ahol felkókányolnak rá egy kisipari horgot. Úgy hallottuk, hogy a gyári vonóhorog elé sok esetben nagyobb hűtő, nagyobb fék is kerül az egyedi rendelés szerint összeállított kocsira a gyártósoron, hogy ne csak rá lehessen akasztani a nagy súlyt, de üzembiztosan is lehessen húzkodni sok éven át.

Négy importőr műszaki szakértőjét kérdeztük meg, készségesen válaszoltak is a témával kapcsolatot kérdéseinkre. Íme, a BMW, a Renault, a Toyota és a Volkswagen-csoport közlendője vonóhorog-témában!

A modern autók menetstabilizálója képes a vontatmány egyenesben tartására is - ha megfelelő vonófejre akasztjuk az utánfutót

A modern autók menetstabilizálója képes a vontatmány egyenesben tartására is - ha megfelelő vonófejre akasztjuk az utánfutót

A modern autók menetstabilizálója képes a vontatmány egyenesben tartására is – ha megfelelő vonófejre akasztjuk az utánfutót

BMW

Az aktuális 5-ös BMW-re katalógus szerint 400 ezer forint a gyári vonóhorog. Ebben az összegben benne van a moduláris hűtőrendszer bővítése is, amelyet a gyár felkészít a nagyobb terhelésre. A gyár eltérő hűtőrendszerrel szereli fel a forró éghajlatú országokba, pl. a Közel-Keletre és a hűtést sokkal kevésbé megdolgoztató Kanadába eladott autóit. A vontatás szintén meghatározza a hűtőrendszer kialakítását, ami a horog árában is tükröződik.

Renault

„Gyári vonóhorgokat árulunk csak és kizárólag, és egyetlen egy olyan modellről sem tudunk, ahol emiatt féket, hűtőt, stb. kellene cserélni. A fék azért is furcsa felvetés, mert általában minden autónál megvan, hogy mennyi lehet a fékezett és fékezetlen utánfutó össztömege, de ez mindig abból indul ki, hogy a gyári fékeket magán az autón nem cserélik ki (nő viszont a vontatható tömeg, ha maga az utánfutó is fékezett, hiszen akkor nem csak az autó fékeinek kell az egész jármű-szerelvényt megfognia).
Kb. az alábbi árakon forgalmazzák kereskedéseink a vonóhorgokat (vonóhorog fej, vonóhorog kábel 7 eres, szerelvény az autó alvázán, beszerelési munkadíjjal együtt):

Clio IV kombi: bruttó 110 ezer Ft
Fluence: bruttó 100 ezer Ft
Mégane kombi: 120 ezer Ft
Duster: 90 ezer Ft
Logan MCV: 80 ezer Ft

Erre jön még rá az önálló műszaki vizsgáztatás, aminek költsége nagyrészt ugye hatósági díjból tevődik össze tehát ez nem importőr függő, utólagos tartozéknál is ugyanannyi.”

A Dacia gyári árlistája tényleg jutányosnak tűnik, a neten a márkafüggetlen szakműhelyben a Dusterre 76 ezertől találtunk kivehető vonóhorgos ajánlatot. A Mégane kombira viszont már 71 ezerért megkaptuk volna szereléssel, lökhárító-roncsolás nélkül a karos rögzítésű levehető horgot.

Egy magyar vonóhorog-szakkereskedés ajánlatai a neten (szerelés nélkül)

Egy magyar vonóhorog-szakkereskedés ajánlatai a neten (szerelés nélkül)

Toyota

„A Toyota modelleknél nincs olyan, hogy a vonóhorgos modelleknek más lenne a műszaki tartalma. Csak az Auris Hybrid esetében létezik egy úgy nevezett vontatási csomag, ami gyári szereltség változat – a hibrid hajtás inverter-converter egysége módosul. Az ilyen Auris hybrid modellek vonóhoroggal szerelhetők. Mivel nagyon kicsi a volumen, egyedi árajánlatot adunk adunk ezekre a variánsokra. A Toyota modellpalettájához általánosan rendelhető fix és leszerelhető fejes vonóhorog 7 vagy 13 pólusú kábelköteggel.”

Egy új Avensishez a gyári szerelésű fix vonóhorog 79 500 forint, lengyel utángyártottat 35 ezerért találtunk a neten egy pillanat alatt. Egy levehető horog 143 800 forint az importőrnél, 49 ezer a vonóhorog-webshopban. Ez csak a horog ára, szereléssel együtt 184 ezret kell a kasszánál hagynunk, ha eleve a levehető vonóhoroggal szeretnénk átvenni az új kocsinkat, ugyanezt a vonóhorgos kisvállalkozásnál 73 ezer forinttól meg lehet oldani.

Extrém példa vontatásra

Extrém példa vontatásra

Volkswagen és társai

A VW-csoportnál nem lepődtek meg a kérdésen, az Audi-SEAT-Škoda-Volkswagen portfólióban van példa arra, hogy a vontatásra felkészítés a horog szerelésénél bonyolultabb munka legyen:

„A gyárilag vonóhoroggal szerelt autóknál előfordul, hogy nagyobb vízhűtőt, generátort és akkumulátort építenek be, de nem mindig. Volt olyan, hogy az első gyártási évben még így történt, de a másodikban már minden autó a nagyobb hűtőt, stb. kapta, ezért aztán nem kellett cserélni utólagos vonóhorog-beépítésnél. De lelkiismeretes szerelők utánanéznek a gyári alkatrész-katalógusban, hogy a megfelelő hűtő vagy más egyéb van-e beépítve.

Miért drága az utólagos, ámde gyári horog? Komoly oka van. Az ESP-rendszerekben (ami ma már kötelező felszerelés az autókban) van egy úgynevezett utánfutó-stabilizálási funkció, amely a vontatáskor gyakran fellépő utánfutó-kígyózást hivatott kivédeni. Azonban ennek a működéséhez az kell, hogy az autó ESP-rendszere felismerje az utánfutó-csatlakoztatást. Ez úgy történik, hogy az elektromos csatlakozó bedugásakor az úgynevezett pótkocsi-felismerő vezérlőegység (amit adott esetben utólag be kell építeni) jelet küld a CAN-hálózaton az ESP-nek, hogy „vigyázz, utánfutót húzunk”, tehát ha bekövetkezik a kígyózás, be kell avatkozni. Továbbá működnie kell a pótkocsi világítás-ellenőrzésének is (izzókiégés-figyelés). 
A legújabb autóinkon már van pótkocsitolató-asszisztens is, ahol a vonóhorogba be van építve egy induktív jeladó, amely figyeli a pótkocsi vonórúd állásszögét, és segít tolni a pótot a megfelelő szögben. Ennek megfelelően az utólagos horog úgynevezett vasa és az elektronika egyre nagyobb értéket képvisel. Vagyis a szokásos árnak a többszörösére számítsunk.
A gyári vonóhorog-előkészítés tehát azt is jelenti, hogy az utólagos (de gyári) horog felszerelésénél kevesebb dolgot kell utólag beszerelni. Az Audi A6-nál például az előkészítés tartalmazza az erősített hűtést, a kábelezést és a pótkocsi-vezérlőegységet. Ehhez már csak a „vas” – vagyis maga a vonóhorog kell utólag.”

Extrém példa vontatásra

Extrém példa vontatásra

A VW-sektől intelmeket is kaptunk arra vonatkozólag, hogy nem mindegy, kivel szereltetjük be a vonóhorgot:

„Megfelelő gyári információ hiányában kockázatos lehet a beavatkozás mai autókba. Egy Passatban például akár 66 kommunikációképes vezérlőelektronika, 8 CAN-rendszer és még egyéb érdekességek lehetnek, nem beszélve arról, hogy a diagnosztika megfelelő szervizkomputer és tudás nélkül vaktában tapogatózás. Tegyük hozzá, hogy a gyártók a sokéves garancián felül akár az idők végezetig támogatják az autóst komolyabb meghibásodások költségeiben, ha az autó szervizelőélete a szakszerűen makulátlan. Az utólagos beépítések befolyásolhatnak más rendszereket is, tehát vigyázat! Az autók (is) olyan gyorsan fejlődnek, hogy egy-két év alatt még az is lemarad, aki addig tisztában volt az akkori rendszerekkel. A mai autók csúcstechnikát képviselnek, és a régen szokásos „bőrözés” már veszélyes is lehet. Sajnos ez azt is jelenti, hogy a mai autót drágább megvenni és üzemeltetni egyaránt. De ezért sokat is nyújt.”

Az új Passatra, A6-osra nem is találtunk utólagos vonóhorog-beszerelést, de még a kifutott generációkra sem. Maga a horog viszont megvásárolható. Egy gyári előkészítés az A6-oshoz 70 ezer forint az online konfigurátorban, ehhez 40 ezer körül adják a lengyel kampót, a másik véglet pedig a 115 ezres Westfalia-gyártmány.