2015-ben már hat magyar diákcsapatért izgulhatunk a 30. Shell Eco-marathonon, Rotterdamban. A 30 országból érkező 230 versenyző méri össze tudását, hogy kiderüljön, melyik jármű képes a legmesszebb jutni 1 liternyi üzemanyaggal, vagy éppen 1 kWh-nyi energiával.
A már rutinos indulóknak számító Óbudai Egyetem a győri Széchenyi István és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola mellett idén a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium, a Szegedi Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata is indul a futamon. A már elkészült autóikat a Várkert Bazárban, a vakító fehér burkolaton leplezték le.
A legtakarékosabb magyar autók 1
Ennyi látszik a versenyautóból. Csukott tetővel még ennél is kevesebb

Ennyi látszik a versenyautóból. Csukott tetővel még ennél is kevesebb

1939-ben kezdődött

76 évvel ezelőtt  a Shell egyik amerikai laboratóriumában pár kutató fogadást kötött, hogy melyikük tudja a leghosszabb távot megtenni egy liter benzinnel. A versenyt akkor egy R. J. Greenshields nevű fazon nyerte, 4,73 literes száz kilométerenkénti átlagfogyasztásnak megfelelő eredménnyel. Tíz évvel később Greenshields már 1,57 l/100 km-es fogyasztást produkált egy átalakított Studebakerrel. Manapság egy liter benzinnel már 3800 kilométer körüli távot is simán megtennének ezek a járgányok.

Át kellett állni az elsőkerék kormányzásra

Át kellett állni az elsőkerék kormányzásra

A Shell Eco-marathonon a feladat aránylag egyszerű, az adott üzemanyag mennyiséggel kell minél messzebb jutni. Ez azért nem azt jelenti, hogy az egy liternyi üzemanyagot csontra ki kell járni ? ez akár 3800 kilométer is lehet ? hanem csupán 15 kilométert kell megtenni, és a versenybírók halálpontos eszközökkel mérik ki, majd szorozzák fel a fogyasztást. Így jönnek ki a több ezer kilométeres eredmények, nem pedig a napokig tartó, minimum 25 km/órás átlagsebességű, spórolós vánszorgás után. 
Egy olcsó megoldás, elektromos hajtással

Egy olcsó megoldás, elektromos hajtással

Lehet benzinnel, gázolajjal, elektromos árammal is próbálkozni, de a napelemes megoldásokat már nem erőltetik, idén még ugyan lehet egy szerényebb méretű napelem a tetőn, de úgy tudni, jövőre már enélkül kell boldogulni. Hogy ne legyen egyszerű a versenyzők élete, évről évre finomítanak a szabályokon is, így szinte mindig van mit átalakítani, újratervezni. Idén például volt jármű, amit a szabályzat által megkívánt kormányzott első kerekek miatt kellett átalakítani.
Nem éppen hangtalan a kerregő benzinmotor

Nem éppen hangtalan a kerregő benzinmotor

Résztvevő magyar csapatok kategóriák szerint:
Intézmény Csapatnév Üzemanyag
Prototípus (Prototype)
Árpád Fejedelem Gimnázium, Pécs Árpád Eco Team elektromos
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem GSZK Shark Team dízel
Kandó Kálmán Szakközépiskola, Kecskemét Kandó Electric elektromos
Óbudai Egyetem OECO Óbuda University Team benzin
Szegedi Tudományegyetem STECO elektromos
Városi koncepció (Urban Concept)
Széchenyi Egyetem, Győr SZEnergy elektromos
Aki arra kíváncsi, hogy zajlik egy ilyen futam olvassa el Lencsés Csaba kollégánk írását, ő már több Shell Eco-maratonon is részt vett megfigyelőként. Itt található az anyaga.

A legtakarékosabb magyar autók 63