Az emberben egyszerre munkál a düh, az értetlenség és valamiféle kínos röhögési inger, ha az agyonhirdetett EU-s pályázatok után kezd keresgélni a neten. Hiába tolja a szemembe járműreklámokon, buszok, villamosok oldalán az állam hetek óta, hogy palyazat.gov.hu, ha a céloldalon vállalkozások számára kiírva, teljes Magyarországra keresve szintén hetek óta az alábbihoz hasonló lista jön fel találatként (még egyszer: ezek a jelenleg kiírt EU-s pályázatok VÁLLALKOZÁSOK-ra szűrve a profi központi weblapon):
EFOP-3.1.1-14 – Kisgyermekkori nevelés támogatása
EFOP-3.8.1-14 – Felzárkóztató egészségügyi ápolói szakképzési programok
GINOP-2.3.6-15 – ELI lézer kutatóközpont megvalósítása (ELI-ALPS) nagyprojekt, 2. fázis
GINOP-3.2.1-15 – Infokommunikációs motivációs, szemléletformáló és kompetencia fejlesztő program kkv-knak
GINOP-6.1.2-15 – Digitális szakadék csökkentése
KEHOP-2.1.1-14 – Ivóvízminőség-javító projektek megvalósítása
KEHOP-2.2.1-14 – Szennyvíz-elvezetés és -tisztítás, szennyvízkezelés
KEOP-1.5.0/15 – Az egészséges ivóvíz biztosításához szükséges laboratóriumi fejlesztésről a népegészségügyben
KEOP-2.1.1/B/15 – Állami tulajdonú árvízvédelmi fejlesztések – A vizek kártételeinek elhárítását szolgáló létesítmények fenntartását és az azokon történő védekezések végrehajtására szolgáló eszköz, gép és műszer beszerzés
KEOP-7.12.0 – Az ivóvízminőség-javító projektek műszaki-gazdasági előkészítéséhez szükséges szakmai háttér dokumentáció és adatállomány elkészítése
KÖZOP-2015-4.7 – Kikötői alapinfrastruktúra fejlesztése, korszerűsítése
KTIA_NAP_13 Nemzeti Agykutatási Program
TIOP-2.2.8/14 – Infrastrukturális fejlesztések megvalósítása
Profi az oldal, profi a szűrés, ugye? Vállalkozzanak vállalkozások állami tulajdonú árvízvédelmi fejlesztésre, meg nemzeti agykutatásra, ugye? Szóval ezekből a drágán hirdetett pályázati forrásokból ugyan nem vesz gépet, termelési eszközt, személy- vagy teherautót semmilyen magyar kis- és középvállalkozás; nekik pillanatnyilag ennyire csorog a mennyei manna az EU-ból.
Szerencsére vannak pályázatok, ahol mintha lelkesebben szórná az állam a pénzt. Például a falvak motorizálására! Kistelepülések, helyi civil szervezetek most például pályázhatnak falugondnoki autóra, térségi közlekedést segítő kisbuszokra. Esküszöm, nem értem, miért jó az EU-nak vagy akár a magyar gazdaságnak, ha a falvak új autókat vesznek EU-s pénzből, de 15 milliárd forintot írt ki erre a célra a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Minisztérium.
Isten óvja meg drága olvasóinkat attól, hogy végig kelljen olvasniuk a tengernyi hivatkozott, kitöltendő, elolvasandó, beadandó dokumentum szövegét, kiemeljük inkább mi a lényeget. Eszerint: „kistérségi közlekedési szolgáltatás fejlesztése falu- és tanyagondnoki szolgáltatás ellátásához a) új gépjármű beszerzésére már működő szolgáltatás kapcsán” az egyik, számunkra érdekes tétel, „kistérségi közlekedési szolgáltatás fejlesztése egyéb szolgáltatás ellátásához a) új gépjármű beszerzésére már működő szolgáltatás kapcsán” a másik.
Egy zalai kisközségben élő barátom küldte át a pályázattal kapcsolatos dokumentumokat, mert érdekes részletekre bukkant, ahogy az ő falujuk is elkezdett érdeklődni az új falugondnoki autó, falusi kisbusz iránt. Egyrészt ez a falugondnoki autó nem lehet szinte semmi más, csak az új Suzuki Vitara. A műszaki specifikációban ugyanis szerepel egy olyan tétel, amit nyilvánvalóan a konkurensek kizárására épített be, aki kiírta a pályázatot: az ötmilliós értékhatárig keresett autóban kell lennie térdlégzsáknak! A kiírásban meghatározott fő műszaki paraméterek a személyautós kategóriában:
Magasság: nagyobb, mint 1570 mm
Első terepszög: nagyobb vagy egyenlő, mint 18 fok
Hátsó terepszög: nagyobb vagy egyenlő, mint 26 fok
Szabad hasmagasság: nagyobb vagy egyenlő, mint 180 mm
Megengedett össztömeg: kisebb vagy egyenlő, mint 2500 kg
Karosszéria-kivitel: 5 ajtós
Szállítható személyek száma: 5 fő
Csomagtér: nagyobb, mint 300 liter
Hajtás: összkerék (4WD)
Teljesítmény: nagyobb vagy egyenlő, mint 80 kW
Euro 5 vagy annál korszerűbb motor
Üzemanyag-fogyasztás: vegyes fogyasztás kisebb vagy egyenlő mint 9 l/100 km
Széndioxid-emisszió: vegyes CO2 kibocsátás kisebb vagy egyenlő mint 230 g/km
A magasságkorlát első blikkre érthetetlennek tűnik: miért kell előírni egy személyautóra, hogy mennyinél legyen MAGASABB? Mit tesz Isten, az új Suzuki Vitara pont magasabb 1570 mm-nél, egész pontosan 1610 mm magas a gyári adatok szerint. Ellenben ha megnézzük a Nissan Juke méreteit, már meg is lehet a motiváció a precíz adat-meghatározásra:
Nyilván nem véletlenül írta ki a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Minisztérium pont úgy a feltételeket, ahogy. Nem tudjuk, ki és mikor ígérte meg a Suzukinak ezt a bizniszt, de a márka kereskedői jó előre tudtak arról, mire kell felkészülniük. A tippet adó barátunk szerint a Suzuki-szalonokban már a „falu” szó említésére beindul a gépezet, hozzák az előkészített pályázati dokumentációt, az önkormányzatnak csak pár adatot kell megadni a 100 százalékos központi költségvetési, pontosabban EU-s finanszírozású autóbeszerzéshez. Még témaspecifikus reklámokat is készítettek a hogy-hogy nem szinte kizárólag megfelelni képes kocsiról:
Figyeljük meg a kiadvány második oldalán, hogy az ötmilliós állami ingyenpénz maximális hasznosulása érdekében a Suzuki úgy hozta egy árra a benzines és dízel Vitarát, hogy a benzines mellé különböző extra szolgáltatásokat, például egy 150 ezer forintos benzinkártyát is ad, nehogy már véletlenül csak 4,5 millió legyen egy-egy kocsi ára és csökkenjen a nyertes árbevétele!
Az is érdekes, hogy a zalai alapítvány ajánlatkérésére ez a két ajánlat érkezett be, két különböző környékbéli Suzuki-dealertől:
Cikkünk megjelenésének másnapján a Suzuki jelezte, hogy ők úgy tudják, nem csak a Vitara felel meg a kiírásnak, hanem a Skoda Yeti és a VW Tiguan is. Basszus, tényleg! A Yeti szabad magassága PONT 180 mm, a Tiguané még nagyobb, hátsó terepszögük 26,7 illetve 28 fok (a terepes Tiguan esetében). A márkák konfigurátorában az 1,4 literes TSI-motoros, Ambition felszereltségű Yeti összes extráját átnyálazva azt kell mondjam, tényleg varázslatosan passzolnak rá is a szabályok, a mindkét oldalt állítható magasságú üléstől kezdve a visszagurulást is megakadályozó fékelektronikáig. Egy ilyen Yeti listaáron szintén majdnem pontosan nettó ötmillió forint, sőt: az extralistában bekattintható kedvezménnyel még 400 ezerrel olcsóbb is. A Tiguan viszont összkerékhajtással minimum 8,5 millió forint a márka konfigurátora szerint, ez a típus tehát nemigen van indulhat a versenyben a falugondnokok kegyeiért.
Utánanéztünk, és kiderült, tényleg felkészült a Skoda is a pályázatra. Íme, egy vidéki kereskedő weboldala – a VW-csoport dílerei ráadásul még a többi pályázatnak is örülhetnek (mert van ám még):
Ez a leleményes kereskedő (hogy-hogy nem, Suzuki és VW-csoportos modellekket árul), aki egyenesen beregisztrálta a falugondnokibusz.hu domaint is, már idén április 8-án, tíz nappal a támogatási rendelet hatályba lépése előtt! Itt persze nem kell rosszra gondolni, tavaly is volt hasonló pályázati lehetőség, a kereskedő bízvást számíthatott arra, hogy megint elindul a támogatási program.
Még két kategóriában lehet pályázni falusi járművekre. Az egyik, nyolcmilliós árplafonnal egy nyolc- vagy kilencszemélyes kisbusz, minimum 100 kW-os motorral, aminek a kiírásában csak egyetlen szemet szúró tételt találtunk:
Gyárilag vagy forgalmazó által beépített LED nappali menetfény
A „Forgalmazó által beépített” kitétel egyébként később került be a kiírásba, állítólag néhány felháborodott autóimportőr tiltakozása nyomán. Egyébként ez is annyira magyar: be nem ismerné semmilyen állami szerv soha, hogy hülyeséget csinált, inkább addig bonyolítja a dolgokat, hogy majd értetlenkedő autószerelők furkálják szét a vadiúj Transitok, Traficok, Vivarók, Jumpyk fényezett lökhárítóját, hogy beépítsék a másik menetjelzőt a gyárilag egyébként a kocsin lévő mellé.
És akad még egy kategória a kiírásban, amiben van egy újabb csavar is a történetben. Egy importőr állítása szerint tavaly a Volkswagen importőrének sikerült kilobbiznia, hogy a 8-9 személyes kisbusznak rendelhetőnek kell lennie összkerékhajtással is. Ilyet ezen az áron csak a Volkswagen Transporter tud, tavaly el is vitte a VW a beszerzéseket, bár egyetlen egy megrendelt autót sem kértek összkerékhajtással, de csak a VW-nél kérhettek volna.
Mivel az idén kiírt nyolcmillió forintos keretösszegbe már sehogyan sem fért be a VW a Transporterrel, se összkerékkel, se anélkül – és itt most megint azt kell írnunk, hogy állítólag – a márkaimportőr kilobbizott magának egy külön kategóriát. Ebben szintén 8-9 személyes kisbuszt vehetnek a falvak, de nem nyolc, hanem tízmilliós keretből, az olcsóbb nyolcmilliós kategóriánál gyengébb, 60 kW-os motorral.
Nagyon érdekes, hogy ennek a drágább kocsinak a specifikációjában már egyáltalán nincs is benne a LED-es menetjelző. Ki érti ezt?!
Természetesen megkérdeztük a pályázatot kiíró Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt. Ők órákon belül elhárították kérdésünket és továbbirányítottak a Miniszterelnökség, Lázár János minisztériuma felé. Ez egyébként elég fura: a Miniszterelnökség jobban tudja, hogyan kell fejleszteni a vidéket, mint a szakminisztérium, és ő írja bele a pályázatba a terepszöget meg a LED-es menetjelzőt?
No mindegy. Kérdéseinket továbbküldtük a Miniszterelnökségnek, válaszukat türelmesen várjuk. Önök is, kedves olvasóink?
Update 15:19: megkaptuk a választ a Miniszterelnökségtől:
A megadott műszaki paraméterek alapján több márka több gépjárműtípusa is elérhető. A jogcímrendelet módosításával a kedvezményezetteknek az eddig meghatározottnál közel egy hónappal több idő áll rendelkezésre a beszerzés megvalósítására és a kifizetési kérelmek benyújtására, illetve még nagyobb a választási lehetőségük a számukra legmegfelelőbb teljesítménnyel rendelkező gépjárműtípus kiválasztására.
A rendelet mellékletében található valamennyi biztonsági előírásnak is meg kell felelniük a gépjárműveknek, hiszen az ügyfelek érdeke is azt kívánja, hogy kizárólag a műszakilag magas színvonalat képviselő gépjárműtípusok beszerzése legyen támogatható. Nem a klasszikus városi közlekedésben teljesítenek majd szolgálatot a beszerezni kívánt mikrobuszok, terepjárók, hanem sok esetben kedvezőtlen látási viszonyok mellett, települések külterületén, nehéz terepi és időjárási körülmények között kell megbízható menetteljesítményt biztosítani a falu- és tanyagondnokok számára.
Mivel ez a válasz semmiben nem oszlatta el tudatlanságunkat, újraküldtük kérdéseinket, határozottabban konkretizálva:
A Miniszterelnökség tudomása szerint az ötszemélyes személygépkocsi kategóriában milyen más modell felel meg a kiírás kritériumainak? A mi tudomásunk szerint semmilyen.
A LED-es menetjelző fényt milyen megfontolásokból írták elő az első kisbusz-kategóriában; miért nem jó a közlekedési műszaki feltételeknek megfelelő izzószálas lámpás menetjelző lámpa a Miniszterelnökségnek?
Miért kritérium az összkerékhajtással rendelhetőség az utólag kreált tízmilliós értékhatárig terjedő kategóriában, ha a megrendelt kocsikba nem kell megrendelni az összkerékhajtást?