Ssz-ts-ssz-ts, mondja a hátam mögött a lehetetlenül integető szerkezet, és meglódul a fura négykerekű, ahogy rálépek a gázpedált helyettesítő mikrokapcsolóra. Életemben először ülök sűrített levegő hajtotta járműben, az Óbudai Egyetem udvarán próbálom ki ezt az úgynevezett pneumobilt, hogy nagyobb átéléssel tolmácsolhassam a Vezess olvasóinak a szervezők meghívását a hétvégi versenyre, Egerbe. A tízliteres, kétszáz baros levegőpalack energiája meglepően gyorsan lódítja meg a masinát, az igényes, minden paraméterében állítható futóművel precízen kanyarodik, a bicikli-tárcsafékekkel hatásosan lassítható a gép.
Az egésznek a lelke a gőzgépekéhez hasonlatos hang és a nagy utakon mozgó, kintről is látványos mechanika a négy darab dugattyús légmotor körül. Leginkább a vasúti hajtányozáshoz hasonlít a pneumobil hangulata, de a sínekhez kötöttség nélkül. És megkoronázza mindezt az emissziómentes autózás élménye: úgy gyorsulunk, haladunk erőfeszítés nélkül, hogy közben se füst, se korom nem kerül a levegőbe a mi kényelmünk árán.
Ezek a műszaki egyetemek hallgatói és tanárai által épített szerkezetek egészen megmozdulásuk pillanatáig sokkal kevesebbet mutatnak, mint amennyi munka és mókafaktor valójában van bennük. Olyanok, mintha csak úgy vaktában szereltek volna három-négy biciklikereket valami kendácsolt cső- vagy zártszelvény vázra, pedig a hetedik éve zajló versenysorozat járművei nagyon is komoly tervezés, számítógépes modellezés és folyamatos technikai innováció eredményei. A kocsi, amit kipróbáltam, egy régi modell, azóta már sok-sok munkaóra, tervezési, fejlesztési idő eredmény teszi hatékonyabbá az újabb és újabb évadok gépeit.
Szakács Tamás, az Óbudai Egyetem Bel Air nevű csapatának felkészítő tanára és Viszkok Gerda csapatkapitány lelkesen mesél az idei géppel kapcsolatos munkákról, az új ötletekről. Mellesleg a gép, amiről beszélünk, ami fel fog vonulni a pénteki előfutamon, hétfőn még így nézett ki:
A munka lényege, mint általában minden szakterületen a modern mérnöki munkáé, a vállalható kompromisszumok megtalálása a tömegcsökkentés, a jobb légellenállás, a hatékonyabb energiafelhasználás érdekében, de a szabályok betartásával és a rendelkezésre álló anyagi lehetőségek és főleg idő keretein belül maradva. Az alumínium váz könnyebb, mint a vascső, de nem hegeszthető a versenyen, ha valami baj van (és persze mindig van). Négy kerékkel stabilabb a gép a szlalompályán, de nehezebb a távolsági futamon. És persze ott a dugattyús légmotorok alternáló mozgásának forgó mozgássá alakítási problémája: minden konstrukciónak van nagyjából pont ugyanannyi hátránya, mint előnye.Néha a nagy gondolkodásban olyan dolgok is születnek, amit később akár ipari alkalmazásban is használni lehet; a csapat legutóbb a tömítések fejlesztése során talált ki (vagy fel) ígéretes új megoldásokat. A Pneumobil-versenyek legfőbb célja mégsem annyira ez, mint inkább a tehetséges mérnökhallgatók felfedezése és kiválasztása a szervező cég számára. Ez a cég az idén az AVENTICS, de ne zavarjon össze senkit, hogy tavaly még a BOSCH REXROTH nevével lehetett találkozni legtöbbször a csapattagok pólóin, az autók matricáin. Az AVENTICS ugyanis a korábbi pneumatikai leányvállalata új, önálló cégként, a tavaly márciusi átalakulás óta. A Pneumobil futam pedig AVENTICS név alatt idén úgy csattog és szuszog majd Egerben, mint eddig még soha!
Rekordszámú indulóval rendezik meg idén Egerben május 8-9-én a Pneumobil Versenyt: negyvennyolc egyetemista csapat méri össze tudását és képességeit az egyedi tervezésű és építésű, sűrített levegővel hajtott járművek csatájában. A csapatok fele külföldről érkezik.
A VIII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyen három versenyszámban szállnak harcba az indulók. A hosszú távú futamon az a csapat nyer, amelyik a legnagyobb távolságot lesz képes egy palack sűrített levegő-töltettel megtenni a pályán. Tavaly 7776 méter kellett a győzelemhez, azaz közel 13,5 körre volt elég a sűrített levegő a kijelölt 580 méteres szakaszon.
Az ügyességi futam során kibójázott pályán kell három menet alatt minél jobban teljesítenie a versenyzőknek, a továbbjutás kieséses alapon dől el. A gyorsulási futam után pedig az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti. Az elmúlt év győztesének 24,229 másodpercre volt szüksége a 220 méteres sprinthez, a jármű 46,6 kilométeres sebességet ért el. A zsűri emellett a legeredetibb konstrukciót is díjazza majd, és szintén minősítik a diákok által kiépített telemetrikus rendszereket is.
„Hét évvel ezelőtt azzal a szándékkal indítottuk útjára a Pneumobil Versenyt, hogy a hazai mérnökhallgatóknak egy nívós esemény keretében adjunk gyakorlati feladatot, s emellett felhívjuk a figyelmüket az olyan alternatív energiafajtákra, mint a sűrített levegő. Nagy öröm számunkra, hogy az évek során egyre nagyobb népszerűségnek örvend a rendezvény, s folyamatosan nő a résztvevők létszáma. A kezdetekben 16 jármű állt rajthoz az egri futamon, mára háromszorosára gyarapodott az induló pneumobilok száma” – mondta el Pekk Enikő, a VIII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Verseny főszervezője.
A VIII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Verseny programja:
2015. május 8.
16:30-17:30 Felvonulás Eger belvárosában, Pneumobilok bemutatkozása (Dobó tér)
18:00-19:30 Kvalifikációs futam (Érsekkert)
2015. május 9. (Érsekkert)
10:00-10:30 Ünnepélyes megnyitó
10:30-12:00 Távolsági futam
12:30-14:30 Ügyességi futam
15:00-15:30 Gyorsulási futam
15:30-17:00 Bemutatók, VIP futam
17:00-18:00 Eredményhirdetés
A szünetekben látványos fizikai és járműbemutatók, családi programok, valamint szakmai kiállítás várja az érdeklődőket. A rendezvényre látogató vendégek találkozhatnak többek között Kiss Pál Tamás autóversenyzővel is, aki legfrissebb győzelmét az Országos Rallycross Bajnokság második fordulójában érte el. A nézők a Heted-Hét Próba nevű ügyességi játék során aktívan is bekapcsolódhatnak a versenyzésbe, mellyel ajándékbeváltásra jogosító pontokat szerezhetnek.